Annons:
Etikettdebatt
Läst 10808 ggr
[Stockholmsbruden]
2015-02-01 09:33

Hennes hund är vegan!

Ja, vegan, inte vegetarian. VEGAN. En hund! Vad tycker ni om detta? Både mamman och hennes små barn är veganer, och hunden förståss. Har ni hört talas om hundar som är veganer? Den fick gurka och morötter, en liten pudel var det. Inte direkt väluppföstrad, inte ett dugg faktiskt. Men ändå, jag var facinerad.

Annons:
Hildgrim
2015-02-01 09:36
#1

Jag har hört talas om det, och misstänker till och med att vissa avlägset bekanta till mig låter sina hundar leva på veganmat. Tyvärr är det inte olagligt.

Själv så tycker jag det är mycket oetiskt. Alla djur har rätt till artanpassad mat. Att tvinga en hund leva på enbart vegetabilisk foder pga sin egen moral eller politiska åsikter är fel.

Det finns en lätt lösning på problemet; Vägrar man ge ett djur kött så skaffar man inte ett rovdjur utan väljer ett annat djur som av naturer är herbivor.

[Daniela1983]
2015-02-01 09:39
#2

Nej har inte hört talas om fler veganhundar. Ägarna verkar ju störda om de bara ger hunden frukt o grönt. Får den nånting annat? Ska finnas nåt vegetarianskt hundfoder..

Storip
2015-02-01 09:40
#3

Min grannes två katter fick bara grönsaker :/ de avled tyvärr dock.

Men, äter hunden inte kött? Eller är det så att den äter det den får och den inte får något kött osv?

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Hildgrim
2015-02-01 09:41
#4

Det finns vegetariskt hundfoder. Det finns till och med en svensk affär som bara säljer vegetarisk djurmat. Men kollar men innehållsförteckningarna är det rent skit. Det innehåller i princip bara sånt man INTE vill ge sin hund.

http://www.ecodog.se/

Ett exempel på innehållet i två av deras foder:

_"Ingredienser: helfet soja, majs, ris, raffinerad solrosolja, ärtor, sockerbetor, bryggerijäst, vegetabilisk pressrester * Fructoolgiosaccharides (FOS), mineraler, vitaminer. * Vegetabilisk Mos Detta är den fibrösa delen av grönsaker efter att juicen har utvunnits. Den innehåller morot, selleri, rödbeta, persilja, sallad, vattenkrasse och spenat."
_

"Ingredienser: Spannmål (vete, majs), derivat av vegetabiliskt ursprung (solrosfrö skal, vetekli), sojabönor, jäst, mineraler."

[Lillmatten]
2015-02-01 09:41
#5

Håller med #1 helt och hållet. Om man vill att sitt djur enbart ska äta veganmat skaffar man sig inte en hund, man skaffar sig kaniner. 

Hunden kan väll omöjligt få i sig allt den behöver enbart på vegansk föda??

Fridaaaa
2015-02-01 09:42
#6

Hundar ska äta kött punkt!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Sehvrin
2015-02-01 09:45
#7

#1 Är du säker på att det inte är olagligt att utfodra hundar med enbart vegetabilier? Det är ju olagligt att göra det till katter. Nu är hundar visserligen mer allätare än vad katter är, men de har väl fortfarande ett behov av kött?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Hildgrim
2015-02-01 09:47
#8

#7 Jag är rätt säker på att det varit uppe i domstol och att det då beslutades att det var lagligt med vegetabiliskt foder.. just för att dom är mer allätare än katter. Sjukt men… :(

Aleya
2015-02-01 09:48
#9

Jag tycker att det är skandal att djur tvingas bli ex veganer för att ägarna är det. Skaffa då inte djur! Har hört om detta förut men aldrig sett folk som gör så. Tack och lov.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Stallmima
2015-02-01 10:00
#10

Är vegetarian själv men skulle aldrig få för mig att bara ge min katt vegetarisk mat. Hundar och katter är inte skapta för att bara äta vegetarisk mat, de behöver kött

Taxelina1
2015-02-01 10:50
#11

#3 Det var nog troligt att det är på grund av ägarens snedvridna kost inställning som kattstackarna dog. Det är olagligt att ge katter vegankost. Hoppas ägaren blir anmäld för detta. Jag är så innerligt trött på alla veganer som drar med sej sina djur i detta. Dom skulle ha förbud mot hundar och katter. Dom kan hålla sej till gnagare om dom promt måste ha ett djur.

Hälsning från en stor djurvänCool

Hildgrim
2015-02-01 10:55
#12

#11 Jag hoppas du inte menar veganer som grupp nu.

indra-bus
2015-02-01 11:05
#13

De finns hundar som blir allergiska mot animalier. De finns vegetariskt hellfoder till hundar. Känner en hund vegan som mår super bra. Hundar är allätare. Sen var världens äldsta hund vegan.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
Wenniz
2015-02-01 11:35
#14

Jag vet att det finns hundar som är Veganer för att de är allergiska mot kött men aldrig bara för att. 😐 Har vänner som är vegetarianer och veganer men de skulle aldrig få tanken att låta hunden också enbart äta grönsaker osv.

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Fridaaaa
2015-02-01 11:36
#15

#14 Är tur att det är extremt ovanligt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

indra-bus
2015-02-01 11:38
#16

Men om man har en vegan hund låter man den inte bara äta grönsaker.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

IngaTrnqvist
2015-02-01 11:42
#17

Tycker alltid det är knasigt att försöka att tvinga på någon annan sin egen kost eller livsstil, särskilt om denne inte kan välja själv. Sen är det ju diskuterbart om det över huvud taget är en vegansk handling att ge sitt djur icke-artanpassad föda. Sen en hund som bara äter gurka och morötter kommer snabbt få näringsbrist. Jag äter själv vegankost (är inte vegan) och barfar min hund.

Mischa
2015-02-01 12:22
#18

Känns som att hunden kommer att drabbas av näringsbrist för eller senare om kosten enbart består av veganska råvaror (utan tillskott), brister är inget som nödvändigtvis uppkommer direkt eller syns tydligt.

≧◔◡◔≦

Salsbring
2015-02-01 13:12
#19

Har träffat en hund som gick på helvegansk kost, den såg inte kry ut. Den var inte särskilt gammal ut med såg verkligen ut att vara till åren, den var väldigt spe och visade flera symtom på undernäring. Denna hund mådde verkligen inte bra av den veganska kosthållningen, och då vet jag att ägaren verkligen försökte ge den "bra och varierad" vegansk mat.

Vaargen
2015-02-01 13:20
#20

#11 Bara för man är vegan/vegetarian innebär det inte att man ger vegansk/vegetarisk foder till sin hund, jag är vegetarian och min hund äter kött både köttben, torrfoder med hög kötthalt, och även tillsatt färskt kött i maten ibland. Dem flesta vegetarianer/veganer ger nog inte sin hund en vegansk/vegetarisk kost utan dem flesta ger nog kött åt sin hund, finns även köttätare som ger sin hund vegetarisk/vegansk kost för att dem tror det funkar för just deras hund eller andra anledningar.

Annons:
indra-bus
2015-02-01 14:19
#21

Vilka näringsämnen skulle den få brist på? Om de skulle äta vegan foder?  De är en massa tillsatser i "vanlig hundmat" Sen finns inte alla näringsämnen i kött som en hund behöver. Hundar är inte "kött ätare" utan som oss allätare.. Som sagt värdens äldsta hund var vegan. Ja e vegan men inte min hund. Men träffat fler vegan hundar o de mår inte dåligt inga brister

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

IngaTrnqvist
2015-02-01 14:28
#22

#21 Nyfiken, kan du länka källa om att världens äldsta hund var vegan?

Sätter man ihop ett bra kostschema går det utmärkt att utfodra en hund med enbart animalier, finns en hel del som barfar som inte ger grönsaker/annat vegetabiliskt. Men ja, det finns massor av skit, spannmål och tokig utfyllnad i många torrfoder.

Hildgrim
2015-02-01 14:28
#23

#21 Varför veganmat "fungerar" på en hund pga alla tillsatta vitaminer/mineraler. Dessutom är det viktigt att maten är behandlad eftersom hundar har mycket svårt att smälta råa vegetabilier. 

Du kan inte jämföra en hund med oss människor. Vi är allätare med inriktning åt det vegetabiliska hållet och hundar är rovdjur. Och bara för att alla näringsämnen i teorin finns i vegetabilier så betyder det inte att det fungerar lika bra. Annars skulle ju kaniner kunna leva på att äta kött och tigrar leva på vegetariskt.

Vargens och hundens matsmältningsorgan är identiska med ett litet undantag. Hundar har en VISS förmåga att spjälka stärkelse. Jag säger en viss förmåga för att den är inte speciellt bra och det innebär verkligen inte att en hund skulle må bra på en helt vegetabilisk kost.

Om vi bara mycket snabbt jämför människan och hunden:

När vi äter så påbörjas späkningen av stärkelse redan i munnen. Vegetabilier är fulla av stärkelse. Spjälkningen fortsätter sedan i magen. Slutligen hamnar maten tarmen. Här är alltså maten redan halvsmält och den kommer ligga och jäsa i tarmen länge eftersom den är så lång.

Hundar å andra sidan saknar förmågan att spjälka stärkelse i munnen. Dom saknar också denna förmågan i magen. Denna förmågan kommer först i tarmen. Detta innebär att när stärkelsen väl når tarmen är den helt oarbetat, till skillnad från oss människor där processen pågått från att vi stoppade maten i munnen.

Hundar har, till skillnad från oss människor, en mycket kort tarm. Detta innebär att deras kroppar nu på väldigt kort tid ska spjälka denna stärkelse som är helt obehandlad. Detta innebär såklart en stor påfrestning för hundens kropp, i förhållande till en hund som bara äter kött som är mycket lättsmält. 

Så en hund kan ÖVERLEVA på vegetariskt om maten är berikad. Men deras system kommer gå på högvarm i förhållande till en hund som bara äter lättsmält kött. Och en "veganhund" kommer aldrig må lika bra som en köttätande hund.

Hildgrim
2015-02-01 14:31
#24

Och att världens äldsta hund var vegan säger absolut ingenting. Världens äldsta människa var storrökare och hade rökt i över 100 år av sitt liv. Det innebär inte att det är hälsosamt att röka.

Wellcraft
2015-02-01 14:41
#25

Enligt lag ska varje art utfodras med arttypisk föda.
Vill man inte erbjuda animalier så skaffar man sig inte en karnivor/rovdjur öht, ta en titt på jyckens tänder.
En get är isf ett bättre alternativt.

Att inte ge sin hund arttypisk föda är grymt och borde klassas som grovt djurplågeri.

#24 👍

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

LinaLj
2015-02-01 15:19
#26

Det är enligt mig helt förkastligt att tvinga en hund att äta vegankost. De har inget val i frågan och att överföra sina egna ideologiska tankar på djur är inte rätt om de påverkar djurens hälsa.

Jag respekterar att det finns människor som inte vill handskas med animalisk föda, men då får man skippa att skaffa husdjur som kräver animaliskföda. Det finns got om andra djur att välja mellan.

VildaVittra
2015-02-01 15:25
#27

#13 Nej, världens äldsta hund var inte vegan, den var faktiskt köttätare och hette Max. Så då är alltså köttätande den rätta vägen enligt dig? I och med att du använde "den äldsta" som argument. 

#7 Jag var i kontakt med länsstyrelsen om ett sådant ärende och tyvärr är det lagligt att utfodra hundar vegant.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Honestyisdead
2015-02-01 15:45
#28

#27 Det är väl bluey som har världsrekordet. Han blev 29. Max "bara" 26.

VildaVittra
2015-02-01 15:46
#29

#28 Nope, Max blev några få dagar under 30.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Wellcraft
2015-02-01 15:50
#30

#27 Kan jag få länk el källa till ditt första påstående? Får nämligen själv ofta höra att den äldsta hunden var vegan, något jag alltid tvivlat på.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Honestyisdead
2015-02-01 15:52
#31

Några veckor från såg jag nu.

Undrar vilken hund indra tänker på.

VildaVittra
2015-02-01 15:56
#32

#30 Den äldsta levande hunden är vegan, men inte den äldsta hunden. Det är där folk missuppfattat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Honestyisdead
2015-02-01 15:57
#33

Där ser man.

Wellcraft
2015-02-01 16:01
#34

#32 Tack!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
botakt
2015-02-01 16:06
#35

Senast jag glodde i munnen på våra hundar och katter så hade dom rovdjurständer. Fattar inte veganhetsen på djur. Synd om dem! Våra hundar kan få morot i bland bara för att tugga lite. Annars är det ben. Och ve å fasa! I höstas åt dem slaktavfall efter älgjakten!

Hildgrim
2015-02-14 14:42
#36

Blä det finns en facebook-grupp som heter "Vegohundar (Sverige)" med 98 användare. :(

CissiD
2015-02-14 15:00
#37

Har inte orkat läsa alla svar i denna tråden men min åsikt är att om man vill ha ett husdjur som är vegan så finns det massor med andra arter att välja mellan så som kanin eller häst. Att köpa ett rovdjur och sätta den på både vegan eller vegetarian mat då är man otroligt självisk. Ett rovdjur är gjort för att äta kött och behöver kött för att må bra. Vissa människor borde inte ha djur.

Jag är glad att höra att det är olagligt att utsätta katter för sådana onaturliga dumheter men blir ledsen över att höra att hundar inte får samma skydd i lagen. Jag har absolut inget emot veganer eller vegetarianer. Människor får välja själv vad de stoppar i munnen eller inte. Men att tvinga på ett stakars rovdjur sina matvanor då har det gått för långt!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

[Estelle13]
2015-02-14 15:33
#38

Sådana sjuka människor borde inte få ha hund eller katt! Stackars djur :/

Talidass
2015-02-14 15:46
#39

Det räcker liksom att titta hunden i munnen för att se att den inte är omnivor. En omnivor har breda platta kindtänder och käkar som kan gå i sidled. Det har inga karnivorer, inte heller hundar.
Hundar har en begränsad produktion av amylas i magsäcken, men de har nästan ingen förmåga att ta upp de kolhydraterna. Det är en sak att basera hela sin kost på växter och en annan att äta lite grann av det som redan finns i magsäcken när den äts upp.

Rebornlady
2015-02-14 18:49
#40

Min hund äter "vanlig" hundmat men om själv får välja så går vitkål, morötter och äpplen före.

oh-la
2015-02-14 19:33
#41

#40, min hund äter också hundmat i första hand. Får hon välja är det pannkakor, pommes, jordgubbsyoghurt och tumvantar som gäller. Det innebär inte att det är bra för hunden bara för att hunden föredrar det framför sin egen mat…

Annons:
[Forest]
2015-02-15 11:26
#42

TS Vad fick dig att tycka detta var så fascinerande? 

Själv hoppas jag på dom får detta till olagligt hundar är allätare men dit hör även att deras meny ska innehålla kött. Själv äter jag inte kött men jag lagar kött till övriga familjemedlemmar och ger våra hundar rå kost

[Tilde]
2015-02-15 14:59
#43

Jag blir ledsen av att höra hur folk tvingar i sina djur något som inte är naturligt för dem att leva på. Lite som föräldraparet i Frankrike(?) som endast gav sitt barn bröstmjölk i ca ett år och barnet dog av näringsbrist då mamman var vegan…

Sorgligt. 😢

[Udoon]
2015-02-15 17:04
#44

djurplågeri.

IngaTrnqvist
2015-02-15 18:12
#45

#43 fast det har inget med att mamman är vegan att göra? Barnet skulle få näringsbrist oavsett vad föräldern hade för kost.

[Tilde]
2015-02-15 21:07
#46

#45 Det stod i alla fall! Att bröstmjölken inte var näringsrik nog på grund av mammans diet. Hur som helst är det sorgligt med folk som inte läser på om kost och vet vad som behövs för att må bra - både för människor och djur (och med människor menar jag inte veganer generellt utan de som inte får i sig allt de faktiskt behöver).

VildaVittra
2015-02-15 22:18
#47

#45 Nej, flickan som dog i Frankrike dog just av vitamin B12-brist, en brist som är väldigt ovanlig hos blandkostare men vanlig hos veganer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Tilde]
2015-02-15 22:19
#48

#47 Så var det ja, tack!

Annons:
IngaTrnqvist
2015-02-15 22:48
#49

#47 nej, b12-brist är inte vanligt bland veganer. Ingen bröstmjölk är fullvärdig näringskälla till ett barn som är 11 månader. Föräldrarna tog även avstånd från mediciner (ett beslut som inte har något alls med veganism att göra) vilket också bidrog till att barnet inte klarade sig. Fast sedan är det svårt att veta om föräldrarna åt en näringsriktig vegankost och inte hade några brister. Har mamman brister får ju givetvis barnet det också, men fortfarande ser jag inte vad veganismen kommer in i bilden..? En icke-näringsriktig kost kan ju alla äta, oavsett kostval.

Sara97
2015-02-15 23:18
#50

Sen tror jag det går från individ till individ…. Men självklart ska hunden ha kött!

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

VildaVittra
2015-02-15 23:23
#51

#49 Forskningsrapporterna säger ju tvärtom. 

Barnet dog av B12-bristen vilket också gjorde att hennes immunförsvar inte var fullgott. 

"Har mamman brister får ju givetvis barnet det också, men fortfarande ser jag inte vad veganismen kommer in i bilden..?"

För att B12-brist i bröstmjölken som sagt är vanligare hos veganer.

En länk av hundratals: 
http://link.springer.com/article/10.1007/BF01963568#page-1

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Hildgrim
2015-02-18 15:53
#52

Jag blev nyfiken och var tvungen att kolla lite i fb-gruppen för vegohundar.

Om vi nu helt bortsett från näring och sånt så så känner jag ändå ush, stackars hundar. Det är ju inte bara köttet i maten som försvinner utan allt godis och tuggisar som innehåller animalier.

Hittade en tråd där man diskuterade hur man skulle tillfredsställa hundarnas tuggbehov. Moror och andra grönsaker tog slut alldeles för fort, samma sak med diverse vegetabiliska godisar. Den bästa lösningen dom kom fram till var såna där nylonben! :(

exitingsvillemo
2015-02-19 15:56
#53

#52 kom du fram till VARFÖR dom anser det bäst. att ge hundarna veganmat?

Hildgrim
2015-02-25 17:47
#54

#53 Jag har inte läst så jätte mycket i gruppen. Men det är väl det klassiska antar jag.. dom vill inte stödja dödandet av djur i kombination dom tror att vegetabilisk foder fungerar lika bra som kött (eller bättre).

Administratören till gruppen har skrivit detta. Det kanske kan få dig att förstå deras tänk? ;P

https://uniteddogs.wordpress.com/dogs-as-vegans/

Gronstedt
2015-02-25 18:25
#55

I länken i #54 kan man läsa "Den etiska aspekten att avstå djurprodukter innefattar att djur inte ses som produkter eller varor som är till för oss människor att exploatera och konsumera när vi inte behöver det." Hur i hela världen tänker den människa som kan säga sig anamma detta och samtidigt har en hund?

Annons:
Cragan
2015-02-25 23:11
#56

ren och skär idioti från den tokan att utfodra sin hund så. o nått annat snällt kan jag inte komma på o säga om det hela så skippar att säga mer

virkaduggla
2016-10-28 22:55
#57

Okej nu har jag varit tvungen att skapa en användare här bara för att säga någonting. Alla verkar tycka att personen som gav sin hund veganmat är helt dum i huvudet och jag orkar knappt läsa alla kommentarer om det.

Jag är vegan. Jag är det dels på grund av miljöaspekten, för att det är bättre och mer hållbart för klimatet att äta vegetabilisk kost, men också för att jag inte vill äta döda djur.

Min hund äter idag ett foder med kött i. Men jag skulle gärna gå över till vegetabilisk kost och det skulle inte vara ett problem. Katter måste äta kött men hundar måste inte det. Precis som människor. Vi måste inte ha kött för att överleva. 

Försök att se två sidor av det hela. Man är inte dum i huvudet bara för att man ger sin hund vegansk kost.

Haztparken
2016-10-28 23:06
#58

#57 Fast om du ser på hundarnas tarmsystem och tänder så är den utformad för att äta kött. Visst en hund kan överleva på en vegansk kost förmodligen men det är lite som att säga att jag som människa kan överleva på en kost enbart bestående utav McDonalds. Det funkar och jag överlever, men det är varken rätt eller bra för mig. Varför försöka ändra något som är naturligt för en art?

IngaTrnqvist
2016-10-28 23:07
#59

#57 Jag är vegan, också dels på grund av miljöaspekten, och för att jag inte vill äta döda djur. 

Efter att ha provat foder av varierande köttmängd (har aldrig fallit mig för att testa ett helt vegetabiliskt, hundar är inte herbivorer och det är inte schysst att ge helt icke-artanpassad kost) har jag kommit fram till att nej, min hund behöver ett foder med hög animaliehalt för att må bäst möjligt. Det är stor skillnad på ett foder som hunden klarar sig/mår bra på, och ett foder som hunden mår bäst på. Vi måste inte ha hund, så om vi ändå väljer att ha hund så är det minsta vi kan göra att försöka ge dem så artanpasad kost som möjligt. Jag råfodrar min hund, dvs hans kost består av 95-100% rått kött (resten grönsaker/ägg som ges då och då). Det gör det mycket enklare för mig, i både miljöetiskt och djuretisk aspekt, att bestämma vad (vem) jag stoppar i min hund, där jag kan välja vad jag tycker är minst illa, så att säga. Väljer det alla dagar i veckan framför ett torrfoder där det är mycket svårare att spåra animaliekällorna. Hundar må också vara omnivorer, men de är absolut inte som människor.

Frida B
2016-10-28 23:10
#60

Skaffa inte hund om du inte kan ge den rätt mat. PUNKT.

Blir faktiskt fly förbannad på folk som ger sina hundar vegetarisk kost, då det är fruktansvärt egoistiskt. Trodde man visste bättre år 2016.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hornslandet
2016-10-28 23:24
#61

Hört om det förut, blir knappast förvånad av nått alls längre.

hemul
2016-10-29 05:44
#62

I Lierre Keiths The Vegetarian Myth finns en rolig beskrivning av hur hon en gång satt och läste ett veggoforum och träffar på en tråd där folk hävdar att vilda rovdjur också kan leva på grönfoder. Motivering: flera ha minsann sett sina katter äta gräs. De slutar med att de sitter och planerar hur man skulle kunna bygga ett staket rakt genom Serengeti, ha rovdjuren på ena sidan och bytesdjuren på den andra och sedan skulle alla leva lyckliga på utan något dödande.

Sant eller inte, så var det en rolig historia. Och lite skrämmande.

Annons:
Fisherling
2016-10-29 08:56
#63

Nä men vet ni vad, jag tror att jag köper mig en kanin och börjar ge den kött. För jag äter ju kött. 

Och tant Agda är ju 95 och har rökt i hela sitt liv, det måste vara därför hon levt så länge! Bäst jag börjar röka. 

För inte tala om Henry, 35, som är frisk som en nötkärna. Han äter bara skräpmat. Det måste vara nyckeln till ett friskt liv, bäst jag går och köper en massa doughnuts och chicken nuggets!

Honestyisdead
2016-10-29 12:15
#64

#57 Fy vilken ignorans!

Jo jag anser att man har väldigt lite bakom pannbenet om man ger vegkost till en hund. Omplacera hellre än att ge fel kost.

majhefsticar
2016-10-29 13:36
#65

#57 Alltså vad är detta? Hundar ÄR köttätare! De är inte allätare som oss människor. Och de är definitivt inte växtätare. Växtätare behöver äta enbart växter. Allätare behöver äta både växter och kött. Köttätare äter bara kött (men lite växter med tanke på bytets maginnehåll) Hunddjur räknas bland köttätare

Magrat
2016-10-29 14:09
#66

Jag är själv vegetarian men det är ju en självklarhet att både katten och hundarna får kött. Vi konsumerar nog rätt mycket kött just på grund av att vi valt att ha köttätande rovdjur. Sedan kan man ju försöka kolla upp att det är kött som har slaktats på ett "humant" sätt, men att ge kött är ju en självklarhet.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

poodlelicious
2016-10-30 09:16
#67

Har en vän som ger hunden veganmat. På utsidan verkar han nöjd och frisk. Hon har en massa källor på varför veganmat är bra för hundar. Har aldrig brytt mig eller läst det så jag kan inte uttala mig om huruvida det stämmer eller inte.

apportbocken
2016-10-30 10:12
#68

#65 OT men allätare som oss människor behöver inte kött. Vi är inte alls utformade för kött egentligen. Jag skulle inte ge min hund en vegansk kost, jag vill att Chester ska må så bra som möjligt och vill helst därför att han ska äta det som han är utformad för att äta. (Jag menar dock inte att de som ger sin hund vegansk kost inte vill att deras hund ska må bra) Men så småningom skulle jag vilja byta till färskfoder alt ett där djurhållningen bakom fodret är så bra och trevlig som möjligt, även om det inte går att få djurdödande helt trevligt på något sätt.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

hemul
2016-10-30 10:34
#69

#68 Varför måste vi då ta kosttillskott om vi inte äter animalier?

Annons:
hemul
2016-10-30 10:39
#70

Vi behöver inte äta kött, men vi behöver äta animalier (eller kosttillskott).

Men hundar är inte rena köttätare de heller. De har förändrats sedan de var vargar även vad gäller matsmältningen och  har t.ex. bättre förmåga att bryta ner stärkelse. De har helt enkelt utvecklats till att klara sig på vårt avfall. Det har gjorts mycket intressant forskning på hund de senaste åren och även på detta.

Tjeja
2016-10-30 11:00
#71

Om man är vegan är det väl i första hand för att djur inte skall bli felbehandlade och plågade???

Att mata en hund med enbart veganmat är ju rent plågeri! Att mata en katt med vegan mat är ren misshandel och mordförsök typ.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

apportbocken
2016-10-30 17:52
#72

#70 Jag tänker typ att våra tänder inte alls är lika t.ex lejons och andra utpräglade rovdjurs tänder och så. Vi kan inte heller jaga våra egna byten utan att använda vapen + att vi blir sjuka av att äta rått kött. Det blir inga andra allätare och rovdjur. Du har rätt i att det är svårt (men inte omöjligt) att utan kosttillskott vara helt frisk och kry utan att äta animalier, men samtidigt skulle vi må sämre av att äta kött på ett naturligt sätt om du hajar? Det där med att hundar inte är rena köttätare heller var rolig fakta, sådant där som är kul att veta. Dock har ju hundar många bra äta-köttegenskaper som inte vi har. Förlåt att jag bidrar till att förvandla tråden till en köttdebatt, vi tycker alltså lite olika i den frågan, men enas tror jag vi kan göra om att hundar behöver kött för att må som bäst.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Honestyisdead
2016-10-30 17:59
#73

#72 Vi kan äta rått kött. Beror på vilket djur det är. Nötkött kan vi äta rått. Fisk likaså.

Cragan
2016-10-30 19:23
#74

#73 även fläsk så länge köttet inte är smittat med nån otrevlig bakterie eller har legat lite för länge.

Honestyisdead
2016-10-30 19:40
#75

#74 Det bör inte ätas rått pga trikiner.

Tjeja
2016-10-30 19:48
#76

All fisk bör inte heller ätas rå på grund av mask som trikiner. I så fall behöver den i alla fall frysas ordentligt under en tid först så de dör. Speciellt insjöfisk man fiskar själv.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Honestyisdead
2016-10-30 19:56
#77

#76 Det stämmer.

hemul
2016-10-30 20:45
#78

#72 Det är klart att vi är mer allätare än hunden.

Men det där med våra tänder, jag tror det beror på våra händer. Ha ha, där rimmade jag oplanerat! 😛. Och även på vår hjärna. Eftersom vi har våra motsatta tummar och kan använda verktyg och är smarta nog att utveckla sådana och använda dem effektivt så behöver vi inte lika skarpa tänder, varken för att döda, försvara oss eller slita isär kött. Och sedan vi började koka vår mat blev köttet också mer lättätet. Elden tämjdes långt innan homo sapiens utvecklades och jag skulle tro att det bidrog till våra klena bissingar. Tidigare människor hade skarpare don i munnen. Naturen slösar inte med resurserna, det som inte behövs får stå tillbaka. Jag spekulerar, men tror det är en rimlig teori.

Gollums Fru
2016-10-30 20:46
#79

Jag har faktiskt haft en veganhund på ptov en gång! Han var allergisk mot en radda animaliska proteiner och gick på en specialdiet. Han mådde super, men ett undantagsfall.

Jasa nej saja!

hemul
2016-10-30 20:59
#80

Käkade han tofu och sånt då? Eller det finns kanske något specialtorrfoder utan animaliskt protein.

apportbocken
2016-10-31 07:51
#81

#73 och liknande inlägg, det stämmer säkert, okunskap från min sida, ber om ursäkt. #78 Det brukar ju vara så lääätt att argumentera mot kött annars hahaha… Jag antar att det finns en poäng i det du säger och att du har rätt i människor är allätare. Dock tänker jag hålla fast vid att vi inte BEHÖVER kött för att må bra och att det är fel att utsätta djur för onödigt lidande pga mat vi inte ens behöver. Det sista lät väldigt elakt mot de som äter kött men det var inte alls menat så. Fotnot eller vad det heter: Jag är egentligen en hycklare eftersom jag äter fisk och därmed utsätter fiskar för onödigt lidande. Men jag planerar att att lägga om till vegan när jag växt till mig lite.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

hemul
2016-10-31 08:43
#82

Du har rätt i att vi inte behöver kött. Men vi behöver animalisk föda. Fisk, ägg…

Så du är etisk vegan (vagan wannabe 😉). Det har jag full respekt för.

Jag är också hycklare. Jag äter kött och skulle ha väldigt svårt att leva utan, både hälsomässigt och p.g.a. att jag gillar det för mycket, men jag tror aldrig jag skulle klara att vara med vid en slakt. Egentligen tycker jag man borde det, om man ska äta kött. Däremot tror jag att jag skulle klara jakt alldeles utmärkt och har alltid velat prova på men inte haft möjlighet. Det är det där med tamdjur, att man haft personlig kontakt och sen hugger man dem i ryggen så att säga. Processen verkar också vidrig. Plus detta att man gör det mer eller mindre med händerna. En kula på avstånd känns så mycket lättare. Det är svårt nog att slå ihäl en skadad fågel man hittat. Har gjort det några gånger men aldrig klarat att göra det snyggt, utan har typ släppt en stor sten på dem, inte kunnat slå. Det där med händerna igen. En gång körde jag på en hare i mörkret. Den bröt nacken/ryggen. Den hoppade ett snett skutt, rullade ett varv o.s.v. Och skrek ihållande. Jag gick i fatt den med en jättestor skiftnyckel som jag råkade ha i bilen i näven. Jag kunde inte.  Bara stod där och svettades. Jag förmådde inte heller förpassa den till en plastkasse och använda avgasröret, vilket var alternativet. Jag åkte hem och låg och vred mig halva natten i sängen p.g.a. dåligt samvete. Så jag är också blödig.

Fisk däremot har jag inga problem med. Tycker det är lite läskigt att knäcka nacken på dem, men klarar det och mår inte dåligt av att sedan äta dem. Skulle vilja äta mycket mer fisk än vad jag gör, men det har ju blivit så väldigt dyrt.

apportbocken
2016-10-31 19:05
#83

#82 Jag har också lite svårt att känna sympati för fiskar + att jag tycker för mycket om fisk för att inte äta det och eftersom jag inte är sådär superbra på näringslära så behöver jag äta fisk för att få i mig de näringsämnen jag behöver. Men fiskar är ju också varelser som har rätt till den här jorden precis som vi. Skulle aldrig kunna döda ett djur själv, därför har jag bestämt mig för att inte låta någon annan göra det åt mig. Dock skulle jag kunna tänka mig att döda en fisk, jag vet inte varför. Men jag tycker att det känns elakt, fiskar är ju som skrivet också djur och jag känner att jag borde tycka synd om dem också. Därför skulle jag alltså vilja sluta äta fisk eller bli vegan när jag är stor och färdigväxt. Nu handlar slutet av tråden mer om min kost än om hundveganer, förlåt.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Annons:
hemul
2016-10-31 20:46
#84

Ja. men det hör väl till. Lär inte finnas många veganhundar som inte har en veganägare. 😉

Maleficum
2016-11-01 11:57
#85

Hundar är väl som människor olika individer och finns säkert individer som skulle klara sig på vegansk kost men långt i från alla. Tror tex inte min hund skulle klara det (hur mycket han älskar frukt och grönsaker) med tanke på att han bajsar ut hela äppelbitar efter att han ätit dem (äpple känns ju annars som något som borde vara rätt lättsmält även för en hund).

Men har aldrig riktigt förstått varför en person som är vegan får för sig att skaffa ett djur som äter kött om de inte vill ge det kött när det finns så många andra djur som redan är herbivorer. Kanin är väl det bästa djur för en vegan för de behöver inte bo i bur, äter enbart grönt och är helt underbara livskamrater som kan vara mer lättränade än både katt och hund.

Sen kan man ju kanske tycka att veganer som är det för de inte vill att djur ska utnyttjas kanske inte borde ha husdjur över huvud taget eftersom det väl är en form av "utnyttjande".

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Gollums Fru
2016-11-01 12:07
#86

#80 Näh, nu när jag tänker efter var han nog snarare vegetarian och gick på nåt specialfoder med protein som inte var animaliska. Jag minns att han tålde de dära tuggbenen i olika glada färger som också är växtbaserade om man inte gav dom för ofta.

Jasa nej saja!

Tjeja
2016-11-01 19:14
#87

Men alltså… är det bara jag som tycker det är lite konstigt (dömer inte, bara förstår inte dubbelmoralen) att ha husdjur över huvud taget om man verkligen vill vara seriös vegan? Husdjur är ju också till för vårt nyttjande för vår egen skull och inte djurens skull i en miljö som är konstlad för dem egentligen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Snuffles
2016-11-01 19:31
#88

#87 Om man adopterar/tar emot omplacering och inte stödjer uppfödning anser jag inte det vara något problem, man tar ju hand om djuret och utnyttjar det inte på något sätt.

Jaguar_
2016-11-01 19:37
#89

Tyvärr finns det puckon överallt som inte bör ha djur… Detta borde förbjudas helt och hållet. Sådant sjukt påhitt och egoism!

Det roliga i det hela är att veganer brukar ofta visa bilder på våra tänder (som är platta och enligt dom är då grönsaksätare) och den andra sorten som har huggtänder (köttätare). Däremot går de helt emot sig själva när de får bilden vända mot sig själva och hur de behandlar sina djur. När man ber dom inspektera en grönätares tänder som är platta mot en hund/katts tänder som, ja, klart och tydligt har huggtänder och enligt de själva är då en köttätare. Men det går inte erkänna i detta fallet att de gör fel mot en liten individ. Då tystas det ner och pratas inte om alls. De går oftast in på ett annat ämne. Extremt dåligt! Fattar inte hur de tänker… Tänker inte alls antar jag mer än på sitt eget mål.

Jag har då rakt ingen respekt för människor som inte kan respektera andra individer. Förstår inte heller varför de har djur när de är emot det hela med djurhållning, men det verkar alltid finnas loopholes att förklara det hela med. Jag säger; Håll er till kaniner och andra djur som äter grönt och sluta skada djur som äter kött!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Fisherling
2016-11-01 19:43
#90

#88 Fast jag anser att även om man tar emot en omplacering så stödjer man fortfarande uppfödning. Har man ett husdjur så stödjer man att den arten föds upp. Man kan ju inte säga "jag tycker inte om att folk föder upp kaniner" och sedan ha en omplaceringskanin själv, det blir ju lite hyckleri över det hela. För på något plan godkänner man ju då att kaninen fötts upp.

Annons:
Snuffles
2016-11-01 19:54
#91

#90 Haha nej. Då ger man inga pengar till uppfödaren utan till djurhemmet/ägaren.

Snuffles
2016-11-01 19:56
#92

#89 Du får det att låta som att alla veganer matar sina hundar med enbart växter.

Fisherling
2016-11-01 20:05
#93

#91 Ja fast vill man ha t.ex en kanin så måste man ju på något plan stödja att de föds upp.

Precis som att jag som äter kött på så sätt stödjer att det föds upp slaktdjur. Jag stödjer det inte mindre bara för att mina pengar går till en affär och inte till den som fött upp djuret.

Snuffles
2016-11-01 20:28
#94

#93 Det är inte alls samma sak. Säg att jag köpt en hund från en uppfödare, sen kan jag inte behålla hunden av någon anledning och omplacerar den då. Då går ju inga pengar överhuvudtaget till uppfödaren. Affärerna där kött säljs stödjer ju uppfödaren till de djuren som slaktas, och därför går pengar till den personen när folk köper köttet.

Fisherling
2016-11-01 20:32
#95

#94 För mig är det samma sak. 

"Jag stödjer inte hundavel" och "Jag har hund" går inte ihop. Det blir hyckleri för mig. För då stödjer man ju fortfarande avel i sig.

Herveaux
2016-11-01 20:42
#96

#94 Nja, det stämmer inte riktigt, när en gård slaktar djur så kan det antingen säljas i en gårdsbutik, då går pengarna för köttet direkt från konsument till köttbonden.
Men det vanligaste är att köttet köps av en grossist som sen säljer köttet till butiker, som i sin tur säljer till konsumenterna.

Så vare sig man köper en omplacerad hund eller en köttbit i butiken så går inte  pengarna direkt till djurets uppfödare, men båda köpen stödjer aveln av djuren.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

apportbocken
2016-11-01 21:36
#97

Fast det går väl visst att vara vegan och ha hund? Jag tänker att en nödvändigtvis inte skaffar hund för sin egen skulle utan att det kan liknas vid att en försöker få en ny kompis. En kompis vill en ofta ha för sin egen skull men det är inte fel för det eftersom båda i en kompisrelation ska känna sig sedda och behandlas väl av varandra, typ liknande fast ofta ännu lite mer villkorslös kärlek (om det inte är en människobästabästavän) brukar det väl vara i en hund-människarelation? Det är lite svårt att förklara men det är ju stor skillnad på att utnyttja djur genom att äta dem och att skaffa en hund för att för sällskapets skull. Om någon förstår vad jag menar, det blev lite luddigt. Nu kanske jag som vanligt dessutom råååkade skriva lite OT men det kanske åtminstone har lite med det ni diskuterar om att göra?

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Annons:
hemul
2016-11-01 21:47
#98

Fast djur måste ju dödas för att din sällskapshund ska ha nåt att äta. Hade inte hundar funnits så hade färre djur dödats, det går ju inte att borse från.

Haztparken
2016-11-01 22:00
#99

#97 Fast det är inte en vegansk handling att köpa en hund. Och ska man vara sån så tänker inte hundar på det viset som du skriver utan hade dom fått välja från första början så hade dom nog fortsatt vara vilda. Det är vi människor som tämjt dom. Du äger din hund och har total makt över den, bestämmer när den ska äta, när den får lov att gå på toa osv och en vegan ser sig inte ha rätten att äga en annan individ. Så nej det är inte veganskt. Undantag att ta en omplacering men även där är åsikterna delade ifall det är en vegansk handling eller ej. Men att köpa, nej. Jag är själv inte vegan men jag är intresserad av ämnet och vill du få bättre svar på dina frågor finns här en aktiv vegan sida på iFokus där du kan ställa dina frågor.

Snuffles
2016-11-01 22:02
#100

#99 Så du tycker att jag ska omplacera min hund som jag skaffade innan jag blev vegan?

Haztparken
2016-11-01 22:07
#101

#100 Varför skulle jag tycka det? Jag är ingen som bestämmer vad folk ska göra? Och jag är som sagt ingen vegan själv, har två egna hundar. Vet dock att många veganer säger att djur man haft sen innan man blev vegan kan man ha kvar deras liv ut och göra det bästa av det. Är ju inte bra för djuren att flytta runt heller. Men som sagt, jag bestämmer inget. Bara svarade på frågor vad jag lärt mig, veganer har säkert bättre svar än jag. Jag personligen tycker absolut du ska ha kvar din hund :)

hemul
2016-11-01 22:08
#102

Nej, inte alls. Hur skulle det göra skillnad förresten, han skulle ju fortsätta att äta kött? Jag tycker bara att man ska se saker som de är. Är det fel att föda upp djur för att äta dem, då måste det ju vara ännu mindre etiskt försvarbart att föda upp dem för att de ska bli mat åt våra sällskapsdjur.

apportbocken
2016-11-01 22:13
#103

#98 Deeet stämmer, men jag tänker att det inte är oveganskt mot hunden att ha hund typ. #99 Från första början kanske hundar skulle kunna tänka sig att vara vilda, men ska du gå riktigt långt tillbaka i tiden så började vargar domesticeras och bli hundar tack vare ett utbyte av mat och ömsesidig respekt och att se vargar såg nytta i människorna och tvärtom. Jag tror hundar helst skulle vilja bo med människor, hos dem får de mat, vatten och framför allt mycket kärlek. Hundar är tamdjur och enligt mig är det inte etiskt fel att ha en hund så länge STRÄVAR att ta hand om sin hund på bästa sätt och försöker vårda relationen med sin hund så gott det går. Så nej, jag tycker inte att det är hyckleri att ha hund och samtidigt vara vegan. Men det är min åsikt det.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Haztparken
2016-11-01 22:17
#104

#103 Ja asså mig behöver du inte försöka övertala för jag är som sagt ingen vegan. jag bara skriver vad jag lärt mig. Men enligt vegan "reglerna" så är det hyckleri. Sen vad folk har för åsikter om det ja det är olika. Är en intressant fråga som jag vet varit uppe många ggr på vegan.ifokus.

Annons:
Gollums Fru
2016-11-01 22:21
#105

Tycker generellt att man ska försöka att inte moralisera så mycket över andra människors val. Ingen människa är någon slags übermänniska. Bara för att man har hund betyder det inte att det övriga man gör för utnyttjandet av djur inte spelar någon roll. Man gör det man kan och känner att man kan kompromissa.med i sitt eget liv. Säg att du är emot barnarbete. Du skänker pengar till en organisation som hjälper barnarbetare. Du kanske tom. engagerar dig i denna organisation och åker ner till länder där det barnarbetas och hjälper till att starta fackföreningar. Hemma i sverige köper du kläder från HM och stödjer då indirekt barnarbete. Då börjar folk som köper kläder från HM men inte har nåt engagemang i att avhjälpa barnarbete kalla dig för hycklare och börjar ställa krav på hur du ska engagera dig eller inte engagera dig. "Hur kan du vara vegan men inte fullt ut?" Jag är vegetarian, nykterist, köper det mesta på second hand, åker buss, promenerar och cyklar. Jag är dessutom fattig så jag är en relativt liten belastning på samhället och miljön. Jag har inte råd med bil, jag har inte råd att köpa massa nya kläder eller mat i överflöd, jag reser aldrig och flyger aldrig för att det är för dyrt helt enkelt. Men jag är inte perfekt. Jag röker och har hund fast jag tycker att i den bästa av världar så skulle husdjur inte finnas, eller finnas på ett helt annat sätt. Jag skulle inte ha ett meningsfullt liv utan mina djur. Jag har ingen familj, har ptsd och utbrändhet. Min hund gör att jag går upp varje morgon och får ett minde ångestfullt liv. Det är totalt egoistiskt av mig att äga djur, men inte blir jag en bättre hundägare av att antingen sälja min hund för att kunna vara fullt ut vegan, eller att ge upp min veganism bara för att äga en hund utan att bli kallad hycklare. Alla bryter mot sina principer på något sätt, nu är detta en enskild "lyxfråga", eftersom att äga en hund i allra högsta grad är en aktiv handling, men att existera i ett samhällssystem som bygger på att människor måste utnyttja varandra och andra individer gör oss alla härinne till hycklare, sålänge ingen här antingen bor i en lerhydda i skogen och odlar alla sin mat själv, eller faktiskt förespråkar slaveri, klasskillnader, barnarbete osv.

Jasa nej saja!

Gollums Fru
2016-11-01 22:27
#106

*gör MOT uttnyttjandet av djur

Jasa nej saja!

Gollums Fru
2016-11-01 22:47
#107

Sen är det ju jättestor skillnad på utnyttjandet i en verksamhet där djur föds upp där de inte får utöva naturliga beteenden, blir fullproppade med tillväxthormon och antibiotika, inte får sina behov tillgodosedda och lever större delen av dagen i understimulans, ångest och stress, jämfört med utnyttjandet i att av egoistiska skäl äga ett djur som själv inte har valt att bli ägt, men ändå tillgodose behoven, ge den stimulans, värme, närhet, kärlek och hjälpa djuret när det har ångest. Båda är utnyttjanden men det blir lite väl magstarkt att kalla nån som inte vill stötta det första men det andra för hycklare.

Jasa nej saja!

Gronstedt
2016-11-02 09:28
#108

#88, 91, 94: När man köper eller övertar en omplaceringshund köper eller övertar man en levande individ, och behandlar den därmed som handelsvara, vilket inte är i överensstämmelse med vegansk credo.

#97: "Fast det går väl visst att vara vegan och ha hund? Jag tänker att en nödvändigtvis inte skaffar hund för sin egen skulle utan att det kan liknas vid att en försöker få en ny kompis. En kompis vill en ofta ha för sin egen skull men det är inte fel för det eftersom båda i en kompisrelation ska känna sig sedda och behandlas väl av varandra, typ liknande fast ofta ännu lite mer villkorslös kärlek (om det inte är en människobästabästavän) brukar det väl vara i en hund-människarelation?" Så ser det ut från din synpunkt, kanske. Men hunden väljer inte dig. Du skaffar en hund för att du vill ha den, hunden går inte med plånboken i tassen och väljer ut en människa som den kan köpa och forma till sin nya kompis. Även här blir hunden en handelsvara, vilket inte är i överensstämmelse med vegansk credo.

Gollums Fru
2016-11-02 10:15
#109

#108 Jag vet väldigt många veganer som har husdjur. Djur de räddat från en värre tillvaro osv. Visst, det finns strömningar inom veganismen också där man smutskastas för sitt hundägarskap, men de flesta som lägger sig i och moraliserar och försöker krava ens veganism på olika sätt och vis är folk som själva tex. äter kött och tycker att veganer är hycklare för att de gjort ett val när det gäller deras kost, men inte lever i nån slags total avskildhet från allt som har med djurytnyttjande att göra.

Jasa nej saja!

crins
2016-11-02 10:36
#110

Hundar är rovdjur och behöver kött! Däremot kan hundar behöva äta grönsaker med! Min hund är galen i grönsaker😂, ! Det är väl något i det han behöver😁 men jag tror inte det är bra att rovdjur ska tvingas vara veganer! Då blir de nog sjuka i slut ändan!😣

Gronstedt
2016-11-02 11:08
#111

#109: Läs några inlägg på Vegan iFokus, där engagerade veganer tydliggör veganismens grundståndpunkt, nämligen att människan inte har rätt att utnyttja andra arter och hantera dem som ägda handelsvaror, så kommer du att se att de som moraliserar kring djur som handelsvara inte är köttätare utan  veganer.

Annons:
JoannaLi
2016-11-02 11:35
#112

(Ej svar på hundar som är veganska, utan på om det är veganskt att hålla djur. Jag vill inte rikta det till något specifikt inlägg, men vill ändå poängtera det :) )

Jag anser också att man som "riktig vegan" inte kan äga djur. Veganismen går ju ut på att man inte ska förtrycka någon annan levande individ. Vad är inte djurägandet om inte ett förtryck? Vi anser oss förmögna och berättigade till att bestämma vilken mat individen ska få, när den ska få mat, när den ska få gå ut och göra sin behov, hur länge och ofta den ska få vara ute, vars den ska vara ute, vilka andra individer den ska träffa, vars individen ska bo, hur den ska bete sig, vad den ska göra at all times, om den ska vaccineras, om och hur sjukdomar ska behandlas, när individen ska dö… 

Om det där hade varit en människa, hur tydligt hade det inte varit att det är förtryckande?

Ändå har jag en hund. Jag planerar på att köpa fler. Jag planerar på att skaffa katter, hästar, fiskar, gerbiler. Varför? När jag nu är så medveten om att jag tycker att det är fel? Jo, för att jag vill det. Jag skulle aldrig må bra utan djur. Så, jag skaffar djur för att jag ska må bra, och jag försöker göra allt i min makt för att låta dem ha det så bra som möjligt. Det är inte en vegansk handling i mina ögon. 

Men. Behöver man verkligen vara "en riktig vegan" till 100%? Bara för att jag röstar på Vänsterpartiet t.ex., måste jag tycka att precis allt Vänsterpartiet tycker och gör är rätt? Bara för att jag är ateist, betyder det att jag inte kan tycka att något ur någon religion är bra och rätt? Nej, jag tycker inte det! Jag tycker att du själv definierar vad du är, och vad det går ut på. Kanske röstar jag på Vänsterpartiet för att jag håller med dem på majoriteten av punkterna, och resterande punkter på Moderaterna? Kanske tycker jag att vi bör älska vår nästa och behandla alla precis som vi vill bli behandlade - men jag tror inte att det finns en gud? 

Jag känner att det blir rörigt, men jag försöker komma fram till en poäng. Om du är vegan på alla sätt och vis, förutom att du vill hålla djur, ja, då skulle jag säga att du är t.ex. 80% vegan. 80% är ju en stark majoritet, eller hur? Alltså skulle jag fortfarande kalla dig vegan, även om du inte är 100%. Man behöver inte alltid vara perfekt, det är helt okej ändå 🙂

Honestyisdead
2016-11-02 11:37
#113

#109 Fel. De flesta som anser att man inte ska stödja handel med djur är veganer. Det beror på att veganism är en livsstil och man nyttjar inte djur på någon som helst nivå.

hemul
2016-11-02 12:14
#114

Det finns ju veganer och veganer. Förr var de flesta etiska veganer eller, vad ska man kalla det, hälsoveganer kanske. Idag känns det som de allra flesta är politiska veganer. Vilken typ av vegan man är, d.v.s. VARFÖR  man är vegan, påverkar nog väldigt mycket inställning till sällskapsdjur och deras kost och annat runtikring själva veganismen.

Honestyisdead
2016-11-02 12:23
#115

#114 Jag vill påstå att det finns äkta veganer och icke äkta. Man är inte vegan om man bara väljer vissa delar av veganism.

Gronstedt
2016-11-02 12:35
#116

#112: Är inte det lite som att säga att man visst kan vara vegetarian om bara 20 % av näringsintaget kommer från kött och fisk? För man är ju ändå vegetarian till 80 % …

Veganer med husdjur resonerar som abolitionistiska slavägare, nämligen att slaveri ÄR fel, slavägare GÖR fel, men MINA slavar har det så bra och vill så gärna vara hos mig så dem finns det ju ingen anledning att frige …

Vizzla
2016-11-02 12:39
#117

En hund är i första hand allätare. Men om hunden av medicinska skäl inte skulle må bra av animaliska proteiner osv och av veterinär rekommenderas en viss kost så är det ok enligt mig. Men har svårt att tro att hundar mår bra på vegankost. Att vi människor kan välja vad vi äter av etiska skäl osv är en sak men att påtvinga djuren det tycker jag inte om.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Fisherling
2016-11-02 13:13
#118

#117 Nej, inte alls, hunden är i första hand en köttätare. Att de har vissa enzymer som gör det lättare för dem att bryta ner växter är inte samma sak som att vara allätare. En varg som äter bär i magra tider blir inte en allätare för det.

Hundars tänder, käkar och tarmsystem är helt anpassade för att processa animalisk föda. Finns en anledning till att t.ex morötter och majs kommer ut nästan exakt som de kom in - hundens tarmsystem är för kort för att hinna smälta dem, alltså tar de inte upp någon näring från det.

Annons:
hemul
2016-11-02 14:43
#119

Fast majs kommer ut hel på mig också om jag inte tuggar den ordentligt. Och då har jag rätt lång tarm. 😃

Gollums Fru
2016-11-02 15:08
#120

#109 #112 Jag är medveten om att jättemånga veganer moraliserar också, vilket jag också skrev. Sen har jag varit vegetarian i snart tio år trots att jag bara är 24 och har läst min beskärda del av den filosofiska argumentation som omgärdar ämnet och känner inte att jag behöver utbildas mer i ämnet. Jag har också läst oerhört mycket kring dilemmat husdjur och där tydligt tagit ställning att trots att det är lite skenheligt av mig att hålla husdjur, så ska jag fortsätta att ta hand om djur som kommer från dåliga förhållanden och ge dem ett drägligt liv. Men enligt din argumentation kan ingen kalla sig något utan att göra det till hundra procent. Eller jag kanske missuppfattar resonemanget? Om du tex. är kristen, måste du göra allt som står i bibeln? Sen är det stor skillnad på veganism och djurrätt, vilket många verkar blanda ihop. Det finns fler definitioner av veganism, där en tex. enbart handlar om vad man äter och inte äter. Sen vet jag inte vad du tycker, men jag brukar inte ha för vana att jämföra slavhandeln med djurens lidande, eftersom det blir både osmakligt och rasistiskt och många tar illa upp. Sen tycker jag du har fel i jämförelsen också. Även om jag rent principiellt tycker att det är fel att jag har makten över ett annat liv, så tycker jag inte att det bör likställas med att föda upp någon och låta den leva i misär bara för att sen döda den. Bara för att bägge är förtryck betyder det inte att de båda är exakt samma? Eller behandlar du din hund på samma sätt som dom behandlar grisarna i Sverige? Jag har svårt att förstå resonemanget faktiskt. Menar du att det vore bättre att veganerna började äta kött, eller menar du att veganer inte ska få hålla djur? Eller menar du att de inte har rätten att kalla sig för veganer? För det tänker jag är konstigt. Jag tex. är feminist, men det gör inte att jag ställer mig bakom alla strömningar inom feminismen, tex. liberalfeminism eller särartsfeminism, men det gör mig inte direkt till mindre feminist. De veganer med husdjur som jag har träffat har varit bättre än genomsnittet faktiskt. De har pga. sin veganism brytt sig oerhört mycket om sitt djurs behov, naturliga beteenden och har använt mjuka och reko metoder mot sin hund snarare än att rycka det i kopplet, skrika på den, lägga ner den på backen osv. Sen kan jag ju nämna att husdjurfrågan inom veganrörelsen diakuteras flitigt och många är inte överrens. Dock är husdjursfrågan inte det som är centralt eller det som främst definierar veganismen, utan är snarare ett moraliskt dilemma som diskuteras flitigt inom rörelsen. Det finns väldigt många diskussioner om husdjur att ta del av, desto mindre står det om själva frågan i olika vegansgruppers manifest, när man slår upp ordet vegan i olika uppslagsverk eller på wikipedia eller i böcker om ämnet. Det är en pågående diskussion mellan veganer där många tycker olika och inte nåt som fråntar en rätten att kalla sig vegan, vilket tex. att äta kött är.

Jasa nej saja!

apportbocken
2016-11-02 15:46
#121

Jag måste lägga till att god djurhållning inte skiljer sig jättemycket från föräldraskap. Föräldrar bestämmer när deras barn ska vara ute, vad de ska äta, var de får bajsa, vad de får göra och vad de inte får göra. Vi bestämmer liknande saker om våra hundar som vi gör om våra barn. Skillnaden är nog då att hunden inte växer upp till att kunna bestämma saker själv. Veganer kan ha barn om de vill och enligt mig kan de även ha hundar om hundägandet är schysst och att hunden regelbundet får göra det den älskar. Jag menar inte att hundar och barn är samma sak, men det ägare/föräldrar bestämmer om sina barn (fyrbenta eller tvåbenta) inte skiljer sig så mycket.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Gronstedt
2016-11-03 08:30
#122

#120: Vad jag skriver är att de som skriker "Mördare!" åt köttätare och kallar djurhållning för slaveri, men samtidigt själv håller husdjur med förklaringen att "Jamen det är ju andrahandsdjur som jag räddat!" är hycklare. Att de som i ena inlägget öser galla över en hästägare för att hen rider på sin häst, och i nästa inlägg förklarar att det är helt rätt att öva drag med den egna omplaceringshunden, "för den måste ju aktiveras", är hycklare. Att de som skriker att veganismens viktigaste uppgift är att avskaffa "speceicismen", som betraktas som människans mest förkastliga omoral, som aldrig kan tillåtas eller förlåtas, men samtidigt förklarar att det är helt OK att hålla tamdjur för sin egen skull, bara man inte betalar uppfödaren för dem, är hycklare. 

Jag är fullt medveten om att det finns de som kallar sig veganer som bara är litegrann veganer. Men grunden i veganismen är och förblir åsikten att det är fel att utnyttja djur. Att avvika från det är inte som att kalla sig kristen utan att följa allt som står i bibeln, det är som att kalla sig kristen men förneka  återlösningen.

Snuffles
2016-11-03 11:28
#123

Ni som säger att veganer inte borde ha husdjur för att det är slavhandel, är det inte samma med barn då? Med barn bestämmer man ju vad de ska äta, när de ska äta, när de ska sova, vad de ska ha på sig, när de ska gå till skolan och när de ska gå hem. Borde inte det också vara slavhandel isåfall, om ni resonerar på det sättet?

Honestyisdead
2016-11-03 11:36
#124

#123 Barn behövs för vår ras överlevnad. Husdjur inte.

Människor värderas för övrigt oftast högre än djur så det blir inte samma sak. Barn är nödvändiga.

Snuffles
2016-11-03 11:38
#125

#124 Du svarade inte på frågan.

Annons:
Lona
2016-11-03 11:39
#126

OT och även fel forum men äter veganer medicin och genomgår medicinska undersökningar och behandlingar? Där är ytterligare ett hyckleri i så fall… Det gäller väl de flesta icke-veganer också i och för sig, många är positiva till vissa medicinska djurförsök under "rätt" förhållanden - men kan inte tänka sig att sätta sin fot på en försöksdjursavdelning eller ta del av forskningen och vad som sker på "djurnivå". Ungefär som att man äter kött men inte kan tänka sig att besöka ett slakteri. Eller så är de mot djurförsök - men äter ändå medicin och genomgår undersökningar och behandlingar som är framtagna på just djur. Jag förmodar att det jag hakar upp mig på med många veganer är att de ofta är väldigt snara med att hävda sina åsikter men att de ändå inte följer dem konsekvent. Ska man banka in sin övertygelse i andra - vare sig det gäller politik, religion, djurrätt, veganism, hundträning, miljö eller annat som man brinner för - så borde man åtminstone följa sina egna övertygelser, eller? (Ja, jag är väl medveten om att inte alla veganer är sådana!) Sorry, slut på OT!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
2016-11-03 11:44
#127

#125 Jag tycker att jag svarade på frågan. 

Men förtydligar. Det är självklart inte samma sak med barn.

Tillägger att jag inte är vegan och att jag inte delar dessa värderingar.

Fisherling
2016-11-03 11:46
#128

#125 Fast det gjorde hon visst. 

Svaret är att det är ojämförbart, för barn behövs för vår ras överlevnad.

Gronstedt
2016-11-03 11:49
#129

#123: "Borde inte det också vara slavhandel isåfall, om ni resonerar på det sättet?" Ingen här resonerar, vad jag kan se, på det sättet. Vad som framhållits här är att OM man skriar om hur fel det är att utnyttja djur, bör man inte utnyttja djur. 

Frågan om huruvida resonemanget om djurutnyttjande och slaveri är tillämpligt på barn eller inte bör du ställa till dem som anser att djurutnyttjande är att jämställa med slaveri. Till exempel på Vegan iFokus.

Gronstedt
2016-11-03 11:56
#130

#126: Många veganer förefaller resonera som så att veganism är det enda rätta, som alla som inte ska fördömas som mördare måste hålla sig till, så länge man inte av någon anledning vill eller behöver göra avsteg från den. Till exempel genom att använda kläder av djurprodukter för att man haft dem innan, gillar dem, fått dem eller liknande. Genom att ha husdjur, för det är ju andrahandsdjur, eller man är snäll vid dem, eller de hade haft det sämre någon annan stans. Genom att äta mat som odlats på naturgödslade jordar, eller som odlats på sådant sätt att enorma mängder små och stora organismer dödats, för man måste ju äta. Genom att köra bil på fossila bränslen, för det måste man ju för att bibehålla sin livsstil. Genom att använda plast tillverkad av döda djur, för annars kan man ju inte leva. Genom att använda kläder av syntetmaterial. Genom att använda läkemedel som provats på djur och/eller innehåller animaliska produkter. Och så vidare. 

Alltsammans helt rimliga undantag, men då bör man inte ta munnen så väldigt full i sitt fördömande av andra som också utnyttjar djur för sin egen vinning och bekvämlighet.

Snuffles
2016-11-03 12:24
#131

#127 Så då får man utföra slavhandel för att det är barn?

Honestyisdead
2016-11-03 12:28
#132

#131 Tycker du det?

Annons:
Snuffles
2016-11-03 12:31
#133

#132 Nej men du verkar tycka det.

Honestyisdead
2016-11-03 12:35
#134

#133 Du behöver uppenbarligen öva på din läsförståelse så du inte anklagar folk för att ha åsikter de aldrig utryckt eller ens antytt sig ha.

Gollums Fru
2016-11-03 12:40
#135

Okej, men att dra upp medicin och mat är en annan grej. Medicin och mat blir man tvingad att konsumera, det är en del i den större systemet/kapitalismen som tvingar arbetarklassen i västvärlden och arbetarklassen i u-länder att utnyttja varandra. Husdjursägandeskap är mycket mer en aktiv handling av något man oftast inte behöver för sin överlevnad. Och min poäng var faktiskt att husdjursäganderätt inte huvudsakligen definierar veganism, det går lite stick i stäv med grundprinciperna för veganism, men är inte ett huvudstråk i om man är vegan eller inte. Sen vet jag om att det finns många "vegan police", men vet inte om det kommer bli bättre av att folk som blivit utsatta för dem (vilket jag också blivit) pekar och skriker hycklare över dem som äter veganskt men har husdjur. Jag har många vänner som är köttisar och på samma sätt som jag undviker att moralisera över att de äter kött (sen kan jag sitta hemma och tycka att de inte borde det osv.) så uppskattar jag inte att någon på samma sätt moraliserar över att jag har husdjur. Det är inte som att jag under mina tio år som vegetarian har ungått det moraliska dilemat. Inte heller har jag undgått det moraliska dilemmat i att jag fortfarande ibland äter saker med animaliska produkter i, jag har inte möjligheten att göra den ändringen i mitt liv just nu,, är fullt upptagen med att vara sjuk och bli frisk och ta hand om mina djur. Dessutom tror jag att det är kontraproduktivt att bråka med vanliga människor. Det är inte vi som utnyttjar i första hand, det är ju dom som äger produktionsmedlen och industrierna.

Jasa nej saja!

Gollums Fru
2016-11-03 13:11
#136

Också därför jag inte brukar säga saker som "Du [insert vanligt folk] borde inte äta kött" utan "Du [insert riskkapitalist] borde inte utnyttja alla anställda och djur i din industri för att du själv ska kunna köpa dig en till lyxbåt". Att klaga på samhällssystemet och vidriga industrier är inte samma sak som att klaga på vanligt folk som befinner sig mitt i systemet och tvingas både utnyttja andra i det och utnyttjas själva. Det är jag noga med. På samma sätt som jag tycker att det är olämpligt att gå fram till en sninkad tjej på stan och säga "Du borde inte sminka dig för miljöns skull", problemet är ju att nån sitter och tjänar pengar på kvinnors dåliga självkänsla och det ouppnåeliga kvinnoidealet. Skillnaden är att när jag säger "Sminkindustrin är vidrig" så är det inte en kör av människor som säger "Ahmen du då!?" tillbaka, detta förmodligen eftersom vegan-frågan är sjukt infekterad och folk på "bägge sidor" känner sig ansatta direkt, även om dom inte blivit det.

Jasa nej saja!

Gronstedt
2016-11-03 13:22
#137

#135: Mot vilken specifik person har det pekats finger här? 

#136: Om du målar snytet i glada färger och tågar omkring och säger "Sminkindustrin är vidrig" så lär det bli en kör av människor som säger "Ahmen du då!?" tillbaka.  

Om du inte oavbrutet fördömer djurutnyttjande i alla tonarter lär det däremot inte vara särskilt många som har åsikter om ditt husdjursägande. Det tycks som om du är en av dem som "känner sig ansatta direkt, även om dom inte blivit det"?

Gronstedt
2016-11-03 13:47
#138

#131: Det är ganska få som köper och säljer barn, och det är straffbart enligt de flesta nationella och internationella lagar och föreskrifter. Men jag tycker ändå att du ska ställa frågan till dem som anser att husdjursägande är att jämställa med slavägande.

Gollums Fru
2016-11-03 13:59
#139

#137 Inte mot någon specifik person, men mot personer. "Hur kan veganer har husdjur?" tex. Medan jag menar att det är mer relevant att ifrågasätta industrin och normerna kring husdjursägandeskap. Att istället diskutera kring hur vissa enskilda individer kan med att göra si eller så är inte en särskilt intressant diskussion tycker jag. Om någon skulle säga "Ahmen durå!?" om jag hade smink på mig och samtidigt tyckte att sminkindustrin var vidrig, så be my guest! Då har dom missat poängen, nämligen att folk som har makt fuckar upp världen, medan folk som inte har makt skuldbeläggs för det. Jag tror vi bägge är en del av den gruppen, för även om jag hela tiden försöker argumentera kring tre specifika poänger som jag har, så drar folk upp vad massa andra veganer (och inte jag), har sagt och vad de i själva verket tycker och inte jag. Jag förebehåller mig rätten att tycka att köttindustrin är vidrig, att jag inte ser någon vidare poäng i att skuldbelägga folk som äter kött för det och att jag faktiskt kan göra saker samtidigt som jag problematiserar kring det (tex. äga ett husdjur, trots att jag inser problematiken i det). Jag tror att det snarare är värre om man inte problematiserar kring sina egna val och handlingar och istället känner sig tvungen att argumentera för allting man gör.

Jasa nej saja!

Annons:
Gronstedt
2016-11-03 15:09
#140

#139: I en diskussion om veganismens grundläggande trossatser är det, såvitt jag kan bedöma, ytterst intressant att diskutera veganismens grundläggande trossatser. På samma sätt som det i en diskussion om veganismens livsfientlighet och omfattande dödande av stora och små organismer är synnerligen intressant att ta upp just dessa punkter. Diskussionen om köttindustrin är en helt annan diskussion.

"Om någon skulle säga "Ahmen durå!?" om jag hade smink på mig och samtidigt tyckte att sminkindustrin var vidrig, så be my guest! Då har dom missat poängen, nämligen att folk som har makt fuckar upp världen, medan folk som inte har makt skuldbeläggs för det." Din poäng verkar vara just den som så många veganer tar till, nämligen att man själv är helt befriad från ansvar för sitt eget agerande och Någon Annan stor, ond och hemskt entitet förstör allt av pur egennytta. Du har aldrig reflekterat över att om du lät bli att måla dig, skulle sminkindustrin få mindre vinst? Kanske ett litet steg, men dock ett steg som du vore ansvarig för att ta. Men sminkar du dig väljer att inte ta konsekvenserna av och ansvaret  för ditt ställningstagande, utan att dra alla fördelarna av att dels få sminka dig, dels att få klandra någon annan för att du gör det. Både ha kakan, äta den och skylla på någon annan för att du går upp i vikt.

Ja, folk som har makt fuckar upp världen. Det vill säga att du. Det är du som har makten över och ansvaret för ditt agerande. Använd den makten och ta det ansvaret, sedan kan du gå vidare och försöka övertala andra att tycka som du och ta ansvar för det.

Denna kollektiva offerkofta är löjlig. Ingen industri kan existera utan sina kunder, och kunderna är du och jag och alla andra. Det är vi som har makten och vi som har ansvaret. Varsin liten bit av det. Och först när man tagit sin bit kan man börja tycka om hur andra gör eller inte.

Gollums Fru
2016-11-03 15:49
#141

Jag inser lite att vi nog argumenterar utifrån två helt olika ideologier, så jag lägger ner pga. energibrist. Du har vissa poänger, men jag anser inte att enskilda individer kan hållas ansvariga för utvecklingen i industrier i samhällsystemet. Man kan göra viss påverkan på industrier genom konsumentmakt, men om lidandet i stort ska minska för alla så behöver kapitalismen avskaffas. Och ja, jag anser att folk som sitter på miljoner och äger industrier där folk och djur och konsumenter utnyttjas är huvudansvariga. Att påstå att de inte gör det för egen vinning är konstigt. Då kan de ju Att de utnyttjar och skapar behov hos konsumenterna. Sen anser jag att jag tagit stora delar av mitt ansvar ändå som konsument. Mest av solidariska skäl.

Jasa nej saja!

Tjeja
2016-11-03 19:23
#142

Suck.. det är slaveri att leva ö h t om man tvingas läsa sådana här debatter i all oändlighet.. 🤦‍♂️😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

apportbocken
2016-11-03 20:02
#143

Jaaaag måste bara tillägga en sak till: Veganer är ofta veganer eftersom de inte vill att djur ska fara illa. I de flesta industrier där djur används (så som köttindustrin, mjölkindustrin mm) far djur illa. Inte vid vanligt hundägande, som ju nästan går ut på att försöka få sin hund att må så bra som möjligt. Om/när jag skulle vara vegan så skulle jag vilja välja bort så mycket som möjligt där djur far illa, eftersom jag ogillar att vi människor massuppföder och dödar helt oskyldiga djur. Nu låter jag säkert som värsta hycklaren men; ansvarsfull djuruppfödning som går ut på att småskaligt föda upp friska individer och sedan ge dem livslånga hem tycker jag inte är särskilt illa. Djurägande där djuren finns för sin egen skull (lånar det där "för sin egen skull" från Djurens Rätt) och får leva ut som djur fast med människokompromisser är i min synvinkel ok. För jag tycker det är bättre än att djuren inte får finnas alls. Vet inte vem det ovanstående är riktat mot, men jag vill dela med mig av vad jag tycker lite grand.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Tjeja
2016-11-03 20:31
#144

#143 vettigt resonemang tycker jag. Men det rättfärdigar fortfarande inte varken att mata karnivorer med veganmat eller ens att ha karnivorer som husdjur då man måste förse dem med kött och då stöder djurindustrin.

Enda karnivoren jag kan tänka är i så fall eventuellt stallkatter.. men när det saknas skadedjur som möss för katten att äta så måste man i alla fall förse den med kött som vanligtvis kommer ifrån ett sammanhang där köttindustrin stöds.

Nej jag kan köpa ditt resonemang om det handlar om att ha växtätande djur för deras egen skull men det är sällan man har det.

Tex är det få kaniner som bor i bur hela livet för sin egen skull inte heller möss eller hamstrar eller marsvin eller några andra gräsätande djur jag kommer på som brukar vara husdjur.

Eventuellt att en vegan kan vara viltvårdare i så fall.. men måste ju vara öppen för skyddsjakt i alla fall och då kanske det faller ändå liksom..  🤔

Klurigt är det att vara vegan och försvara att ha husdjur tycker jag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
kinjelooo
2019-10-10 15:49
#146

#145 tråden är från 2015 och sista inlägget är från 2016… Hoppas att du inte lyckas med din provokation och ingen öppnar denna diskussion på nytt.

Annons:
Herveaux
2019-10-10 15:53
#147

#145 Jag instämmer med #146 och ber dig också tänka på att använda ett vårdat språk här på forumet.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Magica 8888
2019-10-14 19:57
#148

Det är väl jättebra att hålla liv i denna tråd då fler och fler hundar lever och frodas på vegetabilisk mat.  Det finns flera olika anledningar varav den vanligaste är att hunden i fråga inte tål animalier. 

Det finns väldigt få studier i ämnet men de studier som finns pekar på att hundar inte bara kan leva på vegetabilisk mat, utan att de frodas av det.

Magrat
2019-10-15 07:40
#149

Konstigt då att så många hundar fungerar allra bäst på BARF och färskfoder….

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Upp till toppen
Annons: