Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 39453 ggr
FearyDawn
2014-05-03 17:10

Tips på liten lugn hundras?

Hej,

Går i hundtankar och behöver tips på ev hundraser som jag har förbisett

Önskar:

Liten, inte skällig eller bjäbbig, lugn inomhus (då jag bor i lägenhet) 

Så lite jaktinstinkt som möjligt (då jag har både katt och gnagare) och där jag bor finns en hel del vilt….

Skulle vilja ha en hund som är mjuk i sättet (som typ collie eller vissa vinthundar, men dessa faller bort pga av storlek och i vinthundens fall jaktinstinkten)

Trots att det ska vara en liten hund så vill jag ha en hund som kan hänga med på längre promenader och som tycker om att lära sig nya saker (är lite inne på att ev börja med agility med hunden)

mycket eller lite pälsvård spelar ingen roll…

Så om ni vet en mindre hund som skulle passa in på denna beskrivningen så blir jag glad om ni svarar i tråden :)

Annons:
[Ellenme]
2014-05-03 18:09
#1

Rasgrupp 9.

FearyDawn
2014-05-03 18:48
#2

#1 det är i den rasgruppen jag letar i….dock så verkar en hel del av dessa raserna rätt "pratiga" och sedan så är jag inte helt säker på att vissa av dessa raserna skulle orka med mina långpromenader.

Dvs vissa av dessa verkar ha en del vakt i sig, sedan så verkar vissa trots att de befinner sig i denna gruppen ha en del jakt i sig….

[Ellenme]
2014-05-03 18:51
#3

#2 Det blir vad man gör dom till, i de flesta fall 😛 Ja, vissa hundar skäller när det ringer på dörren. Och många hundar orkar mer än du tror. Har en Kinesisk Nakenhund som kan gå en mil om jag så vill och hon hänger glatt med utan problem. Så små raser orkar mer än du verkligen tror.

ChristineF
2014-05-03 18:57
#4

Cavalier king Charles spaniel, Tibetansk spaniel, Chihuahua, Kinesisk nakenhund/powderpuff eller någon Bichon-ras tycker ja passar bra in på din beskrivning, jag upplever dessa lite lugnare än andra småhundar. Sedan ligger ju mycket i att man väljer en kennel med sunda och trevliga hundar och att man lägger ner en del tid på träning från början så man formar hunden positivt! :)
Det är rätt vanligt att en del träffar på vissa småhundar som inte fått någon uppfostran, ens chans att klara av något själv eller bygga muskler/kondition och bildar sig sen en uppfattning om rasen som de glatt sprider. ;) Så läs på om raserna på t.ex. SKK och försök hitta hundägare/kennlar med raserna som du kan prata med eller kanske till och med hälsa på. Lycka till! :)
(P.s. om du är intresserad av vavvan så kolla in gruppen Aktiv Chihuahua på Facebook, finns några som tävlar i agility bland annat)

vallhund
2014-05-04 03:18
#5

Varför måste hunden vara liten när man bor i lägenhet?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

.m.m
2014-05-04 08:39
#6

# 5. Vissa uppfödare frågar vid första kontakten hur man bor då de "inte säljer till lägenhetsfolk". Luktar lite fördomar eller dåliga erfarenheter.

Annons:
Cahira
2014-05-04 09:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Chinese Crested!

Powder puff kräver en hel del pälsvård om man ska hålla dom fullpälsade, men den nakna varianten tror jag skulle passa dig toppen! Den skäller inte i onödan men skäller om det t.ex. plingar på dörren. Är lite reserverad för främlingar men ÄLSKAR långpromenader och är riktiga soldyrkare. De AVGUDAR sin människa och ska helst vara med denna människa 24/7. Den är väldigt kattlik och väldigt smart och samtidigt väldigt lättlärd. Väldigt många, speciellt tikar, verkar lätta att gå med lös. De individer jag hört om som stuckit iväg lösa har oftast varit okastrerade hanar så var nog pga löptikar eller liknande. 

Den är dock fortfarande väldigt atletisk till t.ex. agility m.m. och fruktansvärt snabb när den väl springer. Sköteln för en naken är väldigt lätt, du sköter huden som du sköter din egna hud. Du duschar den, smörjer så den inte blir torr, håller den ren så du slipper finnar (finns knep för att slippa finnar och pormaskar, bland annat smörja in olivolja när hunden duschas) och solskydd under soliga dagar. 

Rasen är helt klart mer aktiv under valp och unghundstid men landar när den mognar. Denna ras älskar att bli utmanad psykiskt och kan stundvis titta på dig som "Men det är ju lätt, har du inget svårare/roligare jag kan göra?" 

Min "kines" är sju månader snart och extremt lättmotiverad. Han är dock lite foderkänslig så om du skaffar denna ras och du upplever en känslig mage så satsa på spannmålsfritt så är det lugnt! (såvida det inte handlar om en foderallergi. Känsligheten för min hund visar sig som lösare stinkigare avföring)

Puffar brukar i överlag vara lite lugnare men det finns alltid undantag och detta är mer en personlig observation än en bevisad teori. 

Här är en bild på min nedklippta puffvalp. :) Fråga om du undrar något!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
2014-05-04 10:36
#8

#6 Sådana uppfödare skulle jag aldrig köpa valp av dem eftersom de bevisar sin okunskap o fördomar.Personligen tror jag att det snarare är fördomar hos köparna,samt försäljarna på Blocket.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

hund_katt
2014-05-04 13:39
#9

sheltie kanske? om du vill aktivera fysiskt och mentalt lite mer. men annars passar den in. tycker jag.

lång päls, men lättskött. bara borsta vid öron och ljumskar, där pälsen tovar sig lätt, lite oftare. och en genomborstning i veckan räcker. pälsen sköter sig ofta själv.

den kan ha lätt till skall, men är ingen hund(så länge den inte är understimulerad) som skäller för ingenting. den skäller när den är lycklig, när den leker, och när någon kommer. men lätt att träna bort.

låg jaktinstinkt, men kan säkert (som alla hundar) springa efter om den är understimulerad.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[TeamGolden]
2014-05-04 17:44
#10

#7 Varför är han rakad?

[..$Dog$..]
2014-05-04 18:29
#11

har ett jätte bra förslag:) dvärgschnauzer, den sägs ha en av o på knapp själv har jag en blandis dvärgschnauzer, Jack Russel. rasen finns i grupp 2 http://www.skk.se/sv/hundraser/dvargschnauzer-svart-silver/  tycker denna ras hade passat dig perfekt;)

Cahira
2014-05-04 18:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#10 Han har torr hud och återfuktande bad hjälpte inte då vi har väldigt hårt vatten så nedrakning gjorde det lättare att smörja honom. Han är dessutom en riktig lortgris som rullar i precis allt han ser och då man bor på bondgård innebär det bajs flera gånger om dagen som man helst inte vill ha i sängen eller soffan. Så det blev smidigare i kortklippning. :)

Här är en bild från innan nedrakningen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Arashi
2014-05-05 00:40
#13

papillon/ falene

Annons:
FearyDawn
2014-05-05 21:55
#14

#4 Tibetansk spaniel ska jag kolla mer på Klarar verkligen Chihuahuan längre promenader? Har de inte en fallenhet för bjäbbighet? Hur fungerar de tillsammans med katter? Hur stor är en 8 veckors valp? Rädd för att den är för liten och katten kanske tror att den är något annat än en hund…

#5 i mitt fall bör det vara en mindre hund, min lägenhet är inte jättestor och de djur jag har tror jag lättare skulle acceptera en mindre hund. Sedan är den enklare att ta med i kollektivtrafiken :)

#7 Har undersökt Chinese Crested, men blev lite reserverad när jag fick höra av en uppfödare att de kan hoppa högt och är duktiga på att klättra (tänkte här på min katt som då kanske inte ens får vara ifred ens på högre höjder som sitt älskade klätter/klös träd), vet du hur de fungerar med katter? Men annars verkar det som en mycket trevlig hund.

#9 Ska kolla mer på sheltie

#11 terrier och schnauzer går bort, då jag har gnagare och många av terrier raserna har fortfarande mycket av sina ursprungliga jaktinstinkter kvar som råttdödare, har också sett terrier vid burar som innehåller gnagare och de har varit out of Control och det vill jag inte utsätta mina gnagare för. Schnauzer har samma bakgrund……men som en sällskapshund där det inte finns gnagare tror jag skulle fungera bra, men inte hos mig.

Tack för alla svar och tips! Hoppas på fler

ChristineF
2014-05-05 22:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14 Ohja, bara se till att du köper från en seriös kennel och gärna med aktiva föräldrar. Kolla in gruppen jag skrev i mitt tidigare inlägg och även chihuahuacirkeln.com! :) Det är inte så många som vet att chihuahuor tävlar i agility, rallylydnad, lydnad, viltspår, htm, freestyle m.m.. Jag går en mil med min tik och hon vill busa när vi kommer hem. Vi spårar och söker kantareller vilket hon älskar :) Men hon har även en skön av-knapp, när jag tar det lugnt eller har annat för mig är hon lugn och bara vill mysa/tugga ben/sova.
De är larmhundar och har lite lättare till skall än de hundar som ej är det, men "bjäbb" hela tiden är något som uppstår hos småhundar som inte behandlas som hundar. Jag har fått träna lite med min tik eftersom hon var osäker när hon kom till mig, men nu har vi lugna hundmöten och inne vaktar hon inget alls, tyst med viftande svans när dörrklockan ringer. Det har vi inte tränat på annat än berömt, utan så är hon naturligt. Hon är med husse i butiken och ligger tyst i korgen när kunder kommer in, i början var det lite småmorr men det dröjde inte länge innan hon tog det med lugn. :)
Det är jättemånga med vavvor och katter (även stora hundar), har inte hört från någon att det gått illa, men självklart lämnar man inte en valp med katter själv ändå oavsett hundras. Min tik kom till mig som 16v och vägde då 1,4kg, vår stora hankatt på 8kg vart rädd och höll sig borta i två veckor :P sedan vart de bästisar och han är så försiktig med henne, jag litar på honom och gamla honkatten till hundra procent :) Men som sagt uppsikt har man tills valpen blivit äldre och man kan dela på dem lite i början, om du är rädd att de ska busa för hårt så klipp klorna.
Nu väger Chica 2,5kg, här är hon och stora katten. Han brukar peta ner lite mat till henne också, det är det hon väntar på ;)

Tanjis
2014-05-05 23:15
#16

Lol, när min grnne gnällde om att mina hundar skäller sa jag "ja det är hundar vad hade du räknat med, att dom ska jama" dom skäller dock bara någon gång när dom hör mått i trapphuset när dom är ensamma hemma, har spelat in så jag vet :) måste ju vakta hemmet när matte inte är hemma. Men hundar är alltid hundar, lite jakt finns det i alla raser vilket man mer eller mindre kan träna bort beroende på ras och individ och framför allt hur villig man är att träna hunden. Sen så är det nog svårt att hitta en liten hund som inte är skällig

Cahira
2014-05-06 04:30
#17

Chinese Crested är duktiga hoppare ja, men om du gör ett klätterträd åt katten som den måste klättra upp på så kommer den kunna ta sig upp så slipper du oroa dig för det. :) Alla hundar är bra med katter om de växer upp med dom och får en bra infasningstid då de är små. Katten brukar fatta rätt snabbt att valpen inte kan ta sig så högt och innan den kan ta sig högt så brukar de ha vant sig med varandra. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sofy
2014-05-06 08:51
#18

#14 Jag har en större modell hund som är snuskigt bra på att hoppa och når upp till katternas klösträd bara han ställer sig på bakbenen men de är alltid ifred där. Träning och att vara konsekvent redan från början att katternas klösträd är en no-no och lekfrizon.

Han är utav en ras som är relativt känd för sin starka näst intill ohanterliga jaktinstinkt och vi bor fritt och harmoniskt med två katter och en iller utan problem så jag tror definitivt inte att du behöver oroa dig för deras hopp och klätterförmåga.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Dexterr
2014-05-06 10:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#14, Jag har faktiskt aldrig hört att de är bra hoppare o kan hoppa högt, inget min uppfödare sa till mig iallafall, men det har jag upptäckt på egen hand när min grabb ska hoppa upp i soffan, istället för att hoppa upp på korta sidan så hoppar han upp från ryggstödet 😃. 

När vi skaffade våran chinese crested hairless så var jag livrädd att katterna(2) skulle ogilla honom, men till min förvånad så blev hanen och valpen bästisar direkt. De springer runt i trädgården och jagar varann, katten gömmer sig i en buske och hoppar fram när Dexter närmar sig, de sover tillsammans oxå :) Gammelkatten(surtanten) hatar vår tik och vägrar gå nära henne, men hon gillar Dexter otroligt mycke och stryker ofta huvudet mot han så vi har aldrig haft problem med katterna :). 

Det man får tänka på om man skaffar en CCD är att de troligtvis inte kommer att vilja gå ut när de regnar och de kommer tvinga dig ut när det är soligt ute. Och har man en hairless så finns de i olika hårighetsgrader, så har man en hårigare grad och vill ha den naken så får man raka ner varannan vecka / en gång i månaden ungefär =). 
Helt underbar ras som orkar hur mycket som helst. Utomhus är de pigga o glada och vill arbeta och busa.(Självklart kan de va lugna utomhus med, om det är sol ute för då ska de sola) ;) De följer med på allt och inomhus så är de lugna och vill man busa med dom  inne så är det inte svårt att få igång dom. Det jag märkt är att är det grått och regnar ute så är min grabb ganska "nere" och sover hela tiden och vill inte busa. Han håller sig från morgonen till kvällen för han vägrar gå ut. En promenad kan man helt glömma, jag har försökt och han stannar precis utanför dörren och försöker vända ;). Så gillar man promenader i regn så är CCD inte rätt ras :P. 

Min kompis har en chihuahua och den har växt upp med katter då uppfödaren oxå födde upp katter, i sitt nya hem har dom katter. Men han försöker alltid jaga dom och skäller på dom :/ Dock gör inte uppfödarens chihuaor det utan bara denna grabb så det är nog individuellt. Det får man tänka med alla raser att ha de i baktanke att alla hundar är individer och vissa kanske funkar med katter och andra inte.

Tanjis
2014-05-06 14:50
#20

Att småhundar inte ska klara av långpromenader är bara en myt

Annons:
Upp till toppen
Annons: