Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1109 ggr
Emlielki
2014-03-27 15:44

Skotträdd hund, vad göra?

Jag har en Finsk lapphunds hane som alltid har varit jätte skotträdd (hans första nyår spenderades bakom soffan pga rädslan). Det har inte varit ett superproblem då det främst kommer såna ljud vid nyår.
Men alldeles nyss poppade jag lite bubbelplast och hunden fick panik. Han sprang iväg in i ett annat rum och när jag kallade till mig honom så kissade han på sig och satt och skakade och ville bara gömma sig.

Någon som har tips på hur jag kan träna/vänja honom vid detta så att han inte blir såhär panikslagen? Det gör ont i mig att se honom såhär.

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

Annons:
LekGott
2014-03-27 16:58
#1

Du kan leta upp fyverkeriklipp på youtube, spela dom jättelågt till en början och leka med hundens favoritleksak eller mata med de godaste godiset han vet. Detta gör att han kommer förknippa smällar med godis och lek vilket är positivt. Öka successivt ljudnivån på klippen och gör de på olika ställen. Börja hemma i trygg miljö och tillslut kan du göra det i stan, i skogen, på träningsplan osv =) Du själv får inte visa obehag utan va precis som vanligt, lugn och rolig.

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Emlielki
2014-03-27 18:27
#2

Den varianten har jag provat, men han reagerar inte på inspelade ljud. :/
Han är förresten 5 år (Född 2009)

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

LekGott
2014-03-27 18:38
#3

Då kanske du kan be någon att smälla bubbelplast utanför dörren (blir svagare ljud då) eller en bra bit ifrån honom. Tycker de e konstigt att han inte reagerar på inspelat… Bör låta likadant?

Åldern spelar inte så stor roll, alla (de allra flesta) går att träna bort sånt på. 

Reagerar han lika mkt när ni tappar grejer i marken när han inte är beredd?

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Emlielki
2014-03-27 18:47
#4

Mjo, kanske får försöka något sånt..
Trodde jag med, men antagligen har det med ljudvågor och sånt som vi människor inte uppfattar och som fattas i inspelningar.

Tänkte mest bara berätta åldern så folk som kan hjälpa vet att det handlar om en vuxen hund och inte en valp. :)

Beror på hur det låter, men oftast inte. Han är dock en ganska skrajsen hund överhuvudtaget, men inget som skapar sån pass rädsla och panik som ljudet av smällare/raketer och tydligen bubbelplast (vilket kom som en chock för mig).

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

-Aida-
2014-03-27 20:39
#5

Jag tränade min mammas hund att inte bli skraj då hon inte brydde sig om de, jag gjorde så som ovan sa att jag lekte med honom, då det åskade eller small, tillslut ignorerad han smällandet och fick för sig att leka.
Kanske du kan på börja en lek med din hund och sen låta någon smälla en liten bubbel plast och fortsätta leken, fånga hundens intresse, smälla lite till av plasten osv.

LinaLj
2014-03-27 20:47
#6

Fråga om du kan få träna med lokala jaktlag. Deras hundar är vana vid höga ljud och "lär" din hund att de inte är farliga. 

Man brukar börja på långt avstånd från tex skjutbanan och sedan arbeta sig närmare.

Annons:
Majken!
2014-03-27 21:54
#7

Be kunniga människor i din omgivning om hjälp och råd. Att göra en hund skotträdd är skitenkelt, att få en rädd hund att bli oberörd igen är skitsvårt. Det finns flera böcker skrivna om bekymret, läs på och ta kontakt med någon duktig tränare där du bor för att komma underfund med en plan för hur du ska gå tillväga.

vallhund
2014-03-27 22:32
#8

Finns CD skiva med skott/åska/fyrverkeri/smällar/raketljud som man kan använda för träning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Forest]
2014-03-27 22:48
#9

Har hör mycket bra om CD/DVD där det är skott/åska/fyrverkerier ljud att man börjar med låg ljud först sen ökar man ljudet. Jag skulle inte utsätta en sån hund som är så rädd för gå ut till skyttebanan för träna skottljud.

Upp till toppen
Annons: