Annons:
Etikettoff-topic
Läst 15845 ggr
linda88
2014-02-16 17:53

Få väldoftande hem trotts djur

Okej med handen på hjärtat så skitar hundar ner hemma, hårar och släpar in smuts i tassar och päls. Det luktar även inte alltid så gott. Självklart håller man sin hund "ren" och välskött men djur är djur. 

Jag älskar mina två hundar och min katt mer än något annat i världen och de får vara överallt i min lilla tvåa men jag gillar inte stök och smuts men framförallt hatar jag när det luktar illa.

Så nu vill jag ha alla små extraknep ni vet för att få ett väldoftande hem.

Att städa, dammsuga, torka golv och vädra ofta är ju självklara saker. Vill ha "husmorstipsen".

Själv brukar jag vid varje byte av dammsugarpåse börja med att dammsuga upp lite vaniljpulver i påsen. Då sprider sig en lätt vaniljdoft när man använder dammsugaren.

Mina mattor gnider jag in i torrt tvättmedelspulver med en torr svamp o låter verka över natten innan jag dammsuger, ca 1 gång i veckan.

I badrummet har jag nästan alltid ett doftljus tänt som står på handfatet.

Har mycket doftljus över lag.

Annons:
mejamylove
2014-02-16 17:57
#1

Luktar dina hundar illa? O.o

Zabbio
2014-02-16 18:07
#2

När jag hade iller ställde jag upp bakpulver och vaniljsocker i skålar ovanpå skåp osv, det hjälpte faktiskt :) hela kaffebönor är både dekorativt och luktsugande. Speciellt vid denna årstiden blir väl hundar blöta.. och blöt hund luktar ju…blöt hund.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

linda88
2014-02-16 18:22
#3

 #1 Ja mina hundar luktar illa ibland eftersom de får vara ute i naturen och störtdyka i leriga diken, jaga fågel, rulla sig i mossa. De har dessutom inga skor eller kläder så de blir ju rätt blöta och blöt hund luktar inte gott i min näsa i alla fall. 

#2 Kaffebönor var ett bra tips. Har kaffepulver som "dekorationssand" i vissa ljuslyktor men kaffebönor kanske ger mer doft. Älskar kaffedoft men gillar inte att dricka de :P

mejamylove
2014-02-16 18:50
#4

#3 Men om dom rullar sig i diken och blir leriga så är dom ju inte "rena" som du skriver i första inlägget, kanske är därför det luktar illa? :) Sen torkar ju hunden så den luktar ju inte blöt hund hela tiden?

linda88
2014-02-16 19:06
#5

#4 Inte sjutton schamponerar jag dom varje dag. Att skölja av dom i duschen, torka tassar och mage efter promenader, borta bort frön mm ur pälsen menar jag med "hålla ren" tror de flesta fattade vad jag menar. Djur är som sagt djur och djur luktar. Det gör människor också men vi duschar och använder schampo, tvål mm dagligen. Blöt hundlukt tycker jag fastnar i luften på något sett även fast hunden torkat. Det tar ju ganska lång tid för en välpälsad hund att torka. I vilken fall så släpp de, det är tips jag vill ha.

Anna-Helga
2014-02-16 19:10
#6

Jag förstår precis vad du menar! :) Rökelse använder jag, men min man är inte så förtjust i det… 😊 Har även ljuslyktor med doftolja som jag tänder ibland. Kaffebönor ska jag testa och absolut vaniljpulver! Mattor har jag nästan inga eftersom jag har både hundar och småbarn… Hehe!

Annons:
[TeamGolden]
2014-02-16 19:28
#7

Här luktar det aldrig hund :p min hund är väl varken renare eller smutsigare än nån annan hund men det har aldrig luktat illa

linda88
2014-02-16 19:29
#8

#6 Rökelse har jag också svårt för faktiskt. Tycker de känns tungt och lite "instängt" hehe kan inte ens förklara de men tack för tipset.

Misarn
2014-02-16 19:40
#9

Vi har två Leonberger som älskar allt som är smutsigt, lortigt och blött och du kan ju gissa hur det luktar, men när dom är riktigt skitiga så ställer jag dom i duschen och bara tvättar av med vatten och det kan man göra tycker jag ett par gånger i veckan. Men att mina hundar luktar illa så som du beskriver har jag aldrig märkt, dom luktar hund men inget extremt. Städar och torkar med "våtservetter" för städning med citron doft, vet inte vilket golv du har men är det trägolv så kan man inte torka av för mycket då det lätt blir fuktskador har jag hört och är därför försiktig med vårt golv hemma. Men har inget supertips mer än hur vi gör hemma :-)

TheaV
2014-02-16 19:47
#10

Det finns doftkulor till dammsugaren på ÖoB :-) http://www.öob.se/sortiment/tvattstad/stada/doftkulor.2666.html

Ison
2014-02-16 20:01
#11

Jag har air wick doft pinnar typ på toa, då kan du välja själv hur starkt det ska lukta. Ju mer pinnar ju starkare doft. Måste ställa det så det inte åker omkull för är en olja man stoppar ber pinnarna i och de är nog inte super nyttigt. Sen kan du ju prova doft olja i typ en aroma brännare:)? Som en liten skål du häller vatten och någon droppe doft olja sen tänder på ett ljus under:)

em.nord
2014-02-16 20:51
#12

Finns ju luktneutraliserande spray att köpa också :) kol har jag hört suger åt sig illa lukter med. Faktiskt aldrig stört mig på några lukter här hemma har två hundar o två katter och brukar fråga kompisar som kommer då man kanske varit sig vid lukten men de säger det luktar gott :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

linda88
2014-02-16 21:14
#13

Man är olika känslig för doft och jag upplever ofta att de luktar illa och smutsigt hos andra. Hemma hos sig själv blir man ju dessutom lite "luktblind". Kan även tycka de luktar konstigt hemma men enligt vänner o bekanta så luktar de inte alls.

Dessutom upplever ju alla dofter olika. Det som luktar illa för dig kanske inte gör de för mig. I alla fall som jag sa släpp varför, hur eller när de luktar kom bara med tips för f** ;)

Annons:
Anna4077
2014-02-17 01:34
#14

Det finns en iFokus sajt som heter husmorstips. Där kanske du kan få fler praktiska tips.

Anna och taxen Max

Fejhn
2014-02-17 11:09
#15

Jag har en etta och en stor hund så jag förstår absolut vad du menar. 

Jag köpte denhär : 

http://www.onfos.de/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/7/3/7310618084808.jpg

och blandade ut med vatten i en sprayflaska. lätt att spraya på i handfat, dusch eller annan valfri yta som rumsbord och torka av. fungerar även med att "fuskstäda" golvet när hunden gått in med smutsiga tassar, bara att spraya på lite på golvet och torka av. Har även en till sprayflaska med vatten och nån droppe såpa i, som jag sprayar på hundens ben när han varit ute i diket  han luktar inte lika mycket "dikesgegga" helt enkelt men jag spolar ju egentligen bara av honom.

Har även nån sorts "dammsugar-deo" som luktar lätt av lavendel i dammsugarpåsen, dammsuger rätt ofta eftersom jag drunknar i hundhår annars, och tycker att dammsugandet kan lukta lite "unket" eller instängt. 

Såg att nån tipsat om rökelse men det blir lätt så tung doft av dom. Jag har en liknande sånhär :

http://cbsethumb.blob.core.windows.net/534x389/55/b5/2b/varmeljushallare-for-doftolja-1085182.jpg

man ställer bara ett vanligt värmeljus och droppar på lite doftolja på plattan över, blir inte lika tung doft då.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

SuperLimm
2014-02-17 11:43
#16

Jag har två katter och en hund, cocker spaniel. Cockrar kan lukta väldigt mycket och väldigt illa. Jag duschar och schamponerar hunden minst en gång i månaden, eller när hon börjar lukta illa vilket kan vara var 14e dag eller var tredje vecka. Men så länge hon är ren i pälsen så är det lätt att skälja av lera och grus efter att hon varit ute i skogen. Ibland får jag tvätta hennes öron lite oftare eftersom hon lägger dom i allt hon luktar på (eller får för sig att äta..). Men så länge hon blir schamponerad tillräckligt ofta luktar hon inte illa när hon är blöt, även om hon varit ute i skogen och farit runt. Katterna luktar däremot inget alls. Bara enstaka gånger när de varit på lådan och bajsat men det är bara när de är lite dåliga i magen det luktar och lukten försvinner på någon timme om man inte tömmer lådan direkt. Jag är väldigt känslig för olika dofter och tycker inte om när det luktar illa. Jag brukar tända något doftljus från partyLite varje dag. De ljusen tycker jag är riktigt bra och det räcker med ett eller två. Vissa dofter behöver man inte ens ha tända så länge, någon timma räcker annars kan det bli för mycket. :) Men som någon annan tipsade om finns ju husmorstips iFokus och det verkar vara en bra sida för sånt du önskar tips på :)

Mvh Linn

russin
2014-02-17 12:08
#17

Det är märkligt då jag varit rökare i så många år (men slutat), men jag är oerhört doftkänslig. Visserligen har jag även fibro och det ökar ofta doftkänsligheten. Vissa dofter reagerar jag mer på än dra som t ex kiss, svett, parfym. Höll på bli tokig en period då jag tyckte hela badrummet stank kiss trots allting rengjort - tills jag kom på att det var själva toasistsen som luktade (har barnbarn som kan kissa på kanten) och trots rengöring så hade det sugit åt sig. Byte av toasitsen och problemet var borta :)

Jag störs inte av att det luktar hund här hemma, då mina hundar knappt luktar något alls. Däremot har jag väldigt lätt att känna "hunddoft" och ibland om jag är hundvakt så kan jag känna "blöt raggsocka-lukt"/"blöt hundlukt" väldigt tydligt. Vissa hundar luktar mycket mer än andra utan att det behöver handla om att den är skitig, utan det är hundens doft. Precis som hästar luktar häst.

Det är ju så att hundar luktar olika. Jag har haft hundar som luktat mer och en del som knappt luktar alls. Oftast tycker jag dom med mer päls luktar mer hund, men har även haft bulldogg som luktade mycket trots ren och fin och åt samma mat som dom andra.

Det enda tips jag kan ge är att försöka hålla hunden ren, borsta ofta (gärna ute) och se till att foder mm är bra - för även vad hunden äter kan ha stor betydelse för hur den luktar🙂

Ättika är känt för att hålla/suga åt sig lukter och en skål med ättika och vatten ståendes framme kan hjälpa till viss del.

Hildgrim
2014-02-17 15:17
#18

Haha det här tråden gör att jag verkligen uppskattar att ha en nakenhund. Jag känner inte igen något av era problem. :)

Jag undrar förresten om spannmål har en negativ inverkar på hundarnas lukt. Min hund äter barf och har inte alls den där typiska hundlukten, hon luktar snarare gott. Men efter att ha varit hos mina föräldrar över jul/nyår så fick hon en del frolic och dentalstixs som godis (alltså ej som mat) och hon började snart stinka hund ur munnen. Husse fick en chock när vi kom hem. Sedan dess har jag undvikit spannmålsgodis och nu luktar hon gott igen. :)

Em_
2014-02-17 15:20
#19

Jag bor ganska trångt och har en stor, härlig matta. Brukar kemtvätta den 1-2 gånger om året, kostar 200-300 kr. Det är verkligen värt pengarna. Tänker egentligen inte på hur mattan luktar när den börjar bli sunkig, men det blir stor skillnad när jag tar ut den, vädrar och får hem den ren.

Jag älskar doftljus, men det känns som att hundarna får en riktigt käftsmäll i nosen när jag tänder det i min lilla lägenhet. Jag har påsar med lavendel bakom gardinerna och i soffkuddarna i stället.


SuperLimm
2014-02-17 15:22
#20

#18 Det kan absolut ligga något i det!

Mvh Linn

Annons:
[MyCassie]
2014-02-17 15:48
#21

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/luftrenare/rubicson-jonisator-p40441

Bästa inköp jag någonsin gjort. har två stycken och luften kunde inte vara fräschare och då har jag trasig ventilation här hemma. Med jonistorerna luktar det alltid nystädat.

dogg
2014-02-17 16:34
#22

Har fått bort lukten av blöt hund efter ett tips, jag sköljer av och torkar av det värsta, innan jag torkar riktigt torrt så sprayar jag balsamspray för hundar och det gör att min sheltie alltid luktar gott. Den sprayen jag har nu är med skum så om pälsen bara är lite smutsig så räcker det med att spraya och torka av med handduk. Det spar mycket värk också att slippa duscha hunden hela tiden samt att hans tassar ha blivit så mjuka och fina! Har nyligen köpt en annan spray som jag kommer fortsätta med och den luktar inget men tar bort all lukt och gör snabbt pälsen ren. Den heter  spray and go schampoo från Green Friends.

russin
2014-02-17 19:50
#23

#18 - fast konstigt nog så barfades min bulldogg på den tiden jag hade henne och hon luktade ändå skitig raggsocka så fort hon blev minsta blöt 🤐

Hildgrim
2014-02-17 20:08
#24

#23 Fast det är väl skillnad på blöt päls och faktiskt hundlukt? :)

MI-TUKE
2014-02-17 21:21
#25

Häll lite ätika i en mugg o ställ t.ex överst vid hatthyllan/ på bokhyllan för att ta död på odörer.
Citron är bra på att suga upp dofter och jag brukar göra bikarbonat anti-lukt påsar o sätta i skor m.m. så det borde nog gå att fixa lite med så amn kan få någon form av luft renare :P

Jag odlar även t.ex örter i köksfönstret o det hjälper också till att sprida en fräch doft i hemmet ;)
Har även en torrboll i hallen som suger upp fukt som alltid blir amssa av när man har hund med mycket päls som älskar lera o regn ;)
växter är också något att rekomendera :P

Sedan enkla grejer som att vädra, använda doftljus, Doftoljor, rökelser, Torkad citrus arangemang m.m :)

http://www.realsimple.com/work-life/101-new-uses-for-everyday-things-10000001030084/index.html

The opposite of war isn't peace ...it's creation♥
♂ + ♂ = ♥
♀ + ♀ = ♥
♀ + ♂ = ♥
Love should be genderless.

Em_
2014-02-17 21:52
#26

#21 Låter den mycket?


russin
2014-02-17 22:00
#27

#24 - fast det räckte att den hunden blev minsta fuktig (typ 3 minuter i duggregn) så luktade hon enormt mycket….just hund.

Annons:
T0vve
2017-07-11 17:40
#28

Jag förstår verkligen vad folk menar med hundlukt och att man hellre luktar på doftljus. Verkar som att alla inte kan känna denna hundlukt eller inte störs av den, men för oss som gör det - bra tips! :)

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Estelle13
2017-07-11 17:56
#29

Jag känner aldrig av någon hundlukt däremot så råutfodras dem så plastpåsar som det legat kött i och gamla benrester som slängs i sopkorgen blir snabbt och lukta illa så det lär jag nästan tömma åtminstone en gång per dag, annars luktar det i hela lägenheten.

Therese
2017-07-11 17:59
#30

#18 Där sa du något, min hund äter också barf och han luktar inte illa. Nu har han en päls som behöver duschas regelbundet, men han luktar inte heller "blöt hund" utan när han har duschat luktar han ingenting, eller möjligtvis lite schampo.

Nova1234
2017-07-11 18:42
#31

Mina hundar badar varje vecka med schampo och balsam. Det luktar inte hund alls hemma hos oss. Det GÅR att schamponera alla hundar en eller två dagar i veckan om man vill ha ren hund. Ättika i en skål är bra om du vill ta bort dålig lukt istället för att dölja den med doftljus.

Kalli
2017-07-11 22:40
#32

Och mina hundar luktar inte heller hund fast de inte äter barf, så det är nog individuellt.

Honestyisdead
2017-07-12 04:56
#33

#31 Klart det går. Men det är inte bra för päls och hud.

Nova1234
2017-07-12 05:45
#34

#33 varför funkar det med päls och hud för vissa hundar men inte andra i så fall?

Annons:
KatarinaSt
2017-07-12 09:31
#35

Har en cocker och vet precis vilken doft TS avser. Trots att hunden äter färskfoder och badas med schampo/balsam varannan vecka så uppstår en distinkt "lukt" som kanske är typisk för just cocker. Hade innan denna tråd ingen aning om att rasen skiljer sig från andra gällande just doft.

För några dagar sen köpte jag faktiskt en spray flaska som ska "neutralisera hund-doft". Man ska spraya och massera in hunden. Tycker mest det luktar som parfymerad balsam och inte hjälpte det särskilt mycket heller.

Däremot så tyckte jag att den huskur jag testade mot fästingar fungerade som lukt-neutraliserare ganska bra. Kokade upp rosmarin, timjan med vatten och hade en skvätt äppelcider vinäger i. Detta sprayades på hunden innan promenad. Äppelcider vinäger luktar ju väldigt skarpt just när det sprayas på, men när det torkar in så luktar det inte alls. Misstänker att det fungerar ungefär som ättika och verkligen neutraliserar doft. 

Annars väldigt många andra bra tips här som jag också ska testa. Däremot så har jag blivit väldigt försiktig med doft-ljus då dessa tydligen sprider farliga gifter i luften.

Mimmulih
2017-07-12 15:23
#36

Vet inte om någon sa det redan men jag vill bara inflika för alla som är skeptiska till att hunden luktar. Det är stooor skillnad på hund och hund och från ras till ras! Man behöver kanske inte döma utan att veta ?

Nova1234
2017-07-12 16:18
#37

Mina hundar är smutsiga, vattnet är brunt efter en vecka En hund som badar en gång/år måste vara väldigt smutsig och luktar säker därefter också.

Kalli
2017-07-12 16:43
#38

Nix, mina hundar badar otroligt sällan och luktar i princip inget, inte är de särskilt smutsiga heller. Måste helt klart vara individuellt.

peafie
2017-07-12 16:58
#39

Vilken gammal tråd ni grävt fram! Mina hundar badar enkom i sjöar men luktar ingenting alls. Eller ibland när de myser och mår bra doftar de lite kryddigt, nästan som kantareller.

Bloggen     ○    Instagram

Herveaux
2017-07-12 19:25
#40

#37 Min hund badas ca 1-2ggr/år och han luktar inte illa, inte ens när han är blöt.
Så det verkar vara väldigt individuellt som andra redan nämnt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lojs
2017-07-12 20:19
#41

Mina luktar bara när man sticker in näsan i pälsen eller när de blivit blöta. De schamponeras endast vid behov (när de rullat i nåt äckligt eller liknande), så kanske 1-2 gånger om året. Fast å andra sidan har jag tammöss hemma med, plus ett gäng akvarier, så det luktar lite djuraffär här i vilket fall. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: