Annons:
Etikettbeteende
Läst 1216 ggr
Hoya
2013-12-23 08:32

Vaktar mot andra hundar

Min bullterriertik vaktar. Hon vaktar mat framförallt men ibland också leksaker. Det behöver inte heller vara hennes egen mat utan kan vara en matkasse t.ex. eller en väska med mat i. Hon vaktar mot andra hundar aldrig mot människor Hon är snart 6 år och det här beteendet såg jag först vid ca ett halvår. Det började när hon gick på hunddagis så jag vet inte om en händelse där var utlösande. Som valp blev hon tagen från sin mamma alldeles för tidigt, hon är förmodligen smuggelhund, hon blev omhändertagen som liten och jag har tagit hand om henne sen. Det finns mao ingen möjlighet att veta hur hon togs om hand innan hon blev omhändertagen. Tänker att det kan bottna i hennes första månader till och med. Hos mig har hon alltid haft mat och vatten, hon har aldrig behövt slåss för sin mat, vara rädd att den ska försvinna från henne eller behöva gå hungrig, ändå äter och dricker hon alltid med svansen mellan benen. Har alltid gjort och gör fortfarande. Det här beteendet har egentligen inte varit ett problem eftersom jag bara har en hund och om vi besöker någon med hund eller har besök skiljer vi på dem när det är dags för mat. Men sen än tid tillbaka funderar jag på att utöka flocken. Jag vill gärna gå till botten med Bellas beteende men vet inte var jag ska börja. Vissa gånger har jag även upplevt det som att hon vaktat mig, men det kan också vara att hon markerar om sitt utrymme när hon är trött. Tankar?

Annons:
.m.m
2013-12-23 11:44
#1

Spontan tanke är att det är ganska naturligt att en hund vaktar sin mat från andra artsfränder men ska inte göra så mot dig. Precis som ni verkar ha det. Jag hade inte sett något problem. Jag har läst att forskare säger att det är ett utvecklat beteende från kulltiden. Vissa valpar tar det med sig, andra avvecklar beteendet när garantin för mat finns. Men jag förstår att du börjar fundera över ev framtida trubbel om ni planerar att bli fler. Hmm… Jag har ingen erfarenhet av det tyvärr. Hoppas du får något bra svar från någon mer insatt här inne. :)

Hoya
2013-12-23 11:46
#2

#1 Tack ändå :)

Det hade varit en sak om hon bara markerade så att den andra hunden fick chans att backa undan men hon är väldigt snabb att ge sig på om man inte stoppar henne. Inget önskvärt beteende helt enkelt.

Idabn
2017-09-20 18:12
#3

Såhär är min hanhund på drygt 1 år också. Idag flög han på en supersnäll bordeer collie som bara ville hälsa, bara för att han vaktade två äpplen som min klasskompis höll i handen. Sjukt pinsamt då det var min lärares hund som tydligen aldrig hamnat i bråk under sina 11 år. 

Vet inte hur ja ska göra, blir att ja tar det så personligt också..ska jag bara aldrig låta honom ta någon mat eller ens titta på andras mat? Inte ge honom något förutom hans egen mat?

Att tillägga att han är inte vaktig med maten mot mig eller andra människor, det var han dock som valp, så det tränade jag fort bort. Vet att uppfödaren bara kastade ut mat på marken i hundgården till valparna, så mkt kanske sitter i det?

Iallafall, hur gick det för dig "Hoya"? kom du fram till någon lösning?

Wellcraft
2017-09-20 18:19
#4

Det där är jättevanligt inom terrier och även bullterrier.
Det kan gå loss rejält kring resurser så ta bort allting som hon ser som en resurs och det som inte går att ta bort får du ta bort henne ifrån.

Skaffar du en valp av motsatt kön ökar chanserna för att det ska gå bra. Men med denna rastyp och liknande raser så får man tänka ett steg längre och avlägsna alla ev. resurser.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: