Annons:
Etikettraser
Läst 6298 ggr
Allumania
12/3/13, 6:00 AM

Irländsk varghund

Hej! Har tittat på rasen och vill höra lite erfarenheter :) Tycker hunden i sig är elegant, men vill veta hur den skulle passa ihop med mig :)

Skriv ALLT ni vet om rasen :)

Annons:
Cahira
12/3/13, 6:06 AM
#1

Strävhårig så kräver en del pälsvård. Vinthund så kräver en del koll pga jaktlusten samt kontrollerad motion. Djup bröstkorg så hög risk för magomvridning. Kort livstid.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Allumania
12/3/13, 6:23 AM
#2

#1 -Pälsvård är inget problem, vårdar vår stövares päls mera än vad den borde. Spec efter jakt :) -Motion är inget problem jag gick 4-7km promenader varje dag när min fot var i skick.(väntar på att den ska bli i skick igen) Jag har en hund park kring hörnet där den kan springa av sig då och då. -Är medveten om magomvridning och livslängden :(

Cahira
12/3/13, 8:46 PM
#3

#2 Sträv päls rycks och det är krävande på både fingrar och rygg, speciellt med en sån stor hund. :) Om pälsen inte rycks så har hunden död päls och den skyddar inte mot vind och väta och att raka ned tar bort allt skydd totalt, pälsen blir bara underull som suger åt sig väta och inte låter huden andas vilket kan skapa hudproblem.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Noa-Nisse
12/3/13, 9:00 PM
#4

Väldigt snäll och lugn hund innomhus, utomhus är det fart. Springer hellre av sig själv rejält i full speed än går på låååånga promenader. Som sagt, ingen lång livslängd men det lär man veta innan och kommer nog inte som en chock precis.
Mycket barnkär, brukar generellt sett fungera med alla sorters hundar och andra smådjur. Enkel hund som inte kräver så mycket, ligger gärna på sofflocket och slappar, sällskaplig men jaktintresset kan tändas till om man stöter på en hare eller liknande.

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Rafflan
12/3/13, 10:22 PM
#5

Trevligt mentalitet Kräver att få springa löst på inhägnat området ofta då dem gärna drar efter vilt om man har dem löst ute. Många sjukdomar och problem, lever inte så länge.

Noa-Nisse
12/3/13, 11:32 PM
#6

Om du är sugen på en liknande hund så kolla in skotsk hjorthund också, de är väldigt lika utseendemässigt. Varghunden är lite större och grövre. Dock kan jag inte hjorthundens mentalitet och rasbeskrivning sådär jättebra, men det är värt att kolla in iallafall :)

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Annons:
Cahira
12/4/13, 12:13 AM
#7

#6 Har sett en hjorthund IRL. Sjukt häftigt att se en "smäcker varghund" :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Allumania
12/4/13, 8:07 AM
#8

#6 Jag har kollat på båda raserna :) Men Irren tilltalar mera lixom :P Måste läsa på mig om skotten också innan jag kontaktar dem :) Skulle vilja se hundarn på nära håll, testa rycka pälsen och överlag lära mig känna den. För att sen avgöra om det är min hundras :) Jag har även kollat att det finns en Irre kennel ca.2 timmars enkelresa bort från mig! :D *happy day*

botakt
12/4/13, 12:11 PM
#9

Har 2 vargar. Skäller från klorna och låter som om tredje världskriget brutit lös. Mentalt trevliga och snälla. Men pga deras vikt. Äldsta väger 65 kg. Så är sele inget alternativ. Dom är som stora taxar.. Ska baraaaa nooosa liiiite till…. Stora minuset är att dom bara blir 6-8 år ::/

hund_katt
12/4/13, 1:07 PM
#10

jättetrevliga hundar, men sjukdomar är vanliga som andra skrivit, och att de inte lever så länge… magomvridning och höft- och ledproblem är det jag hört mest om…

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Allumania
12/4/13, 7:22 PM
#11

#9 Har du katt oxo? Går de bra ihop? Jag har nämligen 2st och stövaren går riktigt bra ihop med dem. (Alla är ungar) Sedan en annan fråga hur är det med vardags lydnad, lär dom sig lätt? Sedan sista frågan :) Jag är ganska liten 163,5cm och väger 55-58 kg, hur stor ar du? (Behöv inte ange i siffror) Men är fundersam över att må Irren bli för mycket o dra iväg med mig? :P (det blir med största sannolikhet en tik om vi tar hund)

Applecider
12/4/13, 8:49 PM
#12

Vi hade Irländsk varghund för ett par år sedan. Jätte trevliga hundar, men behöver mycket motion och framförallt plats. Hon lyckades få nästan varenda sjukdom som finns hos varghundar; växte för fort = problem med lederna, viftade mycket på sin långa svans = sönderslagen svans, fick magomvridning 2 gånger, opererades för magomvridning och fick epilepsi av narkosen, hon hade hela sitt liv stora problem med magen och tarmarna och fick äta specialfoder. Våran lyckades dessutom växa om rasstandarden för både tik och hane, men gick ändå väldigt bra på utställning vilket visar varför lederna är ett problem; ju högre hunden blir desto mer kommer de att behöva växa på kortare tid. 

Om du köper en varghund var NOGA med hur föräldrarna är, har de några problem? Hur höga är de? Kommer du få ett bra stöd från uppfödarna, de hjälpte oss väldigt mycket. 

Men trots alla problem som finns i rasen så är det helt underbara hundar. Tror aldrig jag har träffat en så trevlig hund någonsin förut och kommer nog aldrig att möta någon igen.

Allumania
12/4/13, 9:28 PM
#13

#12 Uppfödaren jag har i kikan verkar shyst, det står väldigt utförligt hur de kommer och stöda dem som tar en valp :) Jag ska ta kontakt o diskutera med dem när jag läst på mig och är seker på att Irren är min hundtyp. Jag har varit JÄTTE noga med tillväxten på vår stövare, han var alltid 2kg efter sina syskon och han är fortfarande den som ser mest valpig ut :) (9mån) De hundarna jag tittat på är friska och har alla A/A eller B/B höfter (vilket jag är nöjd över)

Annons:
Magdalena12345
1/16/14, 12:21 AM
#14

Gammalt inlägg men var bara tvungen att kommentera! Har växt upp med en irländsk varghund och kommer alltid älska rasen. Han var världens snällaste hund och fungerade bra ihop med alla. Han var bästa vän med vår katt och kommer så väl ihåg att när katten var kattunge så sov han tryggt mellan frambenen på vår varghund. Jättebra barnhund. Han var j*vligt stor men det var aldrig något problem. Han var så lugn och det hände aldrig att han sprang omkull mig eller min syster, och han lekte aldrig för häftigt med oss. Han stod mest brevid och tittade på medans vi sprang runt. Vår varghund hade inga sjukdomar och han blev 8 år. Vi fick avliva honom då han blev så gammal och hade svårt att resa sig och lägga sig ner (pga ålder). Vi köpte honom hos en uppfödare som hette Ylva, kommer tyvärr inte ihåg vad kenneln hette, inte heller var den låg. Men vi var iallafall väldigt nöjda med valet av uppfödare. Så för att sammanfatta, bra barnhund, snällaste som finns, lugn, gillar skogspromenader. Kommer aldrig glömma vår varghund och jag längtar tills den dagen då jag har möjlighet att skaffa mig en egen. REKOMMENDERAR!

Magdalena12345
1/16/14, 12:26 AM
#15

Efter lite googling hittade jag henne! Ylva Tallqvist, uppfödningen kallas Pennybright.

Upp till toppen
Annons: