Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 6532 ggr
[JollyJustin]
8/26/13, 7:15 PM

Vilken hundras passar mig?

Hej tänkte berätta om mitt liv m.m så att det blir lättare för mig att få svar på vilken ras jag ska köpa, bli jätte tacksam för svar :)

- En hundras som är orädd,lekfull,glad o lättlärd (lite lättlärd är ok)

-Ungefär 1,5-3 timmars promenader per dag, Men mer när det är ledigt + agility eller nått sånt

- Vi bor i ett parhus men ska snart flytta till ett hus eller liknande.

- Vi är fyra i familjen, 11,14 och 2 föräldar. (Alla är hundvana och ingen allergi)

- Våra föräldrar har haft MASSOR av hundar i barndommen

- En hundras som man inte behöver borsta varje jag, kanske 1 gång  veckan,månaden,året eller liknande

- Helst en hund som inte drägglar för mycket.

Vilken hundras passar mig??

Bichon får jag ALLTID på hundtest men vill inte ha en sån

Annons:
[Teddies matte]
8/26/13, 7:17 PM
#1

Varför vill du inte ha en Bichon, finns ju många olika Bichons att välja mellan, ex. Bolognese, Havanais, Frisé, Malteser, Coton de tulear.

Hur gillar du pudel?

Kolla in grupp 9.

[JollyJustin]
8/26/13, 7:24 PM
#2

Det stod Bichon frise , glömde skriva bichon.. De har så myckert äls på huvudet som ser ut som en cirkel typ … Vad jag sett iaf..

Men de verkar snälla o så men min syrra vill inte eller a en sån så jaoo…

Finns det nån  annan?

[JollyJustin]
8/26/13, 7:25 PM
#3

Hahahahahahahaha! När jag sökte på bolgonese kom massa köttfärs-sås-och-spagetti bilder upp!

De är söta iaf :)

[Teddies matte]
8/26/13, 7:27 PM
#4

#2 Men ska du inte ställa ut hunden kan du ju klippa den precis hur du vill, inte många som har sin hund klippt på det viset om man inte ställer ut, dessutom får ni inte gå efter utseende när ni väljer hund!

Jag nämnde pudel, vad gillar ni den?

Kolla in grupp 9, som sagt. Någon av de andra bichonraserna kan säkert passa, Havanaisen är ju en väldigt trevlig hund.

http://www.skk.se/hundraser/?group=9

[MinIda]
8/26/13, 7:28 PM
#5

Rasgrupp 9.

[JollyJustin]
8/26/13, 7:34 PM
#6

Asså liksom jag vill nog inte ha nån sån hundras.

Vil ha en busig , lekfull hund som är ganska stark helst!!!!

Med rakt hår om man säger så (helst)

Kan ni säga andra än bichons tack 😉

Annons:
Sugar Mist
8/26/13, 7:35 PM
#7

Jag tycker också pudel.

Ju större hund- ju mer kräver den.

-

[Teddies matte]
8/26/13, 7:37 PM
#8

#6 Men kan du inte förklara varför, vi är inga tankeläsare och vi kan inte hjälpa dig om du inte förklarar.

Varför skall du ha en starkt hund, skall ni barn klara av att ta hand om hunden så måste ni kunna hantera den och promenera med den säkert, det får absolut inte finnas någon risk att hunden kan ta sig lös och skada er själva eller andra eller liknande.

Det flesta Bichonraserna har ju rak päls, kolla in Havanaisen, Maltesern, Bolognesen och Coton de tulear t.ex.

Så återigen vad gillar du pudel?

Kolla in rasgrupp 9, där finns även Shih Tzu, Lhasa apso som också kunde passa, hur gillar ni dessa?

Cahira
8/26/13, 7:41 PM
#9

Varför stark hund?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[MinIda]
8/26/13, 7:47 PM
#10

#6 Men du kan ju inte skaffa en stark hund om du inte klarar av en sådan. Efter vad du förklarar så låter det bäst med en hund ur rasgrupp 9. Inte som en schäfer,border collie,aussie eller så. Och just som sagt om du ska ha en stor hund får du räkna med mycket mer än det du räknat upp. Om du vill ha en stor stark hund får du räkna med mycket aktivering! Inte ''agility eller nått sånt''.

[Murvel]
8/26/13, 7:48 PM
#11
  1. Papillon
  2. Dansk svensk gårdshund
  3. Tysk spets
  4. Labrador av utställningstyp (om agilityn är mindre viktig)

Alla kräver lite hjärngympa och labben en hel del motion, men eftersom dina föräldrar har haft flera hundar tidigare så lär de väl ha en del kunskap om hundars aktivering också. D/S gårdshund och labradoren är korthåriga.

Cahira
8/26/13, 7:58 PM
#12

#11 Mittlar blir lätt odrägliga om dom inte får meningsfulla jobb. Jag fick köra spår, cykling, apportering och tricks MINST tre gånger i veckan och gick en mil en gång i veckan, annars 40 minuter minst en gång om dagen för att få honom dräglig inomhus. Han var underbar att jobba med, otroligt lättlärd, men galet krävande. Med odrägliga menar jag mest jätteskälliga och uttråkade och hyper. Tränade mycket passivitet men den hunden hade mycket klåda i musklerna. 

Skitroliga hundar men skulle nog rekommendera mittlar i sportande hem, typ agilityambitioner.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Marie.hd
8/26/13, 8:03 PM
#13

Om ni ska skaffa en hund så kolla upp olika raser som intresserar din familj tror det är lättare plus att ni får reda på vilken sorts uppfostran och levnadsstil dom flesta utav den rasen har och då kan ni själva känna efter om just den rasen passar er :)

Annons:
[Murvel]
8/26/13, 8:08 PM
#14

#12 Men nu är det ett barn som ställer frågan, och hennes mamma/pappa (som tydligen har haft flera hundar tidigare) som köper hunden. Varför skulle en familj som tidigare har haft hundar INTE klara av hundar i denna aktivitetskategori? Jag valde att fokusera på den punkten i stället för det där med att bara vara ute och gå + lite agility eftersom en ung person kanske inte alltid vet vad föräldrarna tränar mer exakt (om de spårar på promenaderna, tränar lite lydnad eller apportt eller dylikt). 

Men absolut, vill man ha en hund främst som (promenad)sällskap så är det ju rasgrupp 9 som gäller. Där är vi eniga. 👍

[TeamGolden]
8/26/13, 8:10 PM
#15

kolla rasgrupp 9, jag skulle även säga att labrador eller flatte skulle passa :)

felzena
8/26/13, 8:16 PM
#16

Jag tycker Papillon skulle passa.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[JollyJustin]
8/26/13, 8:32 PM
#17

#9 Jag gillar dragkamp o sånt, men det måste inte!

Jag gillar starka hundar men det är helt ok med svaga

#10  Jag menar inte schäfer direkt men liksom  typ mindre än en labrador eller liknande!!!

P.s Jag vet en som bor i lägenhet o har 2 shelties o 3 samojedhundar!

Hon säger att det går jätte bra!!!

Tror ni att jag kan ha sheltie??? JAG ÄÄÄLSKAR SHELTIES!!❤️😃

[Teddies matte]
8/26/13, 8:34 PM
#18

#17 Du behöver inte en stark hund för att leka dragkamp, inga hundar är heller svaga ifall de inte är sjuka.

Sheltie kan säkert också passa.

[MinIda]
8/26/13, 8:39 PM
#19

#17 Beroende på. Det går väl men flera shelties jag känner skulle gå i taket efter det du tänker erbjuda dem. Jag skämtar verkligen inte. Till och med min sköthund som just är av rasen shetland sheepdog skulle inte nöja sig med agility och en promenad på 3 timmar. Nej, för henne ska det vara spår,sök,godis sök,agility och promenader och såklart vill hon ju ha med dogparkou 🥵

Dragkamp är ju olika från individ till individ. Min sköthund fattar inte alls meningen med leksaker,apportblock,kamptrasor. Hon står där som '' Så du menar att jag ska springa runt med den där själv ''

Hon kan springa brevid dock om hennes bror gör det..

Men som sagt olikt från individ till individ. Vissa shelties är lata och nöjer sig med några promenader,några trix och så, sedan mest gos.

Själv är jag överförtjust i border collie. Men jag kan inte ge vad som krävs, kanske då jag är äldre men inte i dagsläget. 

Och för att påpeka: Dragkamp är ju ingen hundsport utan en sorts belöning eller lek.

Lathundarna
8/26/13, 8:39 PM
#20

Stark hund för att kunna ha dragkamp? Förlåt, men jag tror inte det är lika kul när man ligger med skrubbade knän för att jycken plötsligt använde mer muskler än man nånsin trott den hade 🤪Instämmer i kören och säger - baserat på det lilla info man fått - nån ras ur rasgrupp 9. Bara att läsa om de olika och kika vidare på de som verkar intressanta.

Annons:
Sugar Mist
8/26/13, 8:42 PM
#21

#17 Man behöver inte ha en stor hund för det…? Min mellan(på gräns till dvärg) pudel flyger nästan i luften vid dragkamp.

-

Cahira
8/26/13, 8:45 PM
#22

Tycker det låter som att du söker nån terrier som inte är jätteegensinnig.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JollyJustin]
8/27/13, 7:33 PM
#23

Jag blir så himla förvirrad, fattar ingenting knappt!

Asså jag skrev #19 lite agylity för jag visste inte vilken ras  som passa.

Om jag fick en Sheltie o de behövde sök,agility,godis m.m så skulle jag såklart göra det!

Jag gillar dragkamp men de mst inte vara SUPERSTARKA 🤪

Det funkar bara ifall de gillar o drar :D

Men om Sheltie inte är vad som krävs, skaffar jag en när jag blir vuxen😭

Frida B
8/27/13, 7:38 PM
#24

#23 man ska helst skaffa ras från vad man själv vill göra, inte tvärt om. Då kan det bli väldigt fel. Och är det många som skrivit pudel eller bichon, då är det väl de raserna som passar dig. Oavsett om du gillar rasen, så passar den väl dig ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[MinIda]
8/27/13, 7:47 PM
#25

#24 Bra sagt 👍

[JollyJustin]
8/27/13, 7:57 PM
#26

Okej.. Menar du att jag ska ha en bichon frise? 😐

Lilllens
8/27/13, 8:04 PM
#27

Det är bara jobbigt att ha en stark hund om man vill leka dragkamp, har farit som en vante efter min rottweiler.

Har du några andra önskemål om hur hunden ska vara?

Annons:
[Teddies matte]
8/27/13, 8:05 PM
#28

#26 Det finns många andra Bichonraser än Frisén, har du överhuvudtaget kollat in någon av de raser du fått förslag på?

[JollyJustin]
8/27/13, 8:18 PM
#29

Ja! Men på alla hundtest kommer Bichon frise..

De rasen som verar passa mig bäst är :

Cavalier king charles spaniel

Bichon Frise

Papillon

Kommer ej ihåg fler (skrev på ett papper jag tappat bort)

Men vilken är bäst av de för mig?

[Teddies matte]
8/27/13, 8:19 PM
#30

Men strunta i några hundtest, sådana skall man inte följa!

Du har ju fått massa tips i tråden, varför kollar du inte in dem?

[JollyJustin]
8/27/13, 8:21 PM
#31

Nej men Papillon,Cavalier o Bichon har jag också läst om!

[Teddies matte]
8/27/13, 8:24 PM
#32

#31 Men du skriver ju bara om Frisén hela tiden, kolla in de andra Bichonraserna också, även Pudel.

Lilllens
8/27/13, 8:25 PM
#33

Finns det någon ras förutom sheltien som du är intresserad av?

[JollyJustin]
8/27/13, 8:32 PM
#34

Pudel… Hehee nä tack := #32

Ja stora hundar, men har litet hund ochvill min hund det bästa.

Stora o mellan !

Stora: Uranier,Schäfer, Leonberger  och flera jag inte kan namn på

Mellan: Golden, sheltie, collie , labrador, cocker spaniel ,

Små: Vet ej?

Annons:
Lilllens
8/27/13, 8:36 PM
#35

#34 Uranier?

En liten sällskapshund passar dig bättre än en stor kraftfull ras.
Storleken är inte allt, jag har själv en liten 10kgs mops som är väldigt rolig och vi gör lite allt möjligt.
Kolla på fransk bulldog?

[Teddies matte]
8/27/13, 8:37 PM
#36

#34 Varför inte pudel då? Du måste ju förklara varför för att någon skall kunna hjälpa till.

Ni kan inte skaffa någon brukshund eller annan krävande hund, efter vad du beskrivit. Så stryk de.

Vill ni ha en Sheltie och tror den passar för er så skaffa en sådan.

Lilllens
8/27/13, 8:38 PM
#37

Och man behöver inte alltid gå efter utseendet :) Inte är min hund speciellt vacker men rolig och riktigt trevlig.

fridaaocrazy
8/27/13, 9:58 PM
#38

#34 Jag gillade inte pudlar särskilt mycket innan, mest för deras fåniga klippningar vid utställning, men man har bara gott om dom och det är en väldigt smart ras som älskar att arbeta, då du kanske i alla fall kan kolla på de mindre pudlarna? Som dvärg eller tog pudel. Annars är en cavalier king Charles spaniel (som du he nämnt) oftast inte SÅ pigga på Agility (men visst finns det aktiva cavaliers), så av spanielraserna så verkar cocker spanielraserna passande. Förövrigt verkar du inte vara så gammal, inte veta vilken ras och knappt veta om att du faktiskt ska göra dessa övningar i över 10 år VARJE VECKA/DAG!!!! +studier, läxor och senare jobb osv. Jag valde Welsh springer spaniel, den var perfekt för mig, men Shelties för dig vet jag inte.. Det är en VÄLDIGT aktiv ras som oftast skäller (även om inte alla gör det), t ex vid lek eller om nån kommer inkörandes på tomten osv (vilket inte blir kul för era grannar då ni bor i parhus. Innan ni har hunnit flyttat så har ni haft den jobbiga inlärnings tiden). Jag vill inte låta negativ eller vara en drömörstörare men hela familjen borde samlas oåmed en dator och leta runt på en massa raser. :) Läs om hur raserna är och hur mycket aktivitet, men en sheltie kan mycket väl passa er, även om det inte verkar så till 100% här i inlägget :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Sugar Mist
8/27/13, 10:07 PM
#39

#38 Väldigt aktiv? Sheltie? Jo visst, Jämför man de med en Aussie är de rena sällskapshunden. Jag tycker också Pudel, trevlig och mångsidig ras. Kanske även pappisen är ett alternativ.

-

Lathundarna
8/27/13, 10:32 PM
#40

#35 Skulle tippa på att det är eurasier som menas.

Cahira
8/27/13, 10:53 PM
#41

Sheltie är en liten hund, inte en mellan. 

Kolla in storpudel. Du vill inte ställa ut så du väljer själv frisyr på den. Såhär ser en storpudel ut då den är totalt nedklippt. 

http://www.poodleforum.com/attachments/poodle-grooming/9124d1271695163-poodle-top-knot-shaved-20close.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3325/3190147951_b9b1eaa41d.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-ILLVFoEWdag/UD_9SKEGP-I/AAAAAAAAAmg/8gfPvAQ7Z9k/s640/11-hairless-shaved-poodle-reese-standard-spoo-sporting-kennel-clip.png

Vill man inte ha en slätrakning kan man spara lite fluff. http://cdn-www.dailypuppy.com/media/dogs/anonymous/beauregard_poodle_04.jpg_w450.jpg

Eller mycket fluff, men det kräver mer pälsvård. https://files.nyu.edu/ahk291/public/Images/apricot_std_poodle.jpg

Valet är ditt. Pudeln kommer i alla storlekar och många färger och är en JÄTTEROLIG hund. Stirra dig inte blind på utseendet. Du ska välja din BÄSTA VÄN, vill du verkligen vara så ytlig?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
fridaaocrazy
8/28/13, 3:21 PM
#42

#39 snälla sluta kommentera AALLT jag skriver -_- Ja, Sheltie är en aktiv ras och vissa vill valla, och + jag gemförde inte med aussie. Och gemförde jag med något så är det väll cavalier king Charles spaniel soon har nämnt innan.

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[Teddies matte]
8/28/13, 3:24 PM
#43

#42 Fast vallande kan väl inte alls vara vanligt hos Sheltie, ingen seriös bonde skulle ju släppa in en Sheltie bland sina djur.

[JollyJustin]
8/28/13, 4:37 PM
#44

Jag tycker inte utseendet är så viktigt, men det är det visst för min 14åriga syster! 

När jag gav förslag tyckte hon inte de var fula och jag tycker Papillon passar väldigt bra (söta är de också) men mamma tyckte int ede var så fina för öronen! Men liksom lol!? :O

Mamma är från brasilien o haft massor av hemlösa hundar som inte är så värst fina, då är väl en papillon okej?

#42 Den fluffiga vad ju JÄTTESÖT! Eftersom alla tjatar om att pudel passar mig 🤪 Snälla: Bäretta all du vet om den :)

#43 Det känns som att du hackar på allt jag skriver ,haha men tack för hjälpen iaf!

[JollyJustin]
8/28/13, 4:39 PM
#45

Vad heter den fluffiga pudeln?? (Sökte på lång hårig pudel men den typen kom ej upp?)

Sugar Mist
8/28/13, 4:42 PM
#46

#45 Fluffig? Otrimmad snarare :) Pudlars päls växer hela tiden, finns inga pälstyper. Antingen håller man de kortklippta eller så låter man pälsen växa uta helvete^^

-

[JollyJustin]
8/28/13, 4:53 PM
#47

Ok hehe :)

Men vad är trimma för nåt?

Blir det as tovigt om man inte trimmar eller vaddå?? :O

[Teddies matte]
8/28/13, 4:55 PM
#48

#47 Antingen klipper man med sax eller maskin, Pudeln fäller inte och måste därför klippas regelbundet, annars börjar det fort tova sig, speciellt om man inte kammar igenom och håller koll på pälsen regelbundet.

Annons:
Sugar Mist
8/28/13, 5:00 PM
#49

#47 Den tovar lätt om man inte borstar ofta. Ska mannha en så långhårig storpudel får man räkna med 2-3 timmars borstning per dag. Jag säger aöltid fel, menar oklippt. Att maskinklippa är lättat att klippa med, men sax går också.

-

Frida B
8/28/13, 5:00 PM
#50

#47 trimma är när man rycker pälsen på raser som till exempel strävhårig jack russell terrier (rätta mig om jag har fel någon), och detta gör man inte med pudel. Man klipper en pudel med sax eller maskin som #48 sa.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[JollyJustin]
8/28/13, 5:10 PM
#51

Drar man på pälsen!?? Gör inte det ont om jag fattar rätt?

En person fråga hur jag vill att min hund ska vara:

-En orädd snällhund🙂

- Smart och aktiv☝️

- Gilla sporter🏆

- Gilla promenader men inte för långa och för många, kanske 2-4 timmars promenad per dag + få springa fritt i gräsmattan☀️

-Gilla att åka på utflykt🌺

- Gilla att bada🌊

-Inte behöva borstas och klippas för ofta⏰

- Inte fälla för mycket✨

- Inte för stor hund🐶

Det måste INTE vara exakt, det funkar ifall det är hälften här minst ;)

Tack så mycket för ert stöd, tålamod och hjälp 😍

[Teddies matte]
8/28/13, 5:13 PM
#52

#51 Nej, det gör inte ont om det görs på rätt sätt, det är ju död päls som dras bort.

Tycker fortfarande du skall kolla in grupp 9, Bichonraserna, ex. Havanaisen. Gillade inte din mamma Papillonen så finns ju Phalenen som har hängöron istället.

[JollyJustin]
8/28/13, 5:18 PM
#53

Är Phalenen exakt som Papillon förutom öron?

Liksom personlighet m.m

[Teddies matte]
8/28/13, 5:18 PM
#54

#53 I princip, ja.

[JollyJustin]
8/28/13, 5:22 PM
#55

Okej tack :) Ska fråga mamma nu :)

Annons:
Frida B
8/28/13, 5:22 PM
#56

#53 ja, det kan till och med födas phalene ur en papillonkull.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[JollyJustin]
8/28/13, 5:23 PM
#57

Jaha , Trodde det var olika raser , haha :D

Frida B
8/28/13, 5:28 PM
#58

#57 det är det haha. Dock vet jag inte riktigt varför.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[JollyJustin]
8/28/13, 5:44 PM
#59

Jaha , Konstigt :D Haha

Cahira
8/28/13, 6:24 PM
#60

Om du köper en hundtrimmer (klippmaskin) kan du snabbt lära dig klippa ned pudeln själv. Ju kortare päls desto mindre borstning krävs, ju längre pälsen är desto lättare för tovor. Pudlar var från början en apporterande vattenhund, dvs simmade ut och hämtade fågel och annat som jägarna sköt. Överflödig päls rakades bort för att pälsen sög upp vatten och hundar drunknade, så de sparade päls runt leder, njurar, lungor och på huvudet samt svansen och tog bort resten. Därav bollfrisyrerna i utställningsringen. :) De satte även ett färgband i luggen för att se vems hund det var. :) 

Med en pudelpäls kan du hitta på vilken frisyr du vill. Du kan göra allt från totalt nedrakad, till korthårig, till medium, till lång. 

Tror en liten pudel skulle passa er finfint faktiskt. :) man kan även lämna in hunden på trim, men man måste hålla hunden tovfri mellan trimstunderna och det är billigare och bättre att göra själv eftersom man får starkare band med hunden och man får en trevlig pysselstund tillsammans. :) 

Som Teddiesmatte säger så kan bichonraserna funka med. Bichon havanais, bichon frise, löwchen, coton de tulear och malteser. Alla dessa är lågfällande och relativt allergivänliga med även om de fäller när de byter från valp till vuxenpäls. Ni kan klippa ned även dessa om ni inte vill ha mycket pälsvård.

Chinese crested kan fungera även den, både naken och puff. 

Phaléne som du säger tror jag passar bra den med, men den fäller rätt så rejält och den vita pälsen syns överallt. Mattor, kläder, m.m.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JollyJustin]
8/28/13, 6:47 PM
#61

Tack för svar!

Okej, Funderar nu på Papillon , Phalenen och Pudel! Haha bara P-Hundar xD

Innan funderade jag på Papillon,King charles spaniel, Japansk spets , coton de tulear, bichon frise m.m

Tror du Pudel är bäst? :)

Cahira
8/28/13, 7:05 PM
#62

Ja jag tror pudel är bäst om ni orkar friseringen och hålla undan tovor. :) Atletisk, livsglad (deras glädje smittar av sig, man kan inte ha en dålig dag med en pudel!), outtröttlig, kelig, smart och lättlärd (därför de gärna används på cirkus - de är så lättlärda) och galet bra balanssinne. Inte ovanligt att se de små pudlarna springa runt på bakbenen som människor. :) 

De är sportiga och du och din syster kan testa på massa olika hundsporter. Väldigt lätt familjehund. 

Kolla föräldradjuren bara så de inte har rädslor eller andra bekymmer, men det gäller alla raser. 🙂

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
8/28/13, 7:07 PM
#63

Om du vill se de olika raserna "in action" kan du kolla youtube. :) Sök rasnamn och "tricks" eller "agility" så får du en liten ungefärlig bild av hur aktiva och lättlärda de är.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JollyJustin]
8/28/13, 7:18 PM
#64

Jag börjar gilla pudeln ganska mycket :))

Men jag visa bilden på en Phalene och mamma blev typ kär i den!

Men vi får se!

Nu står Phalene o Pudel på listan men sheltie är fortfarande min favvo!

Jag ska ha en när jag blir vuxen tror jag.

Okej tack! Jag ÄLSKAR agility så det är bra att pudlar gör det :)

Gör Phaleneer också det?

Cahira
8/28/13, 8:27 PM
#65

Jadå, phalener funkar för agility dom med :) pudelns största fördel är att dom finns i så många storlekar om du vill ha större än liten. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JollyJustin]
9/1/13, 3:06 PM
#66

Ok tack. Men  pälsen är jobbig o jag vill inte kamma varje dag!

[Teddies matte]
9/1/13, 3:56 PM
#67

#66 Du behöver inte kamma en pudel varje dag, skall du inte ställa ut behöver du inte kamma särskilt ofta alls, då kan man klippa dem oftare och på så vis slippa stor del av pälsvården.

Mr_Si
9/1/13, 9:39 PM
#68

Jag tror sheltie skulle fungera till dej, visst det är en aktiv ras men det verkar som om du tänker vara aktiv med den. Värt att tänka på att rädslor förekommer i rasen och viss pälsvård lär det väll vara men är det en sån du vill ha tror jag du klarar det :)

[jahoda]
9/2/13, 1:47 AM
#69

Varför skulle en sheltie inte passa? Om du vill träna agility och gå promenader fungerar det säkert jättebra, en sheltie är ingen arbetsmaskin på brukshundsnivå direkt. 

Däremot skäller de rejält, som en sån där leksakshund man hade när man var liten ungefär. När vi tränar på klubben så hör man jämt agilityhundarna (oftast shelties och papillons) sitta och skälla nästan mekaniskt från att bakluckan öppnas till de får komma ut och köra.

Annons:
Cahira
9/2/13, 2:02 AM
#70

#66 Om du har den kortklippt behöver du i princip aldrig borsta. Dra igenom kammen nån gång ibland för att se om den är lång nog att tova sig, ge nåt bad och klippa ned så behöver du inte göra nåt på nån månad till. Med maskin går det fort att klippa ned. 

Då slipper du fällningstider med.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mr_Si
9/2/13, 11:22 AM
#71

#69 jag vet att det förekommer väldigt skälliga shelties men de jag har träffat har varit väldigt tysta och lugna hundar så det behöver inte vara så :)

fridaaocrazy
9/2/13, 11:26 AM
#72

En sheltie jag träffat skäller hela tiden, och den andra stod och skakade (på en hundkurs) för den var så rädd, och vågade inte röra sig osv… Det var helt hemskt, ska träffa den idag också 😕

Både att de skäller och är rädda är tydligen ett vanligt problem inom rasen, men sen finns det ju säkert många trevliga typer också. 🙂

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[MinIda]
9/2/13, 2:23 PM
#73

Men shelties är som sagt rädda. Och de flesta jag har träffat har tyvärr varit rätt så osäkra/otuffa.

[JollyJustin]
9/2/13, 4:43 PM
#74

Ok tack! Jag älskar hundar som skäller, speciellt när man knackar på och när de bär en sko i munnen , Hahaha! 😂

Det ok ifall de är rädda.:) Men jag ska nog ha sheltie när jag b lir vuxen

Frida B
9/2/13, 4:49 PM
#75

#74 det kanske är ok för dig om hunden är rädd, men inte för hunden. En hund är rädd=en hund mår dåligt. Så skaffar du dig en sheltie så måste du socialisera den mycket, och utsätta den för olika "prövningar" (gå i stan, hälsa på hästar etc) när den är redo. Får du ändå en rädd hund bör du jobba bort det, då hunden mår dåligt av att vara rädd hela tiden oavsett ras. :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[JollyJustin]
9/2/13, 4:53 PM
#76

Jaha förlåt om du trodde jag mena att den får vara rädd!

Jag menar att det int eär några problem ifall den är rädd i början, jag kommer såklart träna! :)

Men jag kommer ha e Phalene / Papillon så detta inlägg gällre inte lägre!

Du kan kolla på mitt andra :)

Annons:
[MinIda]
9/2/13, 5:01 PM
#77

#74 Sedan behöver ju inte alla hundar vara lekfulla. Min sheltie till sköthund fattar inte meningen med bollar och sånt. Men att valla sin brorsa, herregud vad det kan vara roligt. Hon vallar bra, som ägarens föredetta border collies. Men tyvärr så stängde gården där hennes bc vallade. Så vi har ingen stans att valla. Men istället för det så tränar vi Sök,Spår,Agility,Lydnad,Freestyle,Treibball på skoj. 🙂

Hon är även inte så lättlärd. Okej, hon älskar att lära sig saker gällande hopp,gå över och sånt. Så ja Agility. Hon älskar A:et,balanshindret i Agility. Men ställningen i slalom är väl bara för läskig, och tunnel var väl jätte hemsk. Men hon lärde sig,första gången hon tog slalomen gick det som 10 min. Hon vägrade. Men hon gick igenom. Sedan berömde jag henne oerhört mycket för att hon gick igenom. Sedan nästa gång det var vår tur så gick det mycket bättre,snabbare. Hon lär sig med rätt. Även tunneln. I början skulle jag vara på andra sidan i 2 sec, eller så vägrade hon gå igenom. Men sedan nästa gång på kursen så sprang hon igenom den som ingenting.

Hon lär sig trögt, men då hon kan det, så sitter det oftast.

Men som sagt hon är inte Modig,Lekfull (Bara lite, men inte med leksaker),Lättlärd sådär.

Det blev mycket OT men som sagt. En hund behöver inte vara kopierad från rasen, det är inte alla fall min sköthund. Vi har haft otroligt många nedgånger i träningen. Hon började skälla,morra,hota mot andra hundar, hon slutade lyssna ibland, hon fick många rädslor. Men vi slapp igenom det. Nu skäller,morrar hon mot andra hundar betydligt mindre och bättre har det blivit. Men det har tagit ett år för oss. Nu blev det OT igen men som sagt. En hund behöver inte vara kopia av en ras.

[JollyJustin]
9/2/13, 5:13 PM
#78

Ok tack!

Det är bra fakta men jag behöver det int enu eftersom jag ska få Papillon

[MinIda]
9/2/13, 5:14 PM
#79

Det gäller alla raser det med. Alla är inte en kopia av hur rasen beskrivs. :)

[JollyJustin]
9/2/13, 5:16 PM
#80

Ok! Men alla Papillons jag känner är nog som den har förklarats att vara , men alla är inte så! Det vet jag ;)

engla16
12/2/19, 7:43 PM
#81

Inte en Sheltie, dansk-svensk gårdhund, labbe, pudel eller papillon. Stämmer inte in på era krav. Jag skulle tipsa om en Japansk spets☺️

engla16
12/2/19, 7:43 PM
#82

Inte en Sheltie, dansk-svensk gårdhund, labbe, pudel eller papillon. Stämmer inte in på era krav. Jag skulle tipsa om en Japansk spets☺️

engla16
12/2/19, 7:45 PM
#83

Köp inte en papillon!!! Dom är väldigt krävande och behöver aktiveras mycket!!

Annons:
engla16
12/2/19, 7:45 PM
#84

Köp inte en papillon!!! Dom är väldigt krävande och behöver aktiveras mycket!!

Retriever456
12/2/19, 9:58 PM
#85

Rekommenderar verkligen pudel, har både en dvärgpudel och en golden/flat mix. Eftersom du är 11 år vad jag har förstått så vet du inte vad du kommer göra sen, en pudel funkar både som sällskapshund och aktiv tävlingshund. Min pudel kan vara lugn i flera dagar utan någon speciell aktivering och även klara av att gå 4 timmars promenad flera dagar i rad. Hon är väldigt rolig o speciell o har personlighet. Hennes päls håller vi bara kort och lämnar in henne 2-3 gånger per år till frisören och klipper då och då hemma. Borstar 1 gång i veckan. Tycker verkligen inte att ni borde skaffa en sheltie eller nån liknande då dom kräver en del. Man vill inte riska att skaffa en hund man egentligen inte klarar av att aktivera då den mår dåligt och bli stressad då och det resulterar ofta i att man behöver lämna bort hunden. Det finns många olika storlekar och färger! Skulle rekommendera mellanpudel kanske? Eftersom du ville ha en ”starkare hund”, kan förstå vad du menar. Det är stor skillnad mellan min golden/flat valp och min dvärgpudel, min pudel är känsligare och tål inte lika hård lek.

Lona
12/2/19, 10:14 PM
#86

Tråden är drygt sex år gammal…🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Retriever456
12/4/19, 7:17 PM
#87

#86 oj shit såg inte, haha. Hunden är nog några år nu… måste varit nån som hittat tråden och skrivit för den kom upp som ny för mig.

Upp till toppen
Annons: