Annons:
Etikettbeteende
Läst 9772 ggr
Rafflan
2013-08-08 01:48

Ta bort kisslukt från matta?

Har en stor ryamatta i vardagsrummet, första hunden kissade på den som valp och är nu i vuxen ålder slutat. Tog en vuxen omplacering för ca 1 vecka sen och upptäcker att omplaceringen kissar på ryamattan, undrar om den kanske känner lukten av det gamla kisset och därför kissar där?

Hur får jag bort lukten?

mattan är för stor för att köra i maskin, bor i lgh så kan inte tvätta den någonstans, funkar kanske sånt där "piss-off" spray? citron? eller liknande? :)

Den nya hunden är kastrerad men dominant så kissar gärna på andra hundars kiss ändå :P

Annons:
slarvigt
2013-08-08 12:02
#1

Äppelcidervinäger har jag hört ska dölja kisslukt (i alla fall för kaniner rekommenderas det). Äcv luktar väldigt mycket i flaskan, men om du borstar in det i mattan och väntar tills det torkar så ska det inte lukta något längre tydligen!

[Forest]
2013-08-08 12:16
#2

Var mattan dyr kan det vara skönt att kosta på en matttvätt för att få den ren o fräsh igen. Jag tror att omplaceringshunden kissa på mattan då den redan var nerkissad.

Vad jag annars hört ska hjälpa är ättika men minns jag inte helt fel så kan ättika även missfärga/bleka så det beror helt på vad det är för färg på mattan. Handsprit funkar även men samma här den bleker.

Rafflan
2013-08-08 14:49
#3

#1 okej :)

#2 Svart matta, inte jätte dyr, ca 500 kr ;)

Kelin
2013-08-08 14:57
#4

Ättiksvatten i en sprayflaska, varje gång efter man torkat bort kiss också! Sen när hunden slutat kissa in kan man kanske unna sig en ny matta ;)

Rafflan
2013-08-08 15:03
#5

#4 jo, vi planerar att flytta och vet att ena katten har en tenden att fel kissa när nåt ändras så ska köpa nya mattor efter flytten då katten landat ;)

Upp till toppen
Annons: