Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 16649 ggr
Reise
8/6/13, 9:24 AM

Lös i magen! Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror Tyra åt för mycket oxsvans, eller att hon börjat reagera på fetthalten.

De bara rinner ur henne! Jag tror hon har lite ont i magen - för hon vill inte äta något just nu heller.

Hon är så duktig.. hon brukar aldrig behöva gå ut på natten - men i natt kom hon och berättade att hon var TVUNGEN att gå ut! Vilken klok liten dam jag har! Min sambo tyckte jag var löjlig, men en Matte vet när de inte är ngt som stämmer! Mycket riktigt.. Tyra slängde sig ut och tömde rinnande avföring.
Hade kunnat varit i hela huset!

Överkokt ris säger dom ju ska stabilisera magen igen, finns de andra tips? Ska naturell yoghurt vara snällt mot magen?

Orolig matte för en stackars liten Tyra.

Annons:
sarae
8/6/13, 9:31 AM
#1

Skippa yoghurten - det ger oftast motsatt effekt. Ge skonkost - dvs antingen kokt ris med kokt vit fisk eller kokt kyckling, alternativt köpa färdig skonkost. Ge mycket små portioner (kanske bara en matsked) åt gången med korta intervall första dagen, öka successivt på mängden och intervallen mellan matningen. Ha mycket vatten i maten, vill hon inte dricka själv kan du låta vattnet du kokade köttet eller riset svalna och servera det. Vätska är mycket viktigt!

Komplettera gärna med te.x Canikur-pro för att återställa bakteriefloran i mage och tarm samt hjälpa till att fasta upp avföringen.

Reise
8/6/13, 9:34 AM
#2

#1 TOPPEN! Tack! Behövde verkligen alla tips jag kan få, tusen tack!

Reise
8/6/13, 9:38 AM
#3

Spelar de någon roll vad de är för ris? Har fullkorns ris - är de för grovt för att magen ska kunna ta till sig, eller går de bra bara man dubblar tiden på de?

Dubbla mängden vatten och dubbla koktiden brukar man säga va?

sarae
8/6/13, 9:43 AM
#4

#3 det bästa är vitt ris, eftersom det precis som du säger är snällare mot magen, men har du inget annat så låt det koka längre helt enkelt.

[Forest]
8/6/13, 10:36 AM
#5

jag har hört att det bästa är grötris men gör själv överkokt vanligt vitt ris. Jag hade någ struntat i och ge hunden mat en dag och låtit magen vila möjligen gett något på kvällen så som kokt ris, med kokt kyckling sparat lite spa för att ge riset lite mer smak + att det är vatten :)

Reise
8/6/13, 11:51 AM
#6

Hon har fått 2 små portioner nu, vi får gå ut väldigt ofta för hon är väldigt orolig i magen.

Men GOTT tyckte hon de var med överkokt ris och kokt kyckling! 😉

Hon ska få en liten portion till när sambon kommer hem, och en liten senare på kvällen så får vi se om de balanserar ut sig.

Men hon äter med god aptit och dricker som vanligt.

Annons:
[elmaek]
8/6/13, 12:23 PM
#7

När Mollys rumpa var som en vattenkran så gav jag henne överkokt ris i några dagar, damen slutade bajsa (pratade med vet. som sa att det bara är bra, då stabiliserar sig magen och den arbetar inte lika mycket) i några dagar så efter 2 dagar, om jag minns rätt, blandade jag i foder successivt :) Funkade kanon!

Marie80
8/6/13, 7:25 PM
#8

Vi ger majsena välling o ljummet vatten med lite Matolja i om de ej dricker o kan behålla vatten o sedan kokt ris o torsk

Reise
8/6/13, 9:40 PM
#9

#7 Men gud vad bra! Jag blev lite orolig nu när "sprutbajsandet" slutat.. nu bara försöker hon trycka, och de kommer inget - bara små droppar av vätska typ. Skönt att veta att de går åt rätt håll!

Fortsätter med ris och kyckling några dagar till.. hon har knappt bajsat alls ikväll.

Ikväll har hon även spytt 2 gånger! I ena spyan var de en halv rådjursklöv från viltspårs-träning i fredags. Men annars vara vätska.

[elmaek]
8/7/13, 10:19 AM
#10

#9 Då går det åt rätt håll. :) Magen stabiliserar sig och skonkost tas upp av kroppen och bildar oftast ingen avföring. Så länge hon är pigg allmänt så ska det inte vara någon fara.
Molly bajsade inte på 2-3 dagar om jag minns rätt..

[Empisen]
8/7/13, 10:35 AM
#11

Min pojk var jättelös i magen för några dagar sedan.. Gav honom endast en måltid av ris + torsk. Efter cirka 2 dygn stabiliserade sig magen. Han bajsade sen inte på två dagar, och så vips! Var bajset fint igen 🙂

VildaVittra
8/7/13, 10:46 AM
#12

Något som är bra att ha hemma i frysen är kaninmage med innehåll, till att ge när hunden är dålig i magen.

Stinker helvete gör det, så ges lämpligen utomhus.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[daytona]
8/7/13, 12:29 PM
#13

Jag gav min lille valp kokt torsk o överkokt ris när han var dålig i magen o det stabiliserades sig nästan direkt med det. Även morotspuré har jag hört ska vara mkt bra mot dåliga magar. Har inte testat själv, men fick det tipset av en klok äldre hund dam :)
Allt som har med mjölk-yougurt-fil ska man undvika att ge hundar. 

Hoppas hon blivit bättre i magen nu! :)

Annons:
Reise
8/7/13, 12:48 PM
#14

#11 Åh, vad bra! Hoppas rismåltiderna hjälper här också..

#12 Ja! Jag har precis fått kontakt med en som säljer kanin, så ska genast inhandla lite som vi kan ha i frysen.

vallhund
8/7/13, 1:28 PM
#15

Om man vet att ens hund inte är laktosintolerant kan man med gott samvete ge dem mjölkprodukter med levande acidofililus baselusker. Annars finns de att köpa i välsorterade hälsokostbutiker i kapsel eller pulverform, helt laktosfria.

Vuxna hundar fastas helst ett dygn, de ges risavkok som man blandar med lite koksalt o lite honung/druvsocker.

Allt ris, oavsett sort skall kokas i dubbla mängden vatten än det som vi kokar till oss själva som mat, samt dubbla koktiden.

Hundar som inte dricker frivilligt kan man droppa in lösningen mellan tandkött o läppar, längs bak, samtidigt som man masserar strupen för att aktivera sväljreflexen.

Har man tillgång till spruta (utan kanyl) är det perfekt, annars tesked.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Reise
8/7/13, 5:28 PM
#16

#13 & 15 Tack för bra tips!

Igår hade jag inget annat än fullkornsris, som kanske inte var optimalt, men jag kokade de med dubbel mängd vatten och tid + kokt kyckling.

Då upphörde bajsandet ett tag, men idag på morgonen bajsade hon ut en del ris från igår. Men avföringen vad rinnande fortfarande.

Idag har jag gett henne vanligt jasminris, dubbel mängd vatten och dubbel koktid + kyckling. Vi får se om magen stabiliserar sig, än så länge är de fortfarande vääldigt rinnigt..

Funderar på att ev. fasta henne 1 dygn, och sen ge 2-3 dagar bara överkokt ris, och sen långsamt tillsätta vanliga fodret igen. Hur hade ni gjort?

vallhund
8/7/13, 8:36 PM
#17

#16

Jag hade nog gjort likadant, efter fasta. men jag hade inte bestämt mig på förhand om hur länge hunden skall gå på skonkost.

Glöm inte vattnig havregrynsgröt o kokt vit fisk.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Reise
8/7/13, 10:48 PM
#18

#17 Tack! Så får de bli, fasta imorgon och sen små portioner, ofta med ris och torsk tills jag ser en förbättring.

Hoppas de ska bli bättre snart!

[daytona]
8/8/13, 12:26 AM
#19

Hunden saknar tillräckligt av det enzym (laktas) som bryter ner mjölksocker (laktos). Därför kan mjölkprodukter få hunden att må dåligt.
Undvik alla mjölkprodukter (förutom colostrum/råmjölk där det mesta av laktosen avlägsnats), även mjölkchoklad!

Det är MIN erfarenhet iaf. :) Och jag undrade länge varför min hund kräktes när han hade käkat vissa mjölkprodukter, men det var innan man visste bättre, för en sådär 25-30 år sen….

Reise
8/8/13, 11:04 AM
#20

#19 Bra! Inga mjölkprodukter! 🙂

Uppdatering:

Idag har Tyras avföring varit rinnig som vanligt, med riskorn i. Lite mörkare denna gången.

Hon har alltså ätit skonkost i 2 dagar och inte blivit någon förbättring, så idag ska Tyra fasta - och sen ge mindre portioner utav ris och torsk.

Hon har varit dålig i magen sen i måndags. Blir de inte bättre efter några dagars skonkost sen, så blir de veterinären.

Annons:
lizton
8/8/13, 11:14 AM
#21

Dietsoppa efter Ann-Marie Hammarlunds recept har funkat för våra hundar. Man kokar och förvarar i kylskåp och ger lite några gånger om dagen. Om det går bra lägg till några bitar av rostat vetebröd och några kulor färsk nötfärs. Detta ger bättre näring än ris och fisk, skriver A-M H. En del hundar tål inte ris så bra så då kan detta funka bättre. Dessutom får hunden vätska genom dietsoppan.

Dietsoppa:

  • 3-4 dl vatten
  • 1 buljongtärning
  • 1 rågad matsked druvsocker
  • majsmjöl (Maizena)
  • 1/2 struken tesked citronsyra
  • 1 äggula

Koka upp vattnet och red med så mycket majsmjöl att det blir tjock kräm. Tillsätt buljongtärningen, citronsyran och druvsockret. Späd med kallt vatten till tjock soppa. Låt svalna. Tillsätt äggulan.

Ann-Marie Hammarlund

Reise
8/8/13, 12:19 PM
#22

#21 Tack för receptet! Vet inte om jag vågar mixtra för mycket med magen nu när den är så ur form. Men ska absolut prova sen om risen och torsken inte gör någon förbättring!

Är de någon annan som provat detta recept?

Uppdatering; Tyra har bajsat igen, men denna gång mer slemmigt med riskorn, bara några få vätske-slemgrejer.

Går de åt rätt håll tro?

Reise
8/8/13, 9:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Får avbryta fastan, Tyra har inte bajsat mer idag och börjar bli märkbart hungrig.

3 tallrikar av detta har hon fått i sig på ca 1 h - tror de är alldeles för mycket.. men hon gnäller efter mer mat, vill inte att hon ska vara hungrig heller. Så har försökt vänta 30 min mellan måltiderna sa jag till mig själv, men de har väll blivit max 15…

Bon Appétit!

vallhund
8/8/13, 10:08 PM
#24

#19 Finns förhoppningsvis inte speciellt många som ger sina hundar choklad.

#21 Majs får hundens blodsocker att åka berg o dalbana. Rå äggula är rena närings boosten för bakterier i magtarm systemet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Reise
8/8/13, 11:04 PM
#25

#24 Tack för respons! tyckte också de lät lite väl häftigt med majs, socker - och även citronsyra lät lustigt i mina öron till en hund som har ostabil mage.

Vågar inte chansa!

lizton
8/8/13, 11:30 PM
#26

Citron blir basiskt i magen, fast det är surt. Ann-Marie Hammarlund har erfarenhet av utfodring av hundar (40 - 50 år eller nåt, hon är gammal nu) och hon har föreläst om utfodring under massor av år, haft uppfödning av dalmatiner också under massor av år så hon borde veta vad som funkar. Man får se till helheten. Majs i denna soppa kan knappast bli blodsockerhöjande tillsammans med övriga ingredienser. Buljongtärningarna ger salt (viktigt vid uttorkning) och god smak. Majs är lättsmält och därför är maizena med. Det har samma funktion som vitt ris; lättsmält och om blodsockerhöjande så är ris och majs lika. 

Soppan + rostat bröd och rå nötfärs har funkat mkt bra för våra när de varit magsjuka. Vi har också gett lite ProViva Blåbär för goda magbakteriers skull.

Reise
8/9/13, 12:02 AM
#27

#26 fast majs brukar väll vara lite värre än ris? Jag vet inte. Jag vågar inte nu när hon knappt kan äta riset.. Vi får se imorgon efter morgonbajsen.. 🙂

Annons:
Fenix_Chicci
8/9/13, 12:20 AM
#28

#26

Ann-Marie Hammarlunds utfodringssätt har jag inte mycket till övers för. Enligt henne ska en stor del av kosten bestå av spannmål vilket jag tycker låter helt galet.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

vallhund
8/9/13, 12:30 AM
#29

#26 Majs innehåller snabbverkande kolhydrater vilket ris inte gör.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Reise
8/9/13, 11:53 AM
#30

YESSS!!! ÄNTLIGEN EN KORV SOM KOMMER ISTÄLLET FÖR RINNANDE VÄTSKA!!

En väldigt lös korv, och andra tömningen lösare - men de går åt rätt håll! Fortsätter med ris och torsk idag.

lizton
8/9/13, 12:22 PM
#31

Det går åt rätt håll, bra! Fortsätt med det som funkar.

Om någon vill läsa mer utförligt om Ann-Marie Hammarlunds dietsoppa så finns den i bif artikel se länken från Häromi. Rulla längst ner. Äggulan ska bara ges en gång per dag.

http://bloggharomi.ebutiken.nu/?page_id=139

När det gäller GI (hur snabbt ett livsmedel rusar blodsockret) så beror det på hur finfördelat livsmedlet är och hur det är tillagat. Ris till krasslig hundmage ska vara överkokt och blir en mycket snabb kolhydrat. Det ger då t ex som överkokt jasminris GI 153. (Ju högre GI desto snabbare kolhydrat) Vitt ris ospecifierat ger GI 91 och majsmjöl GI 97. Bättre är att titta på helheten dvs glykemisk belastning (GL) alltså vad som äts samtidigt med livsmedlet. När det gäller dietfoder så SKA det vara lättsmält (högt GI), men det är ju inte något som har någon betydelse i längden eftersom det ges under kort tid. En länk på GI i livsmedel:

http://www.sund.nu/docs/pdf/GIlista.pdf

Upp till toppen
Annons: