Annons:
Etikettdrag
Läst 11513 ggr
[Kakafoni]
5/2/13, 7:53 AM

Kickbike

Har nu äntligen sparat ihop pengar för att köpa en kickbike men vad ska man köpa? Det enda jag vet är att det iaf inte ska vara en cityvariant då jag tänkte köra på skogsvägar så den behöver ha lite höjd. Några tips?

Annons:
Vattnadal
5/2/13, 3:50 PM
#1

Ska du köra med hund är Cross-max serien bäst. De är robusta och rejäla. 

Sen hänger det väl på vad du ska köra med för hund. Jag som kör med 1-3 större hundar vill ha bra bromsar, och väljar 20D med skivbromsar.  Den har lite högre andrahandsvärde oxå. Den lite billigare 20V har vanliga bromsar, dessa tar sämre, särskilt när det är blött ute. Bromsar man massor, dvs mest hela tiden, är det dock billiagre och enklare att byta V-bromsarna när de är nötta.

Kika in här för mer info om de olika modellerna, och för kontaktuppgifter om du vill ringa och diskutera modeller.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Kakafoni]
5/2/13, 4:48 PM
#2

Tack för info! Jag har två hundar i 30kg klassen men tänkte börja med bara en i taget, jag vill helst kunna stanna och vara säker innan jag börjar med båda och det gäller hundarna också.

Jag har kikat och funderat på Race Max 20D och med vad du skriver så verkar det vara rätt bike att välja.

Nu ska jag ta och kika på din länk :-)

Vattnadal
5/2/13, 5:07 PM
#3

Race Max 20D är inte lika robust och hållbar som Cross Max 20D eller V, den är lättare byggd och mer anpassad för att cykla själv, snabbt.

Cross Max 20D om du vill ha robust hundkick med skivbromsar. Vi säljer mest av den och Cross Max 20V, har sålt en Sport Max till hundförare, dock inte med så stor hund.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Kakafoni]
5/2/13, 9:37 PM
#4

Hmm nu kanske jag beställde fel iaf… valde Kickbike Race Max 20D  men det borde vara Cross Max 20D, får beställa om :) Jag vill ha så jag kan stanna och robust men inte för tung.

Vattnadal
5/2/13, 10:37 PM
#5

Cross max 20D väger 10,9 Kg, inte alls så tungt. Mejlade tillverkaren och frågade om de tror att en race max håller för 2 30 Kg hundar och grusvägar, får ett svar imorrn, skulle jag tro.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Kakafoni]
5/3/13, 9:14 AM
#6

stort tack för att du tar dej tiden till det här! :-)

Annons:
Vattnadal
5/3/13, 1:40 PM
#7

Det är ju mitt jobb, hobby och liv, typ! 😂

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Kakafoni]
5/17/13, 11:43 AM
#8

Uppdatering, nu har jag provat med alla mina tre hundar och de två stora vägrar springa framför, de ska springa bredvid :-D Den enda som vill springa framför är min chihuahua :-D

[RMSLiners]
5/17/13, 1:53 PM
#9

Går att lära de andra två att dra kickbiken tex genom att ha någon på avstånd som lockar på dem. ;)

Vattnadal
5/17/13, 2:00 PM
#10

Har de sprungit bredvid cykel, eller lärts att gå fint i koppel, kan det vara svårare att väcka draget i dem. Ta med någon ut, som cyklar före, och gärna har fickorna fulla av korv, så kör ni en bit, och sen får de godis av haren" innan denne cyklar på före er igen, och lockar dem med hejarop.

Ibland kan det räcka att man cyklar tillsammans med någon annan som har dragvan hund. En hare att jaga brukar göra susen!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

reverse
5/17/13, 8:04 PM
#11

#10 Har precis det problemet med Loke. Han är lärd att både gå fint i koppel och springa fint bredvid cykeln, så så fort han känner att det tar emot framme i selen så springer han till sidan av kickbike:n och säger typ "förlåt". 😛Kommer ingenvart med draget känns det som. (Vi skaffade kickbike i mars). En annan jag pratade med sade att jag absolut inte skulle ha något/någon framför som lockade honom, för då kommer han inte klara sig utan det, utan drar bara för att komma till ett mål, drar inte för dragandets skull, typ. 🤔

 //Lina

Vattnadal
5/18/13, 1:29 PM
#12

Funkar det inte ens om ni har en som agerar hare på cykel före?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Kakafoni]
5/18/13, 4:28 PM
#13

Agera hare knepet ska vi använda mer men hittills är jag det bästa betet så om jag, men min dåliga jogging kondis, springer, ej cyklar eller har blades, jag måste springa har de bestämt, då går det bra för de vill till varje pris komma upp bredvid mej och springa med.

Anledningen till att de går som de går beror på att jag tränat de båda att funka bredvid permobil och rullstol så de är inkörda på att hålla rätt avstånd och takt med en rullstol. Sett ur den synpunkten så rör de sej exemplariskt bredvid kickbiken :)

Jag tror det hela löser sej när de väl förknippar dragselen med en sak och kopplet och den speciella selen de har när de är med permobil och rullstol med att de gör en annan sak.

Annons:
Vattnadal
5/19/13, 10:24 PM
#14

Jo, det gäller ju att väcka draget i dem, och få dem att fatta att man får dra, och att det är kul.

Lättast är det med hare, och bäst att cykla med andra med hund, som redan fattat! Det märks tydligt när vi har dragkurser, och avslutar med en gemensam tur, att alla hundar älskar att tävla.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

reverse
5/23/13, 8:20 PM
#15

Hur fasar man ut "haren" och ska belöningen vara att komma fram till "haren"?😊

 //Lina

[TeamGolden]
5/23/13, 9:37 PM
#16

Kickbike är såå kul 😍

Önskar jag hade en lite större vovve bara, så vi tänkte införskaffa en damcykel tills vidare, eftersom hund nr 2 blir stor hund kommer jag nog skaffa kickbike när hunden är gammal nog, så bokmärker denna tråden för att kunna läsa lite om kickbike märken här i tråden! 😃

Vattnadal
5/27/13, 10:59 PM
#17

Man fasar ut haren när man tänt draget i hunden. Komma ikapp haren som belöning kan funka, där får man nog prova sig fram.

Jag tycker att de flesta hundar tänder i draget om man cyklar ett gäng (minst 2-3 ekipage) tillsammans och turas om att leda och vara hare, tränar omkörningar od tillsammans. Kör man så ett tag, så draget tänds, är det lättare att cykla själv sen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Saris1
6/5/18, 10:52 PM
#21

Har haft den i 2 år men inte använt så mkt, jag är för kort och får ont i armarna. Annars har det varit en mkt trevligt sett och träna ihop med min Lajka, vi får hålla oss till cykel i stället

Sugar Mist
6/5/18, 10:54 PM
#22

#21 I högra hörnet av inlägget ser du när inlägget postades- 2013, dvs 5 år sedan ;) 
Dessutom finns TS användare inte kvar.

-

Saris1
6/5/18, 10:58 PM
#23

Varför finns den om det inte används?

hemul
6/5/18, 11:16 PM
#24

För att man ska kunna läsa den och för all del fortsätta diskussionen i den om nåt relevant dyker upp. Det vore väl bra konstigt om alla gamla trådar deletades från ett forum.😉

Det är bättre att du startar en egen tråd med din säljannons. Få kommer nog att se den här.

Herveaux
6/6/18, 7:19 AM
#25

Precis som Hemul skriver så starta en egen tråd där du annonserar ut saker du vill sälja, finns en spec kategori för det här på forumet - Köpes/säljes - Hundprylar.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: