Annons:
Etikettövrigt
Läst 14810 ggr
[Daniela1983]
2013-04-25 13:48

Få en journalkopia från veterinären?

Jag undrar om man har rätt att få en journalkopia på sitt djur från veterinären? Den veterinären jag vänt mig till, Sollentuna Veterinärklinik

har jättesvårt att skicka en sådan fast jag bett flera gånger.

Men är de skyldiga typ att ge journalkopia när man ber dem?

P.S. om någon annan har några erfarenheter från den kliniken bra eller dåliga skriv gärna, funderar på att byta veterinärklinik till nån annan.

Annons:
[tiffitott]
2013-04-25 14:09
#1

Japp, vi fick journalen hemskickad när vi bad om det.
Det var på bagarmossens djurklinik.

Lathundarna
2013-04-25 15:32
#2

Det är bara att säga till i receptionen att du vill ha journalskopian. De ska kunna skriva ut den där och då.

[Daniela1983]
2013-04-25 15:45
#3

#2 Men jag kommer jag inte att åka dit eller förbi på ett tag.

Lathundarna
2013-04-25 15:50
#4

#3 Med tanke på att de ska kunna skriva ut på plats så bör de även kunna skicka den till dig om du ringer.

[Daniela1983]
2013-04-25 16:37
#5

Man tycker ju det va. Frågan är om veterinärer har någon skyldighet, eller om de kan göra som de vill?

Ringde och talade in på telefonsvararen.

[Aremea]
2013-04-25 16:46
#6

Du har betalat för en tjänst, och har full rätt att få ut din journal. Däremot är det många veterinärer som surar över det, eftersom det ofta innebär att man tänker vända sig till någon annan/ifrågasätta deras diagnos;)

Annons:
sarae
2013-04-25 17:49
#7

Du har absolut rätt att få ut en journalkopia, men om du bara ha lämnat meddelande på telefonsvararen rekommenderar jag att du ringer dem. De behöver nämligen bekräfta att det faktiskt är DU som ringer, eftersom journaler är sekretessbelagda och alltså inte får lämnas ut till andra än ägaren eller andra veterinärkliniker. Så har du inte ringt och pratat med någon direkt så råder jag dig att göra det.

[RMSLiners]
2013-04-25 18:05
#8

Ja du har rätt att få ut journalen eftersom du är ägaren, de är ju liksom inte sekretessbelagda så enbart din hund har tillgång till dem (hundar kan ju inte läsa) 😉.

Jag krävde ut journalen på vår förra hund när vi skulle till annan veterinär och jag fick lite mer än bara journal kopiorna  fick med röntgenplåtar och hela kittet.

[Daniela1983]
2013-04-29 17:33
#9

Råttorna på det stället gav mig inte journal, och jag är förstås djurets ägare. Enligt den veterinären som började läxa upp mig om allt möjligt nyss, så har de ingen skyldighet att lämna ut journal. Vilket verkar förstås vara ren bullshit, och hur svårt kan det vara. Vill såklart flytta över min hund till någon annan bättre klinik och då skulle de vägra även flytta journalen som andra kliniken kommer behöva? Det här är inte rätt och jag är förbannad över bemötandet jag fått nyss när jag tvingats åka dit (Sollentuna veterinärklinik) bara för det.

Det här som blivit ett så stort problem nu pga dem är det SISTA jag behöver.

[Aremea]
2013-04-29 18:14
#10

Jag ringde en av klinikerna jag använder mig av, och de bränner ut hela journalen med rntg osv och skickar på en skiva mot en administrativ avgift om ca en hundring.

[RMSLiners]
2013-04-29 19:08
#11

#9 Byt klinik och be nya kliniken ringa din gamla om att få över journalkopior.

UlrikaD
2013-04-29 21:03
#12

Det är ditt djur och du har rättighet till ditt djurs journal. Det är inga konstigheter. Men som ovan skrev, ska du byta klinik kan du be dom be om journalen istället.
Fast så ska man ju verkligen inte behöva göra.
Jag har aldrig någonsin haft problem med att få ut kopior om jag behövt till någonting.

[Daniela1983]
2013-04-29 21:54
#13

det några saker jag funderar på här för mig själv.

-Har veterinären fört journal över alla besök? Speciellt ett akutbesök innan de stängde, såg henne aldrig göra några anteckningar efteråt, därav ville jag se hans journal och se så allt stod rätt till. Och så ville man se några andra saker ang tidigare behandlingar, som var lite oklara för mig.

-Kommer de skicka över journal till en ny klinik? Jag är inte så säker på det, även om jag hoppas på det.

jag har väntat *snällt* runt en månad, tills idag då jag fick åka dit och säga nu vill jag ha den, efter att ha bett dem snällt 3 gånger under 1 månads tid.

Annons:
terapi pudel
2020-03-24 20:54
#14

Hej,  vem bär ansvaret för veterinärvårdskostnaden gällande min katt som blev påkörd och fraktad till veterinär helt utan min vetskap. De som hittade honom liggandes i diket, transporterade honom till djursjukhuset där han togs emot och tydligen lite senare blev avlivad på grund av alltför allvarliga skador. Jag fick veta genom ett sms på min telefon dagen efter händelsen, att komma och hämta min döda katt. Jag fick inte ut journalen pga av att den var skriven på engelska och skulle översättas innan utlämning ( detta har ännu ej skett )…..däremot krävde jag ett skriftligt intyg på att jag ej fick ut journalen. Enligt Jordbruksverket skall alla journarler vara skrivna på Svenska. Händelsen är polisanmäld ( tjänstefel ) men förundersökning är nedlagd Polis citat: Uppgifterna i ärendet ger inte anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats" Vad gör jag och vem skall stå för veterinär kostnaderna?

terapi pudel
2020-03-24 20:55
#15

Hej,  vem bär ansvaret för veterinärvårdskostnaden gällande min katt som blev påkörd och fraktad till veterinär helt utan min vetskap. De som hittade honom liggandes i diket, transporterade honom till djursjukhuset där han togs emot och tydligen lite senare blev avlivad på grund av alltför allvarliga skador. Jag fick veta genom ett sms på min telefon dagen efter händelsen, att komma och hämta min döda katt. Jag fick inte ut journalen pga av att den var skriven på engelska och skulle översättas innan utlämning ( detta har ännu ej skett )…..däremot krävde jag ett skriftligt intyg på att jag ej fick ut journalen. Enligt Jordbruksverket skall alla journarler vara skrivna på Svenska. Händelsen är polisanmäld ( tjänstefel ) men förundersökning är nedlagd Polis citat: Uppgifterna i ärendet ger inte anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats" Vad gör jag och vem skall stå för veterinär kostnaderna?

Jojaton
2020-03-24 21:52
#16

#15 det är nog lättare att få bra svar om du skapar en egen tråd. Den här tråden är 7 år gammal och har inte riktigt med din frågeställning att göra. Det här är dessutom ett forum för hundar och inte katter - prova Katter iFokus istället 😊

Johanna - Instagram

Michaela-N
2020-03-25 09:41
#17

Man har som privatperson eller djurägare ingen rätt att få ut journaler, det är bara tillsynsmyndigheter som har den rätten i lag, med det sagt är det etikett att lämna ut journaler vid önskemål. Journalen ska vara skriven på svenska, men det är inget polisiärt ärende om den är skriven på engelska. Det är jordbruksverkets ansvarsnämnd du behöver vända dig till med dina synpunkter. Vad gäller tvisten om vem som ska betala veterinärvårdskostnader så är det en fråga för tingsrätten, ser det dock personligen som en självklarhet att det är du som ska betala kostnaderna.

JoannaLi
2020-03-25 14:10
#18

#15 jag tycker också att det är du som ska betala. Det är du som släppt ut katten eller inte hållit den inne. Sen kan ju bilföraren vara snäll och betala hälften tex, men det är enl mig bara för att vara snäll. Journalen kan du ju bara invänta, men ligg på hos veterinären, ring en gång om dagen tills du har fått den tex.

Upp till toppen
Annons: