Annons:
Etiketthälsa
Läst 11867 ggr
camilla85
2013-03-26 18:08

Någon vars hund haft stukat ben?

Min hund har sen ca 2-2,5 vecka tillbaka hållit upp sitt högra bakben när vi är ute och går men det är också det enda tecknet på att något är fel som jag sett. Ringde veterinären när det gått en vecka och frågade om vi skulle komma in men hon tyckte jag skulle vänta 1-2 veckor till för hon trodde att det var en stukning. Men jag ser ingen direkt förbättring så hur lång tid kan det ta innan det blir bra? Någon som haft hund med stukat ben? Hur var hunden då? Verkade den märka av benet och ha ont för det kan jag verkligen inte se att vår hund skulle ha. Hon är precis som vanligt fast väldigt rastlös för hon är van att få mycket mer motion än vad hon fått nu. Och ända från början så har jag fått göra vad jag vill med benet och tassen utan att hon reagerat.

Annons:
sarae
2013-03-26 20:17
#1

Jag skulle byta veterinär. Att en hund haltar är ett TYDLIGT tecken på att den har ont… mycket ont. Om man inte misstänker fraktur eller uppenbar ligamentskada eller liknande sätter man hunden på NSAID och strikt vila i ett par veckor för att se om hältan försvinner (villket den kan göra med hjälp av smärtlindring, antiinflamatoriskt samt vila). Gör den inte det är röntgen nästa steg, och sedan eventuellt vidare därifrån.

Ett djur som haltar har ont… vanligtvis mycket ont och ju längre man väntar med att söka vård desstå mer omständigt kan det bli att få ordning på hältan (förutom att detblir mer smärtsamt för hunden. Det som bara var en inflammation kan ha blivit en regelrätt ligamentskada, som exempel.

Maja2
2013-03-26 20:21
#2

Haltar hon bara när ni är ute och går, alltså inte inomhus?

russin
2013-03-26 20:34
#3

Fast om hunden haltar så har den ont, även om du inte kunnat lokalisera exakt vart det är.

camilla85
2013-03-27 00:09
#4

Hon haltar inte utan håller upp benet några steg ibland och sen kan hon gå på det ett tag och sen gör hon så igen så det är bara ibland hon visar det. Sen är det inte i början av promenaden utan det kommer efter en liten stund och då menade veterinären att det skulle vara en stukning som hon känner av ibland bara. Har aldrig sett att hon gör så inomhus även fast hon busat och sprungit inne. Det började efter att jag hade klippt bort päls i och på hennes tassar men jag gjorde inte illa henne när jag klippte för då hade hon ju visat något och det hade ju kommit blod. Kanske två dagar efter klippningen så var vi upp i skogen och busade och hoppade på stenar mm och när vi kom hem så hade hon en bloddroppe uppepå tassen men sen inget mer. Hade hon ont så borde hon väl inte studsa som en boll och vilja använda benet så pass mycket som hon ändå gör och hon borde ju visa något inne också? Nu har jag verkligen försökt och vila henne så mycket som möjligt men det är svårt att hålla en 1 årig studsboll stilla hela dagarna.

Ska ringa veterinären i morgon igen och höra om vi kan få en tid för en koll.

russin
2013-03-27 07:57
#5

Har du kollat ordentligt mellan alla trampdynor, så hon inte har ett litet, litet sår någonstans ?

Mantissa
2013-03-27 08:38
#6

Hundar har jätteolika smärttröskel, jag har en ras som kan låta som att benet är av om de får en kardborre i pälsen, medan andra springer på med brutna klor. Men en hund som visar tecken på smärta/obehag, speciellt under så pass lång tid, ska ALLTID kollas upp. Låter som det kan vara en patellaupphakning eller något likande men som sagt kolla upp hos en kunnig veterinär som förstår att ta det på allvar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: