Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 29458 ggr
baloo44
2013-02-22 10:52

Hundras som gillar Agility ?

Vi letar efter den perfekta rasen för vår familj :)

Inget lätt val då vi har lite olika smak inom familjen…..

Vi vill ha en liten till mellanstor hund som är pigg och glad.

Helst inte större än knähöjd på en vuxen och inte för grov/tung /stark.

Den ska gilla lite lydnadsträning och agility.

Vill ha en hund som tycker mkt om människor och gillar när det kommer folk på besök= alltså ingen ras som är reserverad mot främlingar. Barnen har ofta kompisar på besök :)

Lättskött päls , ska helst inte fälla så mkt. Helst korthårig eller krullig.

Ska fungera ihop med katter .

Lagom storlek för en 10 åring att rasta / köra agility.

Kom gärna med förslag på ras :)

Just nu har vi 4-5 favoriter men vi är inte riktigt överens …

/Baloo

Annons:
Tina
2013-02-22 10:55
#1

Pudel? 🙂

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

idipidi
2013-02-22 11:00
#2

Mellanpudel förstås. ❤️

Men det beror på vad man menar med lättskött päls. Klipper man ner den krävs inte massa borstning eller så, men den måste ju klippas regelbundet.

Toxics
2013-02-22 11:30
#3

Tror också att mellanpudel är ett bra alternativ =)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

LynnHa
2013-02-22 12:41
#4

Pudel! :) Bra att jobba med men kan ta det lugnt utan att äta upp hela huset. Superduktiga inom agility och lydnad. Enkel pälsvård men går att klippa ner. Fäller inte. Märks det att jag vill ha en pudel oxå? :)

monstermash
2013-02-22 13:07
#5

Vad har ni för raser som ni velar emellan?

joheck
2013-02-22 13:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Måste självklart tipsa om min egna underbara ras, Papillon. Visserligen har de lång päls men saknar underull så pälsen är väldigt lättskött. Mycket pigga och alerta hundar som passar perfekt till agility! I small klassen är det just papillon (och sheltie) som dominerar. Jättesmarta små hundar som passar till i stort allt, så om barnen skulle börja intressera sig för andra hundsporter med åren så är det inga som helst problem att komma långt med en pappis.

Viktigt är dock att sätta gränser för barnen så att hunden får vara i fred om den skulle vilja det. Låt inte barnen bära omkring på hunden ständigt för det kan skapa problem.

Annons:
TINOO
2013-02-22 13:58
#7

Bedlingtonterrier :)

Har en vän som föder upp och har även bott tillsammans med henne och hennes tre hundar under en period och tycker det är tråkigt att så många bortser från denna ras pga. deras speciella utseende. Dom är pigga utomhus och lugna inomhus, hårar ingenting och räknas som "allergivänlig" vilket såklart är från person till person, dom är lättlärda och arbetsvilliga och används både till lydnad, agility och viltspår, dom älskar människor och är riktiga kelgrisar :)

Tycker det är en utmärkt familje- och förstagångshund, perfekt för dom yngre barnen då dom är lagom stora och lätta i kroppen och vill vara med på aktiviteter

länk till deras officiella rasklubb: http://www.skbk.se/

Oavsett val av ras så vill jag trycka på vikten av föräldradjurens mentalitet som förs vidare till avkomman. Rasen ger bara vissa förutsättningar (hårlag, skärpa, apporteringslust osv.) det viktiga är ju vilken individ man får med sig hem. Så se till att läsa på eller höra sig för så gott det går om både mammans och pappans mentalitet.

Lycka till med erat valpköp!

mvh Sara

[Forest]
2013-02-22 14:01
#8

Jag säger oxå pudel men har får man tänka på att de kräver lite pälsvård även nerklippt pudel får man sköta pälsen på. Dok har man igen detta med ingen fällning. Pudel finns i model toy-dvärg-mellan och stor jag tror ni vill ha en mallanpudel. Är ni intreserade av pudel så kan jag varmt rek pudel.ifokus för mer fråger av andra pudelfrälsta :)

felzena
2013-02-22 14:31
#9

Jag skulle tipsa om papillon. 🙂

Här hittar du mycket info: http://www.papillonringen.com/

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Mapel
2013-02-22 14:34
#10

Mitt tips är sheltien!! Det är en lagom stor ras som har visat sig passa otroligt bra till agility. De är lättlärda och ofta väldigt nyfikna. De har ju dock ganska mycket päls. Men på det som ni beskriver tycker jag att sheltien skulle passa er perfekt. Det är många som säger att de kan vara rädda av sig men då länge som de får träffa människor som valp är det inga problem är min erfarenhet.

[Nightcat]
2013-02-22 15:47
#11

Sheltien :) Skulle passa er perfekt, den har mycket päls, men den behöver faktiskt inte särskilt mycket pälsvård.

Fenix_Chicci
2013-02-22 16:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Beror ju som sagt på vad ni menar med lättskött päls, om det är okej att klippa ibland och kamma då och då så länge den inte fäller?

Kan isåfall rekommendera Bichon Havanais. Klipper man ner dem så är pälsen relativt lättskött men behöver ändå kammas ibland. Är en aktiv ras som gärna tränar agility eller andra hundsporter. Men de är ingen ras som kräver en massa arbete för att inte klättra på väggarna utan nöjer sig med lugnare dagar emellanåt också. Så man kan säga att de är väldigt formbara. Väldigt gosig och vill gärna vara nära, sova i sängen. 

Här är en bild på min lilla flicka :)

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Jamie+Engla
2013-02-22 20:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Podengo Portugues Liso/cerdoso Pequeno.. Liso är ju slät och har många varierande färger och cerdoso har ju krullig/sträv päls och är ofta gul/beige.. Detta är en AKTIV hundras som är glad för människor och är pigg och glad ;) Podengo gillar att köra agility då den har sååå mycket energi och älskar att hoppa/skutta omkring. Allergivändlig och är inte så stor. (Min lillebror på snart 3 kan gå ut med min tvååriga AKTIVA podengovalp) Lydnad är också roligt tycker dem men agility och att springa mycket är favoriten! Jag har skrivit en artikel och mina podengos, som jag säkert kan länka till senare.. Jag är väldigt aktiv inom podengo och podengoavlen. Jag planerar valpar detta året och nästa år, och dessa är även perfekta utställningshundar! Mycket fina stamtavlor! :) Välkommen att ställa frågor och jag mejlar även fler bilder, jamiesandh@hotmail.com eller 0700-341347 Bild: Mina podengos, mamma Engla (vit och gul) och hennes valp Kiara (röd).. Detta är Liso, släthårig.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Annons:
Jamie+Engla
2013-02-22 20:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Engla

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[Forest]
2013-02-22 21:03
#15

Är inte papillon,sheltien,Bichon Havanais rätt små raser? De kommer inte upp till min knähöjd då är jag rätt kort person på 156cm.

Jamie+Engla
2013-02-22 21:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Precis ;)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Jamie+Engla
2013-02-22 21:09
#17

#15 Inte större än knäna.. Liten till knäna står det;)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

felzena
2013-02-22 21:13
#18

#14 Den där söta bilden känner jag igen, man ser den varenda gång man ska logga in.. hihi 😉

Vet du hur många podengos det finns i sverige? 🙂

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Jamie+Engla
2013-02-22 21:16
#19

#18 Ca 200 kan jag tro av den minsta storleken.. 100 släta och 100 sträva.. På ett ungefär?

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

felzena
2013-02-22 21:20
#20

#19 Okej, hade aldrig hört talas om rasen tidigare 🙂

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Annons:
Jamie+Engla
2013-02-22 21:24
#21

#20 Det är det inte många som har! Dem flesta som ser dem tycker det ser ut som en blandras, en Jack Russell eller chihuahua.. Dock ser jag INGEN likhet :/

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

joheck
2013-02-22 21:32
#22

#15 Så här skriver ts i första inlägget:

"Vi vill ha en liten till mellanstor hund som är pigg och glad.

Helst inte större än knähöjd på en vuxen och inte för grov/tung /stark."

Alltså passar dessa raser in perfekt storleksmässigt!

Sheltien är ofta större än en mellanpudel dessutom ;).

baloo44
2013-02-22 21:47
#23

Tack för alla era svar !

Kul att läsa alla era alternativ , även om många kom med samma förslag :)

Pudel skulle säkert passa oss med tanke på deras egenskaper men det är dessvärre ingen hund som tilltalar oss utseendemässigt riktigt…

Sheltie och papillon är inte riktigt heller vad vi har tänkt oss…för mkt päls . Detsamma gäller Bichon havanais .

Kul att få förslag på en ras jag inte ens hört talas om :)Den får vi läsa lite om.

Märker på era förslag att jag inte tänkte på att nämna att vi gillar hundar med korta trubbiga nosar 🙂allra bäst.

Ta gärna emot fler förslag !

/Baloo

joheck
2013-02-22 21:52
#24

Av trubbnosarna så är det nog Bostonterrier som helt klart lämpar sig bäst till agility. Vet inte så mycket om rasen dock.

baloo44
2013-02-22 21:56
#25

Läste lite om Pondego och det är tydligen en kaninjakthund från början ….passar inte hos oss då vi har sällskapskaniner som ofta är lösa inomhus :)

Bedlingtonterriern ser väldigt skojig ut :) Tyvärr är vi inte så glada för terrier-raserna över lag……

Antar att den behöver  klippas för att få sin skojiga frisyr ?

/baloo

Driva
2013-02-22 22:12
#26

#25 jag har en podengo och marsvin coh det är inga problem som helst. När jag har de ute brukar hon komma och slicka på de :)
Hon har aldrig visat några tendenser på att vilja jaga eller vara aggressiv mot de, inte ens som valp. 

Är även uppvuxen med whippet som också är kaninjägare, och vi hade allehanda små djur och han var till och med "surrigatmamma" åt kaninungar vars mamma gick bort. 

Så låter man de växa upp och vänja de från början så är det inga problem :)

Besök min blogg: http://bumpi.se

Jamie+Engla
2013-02-22 22:21
#27

Ja min syrra hade frigående kanin, INGA problem! Engla pussa och ett fåtal gånger gick in i kaninburen själv för att kolla vad kaninen gjorde :) Men ser hon kaninerna som springer här ute jagar hon dem gärna.. Men inte den vi hade som unge.. Så de e vad man gör hunden till..

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Annons:
[Forest]
2013-02-23 00:47
#28

Då rek jag varmt dvärgpudel eller toypudel här är det två glada små hundar som kan ta off dagar utan att klättra på väggarna. De är spralliga glada som som gärna är med på äventyr. Här tränas det allt möjligt även agility båda gillar bada och aporterar gärna även i vatten.

Jag trode mer att ts ville ha mellanstor hund men är det så att du mer vill ha mindre så är ju både toy och dvärgpudel något jag kan rek då vi har dessa små sötsaker 😉

TINOO
2013-02-23 02:04
#29

#25

Kul att ni gillar bedlingtonterrierns look :D den måste som du säger trimmas för att få till just den frisyren men om ni inte är intresserade av att ställa ut så går det ju att klippa dom i en enklare "vardags-frisyr". Jag upplevde inte att man behövde klippa särskilt ofta (var 6e vecka står det på rasklubbens hemsida) men dom bör kammas regelbundet så dom inte får tovor.

Visst märker man att det är en terrier men i en mildare form. Vet att jag låter som en reklambroschyr just nu, men det är verkligen min sanna åsikt: bedlingtonterrier är en perfekt kombination av vinthund och terrier. Å ena sidan mjuk, mild och lugn (vinthund) å andra sidan tuff, alert och aktiv (terrier). Egenskaperna varierar förstås från individ till individ och är ni riktigt nyfiken på rasen så tycker jag att ni ska kontakta en uppfödare och besöka dom för att få "känna på" rasen :)

//Sara

Elin-Li
2013-02-23 10:00
#30

Russkiy toy stämmer bra in på det du söker. Det finns både långhåriga och släthåriga. De fäller knappt. De älskar att träna:)

// Elin-li, 

Nathalie-G
2013-02-23 16:21
#31

Shih Tzu är en ras som funkar bra med barn, kräver dock mycket pälsvård om man inte trimmar, ställer man ut har dom ju päls ner till marken!

Teddy06
2013-02-23 18:28
#32

Cavalier King Charles Spaniel föreslår jag, det är en livlig, glad och kärleksfull ras som är bra med barn och älskar hela familjen utan att välja ut någon speciell familjemedlem. Den älskar att röra på sig och hålla i gång och är även väldigt lättlärd. Det är en bra ras både när det gäller lydnad, agility eller utställning. Man brukar säga att den är en "stor hund i liten förpackning" (mankhöjd ca 35 cm vikt ca 6 kg). Det är en flexibel hund som mår lika bra av korta dagliga promenader som av en lång fjällvandring. Den kräver ingen jobbig pälsvård utan borstas en gång i veckan, den ska inte trimmas utan det räcker med att man jämnar till pälsen runt tassarna om man vill.

Lycka till Teddy och Rockys matte😉

baloo44
2013-02-23 20:07
#33

Tack för era fina förslag :)

Tänkte jag skulle presentera de raser som vi själva inom familjen har funderat på och tittat lite närmare på .

Börjar med barnens favoriter :

MOPS & Fransk bulldog :)

Inga brukshundar direkt men jag tror att det finns ngr som kör lite agility och lite lydnad

Övriga raser vi tittar på är :

Lagotto, Welsh Corgi (cardigan), Västgöta spets och TAX.

Ja självklart vet vi att Taxen är en jakthund och absolut inte ngn brukshund och jag har då aldrig sett en tax träna lydnad….och inte heller agility…men de är ju sååå charmiga :)

Cavalier king charles har jag oxå haft som förslag men maken håller inte med mig riktigt där…

Är det ngn som erfarenhet av Welsh Corgi ?

Hur pigg och träningsvillig är den ? Fäller den mkt ?

Ska kanske tillägga att vi tidigare har haft schäfer så egentligen är vi vana vid en träningsvillig allround hund :) men känner nu att vi vill ha en mindre hund som barnen kan rasta7träna lite med själva + en som inte kräver lika mkt aktivering.

Mkt svårt att ena familjen …smaken är mkt olika.

Blir glad om ngn har lite erfarenhet av ngn av dessa raser :)

/baloo

WhiteBunnyWithBlueEyes
2013-02-23 20:36
#34

#7 dom är ju så fula haha, bedlingtonterriers XD

Annons:
OliviaK
2013-02-23 20:45
#35

Lancashire heeler? Härliga hundar :)

sasha_setter
2013-02-23 21:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Min kompis brukar rasta en corgi och vi går tillsammans ibland. Han är ganska tjock så han är inte jätte pigg och så men det är eftersom att han inte orkar. Men om han skulle kunna så skulle han vara mer aktiv. Han älskar godis så han är lättlärd. Ang. fällning så kan jag ju bara säga att jag är gul efter att ha träffat honom… (För de som undrar är hans pälsfärg gul..) Han älskar människor! :) hoppas att det hjälpte i valet! Det var min kompis som tog bilden!

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

amela87
2013-02-23 21:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Håller med #32
har själv en Cavalier tös på 2 och vi tränar Agility, tanken är att börja tävla i framtiden. 

Hon älskar Agility, lättlärd och snabb! :)
Tränar även andra sporter med agility brinner vi mest för.
Jätte härlig,mjuk och lättlärd ras ♥




lillalycka
2013-02-23 22:53
#38

Både Västgötaspetsen och Welsh corgi lät som två himla bra val! De fäller regelbundet som de flesta raser. Både är lättlärda och normalaktiva. Stor hund på korta ben som ställer upp på allt. 

Bestämmer ni er för mops eller fransk bulldog så var beredda på att dessa snarkar och frallorna fiser även rätt mycket. :P Kan vara bra att veta med snarkandet om barnen kanske vill att hunden sover i deras rum eller så.

Väljer ni Cavalier så var mycket noga med uppfödare. Tyvärr finns det en några hemska rassjukdomar där som tråkigt nog har spridits rätt brett inom rasen. :/

Sofie-Marie
2013-02-24 14:50
#39

En bekant till mig har en welsh corgi cardigan hane på typ sju år. Helt underbart charmig är han! Även fast han börjar bli gammal så är han pigg och skall vara med de större grabbarna och busa. Betvivlar inte att de kan vara bra på agility och lydnad, även fast jag inte har någon större erfarenhet kring rasen i sig.

monstermash
2013-02-24 23:42
#40

Nu letar ni ju dock inte efter en brukshund, så jag vet inte varför du fortsätter upprepa det ordet? 🤔 Du söker en lydnad/agilityhund.

Mops & Fransk bulldog Ingen åsikt om raserna..

Lagotto
Var noga med uppfödare när det gäller lagotto, finns många osäkra individer tyvärr. Verkar vara en trevlig ras om man hittar en bra individ dock!

Welsh Corgi cardigan Ingen åsikt om rasen..

Västgötaspets
Jag tror en västgötaspets hade passat er bra! De går bra i lydnad och hänger gärna på agility och lagom storlek för barnen att gå ut med också.

Tax
Tycker ni ska tänka om här, tror inte den passar er alls.

Cavalier king charles spaniel
Har inget att säga om rasen förutom det #32 & #37 sagt. :)

belle397
2016-01-05 17:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

jag skulle tipsa om en korthårig chihuahua 🙂

Annons:
Tindris30
2016-01-06 01:37
#42

jag skulle nog säga pudel jag har två och båda dom älskar när vi kör agillity :)

Hästennn
2019-07-30 18:48
#43

Labradoodle! Helt klart bästa rasen! Fäller inte den är aktiv hund man kan göra allt med! Annars finns ju även Cockerpoo och Cavapoo

Herveaux
2019-07-30 19:47
#44

#43 Tråden är 6år gammal och trådstartaren har inte vart aktiv på 4år. 😃


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: