Annons:
Etikettövrigt
Läst 21790 ggr
SaraC
11/26/12, 1:01 PM

Låta hunden gå på låda inne?

Det skapades en liknande tråd men för att undvika att den svävar ut för mycket gör jag en ny där vi kan diskutera frågan fritt.

Vad tycker ni om att låta hunden gå på låda inomhus? Bra/dåligt? Varför/varför inte?

Allt från valpar som går på låda till vuxna hundar diskuteras här.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
[dynamitella]
11/26/12, 1:05 PM
#1

Det är kanske smidigt för mycket små hundar i tex. lägenhet. Men en låda ska aldrig, och nu menar jag aldrig, ersätta en promenad.

Så jag vet inte. Jag känner faktiskt så att har man inte tid att gå ut med sin hund ska man inte ha någon. Inget fel i låda i sig, alltså, utan det blir säkert så då att hunden antingen inte associerar utomhus = utföra behov, eller/och att man struntar i promenaderna då det är smidigare med låda.

Honestyisdead
11/26/12, 1:07 PM
#2

Fel. Varför? Därför att en hund behöver sina promenader där de kan lukta, kissa, rastas och bajsa. Låda är något som lata hundägare använder och i ärlighetens namn bör man inte ha en hund om man inte orkar ta sitt ansvar och gå ut med hunden. Det är liksom en av grundsakerna i hundäganden, att gå ut med hunden i alla väder.

Swadika
11/26/12, 1:16 PM
#3

Nu bor jag varken i lägenhet eller har valp. Däremot kan jag absolut se en liten födel till att ha en låda på tex balkongen om man bor högt upp.

När vår hund var valp och vi märkte att han skulle kissa på nätterna så tog vi ut honom i vård trädgård, och jag kan se det som lite samma sak. Sålänge det inte ersätter promendader.

Däremot kan det bli dubbelt jobb, för man vill ju inte att hunden ska accocierara balkongen till att kissa på. Däremot skulle JAG aldrig göra det.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

lillalycka
11/26/12, 1:20 PM
#4

Håller med ovanstående, det ska aldrig ersätta promenader! Dock kan jag ändå "förstå" i sammahanget med små hundar som har liten blåsa och svårt att hålla sig. Det kanske kan underlätta att lära hunden att om man måste kissa inne så är det på låda/tidning det ska göras. Jag vet småhundar som inte håller sig längre en 3-4timmar. Behöver man då lämna hunden ensam så länge så kan det väl kännas skönt och veta att hunden gör ifrån sig där och inte på mattan..

Honestyisdead
11/26/12, 1:24 PM
#5

#4 Klarar hunden inte att hålla sig längre än så lämnar man den inte längre än så. Det är det som kallas att ta sitt hundägaransvar.

lillalycka
11/26/12, 1:45 PM
#6

Kan man hitta en lösning på det här problemet tycker jag man ska göra det. Ska man behöva göra sig av med sin hund om man jobbar halvtid(vilket är helt rimligt för en hund att vara ensam hemma) och hunden inte har något problem med ensamheten i sig utan bara toalettproblemet. Kan de då vara så enkelt att du lägger ut en tidning/låda som hunden kan kissa i under tiden, vad är det då för fel med det? På vilket sätt lider hunden? Tycket du det är mer humant att t.ex omplacera hunden då, från sin familj och allt den älskar?

Annons:
Honestyisdead
11/26/12, 1:51 PM
#7

Det är inte humant att tvinga en rumsren hund att kissa och bajsa inne, eftersom dom inte vill göra det och bara gör det i nödfall.

Har man en hund om inte kan hålla sig undertiden som den är ensam hemma får man ordna så att någon kommer och går ut med den under dessa timmar. Det hör till att man ser till hundens bästa och det anser jag inte att man gör man man tvingar den gå på tidning eller låda inomhus då det är ute hundar vill göra sina bestyr.

Frida B
11/26/12, 1:53 PM
#8

nej, tycker inte att man ska ha en låda istället för att gå ut när hunden är valp för att träna den till rumsrenhet av den enkla anledningen att hunden lär sig fel. Dessutom är det av våran egen lathet vi gör så, vilket jag tycker är oschysst mot hunden. Hundar är inte skapta för att gå på låda (inte katter heller, men det är en helt annan femma), och det finns en anledning till varför dom inte gör det.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Honestyisdead
11/26/12, 1:57 PM
#9

#4 För övrigt ställer jag mig frågandes till din kommentar om att små hundar har liten blåsa och svårt attt hålla sig. Små raser kan hålla sig precis lika bra som stora raser. De dricker ju mindre eftersom de är mindre och blåsan är anpassad efter hunden. Så vad menar du?

[Annamaja27]
11/26/12, 2:06 PM
#10

En liten fördel som jag ser det skulle vara om jag skaffade en hund av liten ras och satte en toa-låda på balkongen så skulle hunden kunna gå ut genom kattluckan som redan finns i balkongdörren och gå på toa helt när den själv vill.

Nu har ju moderna hundar sällan den frihetan att själv få bestämma när det är toadags. Katterna kan det och vi kan det men hundarna får vänta på att vi behagar att gå ut med dem.

Lite mer frihet och självbestämmande för hunden med andra ord.Glad

I min värld kan detta enbart gälla små hundar och hundar som sitter ner och kissar. Resten får ha det som det är idag.

lillalycka
11/26/12, 2:36 PM
#11

#9 fick detta berättat för mig av min uppfödare. ställde samma motfråga men minns inte hennes svar på det.. Om jag bara applicerar på verkligheten så håller sig min tibbe inte alls lika länge som min väns dalmatin. Det kan säkert va individuellt och jag förstår din skeptisim. Detta är så jag fått lära mig iaf. Min vän med chiuaua får vara ute varannan timme och denne är 1 år medans dalmatinen håller sig 6-7 timmar.

Honestyisdead
11/26/12, 2:49 PM
#12

#11 Och jag tror mer på anatomin än en uppfödare.
Alla småhundar jag känner håller sig precis lika bra som de större raserna.

Sedan vet jag stora hundar som inte kan hålla sig länge heller, så det handlar om individer, inte om storlek.

Haley
11/26/12, 5:10 PM
#13

#12

Håller med, min lilla hund på 30 cm skulle säkert nöja sig med att gå ut två gånger om dagen, framförallt om det regnar.

Angående låda tycker jag det är en bra idé. Tex om man bir borta längre än vad man tänkt. Har en hund som är svårrastad för andra osv. Däremot blir det nog svårt att lära en vuxen hund det och för att inte tala om att hunden måste sitta ner och kissa så det inte skvätter  överallt…

Däremot ska det under inga omständigheter ersätta promenader!

Annons:
Honestyisdead
11/26/12, 5:17 PM
#14

#13 men det är ju att ersätta promenad?

Rumblebee
11/26/12, 5:39 PM
#15

Jag tycker att det faktiskt kan vara en bra idé, förutsatt att hunden vet att lådan bara är för nödsituationer och att den inte används som svepskäl för att inte gå ut med hunden för att man är lat.
För ärligt talat så är det faktiskt inte alla som kan få tag på någon som kan gå ut med ens hund om det är så att man blir försenad hem eller är så pass sjuk så att man inte orkar gå ut flera gånger om dagen för att rasta hunden. Så då ser jag inte hur skadligt det skulle vara för hunden om den fick gå på låda istället för en promenad.

Haley
11/26/12, 5:57 PM
#16

#14

Nej, kissa/bajsa behöver inte ersätta promenad. De som har trädgård släpper säkert ut sina hundar för att göra behov där ibland. Promenad för mig är en aktivering/syssla och behöver inte innebära just att göra behov. Även om det just nu innebär det då jag bor i lägenhet. Men ska nu flytta till hus och kommer förmodligen bara släppa ut dom ibland för att kissa. Vilket blir ungefär som att hunden skulle gått på låda inne.

Honestyisdead
11/26/12, 6:18 PM
#17

#16 Hundens behov tillgodoses ju på ett helt annat vis om den kan springa runt och nosa i en trädgård. En hund som går på låda får inte ut något annat än skiten. Inga intryck alls, bara en dum låda.

Så låter man hunden gå på låda för att man blir sen så ersätter det ju faktiskt en rastning som ger mer än vad lådan gör. Oavsett anledning så ersätts rastningen med lådan.

Finns för mig inga ursäkter att ta till lådan. Jag känner ingen som har en låda och alla dessa hundar kommer ut när dom ska ändå. Trots jobb, fritid och annat.

Man måste planera så man kan få hjälp om något oförutsett händer. Eller så får man torka upp om en olycka sker för att man brustit i sitt ansvar.

Börjar man med låda tror ni väl ändå inte att hunden förstår att det bara till för "akuta" tillfällen.

Haley
11/26/12, 6:30 PM
#18

Fast nej, när jag släpper ut hundarna för en kiss i trädgården så innebär det endast en kiss/bajs. Inte en massa runtsnosande eller vad det kan vara, då kan jag ju likväl gå en promenad om jag ska stå där och vänta…

För mig är det MYCKET hemskare att låta hunden kissa på sig än att den får en låda att kissa i! Usch hemska tanke. Då hade nog mina hundar fått vara utan att gå ut minst ett dygn innan de skulle komma på tanken att kissa inne… Det gör ju liksom ont att vara så kissenödig. Att däremot ha en låda för hunden att kissa i är ju inget dåligt.

Att dra in aktivering och promenader är ju inte riktigt rätt. Man får ju jämföra kissa i låda = kissa ute och sen snabbt in igen. Att gå på promenader så hunden får lukta, motionera och träna sin hund är ju inte ens i närheten av samma sak.

De som skulle använda lådan som alternativ till att gå promenad går förmodligen inte några promenader mer än att hunden får göra sina behov ändå. Och det är ju knappast förenligt med god djurhållning.

Honestyisdead
11/26/12, 6:35 PM
#19

#18 Fast jag som bor i lägenhet går ju ut varje gång hunden behöver rastas. Vi ställer oss inte på gräsmattan och bara låter hunden kissa. Så varför jämför du de sakerna med varandra?

Det är inte värre enligt mig, för jag anser att alla ska gå ut med sin hund då den behöver. Inte låta den gå på lådan eller på en liten gräsfläck. Man får planera sina dagar så det blir bra med hunden.

Hur du än vänder och vrider på det så blir ju låtan något som man tar till istället för att gå ut med hunden. Och det säger ni ju är fel.

Behöver hunden gå ut så ska den också få det.

Haley
11/26/12, 6:45 PM
#20

Ja det blir istället för att gå ut eftersom att vi har lärt våra hundar att kissa gör vi ute. Jag bor i lägenhet. Jag kan gå ut precis nedanför för att nattkissa hundarna och sen gå in igen. Just för att jag vill att de kissar innan vi lägger oss.

På samma sätt vet jag många som slänger ut hundarna på tomten för att kissa och sen gå ut igen.

Jag hade gärna lärt framförallt min lilla hund att gå på låda. Tex när man är på jobbet. Jag tycker det blir alldeles för lång tid även om han kan hålla sig, men tänk om han en dag blir kissenödig snabbare än vanligt?

Nu kommer någon skrika hundvakt. Problemet är bara att jag har änsålänge inte hittat någon som jag litar på och kan lämna hos som kan hantera honom. Dels då han kan bli rädd för folk han inte känner väl men även folk han känner väl kan han bli osäker på i vissa situationer.

Egentligen hade jag velat ha en superstor hundgård med uppvärmd koja. Men man får inte alltid som man vill.

Annons:
LillPom
11/26/12, 7:01 PM
#21

Ja alltså jag kan tycka att detta skilljer inte mot tidningspapper?? Jag ser inte att de är något fel om någon annan vill ha de om de bara ger hunden bra med motion och stimulans.

De är ju bara en låda de är inte någon big deal. En låda hit och dit säger inget tycker jag om hur hunden behandlas i övrigt.

Belimas
11/26/12, 7:19 PM
#22

#11
Det är med största sannolikhet individuellt, det är rent snick snack om att småhundar inte kan hålla sig lika länge som stora det låter mer som att uppfödaren inte har så stor kunskap om hur hundar fungerar.

Våra tibbar kan utan problem hålla sig 6 timmar förutom den minsta då men så är hon bara 13 veckor också.

teezan
11/26/12, 7:44 PM
#23

jag skulle själv aldrig komma på tanken att använda låda men bryr mig inte så mycket om andra väljer det (möjligtvis skulle jag tycka det var ganska konstigt). bara hunden får komma ut på promenad några gånger under dagen också, som flera också har nämnt.

Haley
11/26/12, 8:01 PM
#24

Känner att jag måste förtydiga mig. Jag är arbetslös just nu så lämnar inte mina hundar hemma så mycket. Men om jag skulle vara tvungen att välja mellan hundvakt och låda så hade jag i min lilla hunds fall valt låda. Nu kommer det inte vara möjligt då jag tror det är lite för svårt att lära honom nu hur man går på låda. Men jag tycker inte att låta hunden göra sina behov i en låda är något problem. Sålänge hunden får promenader, motion och mental stimulans i övrigt!

lillalycka
11/26/12, 8:39 PM
#25

#22 okej, jag ger mig! Inser att denna info hade för liten grund och nu har jag istället lärt mig något :)

står dock fortfarande fast vid det jag skrev i inlägg #6 :)

Belimas
11/26/12, 8:44 PM
#26

#25
Ja även uppfödare kan ha fel.

lillalycka
11/26/12, 8:50 PM
#27

#26 det är sant! (OT) älskar din visningsbild!

Annons:
[Forest]
11/26/12, 10:39 PM
#28

Tycker det är totalt fjompigt/lathet att folk som har små hundar anser att de lika gärna kan gå på låda som springa ut. Jag anser man börjar rumsträningen o man försöker ta ut sin valp i god tid. På det viset slapp vi många olyckor inne visst jag fick springa trappor upp o ner måååååååånga gånger endel gånger gjordes inget ute heller mer än lite bus.

Så mitt svar är FEL!

11 hundens blåsa anpassas efter storleken, jag har liten hund o de håller sig men jag väntar inte heller 7 timmar mellan varvan hundarna får gå ut, det är nattetid där är det tillomed 9 tim. Går din bekant (ufd) ut dygnet runt varannan timme hade jag någ tagit hunden till vetrinär för närmare titt på kisseriet.

JasmiineN
11/27/12, 11:51 PM
#29

Beror kanske på man bor högst upp i höghus elr så, men Nej.. jag tycker det är FEL då en hund behöver ut & promenera. Dessutom anser jag att man är väldigt LAT om man lär hunden gå på låda ist för att ta ut hunden & promenera.

Sajtvärd på Collie

Lilllens
11/28/12, 1:24 AM
#30

Jag undrar hur man kan göra skillnad på hund och hund, för det är väl knappast någon med en Grandis som har en låda till hunden?!

Tycker att man ska ta sig ut med hunden(storlek spelar ingen roll) trots att man har 7 trappor att gå i.

Sen lämnar man ju inte hunden ensam så länge att den inte orkar hålla sig(om man är en ansvarsfull hundägare), och då är väl lådan onödig..?

Honestyisdead
11/28/12, 1:32 AM
#31

#30 Ja, lite underligt att man gör skillnad på storlek.

Om en stor inte klarar sig då? Vad gör man då?

Lilllens
11/28/12, 1:37 AM
#32

#31 Precis, vad gör man då…?

Honestyisdead
11/28/12, 1:41 AM
#33

#32 Låter man den pinka på golvet eller skaffar man rastare då?

Ja, en funderare! Flört

Pudelbus
11/28/12, 1:50 AM
#34

Fast en stor hund får ju plats att pinka/skita i en låda om vill det också..

Men Nej, jag kan inte heller förstå vitsen med det hela.

Annons:
Lilllens
11/28/12, 1:52 AM
#35

#34 Självklart. Men tror inte att någon vill låta sin stora hund pissa/bajsa inne.

Honestyisdead
11/28/12, 2:00 AM
#36

#34 Nja, en stor ras, som är hane och står och pinkar(balkong, LÅDA?)… Hur lär man alls en hane att inte stå och pinka? Och om det går, ska man göra det då på grund av lathet?

Pudelbus
11/28/12, 2:01 AM
#37

#35 nej, men dom skulle ju kunna göra det i låda om dom vill (matte och husse vill) Obestämd

Som sagt jag tycker inte det är okej, som när jag hämta mellan pudeln jag har nu.

" Hon kissar och bajsar i duschen så det är lätt att torka upp"

"Jaha, okej varför berättar du detta för mig", var mitt svar då.

Tre gånger på en dag har hon gjort inne hos mig och då hade hon urinvägsinflamation. Detta två år efter vi hämtat henne tror hon var 10 år gammal då.

Anne.K
11/28/12, 5:15 AM
#38

Jag tycker låda till hundar är rena fjanterier och lathet. Själv har jag levt med hundar hela mitt liv , stora som små och aldrig har man haft tanken att en hund ska göra av sig på en låda. Har man hund ja då går man ut med den oavsett väder eller om man är sjuk eller inte. Är man alldeles för sjuk så ber man om hjälp. Skaffar man hund ska man även klara av att ta den ansvar som medföljer. Annars får man helt enkelt låta bli att ha hund. Allt handlar om planering. Och har man hundar ja då planerar man livet efter hur dom ska skötas och må bra. Klarar man inte av det utan anser att man kan ersätta utgångarna med en låda, då är man inte rätt person att ha hund. En hund ska ut och göra sina behov så är det bara. Vad är annars vitsen att träna hundar till att bli rumsrena om man ändå ska förstöra det på ett sånt lathets sätt…. Hoppas verkligen ingen använder låda till sin hund.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

wesdi
11/28/12, 1:03 PM
#39

Obestämd Jag förstår inte varför man som hundägare vill lära hunden gå på låda inomhus. Varför? Vad är syftet? Att man tror att hunden inte kan hålla sig x timmar, x minuter eller vad det handlar om i det enskilda fallet?

Samma konstighet som alla dessa *söta* väskor till små hundar, små hundar kan tydligen inte gå själva utan måste bäras i väska. 

Att jämföra med innekatter blir lite tokigt, tycker jag. Innekatter är just innekatter, dömda till ett liv inomhus och därför lärs att gå på låda inomhus, de kan inte välja att göra ifrån sig ute som utekatter kan.

Nej jag förstår som sagt inte, tycker det mer låter som bekvämlighet av ägare, ägare som inte vill/orkar gå ut med hunden.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

LillPom
11/28/12, 1:12 PM
#40

#39 Vi har kattlåda till våra ute katter på vintrarna. Men de går ut iaf men de är skönt att ha låda ändå speciellt med den gamla damen som inte vill gå ut på vintern.. Så de finns säkert anledningar. Men folk använder tidningar men de är ju inte hellre bra men de verkar inte vara lika illa. Jag förstår inte varför folk gärna drar alla människor över samma kant? Finns säkert folk som använder men man aldrig skulle tro gör det pga att de är varken dåliga hundägare eller lata.

Linnea
11/28/12, 1:16 PM
#41

Jag säger varken bu eller bä i denna fråga men jag måste bara göra en liten jämförelse, nu kommer några att säga Nej man kan inte jämföra katter och hundar/äpplen och päron! mm.. Det struntar jag i för tillfället.

I detta land finns många innekatter, dvs katter som enbart kommer ut i rastgård eller koppel. Vad skiljer dessa från en hund? Ja för det första är dom tränade att gå på lådan. Är det ett måste? Nej, man kan lära katten att inte göra ifrån sig inne och sen istället gå ut med den flera gånger per dag.

Varför skulle man då inte kunna lära en hund att gå på lådan? Måste hunden promeneras typ 4-6 gånger per dag? Om den tex har väldigt långa promender/aktiveringstillfällen då den faktiskt går ut? Den kanske är ute precis lika mycket som andra hundar fast mer koncentrerat.

Jag säger inget om ifall det är bra eller dåligt, jag bara undrar varför det är accepterat för ett djur men inte för ett annat, katter har ju också behov av att röra sig, aktiveras och nosa.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Ixectrona
11/28/12, 2:00 PM
#42

Jag förstår inte vad det är att bråka om.

Om hunden får lika mycket aktivering som vanligt, får vara lika mycket hund som vanligt, men har möjlighet att gå och kissa när den vill istället för kanske fyra gånger om dagen när ägaren bestämmer det, vad är det vi bråkar om egentligen? Obestämd

Lilllens
11/28/12, 2:18 PM
#43

#48 det är väl ingen som bråkar? :O Hon startade ju tråden för att vi skulle diskutera ämnet?

russin
11/28/12, 2:26 PM
#44

Problemet är ju att hunden mycket väl kan lära sig att fortsätta göra sina behov på balkongen även när lådan tas bort och då lär det bli grannproblem Glad Risken är stor att man gör sig själv en otjänst och det blir ett än större problem att lösa senare.

Men självklart gör alla precis som dom vill, men jag tycker inte det är jämförbart med att öppna och släppa ut i en trädgård.

[Nattkola]
11/28/12, 3:56 PM
#45

Jag hoppas på att kunna lära mina hundar gå på låda, men det är för att de ska kunna följa med på längre seglingsturer!

Linnea
11/28/12, 6:12 PM
#46

#44 Då borde ju katter också fortsätta kissa där lådan brukade stå om man flyttar den och det gör dom ju normalt sett inte. Det är lådan inte platsen!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Noa-Nisse
11/28/12, 6:57 PM
#47

Jag blir mörkrädd…

Att han låter så övertygad om att det är bra med att lådträna sin valp gör mig fruktansvärt arg…

"No more walks in bad wether" Ja men visst… Så om det är tråkigt höstväder med regn och rusk och blåst i 3-4 dagar så ska hunden inte komma ut något utan nöja sig med en tråkig gammal låda… gah!!

"and your dog will really appreciate it" HAHA… En hund som uppskattar att inte gå utanför hemmet alls under flera dagar… nu har jag nog hört allt…

människan blir bara mer och mer lat! ryser*

 Medarbetare på Hundar.ifokus

russin
11/28/12, 8:14 PM
#48

#46 katter och hundar har helt olika beteenden när dom gör sina behov, så dom går inte att jämföra.

Annons:
Michaela-N
12/26/12, 8:32 PM
#49

Skulle verkligen tycka att det vore bra att ha en låda hunden kan gå på.

I alla fall för mig skulle den verkligen inte ersätta promenader, då jag ändå skiljer på rastnings- och promenadrundor.

Den skulle snarare tjäna som ett komplement till rastningen var fjärde timme. Om han blir extra kissnödig av någon anledning, vilket inte alls är så ovanligt denna årstid när hunden får i sig massor av snö under promenaderna, och sedan inte kan hålla sig. Detta har hänt två gånger (inte mycket, men ändå) och hade säkert inte inträffat om han haft en låda att gå på om det blivit kris!

Risken att den missbrukas av andra personer finns ju alltid. Folk som är lata och inte tar ut hunden. Men jag kan inte påstå att det är så mycket bättre för hunden att snabbt ut och kissa en gång och sen gå in heller. Under våra rastningsrundor vet Hugo precis vad han ska göra eftersom han alltid har kopplet på sig. Då går han inte och nosar utan gör sina behov och sen traskar vi in.

Den skulle också kunna användas när han är ensam hemma och blir nödig utan att kunna säga till någon. Eller om hunden är skadad.

Summa summarum tror jag att vi alla i tråden är ense om att en låda är bra att ha som ett komplement till rastning, där hunden kan gå om den skulle råka bli nödig mellan rastningarna.
Bara den inte används som ersättning för promenader. Men det skulle den i alla fall i mitt fall inte få göra.

Michaela-N
12/26/12, 8:33 PM
#50

Däremot är det nog en annan femma för mig att en hundlåda aldrig skulle bli aktuellt. Jag avskyr kattlådor, står inte ut med dem. Att försöka få in en låda i huset som hunden skulle bajsa i, det skulle jag bara kunna tillåta om lådan stod någonstans där jag slapp se den. Usch.

Honestyisdead
12/26/12, 8:34 PM
#51

#49 Nej jag är inte ense om att det är ett bra komplement.
Det är min uppgift att se om hunden behöver komma ut mellan de vanliga rastningarna. Jag kommer aldrig se att en låda är bra på något vis.

Michaela-N
12/26/12, 8:39 PM
#52

#51 Din uppgift är det ja, men din uppgift återstår ju även om du skaffar en låda. Skillnaden är bara att hunden får mer fri kontroll över rastningarna än vad den hade innan.

Honestyisdead
12/26/12, 8:43 PM
#53

#52 Nej, då har jag valt att inte längre ta ansvaret för min hunds nöd. Då väljer man ju faktiskt att låta hunden gå på en låda istället för att gå ut på kisseriet.

Våra hundar har alltid fått välja när de vill ut om de vill ut mellan de vanliga rundorna. Är min hund kissnödig innan det är dags för den vanliga så får den gå ut. Inte låter jag den gå på en låda istället.

Hur man än vänder och vrider på det så är kisseri ute en helt annan sak än kisseri på en låda inomhus. Oavsett om hunden bara går rakt ut och kissar utan att lukta.

Du påstår att hunden får mer fri kontroll, jag anser att den inte alls får det. Den får en låda istället?

Vizzla
12/26/12, 10:19 PM
#54

Jag tycker det är åt skogen om man tänker att hunden ska gå på låda. Varför? För att vi människor vill ha mindre att göra eller?

Låt hunden leva så naturligt som möjligt och är man inte beredd att gå ut med hunden så den får göra av sig ute så kanske man inte ska skaffa hund.

Tror att det skulle kunna bli ett sätt för dem som lämnar hunden ensam hela dagarna att rättfärdiga att slippa komma hem på lunchen för att övh spendera några minuter med jycken. Då bör man fundera på att skaffa en annan hobby…

Som ex. en grannfamilj har en spetstyp av hund som det endast går ut på gården med, pinkar och in. VARJE DAG. den får aldrig följa med någonstans utan sitter hemma och skäller vid dörren. Tom på julafton fick stackarn vara ensam flera timmar. De skulle säkert älska att hunden gick på låda för den verkar ju vara en börda att gå ut med (?)

Varför har sådana människor övh skaffat hund? varför inte omplacera/sälja? Hunden har verkligen inget liv…

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Vizzla
12/26/12, 10:20 PM
#55

#2 och för mig är det en av anledningarna till att vi skaffade hund - att få GÅ UT med den, ofta, för då kommer vi själva ut också!! :)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Annons:
pv60
12/26/12, 11:57 PM
#56

En tidigare granne till mig som hade en utställningshund (pekineser) lät den kissa och bajsa på tidning i badrummet. Orsak: NYKAMMAD!!!

Vi var inte helt överens….

Michaela-N
12/27/12, 12:05 AM
#57

#53 Du väljer inget - det är hunden som väljer!

Hade jag haft låda hade förutsättningen varit att han rastats precis så ofta som han borde, dvs. var fjärde timma. Sen får lådan stå framme, och han är fri i valet att kissa där eller inte.

Hur kan dina hundar ha valt det? Låter orimligt, en hund kan inte välja att rasta sig om den inte behöver säga till någon. Det kan ju bara uppnås om den har fri passage till trädgården - eller en låda.

Varför skulle den inte få större fri kontroll?

När Hugo har kissat inne då han fått i sig för mycket vätska via snö, blir han väldigt låg, ja faktiskt nästan strykrädd. Detta sen han fick skäll när han markeringskissade inomhus. Det hade han kunnat bespara sig med en låda!

Honestyisdead
12/27/12, 12:41 AM
#58

#57 Vi kommer inte komma överens.

Våra hundar sade så klart till. Och då tog vi ut dom. Således kunde de bestämma när de behövde gå ut. För det är ut dom ska och göra sina behov, det är där dom vill göra sina bestyr.

Ni hade också kunnat bespara hugo det genom att hålla koll på honom och se när han behövde gå ut. En låda fixar inte problemet att han faktiskt behövde gå ut.

Om en hund behöver använda en låda har den inte rastats så mycket som den behöver. Äter en hund mycket snö eller dricker mycket eller är dålig i magen behöver den självklart gå ut oftare. Sätter du istället in en låda har  man enligt mig fallerat i hundägandet.

Haley
1/1/13, 6:27 PM
#59

Jag tycker det är intressant att alla som kan tänka sig att använda låda slussas över en kant om att de inte kommer rasta hunden och att det är för att slippa gå ut med den under flera dagar :S

Det är ju jättebra om ni som aldrig skulle ha behövt det kan sitta och säga det. Men jag personligen hade gärna lärt mina det.

1. Lilla hunden är klurig med nytt folk, inte ens säkert han släpper in/låter sig tas med någon han träffat flertalet gånger om jag inte är med.

2. Hundarna kan kissa/bajsa om något skulle hända och man blir försenad hem.

Det är väl de största anledningarna jag kan komma på.

Helst av allt hade jag velat ha ett STORT hägn på några hektar och med en uppvärmd stuga med en massa filtar de kan ligga på om det är dåligt väder och de hellre vill vara inne. DET hade varit en dröm att ha hundarna på det viset en stund om dagen/när man åker bort. Och helst ska det vara en väl sammansatt flock med någon gammal "surtant" som fostrar, några lekkamrater osv! :)

vallhund
1/1/13, 7:59 PM
#60

Har man så tajta tider att hundarna kissar på sig o man inte kommer i tid så bör man se över sitt schema.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lilllens
1/1/13, 8:17 PM
#61

#60 Precis. Sen undrar jag fortfarande om någon hade haft en låda till en stor hund? Eller om det är mer "okej" för småhundar?

vallhund
1/1/13, 8:21 PM
#62

# 61

Badkaret till en GD t ex?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Lilllens
1/1/13, 8:51 PM
#63

#62 Exakt!
Nej men jag förstår inte varför man gör skillnad på hund och hund..

Michaela-N
1/1/13, 10:11 PM
#64

I mitt fall handlar det inte om tidsbrist, utan att min hund inte säger till/han ger svårtydda signaler.

CHARMEN
1/1/13, 10:14 PM
#65

Jag har en faster som har en hund som vägrar att gå ut om det regnar hur nödig han än är. Han har kunnat hålla sig i flera dagar så att min faster har fått tvinga ut honom för att kissa. Och han hade nog blivit överlycklig om han hade haft en låda att kissa i när det regnar. Dock tycker jag inte att en låda eller tidningar är den bästa lösningen i första hand ska man ju försöka lösa det med hundvakt om man ska vara borta länge eller så.

Hälsningar Lovisa & Chester❤

Smultrollet
3/7/16, 9:58 PM
#66

Förlåt för att jag drar upp världens äldsta tråd, Men  jag måste fråga. Har också en bekant med en Whippet som vägrar gå ut när det är för dåligt väder. Jag förstår att vi människor då helt enkelt får tvinga våra hundar att gå ut. Men  det känns bara som att det är så insnöat att tro alla hundar är precis likadana, att alla hundar alltid vill ut och inte för en enda dag hellre skulle vilja ligga under en varm filt och slippa regn och rusk. 

Hade det inte varit superbra med en hund som visste hur man går på lådan då, för allas skull; Hunden som slipper gå ut och matte som slipper tvinga,släpa och dra i sin hund som verkligen inte vill. Jag tror inte någon VETTIG hundmänniska tänker att en kisslåda någonsin skulle ersätta motion och träning, Låt oss inse att alla hundar är olika! Jag förstår inte varför folk inte kan förstå att de flesta vill sina hundar väl! Ingen tänker att kisslådan skulle vara en "easy way out" lösning. Inte de som tar sig tid att hänga på ett hundforum iaf.  Det är så mycket "det sättet som jag gör det på är det enda rätta, och alla som gör annorlunda är lata och vet inte sin hunds bästa" här inne. Blir lite trött på´t…

Fridaaaa
3/7/16, 10:21 PM
#67

Egentligen emot det MEN vintertid hade det varit bra om Happy gjort det, för hon kan totalvägra att kissa & bajsa ute då och sedan göra det inomhus istället på golv eller mattor. Hade problem med det nu denna vintern när det började krypa ner i minusgrader

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hemul
3/8/16, 4:55 AM
#68

Vad ska man med låda till? 😃

[EDIT]

Nähä. Funkade inte att infoga Vimeofilm. Här är länken då.

https://vimeo.com/121809505

tulinia
3/8/16, 6:26 AM
#69

Jag skulle aldrig kunna ha en låda till min hund. Tänker på lukten och på sanden överallt och vad han kan äta >< Han skulle se det som en privat buffé om han var ensam. Både sand och bajs, wooohooo… typ

Att skylla på att man bor i trapphus är bara nej! 

Jag bor tre trappor upp utan hiss, när Felix var liten sprang jag upp och ner i dessa trappor med en hund i famnen jag vet inte hur många gånger om dagen. 

Allt för att han inte skulle göra ifrån sig inne. Men jag sprang också runt med en mopp. 

Att det hamnar kissfläckar på golvet när man har en valp, det hör till. Men jag springer hellre en gång extra i denna förbannade trappa än att jag plockat upp blöta tidningspapper eller tömmer en låda. 
(kanske blev ett "hårt" inlägg, inte min mening 🙂)

Annons:
hemul
3/8/16, 7:24 AM
#70

Det är ju idealiskt om man kan. Alla golv tål inte kissfläckar och alla människokroppar klarar inte att springa i tre trappor tiotals gånger per dag.

Jag tycker man måste se det i relation till situation. Ta t.ex. en äldre person som bor högt upp utan hiss med en äldre hund som fått svårt att hålla sig längre stunder och därför skvättar inne om det inte får komma ut en gång i timmen. Låda eller avliva hunden, kanske enda kompisen? Vore det jag skulle jag nog välja låda.

hemul
10/2/16, 12:27 AM
#71

He he. Hittade den här tråden igen genom google och jag sökte inte på hundlåda. Har läst igenom den igen ivf och kom att tänka på en sak. Om man nu ska låta hunden kissa inne, vore egentligen inte idealet att installera en sån där "fransk toalett"? De där vidriga toaletterna som ivf förr var vanliga i medelhavsländerna. Bara en liten nedsänkning i golvet, ibland med upphöjda fotplattor och ett hål rakt ner. När man spolade fick man vara kvick att hoppa undan, för vattnet virvlade runt golvet. Hemska för människor men borde ju funka perfa för hundar!

OK, det skulle kosta en del, men om man nu verkligen vill ha en innetoa för sin hund och har råd… 😉

Haztparken
10/2/16, 1:28 AM
#73

#72 Lite OT men en sådan byggd toalett hade gjort underverk för många tarmbekymmer vi människor har idag. Den stilen man sitter på, liksom hukar sig, är den naturliga hållningen och gör att avföringen kommer ut mycket enklare. Som vi sitter idag på våra toaletter så tömmer vi oss inte som vi ska vilket leder till många av de bekymmer vi har. Så vidrig eller ej så ur hälsosynpunkt borde vi införa dom ;)

hemul
10/2/16, 2:49 AM
#74

Jag vet. Det finns t.o.m. tillbehör att köpa som gör att man kan sitta så på en vanlig toalett. Innan man är vig nog att sitta som en talgoxe och huka på sitsen alltså.😃

Sasmal
10/2/16, 7:48 AM
#75

#0 Det beror väl på. För små valpar på natten så kanske det är bra men en vuxen hund som har en fullt utvecklad urinblåsa så borde det inte behövas.

JoannaLi
10/2/16, 8:11 AM
#76

Jag tycker att det är en bra idé, och skulle nog kunna använda det själv, om man kom över stigmat. 

Jag anser såhär; ett par dagar i veckan sitter min hund i hundgård när jag är på skolan. Han rastas precis lika ofta som om han satt på rummet (cirka va 3-5e timme) och det klarar han sig jättebra på. Men i hundgården har han möjlighet att gå och småskvätta ändå, eller att kissa ur ordentligt om han inte kom på att göra det under rastrundan. 

Eller, som när min och min bästa kompis hund råkade hamna i en vattendrickartävling och blev jättekissnödiga. Då är det väl jättesmidigt om det finns en liten låda att gå på om jag är borta/sover/inte märker att han behöver ut. 

Det är alltså inget som jag skulle använda som standard, men som en lösning i en akutsituation, eller för att ge hunden valmöjligheter tycker jag är jättebra. 

En vild hund/varg är ju bygd för att kissa så fort de känner ett behov av det. Det tar vi bort från våra tama hundar, som måste vänta på oss. Därför anser jag att en låda är ett litet steg närmre det vilda livet :)

Annons:
Lona
10/2/16, 10:55 AM
#77

Jag har säkert redan svarat i tråden och problemet är väl att av 10 användare så skulle 9 använda den i fel syfte, med andra ord för att slippa rasta hunden (i synnerhet i USA där en del mer eller mindre satt det i system). Men om man har en hund som på grund av sjukdom måste kissa extremt ofta, kanske flera gånger i timmen, så är det knappast hållbart att ränna ut stup i kvarten. Där skulle det kunna ha en funktion, likaså om hunden temporärt har magsjuka eller liknande. Nästan alla mina hundar har iofs gått in på WC om de i akuta lägen behövt göra ifrån sig och jag inte varit hemma. Men det får givetvis ALDRIG ersätta regelbundna promenader och jag tror att den stora merparten hundar definitivt hellre går ut än sätter sig på en låda även om det är "tillåtet". Möjligen hade min ridgeback velat installera en toalett under vinterhalvåret så hon hade sluppit att gå ut alls ;-P .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Wellcraft
10/2/16, 11:03 AM
#78

Ser inga problem med låda, så länge hunden får den stimulans den behöver i övrigt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Maleficum
10/2/16, 11:57 AM
#79

Hade varit en ypperlig sak att ha när min inneboende hund hade urinvägsinfektion och urinblåseinflammation så kanske en del av kisspölarna hade kunnat undvikas (nu var ju lite problemet också att han kissa på sig när han låg och sova så hitta honom ofta liggandes i en stor blöt pöl utan att han själv märkt något).

Normalt sätt när jag är hemma står min altan dörr öppen i princip jämt (för att låta min kanin hoppa in och ut som han vill) och då springer ju även hunden ut lite titt som tätt för att kissa av sig mellan våra promenader. Att ge hunden chansen att kissa när den vill (och känner för det) känns faktiskt rätt bra, vi kan ju gå på toa så fort vi vill (oftast) så varför ska dem behöva vänta på när vi bestämmer de ska få komma ut? Sen har ju min inneboende hund problem med läckage också när han är kemiskt kastrerad så då är det rätt skönt om han kan tömma blåsan ofta så det inte finns så mycket kvar att droppa när han är inne.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

hemul
10/2/16, 2:43 PM
#80

Kanske skulle säga vad jag tycker också. Jag ser inte heller att det är principiellt fel med låda. De flesta hundar kan hålla sig otroligt länge (jämför t.ex. med mig själv…). Men varför ska de behöva göra det?

Måste ju vara jättebra om man tillfälligt behöver (rejält sjuk och sängliggande som någon sa) eller om man man t.ex. är handikappad och kanske behöver assistans för att ta sig ut med rullstolen och det får man bara vissa tider per dag, inte när hunden blir akut kissnödig. Eller om man faktiskt blir gammal och skruttig innan hunden avlider av ålder och man inte orkar lika mycket. Bättre alternativ än avlivning för både hund och ägare, tror jag.

Tror inte jag kommer att skaffa någon själv dock. Men hade jag plats och råd, så kanske en sån fransk toalett bredvid den vanliga. Varför inte liksom? Vore ganska behändigt att kunna förlägga promenaderna till vilken tid man vill, snarare än att gå när hunden måste ut. Och skönt för hunden att kunna skvätta lite på natten eller när den är ensam hemma om den behöver.

Att sen vissa skulle använda det fel och inte promenera alls med hunden, pja, det innebär väl inte att det är nåt inneboende fel på lådan eller metoden.

Therese
10/2/16, 8:32 PM
#81

Det enda jag kan tänka mig som en fördel, typ. Är om hunden blir kissenödig om nätterna när matte/husse sover och kanske är svårväckta. Nu skulle jag vakna om det skulle vara något då min hund lägger sitt huvud i min hand när jag sover och han behöver gå ut, vaknat varenda gång.

Fast då hade jag hellre haft en inhägnad trädgård med hundlucka så hunden kan göra sina behov. Men nej,  det ska absolut inte vara istället för promenader. En hund är inte till för att sitta inomhus hela dagarna.

Temmy
10/3/16, 3:51 AM
#82

Personligen skulle jag aldrig kunna tänka mig att skaffa en låda oavsett vilken fördel det hade inneburit för mig, då hade jag hellre omplacerat hunden hos någon som kan tillfredsställa hundens behov.

hemul
10/3/16, 4:24 AM
#83

Trodde det var det lådan gjorde, tillfredsställde ett behov? Lukta och skvätta kan ju hunden göra när som helst även om den kissat av sig tidigare. Tror inte det är ett inneboende behov hos hundar att hålla sig tills de är sprickfärdiga.

Annons:
Temmy
10/3/16, 5:10 AM
#84

I min mening så låter det helt åt h-vete att låta en hund gå tills den är helt sprickfärdig. Om det överhuvudtaget finns ett behov att ha en låda på grund utav att man är lat/inte är hemma så tycker jag att man har misslyckats grovt med sitt ansvar som hundägare. Då kan man skaffa en katt istället om man tycker att det är för mycket jobb att gå ut med hunden/inte orkar lägga pengar på en hundvakt.

jenmjao
10/3/16, 8:19 AM
#85

Vissa sjuka hundar kan inte hålla sig i ens 2timmar, Och trots att man är hemma är det svårt att rasta en hund varannan timme, SÅ en låda skulle vara negativ även där?

Honestyisdead
10/3/16, 11:06 AM
#86

#85 Max kunde bara hålla sig 2-3 när han åt kortison i långa perioder. Vi gick ut med honom och behövde ingen toalett.

Och någon skrev sprickfärdig.  Låter man sin hund bli det bör man verkligen fundera på om det kanske är dags för omplacering. 

Att gå ut är hundarnas toalett. Orkar man inte gå ut tillräckligt ofta bör man fundera över sitt val.

jenmjao
10/3/16, 12:56 PM
#87

#86 Gjorde ni det även på natten då?
Jo men "sprickfärdig" för en vanlig hund är ju ganska "många" timmar, Självklart borde man inte ha en hund om man inte rastar den.. Men om hunden har problem och kissar inne (på nätter eller dylikt) så varför inte vända det till att den gör sina behov på "en låda" istället för vart som helst? Det ändrar ju inte hur man motionerar eller sköter den i övrigt.

Honestyisdead
10/3/16, 12:58 PM
#88

#87 Ja även nätter.

En låda inne ändrar ju absolut på hur du sköter hunden. Du låter den gå på lådan istället för att gå ut.

Men det är klart. Låter man hunden kissa inne är det väl bättre med en låda. Jag förespråkar att man alltid går ut så hunden inte behöver kissa inne.

jenmjao
10/3/16, 1:01 PM
#89

#88 Jag skulle kunna tänka mig skaffa låda OM någon av mina hundar blev sjuka och krävde att kissa när dom kände sig nödiga (alltså väldigt ofta). 
Men nej annars ska man inte ha låda, Och utomlands har jag sett att folk har låda istället för att gå ut, Men jag hoppas att det inte skulle ske i Sverige om man hade låda.. Tyvärr sker det ju förmodligen.
Jag hade dock och skulle alltid gå ut med båda mina hundar även om dom kissat inne, Förstår inte varför jag skulle vänta för dom "fått kissa" utomhus får dom ju lukta, röra sig, träna och mycket annat som inte har med kiss/bajsning att göra.

Kristina1963
9/14/17, 12:37 PM
#90

Jag har en chihuahua modell pytteliten och hon HATAR regn och kyla. Jag klär givetvis på henne innan promenader så att hon inte ska frysa, men trots det avskyr hon att gå ut när det är dåligt väder. Förut tvingade jag ut henne och typ släpade henne runt kvarteret, men det har jag slutat med. Nu går hon på låda om det regnar. Är det okej väder så går vi givetvis alltid ut och bara vädret är bra älskar hon att vara ute!  Ser bara fördelar med låda i vårt fall. Jag aktiverar henne mycket på olika sätt och vi gör i stort sett allt tillsammans men som sagt var, de dagar regnet öser ner så vill hon mest ligga under duntäcket och mysa och då får hon göra det!

Annons:
hemul
9/14/17, 9:04 PM
#91

Ha ha! Kul tråd som blivit uppgrävd. Bara att ta fram popcorn och luta sig tillbaka. 😛

Ska väl säga vad jag tycker också. Nu spelar jag inte djävulens advokat utan är ärlig. Jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara värre att låta en hund gå på låda än att låta en katt göra det. T.o.m. utekatter har ju låda inne och slipper hålla sig. Det kanske t.o.m. vore bra. Tänk själv att inte få gå och kissa när man behöver. Det är inte direkt naturligt att "klara" att hålla sig så eller så många timmar. Fick hundarna leva naturligt så skulle de så klart kissa när behov uppstår och inte efter ett visst antal timmar.

Ovanstående förutsätter så klart att hunden får sin utevistelse och motion.

Jag kan tänke mig situationer där jag själv skulle kunna göra så - men jag betvivlar att jag kan få en vuxen, redan rumsren hund att använda låda.

1. Jag råkar ut för något som gör det svårt för mig att gå ut (typ bryter benet). Jag kan få hjälp med motion och aktivering en gång per dag, men inte med regelbundna kisspromenader x antal ggr per dag.

2. Hunden gör sig illa och har svårt att gå och den är för stor för att jag ska orka bära den i trappen.

3. Hunden drabbas p.g.a. ålder/kastrering/sjukdom av problem med kisseriet och har behov av att gå oftare än det är rimligt att springa ut med den.

4. Jag har haft båt och hund samtidigt. Jag hade varit jäkligt glad om det gått att lära den vuxna hunden att det var OK att kissa på däck, låda eller inte låda. Det gick inte.

Finns säker fler situationer.

Faktum är att hade jag en s.k. fransk toalett (hål i golvet), skulle jag kanske överväga att lära en valp att använda den. Och spola efter sig också. 😉

hemul
9/14/17, 9:05 PM
#92

    .    .

Tjeja
9/14/17, 9:41 PM
#93

Varför skall man dra allting till sina extremer i moraliska fördomar etc?

Givetvis skall en hund få all den motion och stimulans som den behöver!

Men varför skall de behöva gå på toa på kommando och inte när de själva vill som alla andra djur?

Toalett och promenad är faktiskt inte två motsatser! Båda kan missbrukas i fel syften det är väl felanvändningen man skall vara emot? Inte friheten för hunden att själv välja pissestund?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Tismon]
9/14/17, 10:02 PM
#94

Alltså jag förstår båda sidorna så jag har ingen riktigt åsikt. 🤔

Åsikt 1: Om man har en hund är man skyldig uppfylla dess behov och att gå ut med hunden när hunden behöver pissa är del av det ansvaret. En låda är inte per say det hemskaste du kan göra, men det är att inte ge din hund uppmärksamhet när hen behöver kissa och därför är det trist. Dessutom har man självmant valt att ta på sig ansvaret över sin hund. Att gå ut med hunden istället bygger band, låter hunden få ett rikligare liv och du ger din hund uppmärksamhet när hen behöver det. Du spenderar tid med din hund.

Åsikt 2: Jag tar hand om min hund och hen lever redan ett rikligt liv fullt med aktiviteter, får gå promenader, kissrundorna har inte ersatts, men en låda som hen kan gå till när det verkligen krisar gör ingen skada. Det är dessutom snällare mot hunden att hen får gå direkt än att vänta tills matte/husse fått på sig skorna. Om hunden sedan i fråga ogillar eller rent utav vägrar att gå ut när det är dåligt väder så är det ganska tråkigt för hunden att antingen bli tvingad eller behöva hålla sig. Så uppfyller man sitt ansvar och ger hunden ett rikligt liv så gör en kisslåda ingen skada.

[Tismon]
9/14/17, 10:15 PM
#95

Sen kan man argumentera emot det.

"Men även om du uppfyller din hunds behov så är ju en del av det att faktiskt gå ut med hunden när den behöver det"

- Men jag tar ju hur mycket som helst hand om min hund. Vill min hund ha uppmärksamhet så ger jag hen det. Lådan finns så att hunden inte ska behöva hålla sig i nödsituationer.

"Då borde du vara uppmärksam och se när det krisar och gå med vovven, det är del av det ansvaret."

- Jag kanske gör det och låter min hund få gå ut när det krisar. Jag bor dock i en lägenhet min hund kan inte alltid hålla sig tills vi kommit hela vägen ner

"Då borde du ha märkt det tidigare"

osvosvsovsosv

Honestly tycker jag alla har lika mycket rätt och att människor inte är perfekta och kanske inte alltid lyckas hinna ut med hunden. Men att man även har det ansvaret. Så det går runt i cirklar för mig 😂

JoannaLi
9/14/17, 10:48 PM
#96

Jag fortfarande att låda är helt ok. 

Tänker t.ex. såhär: i dagsläget får Arrak gå rastrundor var tredje timme, eller upp till var femte timme om jag är upptagen/mår dålig. 

Med låda hade han fortfarande fått gå rastrundor var tredje timme, eller upp till var femte timme om jag är upptagen/mår dålig. Men han hade haft ett större egenbestämmande, och om han tyckte att det behövdes just då så hade han kunnat gå och pinka när han ville, utan att det behöver vara sån kris att han behöver rycka upp mig och få på mig skorna. 

Tror dåligt på att han någonsin använt den eftersom att hela poängen med att kissa ju är att få kissa över någon annans kissfläck. (duh.)  Men gillar tanken på att kunna erbjuda det som ett alternativ :)

Frida B
9/15/17, 9:05 AM
#97

Jag har tydligen skrivit i tråden och håller inte med mig själv haha. Jag tycker också det är helt ok i vissa situationer, men jag tror nog att det blir lätt så att det ersätter promenader utan att man själv tänker på det.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
oh-la
9/15/17, 10:42 AM
#98

Jag kan ju säga att hade vi haft en låda hade det stillar mitt dåliga samvete många gånger det senaste året efter att vår dotter kom. Jag kunde ge mig f*n på att när hunden behövde ut vaknade dottern samtidigt och ville amma, yes, 20 minuter fast! Stressa och dåligt samvete för att bebis inte får äta ifred. Snabbt på med kläder, hunden står och piper praktiskt taget i dörren och samtidigt som man har handen på dörren känner man doften av en blöja… ytterligare 10 minuter och hunden står med panik i dörren och kissar sedan på asfalten utanför dörren… tänk om hon kunde få gå på låda när hon behövt istället. Att det skulle påverka promenader tror jag inte… jo, visst, hos personer som i vanliga fall typ går ut för att kissa hunden, men då är frågan om inte ett varv runt huset är praktiskt taget lika med att gå på lådan… Det är ju inte så mycket kvalitet ändå… och i princip är det ju det som är grejen med hundar som går i hundgård, bara att lådan är en inhägnad gräsplätt. man går ju inte ut bara för att hunden ska göra av sig, det är ju en av orsakerna, men det gör min hund de första hundra metrarna. Den resterande halvmilen går vi ju för att gå. Det hade inte ändrats för att hon ibland kissat på lådan när det kör ihop sig.

hemul
9/15/17, 2:48 PM
#99

Det är det jag säger - fransk toalett!😂

Vi ska få stambytt och renoverat här snart. Om det inte vore för att jag har så himla liten toa skulle jag banne mig ta reda på vad det skulle kosta att sätta in en sån. Jag tror nog jag skulle vilja fortsätta använda vanlig toalett nämligen, så det måste bli två toor. Även om det sägs att det är mycket hälsosammare med huktoalett…🤔

hemul
11/28/18, 9:06 AM
#100

Nu hittade jag den här gamla tråden IGEN. Och fasiken vad jag upprepade mig förut. Ska undvika det nu. 😛

Har tänkt på det här ibland och blir mer och mer övertygad om att det är en bra idé att kunna använda låda vid behov.

Men finns det någon låda som funkar för könsmogna hanhundar? De man ser är ju lägre än kattlådor. Inte fasiken tror jag hunden fattar att den ska huka sig ner. Det måste ju spritsa både högt och lågt.

Har sett en jättelöjlig amerikansk. Som en platta med konstgräs på. Och en pinne i mitten som hanhundar då ska lyfta benet mot. Men var hamnar kisset då? Utanför lådan antagligen.

Hur skulle en låda som verkligen funkar se ut egentligen?

Hornslandet
11/28/18, 10:05 AM
#101

Inte läst allt i den här gamla tråden, men såg nått om att det är jobbigt med valp och lägenhet. Säger typ om det:

Tough luck. Det är jobbigt att ha valp, det är jobbigt att gå ut kl 02:30 i svinkyla för att valpen sen börjar leka istället för att bajsa efter att ha legat inne och gnytt eller hässjat av nödighet.. Men det är ändå nått man måste göra helt enkelt. Det är inte så jäkla svårt egentligen, på med dunjackan och tjotta på skorna ba. Sov i brallor om ni inte orkar klä på o av hela tiden.

Små hundar kan för fasen hålla sig lika länge som stora, av alla jag nånsin känt att döma iaf.

I övrigt kanske det bästa inte är att skaffa bebis och valp samtidigt, klart som sjutton det kommer bli jäktigt då! Då får man verkligen kämpa.

oh-la
11/28/18, 10:15 AM
#102

#101, vet inte om du syftade på mitt inlägg, eftersom jag vad jag kan se, är den enda som tagit upp spädbarn i diskussionen… Vill i så fall förtydliga att min hund var 3 när dottern kom och alltså ingen valp…

hemul
11/28/18, 6:17 PM
#103

Borde väl ha sagt det förut, men jag tycker vi kan anse den diskussionen vara avklarad va? Det finns olika åsikter om hundlåda. Fine. Vi vet det.

Väckte inte den här tråden för att diskutera lådans vara eller inte vara ännu en gång. Tyckte det skulle vara intressant att att istället prata om hur en sån låda skulle vara konstruerad för att verkligen funka.

Honestyisdead
11/28/18, 6:23 PM
#104

Säger sig självt att en putt av tråden drar igång den diskussionen också.

En låda med pinne på och sand kanske hade fungerat. Men lådan måste vara stor ;)

Annons:
hemul
11/28/18, 6:54 PM
#105

Och en vägg bakom. Kanske som en gammaldags pissoar - de där rörliknande små husen. 😃

Honestyisdead
11/28/18, 7:14 PM
#106

Haha ja en eller två väggar är nog behövligt!

Maleficum
11/28/18, 7:20 PM
#107

Kan ju bero på hund också. Hanen jag hade som började kissa inne (pga sjukdom) huka sig som en tik när han kissa (för att faktiskt kissa, ute på promenad lyfte han fortfarande benet för markeringspinkande) så för honom hade det ju funkat med bara nåt platt och mjukt och "stänkskyddat".

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

hemul
11/28/18, 10:46 PM
#108

Det var ju intressant. Var det svårt att få honom att kissa inne när han inte var van vid det från början? Som jag säkert berättade lyckades jag inte lära min hund att det var OK att kissa på däcket när jag hade båt. Han sprängde hellre blåsan. Var faktiskt skitjobbigt om det var dåligt väder och så att behöva ankra upp bara för det.

hemul
11/28/18, 10:51 PM
#109

Inser att jag nog missuppfattade. Du lärde honom inte kissa inne va utan det började hända olyckor?

Maleficum
11/28/18, 11:04 PM
#110

#109 Precis, det var olyckor som hände men hade önskat då att han fått lära sig gå på låda inne då (även om jag stor del av dygnet kunde ha altandörren öppen så han kunde springa ut på tomten när det behövdes men var främst på natten eftersom han inte var den typen som väckte en) mot slutet dock kissa han på sig när han sov utan att han själv märkte det så då hade det ju inte spelat någon roll iaf.

Sen hur bra det går att lära dem kissa inne (eller som i ditt fall på däck) kan ju bero på hund också, vår labbe tex skulle säkerligen vara supersvår att lära sånt för hon är superkinkig och privat när det kommer till att göra behov medan hanhunden säkerligen kunde lärt sig eftersom han ändå kunde få för sig att smyga iväg och kissa (och bajsa) inne om han fick tillgång till vissa rum.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

hemul
11/29/18, 12:43 AM
#111

Det är lite så jag tänker. Bra om de kan om det blir kris. Antingen som det blev för dig med gammal och sjuk hund, eller som varit uppe tidigare i tråden att man själv inte tar sig ur sängen och inte får tag på någon som kan rasta med kort varsel.

Frågan är hur man gör rent praktiskt. Ska man då ha en låda från att de är små och sen ta fram den en gång i månaden typ för att kunskapen ska bibehållas eller vad? Och tänk om det slår fel så de istället aldrig blir helt rumsrena.

En smart grej kanske är att lära dem att kissa och bajsa på kommando från början. Har hört flera som gjort.

Annons:
Lona
11/29/18, 4:58 PM
#112

Hmm, om man ska lära in att kissa inne på en redan rumsren hund så kanske man först kan lära den att kissa ute på kommando (oftast inte särskilt svårt att lära in), sedan på tex en tidning/annat material ute, därefter ta in tidningen och föra över beteendet? Som rumsrenhetsträning fast tvärtom, så att säga. 🙂 Dock tror jag att det kan vara svårt med vissa hundar. Min labbe har tex oerhört svårt för att kissa på tomten även om hon är jättenödig. När hon en gång var tvungen att bajsa inne (måste ha blivit akut nödig när jag inte var hemma) så höll hon på att dö av äckel för att det låg BAJS i badrummet…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

taxarärbäst
11/29/18, 5:59 PM
#113

uppfödaren jag köpte Valentin av hade tidningspapper för sina 18 taxar att göra sina behov på och jag blev så stött i kanten…aldrig att Valentin får göra sånt inomhus!

hemul
11/30/18, 12:12 AM
#114

Varför köpte du av den uppfödaren då?

taxarärbäst
11/30/18, 1:36 AM
#115

#114 för att det är enda taxkenneln nära så harde inte precis något annat val…jag blev kär i valpen direkt

Tjeja
11/30/18, 7:13 PM
#116

De som absolut vill låta sin vovve kunna gå på toa inne. Bygg en hundtoalett då! Ett eget litet rum/vrå för just hundens toabehov.  se bara till att hunden får komma ut på daglig motion och revirpinkande som de behöver varje dag ordentligt ändå.

Då kan sjuka hundar pinka när de vill även om de är inne, medan friska vovvar knappast lär använda "innetoaletten"speciellt ofta.  Man får bygga om ett rum helt enkelt till ett hygienbås med gräv och skvätt möjligheter.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

hemul
11/30/18, 10:14 PM
#117

Ja, eller som jag sa tidigare, fransk toalett! Men något sådant är inte direkt gratis.

Nu gällde det mer om det finns en låda som går att använda i nödfall eller hur en sådan skulle se ut.

Upp till toppen
Annons: