Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 38432 ggr
[Synnerlig]
10/31/12, 3:53 PM

Malteser - pälsvård.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är uppvuxen med shetland sheepdogs och dom har jag aldrig sett att mamma har behövt att klippa. Bara borsta dom noggrant och så.

Men nu när jag har flyttat hemifrån så saknar jag att ha hund och vill gärna skaffa hund om något år, för då har jag förhoppningsvis flyttat till något större :)

Så jag ska inte skaffa hund nu men jag vill ändå kolla runt lite och så redan nu.

Jag är väldigt intresserad av att skaffa Malteser då jag har hört att dom har ett mycket bra temperament. Jag hade inte tänkt att ställa ut hunden, så jag undrar hur jag gör med pälsen?

Ni som har malteser och inte ställer ut, hur klipper ni deras päls? Går ni till en hundfrisör eller gör ni det själv? Vart kan man i så fall lära sig att klippa sin hund? Finns det bra böcker om detta? :) Om ni går till hundfrisör, hur mycket brukar det kosta och är det värt priset? :)

Skaffar jag malteser så hade jag nog tänkt att den skulle få ha en sån här enkel klippning :)

Annons:
Praefatio
10/31/12, 3:58 PM
#1

Har ingen erfarenhet av just malteser, men alla hobbyhundägare jag känner klipper sina hundar själva. Det är inte det minsta svårt, speciellt inte med en så enkelt klippning som du visar. Bara att bestämma hur lång pälsen ska vara och klippa precis som på en människa, med pälsen i "saxgrepp" mellan långfingret och pekfingret. Bra sax rekommenderas! Runt ansiktet får du titta på bilder och härma helt enkelt.

Var jättenoga med att bara klippa en hunds ansikte själv, om den håller sig helt still. Minsta lilla rörelse kan resultera i att saxen hamnar i ett öga, i näsan, i öronen eller i läpparna. Är man osäker så går man till frisör istället. Vill man spara lite pengar så kan man ju klippa kroppen själv och bara klippa huvudet hos frisör.

Portie
10/31/12, 4:25 PM
#2

Har inte heller malteser men har en klippras som jag klipper själv. En sådan klippning som på bilden är ganska enkel så det kan du med lätthet göra själv, antingen med enbart sax eller klippmaskin.

Var noga med att vänja valpen (om du har tänkt att skaffa valp) vid att bli borstad och klippt tidigt, då brukar det inte vara några större problem när hunden blir äldre.

Sedan får man räkna med att första gångerna man klipper inte blir perfekt, det blir ojämnt och det kan se lite roligt ut, men pälsen växer ju ut och man lär sig allteftersom.

[Synnerlig]
10/31/12, 4:38 PM
#3

#1: Tack för svaret :) Jag får nog kanske kolla om det finns videos på Youtube som visar hur man kan klippa. Skulle nog kännas lite smått pinsamt om man kanske klippte hundens kropp helt ojämt själv och så kommer man med den till hundfrisören :P

#2: Finns det klippmaskin som inte klipper allt för kort då? För det känns som att det kanske skulle ta väldigt lång tid och svårare att få det jämt om man klippte hela kroppen med sax, förutom huvudet då :)

Praefatio
10/31/12, 4:43 PM
#4

#Ja, man brukar få sk distanskammar till, det är som "munstycken" som man fäster på trimmern. De "kammar upp" pälsen så att den klippt i samma längd över hela kroppen, extremt smidigt. Ofta går de att köpa lösa till, så att man kan få precis den längd man vill.

Om du ändå tänkt satsa på en hundtrimmer istället för att köra med sax så tror jag inte att det blir några problem att klippa hunden själv, inte heller i ansiktet.

En trimmer gör inte lika lätt skada på ögon osv om det går helt tokigt, utan det farligaste som kan hända är att hunden får hårstrån i ögonen. Det måste man dock såklart undvika, för ett hårstrå som trycks in i ögongloben kan göra extremt mycket skada. Men det gäller ju även när man klipper med sax.

Portie
10/31/12, 4:46 PM
#5

#3 Det finns ju skär som lämnar olika mycket pälslängd. Du kan ju alltid fråga i en butik med trim, dom brukar ha bra koll på vilka skär som är bra att använda till olika ändamål. Jo, det är väldigt svårt att få det bra med bara sax (har testat och det var inte kul alls!) Tungan ute

[Synnerlig]
10/31/12, 5:05 PM
#6

#4: Oj, hur menar du att hunden får hår i ögat. Du menar det som man har klippt bort, att det hamnar i ögat, eller menar du att håret kan växa fel och in i ögat? Förlåt om jag verkar trög :/

#5: Okej, då får jag kolla upp det i butik :)

Annons:
Portie
10/31/12, 7:36 PM
#7

När jag klipper runt ögon så brukar jag ta med sax för tycker det är svårt att komma intill med trimmern. Tar så mycket som möjligt med trimmern men det blir alltid en tuss intill ögat som jag måste ta med sax. Men jag brukar hålla för ögonen och borsta bort håret direkt när jag har klippt, dessutom så blundar alltid Hugo när jag klipper vid ögonen, väldigt smidigt!

Praefatio
10/31/12, 8:48 PM
#8

#6 Nej, växer in i ögat gör du inte, jag pratar om lösa hår som trillar ner i ögonen när du klipper t.ex. ögonbrynen och liknande.

Upp till toppen
Annons: