Annons:
Etikettbeteende
Läst 8262 ggr
Madddeee
2012-08-09 22:06

skendräktig???

hej. min hund löpte för någon månad sen ,

hennes tuttar har vuxit och idag när jag tröck på dom så kom de ut mjölk?!

hon har inte hållt på och bäddat eller något hon har varit som vanligt.

och jag har inte parat henne!

är hon skendräktig?

hur beter sig hunden om den är skendräktig?

hon äter knappt och bara sover och vill gå in direkt efter att hon gjort sina behov.

är detta normalt?

Annons:
[Forest]
2012-08-09 22:13
#1

Som du säger madde så är det troligen så att din tik är skendräcktig. Klämm inte på tuttarna och du ska itne heller klappa/smeka hennes mage det kan stimmulera att hon producerar mer mjölk. Jag hade gått längre promenader, och försökt akterverat henne lite på sånt hon gillar för att få henne tänka på annat. Skaffar hon "valpar" det vill säga kanske tar leksaker eller något annat som valpar så tar du bort dom från henne. Håll koll på henne och hennes tuttar lite så hon itne får mjölkstockning.

Belimas
2012-08-09 22:16
#2

Det brukar rekommenderas att man ger mer motion samtidigt som man minskar på maten om tiken är skendräktig, då brukar det gå över ganska snabbt.

Madddeee
2012-08-09 22:25
#3

okej då vet jag , men hon äter knappt, hon går bort från mat skålen dirket när man ställer ner den till henne typ som om ho vore rädd för den, vad kan de betyda?

[Forest]
2012-08-09 22:29
#4

3 hon vill inte äta helt enkelt så gör tikar när dom är dräktiga oxå, lixom din tiks kropp talar om nu ska du snart valpa. Jag hade inte minskat ner maten då hon redan äter dåligt. Hon äter inget? för att hon inte ska kräkas galla så hade jag någ gett något iblandat om du ger torrfoder för att få henne äte lite iaf, eller ta med maten som belöning o få henne äta lite frukost :)

Madddeee
2012-08-09 23:11
#5

jag blandar i lite smör o sånt i torrfodret och då äter hon lite iaf, vi har en valp på fem månader också tror ni att hon kommer tro att de är hennes valp eller något? ska man hålla dom isär eller får dom vara med varandra?Glad

[Forest]
2012-08-10 20:38
#6

5 vi fick hem Enja i samma veva som våran Chanel gick in i skendräktighet hon tog inte henne som sin valp Flört nja jag tror inte dom gör det och om hon skulle nu göra det så kan ni separera dom under natten och sen har ni kollen på dagarna :)

sen blanda i lie mjukmat annars, jag hade inte dalltat i extra fett. färskofder kör jag med men med fd hunden körde jag 1 matsked mjaus mjukmat (kattmat på burk lr tetrapack). det var pga att återfärsäljaren hade stul med sin leverans o ofta var det slut på vårat färskfoder nu köper vi det i annan stad för slippa "stulet"

Annons:
Madddeee
2012-08-11 03:22
#7

okej vad bra , hon flåsar hela tiden nu även fast hon inte är nödig eller törstig, vad betyder de? är de att "valparna" kommer snart ?

färskfoder blir hon så dålig i magen av så de har vi slutat att ge , men hon äter om man blandar i lite korv eller köttbullar iaf. Skrattande

russin
2012-08-11 08:45
#8

#7 ge inte extra godsakr, utan vill inte hunden äta så låt henne "slippa". Risken är annars att du triggar igång mjölkproduktionen masor istället.

Jag har själv haft en tik som blev oerhört skendräktig och fick mängder med mjölk och på det mjölkstockning varje gång med hög feber. Så hellre hon svälter sig själv lite nu än tvärtom.

[Forest]
2012-08-11 10:56
#9

7 ta tempen på henne så hon inte har feber.

kodex
2012-08-11 11:44
#10

Alla tikar blir skendräktiga. Vissa mer eller mindre och vissa blir det på olika sätt. Min tik blir väldigt påverkad under sin skendräktighet men inte med de typiska beteendena som bädda, ta valpar, flåsa m.m. utan hon blir bara väldigt låg och nere, vill inte göra särskilt mycket. Liknar nästan en depression.

Det man kan göra för att lindra skendräktighet är:

¤ Ge kosttillskott i form av örter som lindrar skendräktigheten. Funkar oerhört effektivt på min tik.

¤ Ta bort alla filtar och dyl. som hon kan bädda med.

¤ Ta bort alla leksaker så hon inte tar dem som valpar.

¤ Ger mindre mat och ge mer motion.

Motion tröttar ut och ger henne annat att tänka på. Dessutom är det viktigt att ge mindre mat och mer motion för att förebygga livmoderinflammation som de har stor risk för att få annars under och efter skendräktigheten. Så håll extra koll på henne efter symptom som trötthet, ökad törst, minskad aptit, svullen buk m.m. Du kan googla dig till det. Ju mer skendräktig en tik är desto större risk för livmoderinflammation.

Till sist. Bråka inte med din tik under skendräktigheten, ställ mindre krav på henne och tjata inte på henne om hon blir bångstyrig. Hon blir snart sitt gamla vanliga jag igen :)

Madddeee
2012-08-12 06:31
#11

Hon är nästan sitt vanliga jag , hon busar och så med den andra hunden som vanligt, de ända är att hon har mjölk i tuttarna flåsar och har blivit väldigt pussig, hon bäddar inte eller något sådant. Hon vill liksom bara vara nära mig Hela tiden.

Upp till toppen
Annons: