Annons:
Etikettövrigt
Läst 22988 ggr
Virvlan
7/31/12, 9:24 AM

Fördelar och nackdelar med hund!

Varför skaffade ni hund?
Vad är fördelarna med hund och nackdelarna?

Annons:
R&Smatte
7/31/12, 9:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Egentligen skulle vi inte ha hund när vi fick Shanti. Hon skulle omplaceras som 10 veckor gammal valp och vi hade passat henne några gånger. Så vi fick frågan om vi ville överta henne. Självklart fick hon bo hos oss. Vi gav henne ett hem därför vi var väldigt fästa vid henne från första gången vi träffade henne.

Ronja köpte vi som sällskap till Shanti, så hon var planerad.

Fördelar är att man njuter av promenader tillsammans, man får ovillkorslös kärlek. Jag är mycket friskare nu än innan hundarna kom in i våra liv eftersom jag har epilepsi och kramperna har minskat betydligt. Mina tjejjer brukar även känna på sig innan att ett anfall är på väg.

Finns så många fördelar med hund…

Nackdelar är väl att man är mera låst till hemmet, att det behövs gå ut i -27 eller mer på vintern.

Bilden är från när vi träffade Shanti för första gången. Hon var då bara 8 veckor gammal.

Virvlan
7/31/12, 1:20 PM
#2

Ja har mycke krav på en hund. Den får absolut inte kissa eller bajsa inne. Inte skälla om den är ensam så grannarna blir störda.
Kunna vara ensam korta stunder…

exempelvis..

RedMonsters
7/31/12, 2:24 PM
#3

För att jag älskar att träna hund, det är en stor passion här i livet för mig.

Fördelar:
Man har någon vid din sida hela tiden, no matter what. 
Man kommer ut varje dag
Man får en underbar livskamrat
Man får nya bekantskaper med lika stort hundintresse som en själv

Nackdelar:
Man blir låst och tvingas ibland att tacka nej till roliga aktiviteter utanför hunderiet för att man inte kan hitta hundvakt. Det är den enda nackdelen jag kan komma på. Ett liv utan hund är inget liv.

Medarbetare på brukshundraser.

R&Smatte
8/2/12, 9:09 AM
#4

Ingen mera som vill svara? Så intressant att läsa era åsikter om positivt och negativt.

#3 Nja, ett liv utan barn och hund är inget liv. Hihi.

Virvlan
8/2/12, 10:08 AM
#5

Ett liv ensam är inget liv :)

R&Smatte
8/2/12, 10:08 AM
#6

#5 Sant.

Annons:
Virvlan
8/2/12, 10:11 AM
#7

Men hur gör folk när dom jobbar? dagmatte eller vad har ni?
Ska man verkligen skaffa hund om man knappt är hemma?… Att jag undrar är för jag vill ha hund. Men kommer plugga i höst.
Å sen blir det ju jobb.

RedMonsters
8/2/12, 10:18 AM
#8

#7 nej man ska inte skaffa hund om man knappt är hemma. Jag har med hundarna till jobbet.

Medarbetare på brukshundraser.

amela87
8/2/12, 10:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag skaffade hund för att jag ville ha en posittiv dragnings kraft i mitt liv och för att hundar är mitt livs stora passioner. Jag viste att mitt liv aldrig skulle vara den samma med hund och jag hade rätt!
Med hund blev mitt liv 100 gånger rikare,aktivare och socialare.
Att ha hund får en att ha en helt annat perspektiv på saker och ting,som man aldrig hadde innan. Det fick mig att uppskatta alla dom små sakerna i vardagen.

Fördelar:
Jag går ut mycket mer,är mer social och aktiv.
När jag mår dåligt så läker min hund mina sår då jag sätter henne före mig själv och på så sätt inte mår dåligt då jag slutar grubbla över småsaker. Med min hund så är varje dag ett nytt äventyr till skillnad från innan jag skaffade henne då mitt liv bara flöt på i en meningslös dimma. Så att ha skaffat hund,räddade mitt liv ♥

Nackdelar:
Inte många om jag ska vara ärlig.
Jag umgås till 90% med hund folk så hunden är med överallt.
Jag jobbar inte så behöver inte oroa mig för den biten och om det kommer så klarar hon att vara hemma en stund. Nää..inga nackdelar Kyss




Ixectrona
8/2/12, 11:03 AM
#10

#4 Stryk barn… jag klarar mig helt utmärkt utan dem.

R&Smatte
8/2/12, 11:05 AM
#11

#10 Inte jag, eftersom jag redan har två.Flört

annasui
8/2/12, 11:31 AM
#12

Är uppväxt med hund och min moster hade uppfödning av shelties. När jag va 10 år gick hon bort i cancer och vi tog över 2 av hennes hundar (vi hade ingen annan hund just då) varav den ena va 4 år och redan en hejare på agility och hade såklart en del lydnad också, den andra va ca 6 månader och hur härlig som helst. Jag ville sååå gärna gå kurser med hundarna (vilket jag började med på en gång) och jag blev fast i hundträsket. ;)
Det är anledningen till att jag fortsatt med hund och det är jag otroligt glad för!

Fördelar och nackdelar kan nog skilja sig en del beroende på vad man har för liv i övrigt, men lite generellt så..

Fördelar;
Man kommer ut mycket
Ett känslomässigt engagemang 
Underbar familjemedlem
Leder ofta till nya bekantskaper
Någonstans att lägga fokus om allt annat känns hopplöst 
Tusen andra grejer

Nackdelar;
Man kommer ut i friska luften - även när man har vinterkräksjuka
Bunden till hunden och möjligheterna för hundvakt när man vill göra något där du inte kan ta med hunden

Sen såklart individuella grejer som beror på hur hunden är och hur man själv fungerar och har för förutsättningar. :)

Lathundarna
8/2/12, 1:23 PM
#13

Fördelen är väl att man får en kamrat i livet som ställer upp i ur och skur, vått som torrt och oavsett vilket humör man är i eller vilken dagsform man håller. Man behöver inte hålla på och göra sig fin och en dålig hårdag gör liksom ingen skillnad.

Den mindre nackdel jag kan komma på sådär på rak arm är alla dessa "förstå-si-på":are som tror sig kunna och veta allt. Det kan bli rätt tålamodsprövande ibland. Den tyngsta nackdelen av dem alla är att de stannar så kort tid hos oss. Tur att Allvar ska bli minst 50 år Tungan ute

Personligen kan jag inte känna det där att man "låser upp sig", men det har nog med min livsstil i övrigt att göra än hundskaffandet, haha!

Annons:
Maja2
8/2/12, 1:33 PM
#14

För min del har det förändrats genom åren. När jag var liten och vi hade hund i familjen, såg jag det som en lek-kompis som jag bara behövde ta det positiva med :)  Den första egna hund jag skaffade, var för att jag trodde att jag var duktigare på hund, än jag egentligen var .. fniss …   I vuxen ålder har det handlat om att jag älskar det resultat man får av att lära sig kommunicera med hundarna.

Nu är mina barn vuxna och utflugna, och jag lägger all min lediga tid på hundarna. Jag jobbar halvtid, och resten av min tid går till hundarna

Nackdelar …. hmm … när jag var yngre skulle jag nog svarat att man blev lite låst …. men det känner jag aldrig av numera.

[Vargnatt]
8/2/12, 1:40 PM
#15

Jag skaffade hund eftersom mitt liv inte är helt utan djuren :). Så när tiden blev rätt var det helt självklart att jag och sambon skulle skaffa en. Båda är uppvuxna med hund.

Fördelar; det finns alltid någon där, alltid någon att ta promenader med, man kommer ut, jag älskar att se framstegen från valp till vuxen hund, jag tycker det är jätteroligt att lära in olika saker även om det bara sker på hobbynivå för mig och Aramis, vi tävlar inte i något. Han är min bästa vän helt enkelt :).

Nackdelar; det många säger är ju att man blir låst, men för mig spelar det faktiskt inte så stor roll. Jag är gladast när mina djur är i närheten.

htt
8/2/12, 7:55 PM
#16

Har alltid varit intresserad utav hundar och tjatat på mina föräldrar sen ca 5-6 års ålder att jag velat ha en helt egen. Vi har haft jakthundar (gråhund och stövare) och de har varit jättebra familjehundar men tyvär inte riktigt min typ av hund då jag inte jagar. Så när jag flyttade hemifrån hade jag chansen, men av någon anledning blev det katt istället och jag intalade mig själv att "jag ska aaaaaaaldrig skaffa hund" Flört Tänk vad jobbigt att behöva gå ut i snöstorm och tidiga morgnar…

Men nu under våren hade vi börjat fundera igen, och av en slump så hittade vi Loke och på den vägen var det.

Fördelar: är väl helt klart att man alltid har någon där som är med på att göra saker, så att man verkligen kommer ut och rör på sig och alltid någon som är glad :)

Nackdelar: Som sagt kan jag tänka mig att det är jobbigt att gå ut 6 på morgonen i värsta snöstormen.. Men än är det ett tag till vintern trots att den brukar vara tidig här i Luleå. Att man blir låst har jag inga bekymmer med, det fick jag ta i beräkning den dagen jag köpte min första katt. Är inte en fest eller res-människa men såklart finns det undantag och då är det tur att man har många som gärna ställer upp som djurvakt :)

htt
8/2/12, 7:55 PM
#17

Kan tillägga en till grej på nackdelar: Den ständiga oron att det ska vara något fel på hunden… Självklart är det sällan det men jag är lite hypokondrisk, spec för mina djur, och det blir inte bättre med tiden :)

[Sofia1]
8/2/12, 8:32 PM
#18

Jag köpte hund för då jag var yngre fick jag aldrig hund så jag lovade till mig själv när jag var cirka 10 år att jag skulle köpa hund och jag ångrar inget. :)

Fördelar: Man behöver aldrig vara ensam,Man kan göra långa promenader och leka med hunden och ha roligt helt enkelt.

Nackdelar: Då man ska resa bort så har jag inte så många som kan ta hand om den,Man ska inte vara en himla renlig person om man ska ha hund tur att inte jag är det :D

[Ronon-m]
8/2/12, 8:43 PM
#19

Fördelar: Jag lär känna en individ som älskar mig mer än vad den älskar sig själv, dom är ett levande alarm, en underbar kompis, jag kommer ut på promenader, har en träningskompis, de får en att hamna i en social krets med annat hundfolk som man kan träna/tävla och umgås med, jag lär mig att ta ansvar, de får upp mig ur sängen på dåliga dagar när jag bara vill begrava sig, de tröstar mig, älskar mig och finns alltid där :)

Nackdelar: Man blir mer låst, man behöver gå ut i spöregn och snöoväder, det kan bli stressigt med studierna.

[3rixon]
8/2/12, 9:01 PM
#20

Det var väl inte direkt planerat att vi skulle skaffa hund. Grannens ena tik fick en dag en ensamfödd valp. Jag har alltid velat ha en hund och valpens föräldrar, speciellt pappan var mina favorithundar och valpen var otroligt söt. Så honom ville jag ha. Och en dag så bestämde grannen sig för att överlämna honom till mig, helt gratis. Då var jag glad kan jag säga :')

Fördelarna är att man alltid har en vän hos sig. Någon som alltid finns där, aldrig sviker eller lämnar ens sida. Det kan också vara en trygghet tycker jag att ha en hund om man är ensam hemma eller ute och promenerar.

En annan fördel är ju också att man får motion och rörelse. Sen mår i alla fall jag bra med djur omkring mig, både fysiskt och psykiskt.

Nackdelarna är väl att man inte kan vara borta för länge om det inte finns någon som kan passa hunden med att gå ut och gå och vattna och mata.
Sen fäller i alla fall vår hund så vi städar ju dubbelt så mycket som vi gjorde innan. Och man kan inte säga nej till en promenad i regnet, blåsten, snöstormen. Hunden måste få gå ut och göra sina behov oavsett väder.

Men fördelarna väger lätt över nackdelarna!

Annons:
Upp till toppen
Annons: