Annons:
Etikettvalpar
Läst 20573 ggr
swapp
7/18/12, 6:55 PM

Var ska valpen sova?

Vi får hem en mopsvalp om några veckor och har lite frågor om var den ska sova.

Det är väl bäst om någon sover i samma rum som valpen den första tiden, så att man kan ha koll på den och så? Blir det då förvirrande för den om den får växla mellan att sova i mitt och min systers rum?

När kan man börja vänja den vid att sova själv?
Ska man ha den i en bur eller någon slags inhägnad så att den inte kan springa runt i natten och kanske skada sig?

Skriv gärna hur ni har gjort med era valpar!

Annons:
[Driva]
7/18/12, 7:34 PM
#1

Själv hade jag inte hjärta att låta valpen sova helt själv, utan hon fick sova i vår säng. Jag bara tänker att en valp är van att sova med sin flock, varmt och tryggt, så kommer den till ett helt okänt ställe och ska sova helt själv.

Vår valp kommer få sova med oss i sängen tills det känns som hon är så pass trygg och självständig att hon inte blir orolig av att sova i en korg.

lillalycka
7/18/12, 7:38 PM
#2

Eftersom valpen kommer direkt från sin mamma och sina syskon är den van vid närhet och värmde när den sover. Ha gärna valpen i sängen den första natten om det inte är för högt upp, fast är det en mopsvalp blir det nog lite för högt vilket som nu när jag tänker efter :P Låt den ligga i sängen i början och lägg ner den när ni ska sova. Nära sängen, i sin korg/filt eller vad ni tänkt den ska sova på.

Tycker den ska sova i samma rum åtminstone den första tiden. Hundar inser snabbt vilket ställe i huset som är "sovrummet". Där gör valpar vanligtvis inte sina behov, förutsatt att de inte är instängde där eller liknande..

Skulle personligen aldrig stoppat in min valp i en bur under natten utan hellre stängt dörren till sovrummet som man gjort "valpsäkert." Då kan valpen gå runt och själv hitta det ställe som den föredrar att sova på.

Vad menar du när man kan börja låta den sova själv? Menar du i ett annat rum?

Hundar vill gärna sova med flocken.
Många hundar med vaktinstinkt sover så att de kan se flocken och ytterdörren samtidigt.

Maja2
7/18/12, 7:45 PM
#3

När ni får hem valpen, så har valpen precis lämnat sin mamma och sina syskon. Den hamnar i ett helt nytt hem, med nya lukter, nya rutiner, allt är nytt och den känner inte igen någonting.  Bestäm redan från början var valpens sovplats ska vara, men se till att inte lämna valpen själv naturligtvis. Som de andra säger så vill hundar sova med sin flock, därmed inte sagt att du ska ha den i sängen när den är valp, om du inte vill fortsätta ha den i sängen sedan.   Däremot kan du ha valpens sovplats nära din säng, så att du lätt kan sträcka ner en hand till valpen om så behövs.

Jag undara åxå vad du menar med din fråga om när den kan börja sova själv?

Honestyisdead
7/18/12, 7:45 PM
#4

Vi hade vår valp precis bredvid sängen(madrassen låg på golvet). Så han var med oss kan man säga.

Även mamma låg på en madrass på golvet den första tiden då hon fick hem sin valp.

malinroth
7/18/12, 8:15 PM
#5

Jag hade inte bestämt om jag skulle låta Nelly vara i sängen när jag hämtade henne så jag ville inte vänja henne vid det så hon låg i en bädd precis bredvid min säng och jag låg med handen nere hos henne hela natten. Det gick hur bra som helst, hon sov hela natten :)

rebz
7/18/12, 9:15 PM
#6

Bino hade en bia-bedd bredvid min säng. Men de första 2-3 nätterna sov jag hos honom på golvet just för att han skulle känna sig trygg. Hade avgränsat rummet redan då med kompostgaller så att jag och hans bädd fick plats. Sen började jag sova i sängen och då blev avgränsningen mindre, bara så han fick plats att lägga sig på golvet om han inte ville ligga i bädden. Är avgränsningen större så går ju valpen runt och kan då bli nödig :P. Och då kapade jag ett galler så jag kunde sträcka ner handen om han gnällde. Och det funkade för oss :) Tycker ni ska ha ett ställe där valpen sover. I alla fall till att börja med. Viktigt att valpen blir trygg och klarar av att sova hela nätterna.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Annons:
swapp
7/18/12, 10:05 PM
#7

Men om man sover med valpen i sängen är det väl stor risk att den kan ramla ner eller att man råkar sparka till den eller så?

#2 #3
Jo vi hade tänkt att när den är vuxen så ska den ha sin sovplats på nedervåningen och inte i våra rum, alltså att den sover själv i ett rum. Men det kanske inte är bra? När jag tänker efter så känns det kanske roligare för den att få sova nära någon (: ?

yoanna
7/18/12, 10:06 PM
#8

När jag köpte min hund så hade jag en bädd precis brevid min säng, och han förstog på en gång att det var hans plats. Han ville inte ens sova hos mig även om jag ville det ibland Oskyldig

Maja2
7/18/12, 10:07 PM
#9

#7 Jag vet att en del har det så att hunden inte sover på den våning de själva sover … har lixom aldrig förstått varför? Vad är anledningen till det?

Honestyisdead
7/18/12, 10:13 PM
#10

#7 Känns ju lite elakt om den inte kan få välja själv om den vill sova ensam eller i era rum.

Vattnadal
7/18/12, 10:21 PM
#11

Det skulle aldrig falla mig in att tvinga en hund att uteslutas från gemenskapen. De sover med oss, är med när vi äter (fast de äter oftast före, för att vara lite mätta).

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Driva]
7/18/12, 10:55 PM
#12

Jag har läst om flera som vänjt av sina hundar med att inte sova i sängen när de blivit ett par månader.

Här hemma vill helst inte ha hundarna i sängen eftersom min pojkvän är lite allergisk, men lillasnuttis får sova med oss så länge.

Jag försöke ha henne i en bädd nedanför sängen första natten men så fort jag vände mig och tog bort handen började hon gnälla, så då var det enklare att hon fick ligga i sängen.

Nu har vi en 180 säng så hon fick ett utrymme mellan oss, men det har inte varit några problem att sova med henne (förutom att den lilla 3 kg hunden nästan knuffar ut mig ur sängen :p).
Man är mer medveten än man tror i sömnen så jag tror risken att "mosa" hunden är inte så stor, om man inte har en pyttepytte liten hund. Men en mops är ju rätt rejäl.

Att ha henne i sängen var också bra för att första nätterna vaknade man när hon började vanka runt och kunde springa ut med henne direkt.

Maja2
7/18/12, 10:58 PM
#13

#12 Självklart går det att lära av en hund att få sova i sängen, men själv tycker jag inte att det känns så schysst …. men det är ju vad JAG tycker

Annons:
[Driva]
7/18/12, 11:02 PM
#14

#13 jag tänker så här, vår stora hund sover helst i sin korg. Hon får komma upp i sängen på morgonen eller vissa nätter när ex husse är borta. och förhoppningsvis kommer lillsnutt att känna att en bädd på golvet så småning om är hennes (vi håller på att specialbygga en koja till henne) eller börja sova med stora hunden.

Övergången kommer inte vara att en dag får hon inte komma upp, utan snarare göra hennes bädd mer attraktiv för det är "hennes".

Sigriiid
7/18/12, 11:36 PM
#15

Jag tycker inte heller att det känns helt schysst att låta hunden sova i ett eget rum…

Vår valp Bira sover i sängen med oss (vi vill ha henne där även som vuxen hund) och har sin bädd nedanför sängen och hon hoppar ner och lägger sig där oftare nu när hon blir äldre (15 v nu). Vi tog bort benen på sängen så att det inte blir så högt att hoppa + att vi har en stor ikea kudde som ligger nedanför sängen som hon gärna hoppar ner på.

Vi har sängen som i en "alkov" och sedan en stor hylla bredvid så den öppning som blir sätter vi igen med kompostgaller så att hon inte knatar iväg för sig själv. Så hon får bara vara i vår 160 säng + ca 40 cm gång vid en lång- och kortsida.

Fördelen med att ha valpen i sängen, om man sover lätt som jag, är att man lätt vaknar när de börjar knata runt o behöver lätta på trycket :) Inte en enda olycka nattetid här inte!Flört

Och jag tror att det är ganska svårt att "ligga ihjäl" en valp… de har rätt bra röstresurser om man säger så :)

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

mikkan01
7/19/12, 1:31 AM
#16

Hade bra gärna velat ha hunden sovandes i sängen Oskyldig…saknar valptiderna då han gjorde det jämt för värmen…numer hoppar han ner för att det är för varmt. Vill ni inte ha hunden i sängen så bädda lite varmt åt den i närheten av dig/någon annan. Byt inte plats hit och dit, låt den ha ett spikat sovställe =)

~mikkan

Upp till toppen
Annons: