Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 8596 ggr
xjanniex
6/4/12, 5:27 PM

Foder till Yorkshireterrier valp

Vilket foder passar till en liten Yorkshirevalp?
Han äter nu hos uppfödaren Taste of The wild, som verkar vara ett kvalités foder men så vitt jag kan se är det inte anpassat för varken små raser eller valpar, hur viktigt är detta? Hans mun är ju så pytteliten så är rädd att fodret är för stort.

Sen har ju RC både Valpfoder för miniraser som verkar bra (33% protein) och sen finns ju RC's yorkshireterrier foder för valpar (28% protein) är dessa bra?
Man hör ju lite blandat av folk om RC verkligen är så bra men jag vill ha ett näringsrikt, lättsmält foder för en litten pytte valp. Vad skulle ni som har erfarenhet av små valpar köra på för foder? Pris är inte viktigt å andra sidan tillgänglighet då man inte vill behöva byta foder hipp som happ pga att det är svårt att få tag på.

Annons:
russin
6/4/12, 7:15 PM
#1

Små raser har egentligen inte större behov av foder anpassat för just små raser - mer än då kanske mindre bitar. Men även en liten hund har tänder ;)

Jag ger - oavsett ras - färskfoder, så det är mitt förslag. Vill du ge torrfoder så tycker jag du ska gå på uppfödarens rekommendation åtminstone en tid, för det är ändå denne som har mest erfarenhet av hur fordret fungerat på valparna och föräldradjuren.

Personligen så går RC bort totalt hos mig och jag skulle inte ens ge det som godis åt mina hundar…

MartinaLarsson
6/4/12, 8:09 PM
#2

Jag har en yorkshireterrier som matvägrade som liten. Han fick prova det mesta. Nu när jag kan mer om foder har jag börjat ge färskfoder, och då vom og hundemat. Det är det jag rekommenderar! :)

vallhund
6/4/12, 8:17 PM
#3

Foder för olika raser är bara ett marknadsföringstrick, inget annat. Fortsätt du med det foder valpen får hos uppfödaren, o skall du byta så byt till VoH.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Forest]
6/4/12, 8:33 PM
#4

TS det fodret som ufd ger smakar någ gott för det äter mina små kräsna flickor (toy och dvärgpudel) Så jag ser ingen fel i att du forsätter ge det valpen är van vid att äta det har passat mina hyffsat små hundar Flört

lizton
6/4/12, 10:15 PM
#5

Din ras har ökad risk för urinstenar. Foder med höga halter av kalcium, fosfor och magnesium ökar risken. Se också på det som kallas aska för det är summan av alla mineraler i fodret. Höga halter av mineraler är alltså en risk om din hund har anlag för urinsten. Inte säkert att just din valp har det, men risken finns i rasen. Du kan ju höra med uppfödaren om valpens släktingar haft urinsten.

För att undvika den risken är rasfoder bra eftersom det är anpassat till rasen och Royal Canins Yorkshire terrier Junior har kalcium på 1 %, fosfor på 0.8 %, magnesium på 0,07 % och alla mineraler (aska) är totalt på 6,1 % i Juniorfodret. Du kan ju jämföra siffrorna med andra foder som du funderar på. Royal Canin är inte så köttrikt, men det är bra om hunden riskerar att få urinsten. Färskfoder är både mineralrika och proteinrika och utgör en större risk för urinsten.

Du kan gå in på tex animail.se och jämföra olika foder. Valpfoder är bäst för valpar eftersom det är anpassat för valpar. Välj foder för mindre raser och jämför. Royal Canins rasfoder är många negativa till, men ibland kan de vara bra om rasen har speciella krav. Vill man ha mer köttrikt finns andra foder, men här kan det passa.

[Forest]
6/4/12, 10:18 PM
#6

5 det bästa i färdigt foder man kan ge för minimera urinstenar sa en vetrinär att man ska ge färskfoder. Tycker att en bra ufd bör veta om detta o tala om det oxå för valpköpare, även tala om vilket foder de ger o varför de anser det som det "bästa" fodret.

Annons:
lizton
6/5/12, 11:40 PM
#7

Menar du våtfoder, Forest? Våtfoder och färskfoder är inte detsamma, men det kanske du känner till. Våtfoder innehåller mycket vätska och är det bästa att ge katter som lätt får urinsten. Det finns en del våtfoder för hundar  som är veterinärfoder och också för urinsten. Våtfoder är inte så näringsrikt och inget man brukar utfodra en frisk hund med.

Färskfoder är ofta väldigt proteinrika och purinrika eftersom de ofta innehåller mycket inälvor. Inget av detta är bra om hunden lätt bildar urinstenar. Det finns olika urinstenar, men oftast är det höga halter av mineraler och protein som inte är bra. Jag hört om veterinärer som avråder från färskfoder om hunden lätt får urinsten. Färskfoder finns förstås flera olika. Ljust kött som kyckling ska vara bättre än rött kött, men det blir ändå mycket protein i färskfoder.

[Forest]
6/6/12, 12:31 AM
#8

7 det vet jag att våtfoder och färskfoder inte är samma foder. Jag har en hund som opererats för felplacerad urinledare o vetrinären som har opererat henne sa att jag gott kunde ge henne färskfoderet jag ger våran andra hund.  vatten är viktigt för motverka urinsten Donna drack mycket lite vatten gämnfört vad hon åt i foderväg (torrfoder). Jag tror säkerligen du har lite rätt i det du säger men jag anser att ufd bör kunna sin ras väl och även ger det fodret de mår bra av. Jag anser RC foder innehåller en del skräp Tyst

Ingredienser

Ris, Köttmjöl (fågel), Majsmjöl, Animaliska fetter, Vegetabiliskt proteinisolat[1], Majsgluten, Majs, Hydrolyserade animaliska proteiner, Vegetabilisk fiber, Sojaolja, Boragoolja, Fiskolja, Jäst, Natriumpolyfosfat, Taurin, Hydrolyserad jäst (källa för mannan-oligosackarider), DL-methionin, Äggpulver, Hydrolyserade skaldjur (källa för glukosamin), L-tyrosin, Grönt te- och druvextrakt (källa för polyfenoler), L-karnitin, Hydrolyserat brosk (källa för kondroitin), Tagetesextrakt (rikt på lutein), Betfiber, Mineraler, Frukto-oligosackarider

dogg
6/6/12, 8:29 AM
#9

Hej! Fortsätt med Taste of the wild ett riktigt bra foder. Min hund åt Royal Canin när han kom till mig och hade ständiga analsäcksproblem som försvann direkt vid foderbyte till Taste of the wild. Tänderna blev också mycket lättare att borsta och hålla efter. Royal Canin innehåller bara massa onödigt, se till att vänja valpen från början och borsta tänderna varje dag, utfodra med Taste of the wild så kommer du få en frisk och välmående valp och sedemera vuxen hund! Att Thaste of the wild inte är anpassat för små hundar stämmer inte för det är mycket väl anpassat till hundar av alla storlekar och du har olika sorter som passar från stor till liten, en  hund är en hund oavsett storlek.

xjanniex
6/6/12, 3:01 PM
#10

Ok, tack för alla svar, verkar ju som att Taste Of the Wild är bra grejjer då :) Bara för att förtydliga är valpen en yorkshire blandning med ca 10 procent annat i sig och kommer alltså inte från kennel utan är uppfödd i hemmiljö. Jag litar på uppfödarens omdömme men å andra sidan är hon ingen expert på rasen på det sätt som en kennelägare är.. jag hade aldrig hört talas om detta foder förut så just därför ville jag bara dubbelkolla med er.

lizton
6/6/12, 9:22 PM
#11

Taste of the wild är ett av de bättre torrfoder som finns, men om hunden har anlag för urinsten så har deras foder höga halter av kalcium och ett par av fodren har 32 % protein. Sierra Mountain har lägst halt kalcium på 1,6 %, men kvoten kalcium/fosfor blir  hög, 1,6 när man dividerar kalcium med fosfor. Rek nivå är 1,2. Taste of the wild ska komma ut med ett valpfoder i okt/nov enl am hemsidan. De foder som finns nu är för vuxna hundar och inte anpassat för valpar.

TO>TW är ett betydligt bättre foder än RC, men inte för alla hundar.

Under april/maj har Taste of the Wild-påsar/säckar varit smittade med salmonella. De har haft svårt att identifiera smittkällan eftersom det kommit flera larm om det. Sök på Diamond Pet foods hemsida för info. Finns också på sidan dogfoodadvisor.se Datum och nr på smittat foder går att hitta. De vet inte om det spritts utanför USA. Det har varit ett par som skrivit om hundar som blivit dåliga av fodret i våras, men vet ej om det varit smittat eller ej.

[Forest]
6/6/12, 9:28 PM
#12

11 du kanske oxå vet om att samonella inte är så farligt då oxå med hundar och att de tillbaka kalla alla de "nr" av sina påsar. Flört

lizton
6/6/12, 9:58 PM
#13

Vuxna hundar klarar oftast smittan, men en valp med outvecklat immunförsvar kan bli riktigt sjuk. Människor kan bli mycket sjuka om de hanterar foderkulorna med händerna och inte tvättar sig direkt.

Diamond Petfoods tar salmonella-smittan på stort allvar och går ut med tydlig info och försöker inte dölja något och det är jättebra.

Annons:
[Forest]
6/6/12, 10:02 PM
#14

13 vart hittar man info att detta foder änds kommit skeppat över till oss? Det är många märken som har råkat ut för detta de är ju knappast ensamma om bli drabbade. Man får tillbaka pengarna om det skulle vara så, sist jag var o köpte en säck så fråga jag om detta men återförsäljaren sa att de inte kommit hit något av dessa "nr"

Nicolina
6/7/12, 12:34 AM
#15

Taste if the wild är ett "all life stage diet" dvs är utvecklat för att fungera för hundar i alla livsstadier, från valp, vuxen till gammal hund. Taste of the wild tillverkarna anser att det naturliga är att valparna äter samma mat som sina vuxna flockmedlemmar när de börjar äta fast föda, och därför är fodret klassat och godkänt för alla åldrar vilket också står tydligt på foderpåsens framsida. Så fodret ska gå alldeles utmärkt att ge till valpar.

Taste of the wild är ett jättebra foder innehållsmässigt, så du kan fortsätta ge det till din valp. Finns ingen anledning att byta bort ett bra foder och krångla med valpens mage i onödan =)
Foderkulorna är inte alls särskillt stora, fungerar absolut att ge till en liten hund!

Upp till toppen
Annons: