Annons:
Etiketthälsa
Läst 6840 ggr
Mixxie
3/25/12, 10:20 AM

Träna upp hundens kondition

Hur börjar man träna upp hundens kondition för sommarens alla agility tävlingar? Min hund har väl rätt så bra kondition men kunde förbättras lite. Har tänkt börja cykla och låta honom bära klövjeväska. Han är van vid cykeln men hur långt skall man cykla nu då vi nte cyklat på ett halvt år? Ska också köpa en ruffwear klövjeväska då den förrq är sönder hur mycket vikt är det bra att börja med, han väger ca 9 kilo. Vill ju inte överanstränga honom :)

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Annons:
[Sarahansson1]
3/25/12, 11:44 AM
#1

Cycklar du med en sån liten hund? många rekomenderar ju att inte cykla med småhundar just.

Men du kan ju alltid låta din hund gå i högt gräs då han får hoppa istället för att gå och bada :))

Mixxie
3/25/12, 11:47 AM
#2

#1 jag cyklar med honom, inga problem alls han är ca 37 cm i mankhöjd så han är inte jätte liten :) bra tips ska testa då snön är borta :P

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Changrila
3/25/12, 11:51 AM
#3

Dels borde du nog se till att göra skillnad på stryka och kondition när du funderar på hur du ska träna ;)
Att cykla är absolut bra för konditionen, att bära klövjeväskor ger mer för styrkan än själva konditionen. Självfallet är det bra att vara både stark och uthållig, men om man bara tränar styrka så kommer det inte automatiskt ge bättre kondition.

Just när det gäller kondition borde det inte finnas mycket som är bättre än cykelturer och långa promenader i lite besvärig terräng. Brukar ni bara gå på vägar, gå på skoggstigar, brukar ni bara gå på skogsstigar, gå i skogen där det inte finns några stigar (men se upp för fåglar som bygger bo på marken så här års!) och försök gå i så rask takt som möjligt.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

iita
3/25/12, 1:36 PM
#4

#1 lite nyfiken, varför skulle man inte cykla med små hundar? Har en dv pinscher på 5 kg som lätt hänger med på cyckelturer! Bara du vet hur mkt din hund orkar. Tänk förnuftigt och var försiktig Så du inte överanstränger voven bara! :) har du möjlighet cykla på mjuka vägar.

SmileyMalin
3/25/12, 2:09 PM
#5

Det är väl klart att även små hundar kan springa bredvid cykeln?! Min russell grabbar (26 och 32 höga) konditionstränar bredvid cykeln ett par dagar i veckan!

[Driva]
3/25/12, 2:43 PM
#6

det är väl ingen större skillnad på att rida med hund och cykla med hund, och jag vet massor som rider ut tillsammans med sina små hundar, och har aldrig hört att det varit något problem.

Annons:
[Sarahansson1]
3/25/12, 3:32 PM
#7

#4 jag har alltid varit lite överbeskyddande när de gäller mina hundar och kommer säkert alltid vara ovasett om det är en stor hund eller liten. För små hundar har ju mkt kortare ben och jag t.ex. ska cykla med mina två kan jag ju lika gärna gå för man kan ju knappt cykla. Det jag menar är att de ska ju vara i trav och inte galopp vilket små hundar lätt kan komma upp i. 
Därför har jag cykelkorg vilket de älskar att åka iGlad

[Forest]
3/25/12, 3:41 PM
#8

7 Jag har hört att man ska trava med dom allså inte ha full galopp. Själv cyklar jag inte med hundarna prova på det i höstas med Enja o det gick bra men tycker det är lite krångligt

[Sarahansson1]
3/25/12, 5:00 PM
#9

#8 men det är ju det jag menar att man ska trava med dem inte i galopp men våra små hundar kommer ju lättare upp i gallop än en stor. Det är därför jag tkr det är smidigt med en cykelkorg.

SmileyMalin
3/25/12, 5:23 PM
#10

Fast att bara trava har jag svårt att tro ger bättre kondition. Vi kör trav som grund men varvar med kortare stunder galopp o högt tempo!

[Ronon-m]
3/25/12, 5:49 PM
#11

För att öva upp kondition så ska hunden galoppera! Trav är en energisparande gångart, ger inte hunden speciellt mycket. Detta gäller alla storlekar.

Skritt - Muskelbyggande

Trav - Energisparande

Galopp - Konditionsbyggande

[Sarahansson1]
3/25/12, 6:21 PM
#12

Att hunden galoperar sliter  jätte mkt på kroppen och de kan visst komma i bra kondetion med att trava.

[Ronon-m]
3/25/12, 6:33 PM
#13

Trav ger inte speciellt mycket.. Däremot är det bra för motion och kondition att gallopera.

Annons:
Changrila
3/25/12, 7:02 PM
#14

#13

Det beror ju helt på vilken kondition hunden redan är i. För min unga, som inte är någon långdistansare, så ger det helt klart resultat av cykelturer i trav. Hon skulle aldrig(!) orka galoppera en mil, men travcykelturer på en mil går fint även om jag märker att hon är segare i slutet. Hon blir däremot inte ett dugg trött av raska promenader i en mil där jag håller sånt tempo att hon kan trava hela tiden. Det finns ju olika travtempon också.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Ronon-m]
3/25/12, 7:03 PM
#15

Ja det är ju sant! Men helt generelt så ger inte trav direkt mycker.

Changrila
3/25/12, 7:06 PM
#16

Nu känner jag visserligen mest kortdistansare (vinthundar), men jag tror faktiskt inte jag träffat mer än någon enstaka hund som inte skulle kunna få bättre kondition av travcykelrundor. Klarar de 5km, ja då kan man cykla en mil, klarar de en mil får man ta en och en halv. I riktigt rask trav tar det inte speciellt lång tid.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Forest]
3/25/12, 8:02 PM
#17

11 det visste jag inte, jag trodde det var som med oss gå är bra powerwalk ännu bättre för förbränna. Mina går ju aldrig typ de travar o de travar snabbt joggar vi så travar dom. det är högt tempo i deras trav när jag joggar skillnad från våran promenadtrav :) Den kan bli tillomed snabbare trav. Så energisparande det tror jag är mer promenadtraven men inte när jag joggar, galopp det kan jag tänka mig är mer kondis men de orkar inte så långt i bara galopp.

[Sarahansson1]
3/25/12, 8:04 PM
#18

#17 håller med dig helt!

[Forest]
3/25/12, 9:44 PM
#19

18, Ja småhundar travar ju ofta även på vanlig promenad mina går aldrig när vi är ute o går skulle dom göra det hade jag gått i snigelfart Tyst  men när jag tänker nu ska vi ut o träna upp muskler är det bakar och gärna grus/sand grushålan är kalas att träna i matte blir oxå rätt så trött Glad Galopp där förbränner de oxå sin energi snabbt jag tror mer på att man ska träna i trav och något längre än att bara köra trav för via o sen galopp längre sträckor. Sen underlag där är oxå lite att tänka på så inte hunden får skador. lagom mjukt underlag är bäst :)

[Sarahansson1]
3/25/12, 9:48 PM
#20

#19 ja jag själv tror ju att hunden slits mkt i kroppen om de ska galopera de klarar de ju av i korta sträcker eller när man har hunden lös och de kan springa stanna upp och gå ex då kan de ju stanna när de blir trötta. Men med en cykel är de ju tuvgna att fortsätta. Tänk om man cyklar på asfalt och så tvärstannar hunden för att den är så trött och man själv inte hinner reagera det kan bli hemska skador utav det.

Haha skulle testa att gå powerwalk en gång med de gick ju inte hundarna var ju tvugna att springa Glad

Annons:
[Driva]
3/25/12, 9:53 PM
#21

Verkar inte som så många här har läst träningslära :)

Om man tänker på en människa, spurtar man mycket och kör kortdistans så tränar man upp styrka och intensiviteten, men ska man springa långdistans och kondition så ska man springa lågintensivt LÄNGE.

Det är självklart att en hund tränar upp konditionen genom att trava , precis som när man själv tränar så får man öka längden efter hand och kondotionen ökar, men i slutet är det då långa lågntesntiva passen som ger bra syreupptaning i blodet= bra kondition.

Cassii
3/25/12, 10:16 PM
#22

Jag tänker nog att man tar intensiver, först lågt tempo, sen snabbt, sen mellan, lågt, och snabbt osv. Uppförsbackar är också bra. Men tempoväxlingar är det viktigaste Flört


Upp till toppen
Annons: