Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 17654 ggr
zLindaz
1/15/12, 2:24 PM

Hur ofta ska en 5 månaders hund äta?

Hej!

Vår blandraskille (shih tzu, lhasa apso och tyskspets) är fem månader.
Hur ofta ska han äta? Han har ätit tre gånger om dagen hittils men verkar inte intresserad av alla tre mål. När går man ner till två mål om dagen ?

Tack på förhand! Linda

Annons:
[Tess86]
1/15/12, 3:42 PM
#1

Vssa hundar äter tre mål mat om dagen hela livet, för att det är bättre för magen än att äta två stora mål och för att de blir hungriga annars. Men om han inte är intresserad av maten kanske det är för ofta för din hund eller så får han för stora portioner. Ni skulle nog kunna minska till två mål mat om dagen ifall han äter då.

Men hur serverar ni maten? Får han den alltid i skål? Vår hund kan svälta sig en hel dag ifall hon får mat i skål. Hon får alltid sin mat i form av någon berikning, i en "matboll", instoppad i strumpor eller annat som hon får jobbna med, gömd inomhus eller utspridd på marken utomhus så att hon får söka, då äter hon alltid.

[Forest]
1/15/12, 3:42 PM
#2

Har den inget intresse för "mellanmålet" så tycker jag du kan börja att hoppa över den. Jag ger våra frukost o kvällsmat eftersom Enja redan som valp inte ville ha sitt mellanmål så skippades dessa.

Annars kan man ge som 1 säger något mindre mål varje mål och 3 gånger per dag.

Rafflan
1/15/12, 3:48 PM
#3

jag ger 2 mål om dagen till min 14 veckor valp då han inte ens äter upp på en gång utan små äter under flera timmar :)

zLindaz
1/15/12, 3:50 PM
#4

#1 och #2 tack!

Han äter ur skålen men när han äter morgon och kväll är det intressant. Har aldrig varit problem att äta ur skålen som så, men nu börjar han intressera sig mindre för "mellanmålet"

Och portionerna är ifrån rekomendationerna på påsen, så tror inte dom är förstora men jag vet inte?!

Han går ju upp i vikt som han ska men man kanske kan testa att skippa mellanmålet då? Tror att dom rekomenderar att man ska börja ge dom två gånger vid typ sex månader så att det kan ju inte bli sån skillnad..

Tack igen!

Rafflan
1/15/12, 3:54 PM
#5

#4 det på påsen är en rekomendation, du vet att det är rätt mängd om din hund är i bra hulll. Är den tjock får den för mycket, är den smal får den för lite :)

zLindaz
1/15/12, 3:59 PM
#6

Ja men precis. Men han är inte tjock eller smal, men lite över medel. Så att gå ner till två mål är nog bra det också…
Jag tycker det är rätt svårt att avgöra också

Men man känner klart revbenen så det är ingen fara där men bra ändå om man drar ner till två mål :) Tack igen..

Annons:
russin
1/15/12, 4:50 PM
#7

Mina äter två mål per dag från 4 månaders ålder.

Kommer nog gå över till enbart ett mål (ger mest färskfoder) till min 1-åring och göra samma med den yngre när den är runt året - dom får så mycket belöningsgodis (torrfoder) under dagen att det knappt blir nåt i skålen när det väl är matdags - om dom inte ska bli fetaFoten i munnen

Michaela-N
1/15/12, 5:33 PM
#8

#7 Det är bättre för magen att få mat två gånger, ge de istället då mindre mängd vid tillfällena.

[Tess86]
1/15/12, 9:56 PM
#9

#8 Men om de får torrfoder under dagen som belöning när de tränar så blir det ju inte bara ett mål mat om dagen. Annars håller jag med dig om att det inte är så bra med en vrålhungrig hund som slukar hela dygnets mat på en gång, men i det här fallet hålls de ju mätta via träningen.

Upp till toppen
Annons: