Annons:
Etiketthälsa
Läst 14059 ggr
Dosi
2011-12-10 14:14

Kastrera kryptorkid hane?

Hej!

Jag undrar om det är någon som har/haft en kryptorkid hane som ni kastrerat?

Vår kille på 8 månader har bara en kula nere och man kan inte överhuvudtaget känna den andra så jag är ganska så säker på att den inte kommer ramla ner. Har länge känt att jag vill kastrera honom då han blir mer och mer stressad när vi är utomhus av alla dofter och revirkissar så ofta han kommer åt. Likaså vill jag minska risken för cancer.

Har ännu inte bestämt mig för en veterinär och tänkte kolla lite med er om någon har en aning om vad det kan kosta?(inte för att det spelar någon större roll) Kanske som en kastrering av en tik iom att det blir en större operation?
Något annat jag funderar över är hur lång läkningstiden kan bli?

Hoppas någon vet :)

Annons:
Ninja
2011-12-10 14:24
#1

Det blir ett lite större ingrepp eftersom de måste öppna i buken än bara pungen, men inte värre än när man kastrerar en tik t ex. Det blir några extra stygn bara, där de måste öppna för att plocka ut testikeln.
Det vanligaste är att de ligger nästan vid ljumsken sa vetten när mammas krypto skulle kastreras, så varför de letade ända framme vid bröstkorgen, sedan längre ner på magen, för att slutligen kolla ljumsken (där testikeln faktiskt låg) förstår jag inte.. :P Blir några extra stygn beroende på hur mycket det måste "kolla runt". Kanske det går att se var testikeln ligger med hjälp av ultraljud? För att slippa onödiga sår.. det var dock inget som vår veterinär gjorde, men det går ju alltid att höra sig för.

Ninja
2011-12-10 14:25
#2

Just ja, läkningstiden minns jag inte nu, men det var inte särskilt lång tid för något av såren. Pris vet jag inte och kan vara väldigt olika beroende på klinik, så det bästa är väl att ringa och fråga den du tänkt gå till.

AnneN
2011-12-10 14:27
#3

Har inte haft någon själv, men flera bekanta + jobbat hos veterinär för många år sedan.

Har för mig att det brukar kosta ungefär som att kastrera tik, men de priserna varierar kraftigt beroende på vart i landet man bor men också från ena kliniken till den andra i samma stad.

Läkningstiden är inte så fasligt lång, stygnen tas efter 10 dagar om inga komplikationer uppstått under tiden.

Kom bara ihåg att det inte är någon garanti att han slutar bli stressad av tikdofter bara för att han kastreras, även om många blir mindre intresserade så är det långt ifrån alla som blir det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Dosi
2011-12-10 14:45
#4

Okej, men då har jag ett hum om det hela iallafall.

#3. Så sant, det kan hända att det inte hjälper, men vill gärna ge det ett försök. Just nu är det svårt att ens ha honom ute då han blir stressad om han tillåts att gå och lukta :/

[Forest]
2011-12-10 15:03
#5

Min syster kastrera sin kryp, han fick andra åtkommor oxå bla foderallergi vetrinären påståg att kryptokider har ofta andra "besvär" något jag inte direkt tor på. Hans foderallegi höll dessutom i sig efter kastrering.

Dosi
2011-12-10 15:28
#6

#5. Det låter konstigt att de skulle ha andra åkommor bara för att de är kryptorkida.. Yoshi har inga andra besvär iallafall :)

Annons:
Noa-Nisse
2011-12-10 15:47
#7

Min vän som kastrerade din krypto hane fick det på försäkringen eftersom den ena kulan låg illa.

 Medarbetare på Hundar.ifokus

[Forest]
2011-12-10 18:39
#8

7 räknas det lite som doldafel kanske?

6 ne jag tror inte på det jag heller, det klingar lixom inte rätt för mig att så är fallet ;)

LillyB
2011-12-10 19:06
#9

#0: Min amstaffblandis Liston hade kryptorkid och var ca 8 månader då jag valde att kastrera honom. Jag ringde runt på olika kliniker jag litade på och skillnaden på priset var stort. På ett ställe skulle det gå på 10.000:- och på ett ställe på 4.500:- (samma för tikar på det stället), så jag valde att göra det på den billigare kliniken då även den är bra och pålitlig. Han sövdes ner och ingreppet tog ganska lång tid då dom hade svårt att hitta kulan. Men allt gick bra tillslut. Jag däremot var helt förstörd, så fort Liston somnat så började jag skaka och gråta och fortsatte med det tills han vaknade. Personalen blev antingen rörda eller tyckte synd om mig så dom gav mig rabatt, haha. Lite pinsamt men jag är hemskt blödig då det kommer till Liston. En tid efter hade han ett operationssår från pungen och över snoppen. Det hände att han råkade läcka lite lite kiss ett par gånger, men då såret läkt så slutade det helt. Han verkade inte ha speciellt ont men det såg ganska groteskt ut i början. Läkningen gick snabbt och smärtfritt men jag minns inte exakt hur många dagar.

Är iallafall väldigt glad att jag kastrerade honom. Ska man inte avla på sin hane så ser jag ingen anledning till att hålla honom fertil, eftersom det är en onödig påfrestning för honom med löptikar, mm. Min Liston har också stora problem med annat, bland annat epilepsi, stora hudproblem, mm. Hade jag hållit honom fertil och det hade blivit en tjuvparning så hade det inte varit roligt alls för de valparna. Tar man kulorna tidigt kan man också undvika vissa tråkiga saker som könsaggressivitet, mm. Könsaggressivitet kan bero på mycket annat också såklart, men vissa fertila hanar får starka drifter att finna tikar och konkurrera med hanar, de kan bli mer dominanta och där kan könsaggressivitet krypa in. 
Lycka till! :) Och fråga mig gärna om det är något mer du undrar.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Dosi
2011-12-10 21:25
#10

#7. Har kollat med min försäkring och det ingår inte tyvärr :/ Hade vart skönt om det hade ingått!

#9. Okej, det var skönt att höra att det gick bra :) Också bra att få höra lite hur det går till! Ja, ännu har min lille inte börjat hävda sig så mycket mot andra hanar utom häromdagen då det troligtvis gått en löptik precis innan och när vi mötte två andra hanhundar på vägen blev det ett väldigt skällande!

Kommer nog vara jobbigt att lämna över lillen när han blir sövd :(

LillyB
2011-12-10 22:16
#11

#10: Ja, min började också bete sig illa mot vissa hanar vid 8 månader ungefär, och jag bestämde mig snabbt för kastreringen då.
Ja, jag förstår det. Men det går ju oftast alldeles utmärkt så man oroar sig i onödan. Sen är det gjort och man slipper gruva sig mer för det! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Upp till toppen
Annons: