Annons:
Etikettövrigt
Läst 28938 ggr
jonnson
12/6/11, 10:10 AM

Hundar i butiker?

Jag har en vän som utbildat sin hund till diabeteshund, och nu är hunden fördigutbildad och får därför kallas för SOS-hund. Vad jag förstått det som, så får SOS-hundar förlja med precis överallt så länge dom har sin väst på sig och alltså är "i tjänst".

Men hur är det med alla dessa "vanliga" hundar, vart får dom följa med och vart får dom inte följa med? Läste någonstans att så länge olika butiker och liknande, inte har någon hundförbudslapp/-skylt på dörren/vid ingången, så får man ta med sin hund. Med andra ord, så FÅR man ta med sin hund när man ska in på H&M och kolla på kläder, om det inte sitter något på dörren?

Jag är inte den som tycker att man ska släpa runt på sin stackars hund om man ska ut och köpa kläder till sig själv, bara för att man FÅR. Men det kan ju vara bra att veta vad reglerna säger om det hela, eftersom jag ibland sprungit in på Pressbyrån och köpt en dricka eller liknande när jag väntat på bussen, och då har Milo fått följa med in. Vägrar att binda min hund utanför! Men då vissa i butikerna blivit sura och bett mig gå ut med hunden, så tänkte jag att jag ska kolla upp bestämmelserna lite mer. Särskilt nu när snön och kylan kommit, så vill jag verkligen veta om jag har RÄTT att ta med min hund in i olika butiker.

Men som sagt, jag har inga planer på att släpa med honom i alla butiker i stan bara för det, och verkligen inte var och varannan dag. Men vill som sagt bara veta vad reglerna säger. För som det är nu så ber jag oftast om ursäkt när någon ber mig att ta ut hunden, och gör som dom ber om. Men vore skönt att kunna/våga stå på mig i såna lägen, för att jag VET att jag har rätt. Och då få köpa min dricka eller busskort eller vad jag nu ska ha, och SEN gå ut tillsammans med min hund.

Annons:
[Highonbluetomorrows]
12/6/11, 11:03 AM
#1

Ja rent formellt får du ha med din hund i kläd/teknikaffärer så länge det inte sitter en skylt mot hundar/andra pälsdjur. Personalen kan dock be dig lämna hunden utanför så det är heller ingen rättighet att ha med den så att säga.

Så du har inte RÄTT att ta med hunden in i privata affärer, däremot är det inte heller olagligt att göra det (så vitt jag vet finns det ingen rättspraxis gällande det). Om folk blir sura vid åsynen av hund i affär så är det bäst att antingen 1) fråga först eller 2) gömma hunden bäst du kan ;).

Katti
12/6/11, 12:14 PM
#2

De får inte följa med in i affärer som säljer mat, då får affären med livsmedelsverket att göra (om de skulle vara där och kolla just då)!

När jag hade köpt min första valp och skulle hem till Gotland pajade bilen i Oskarshamn och vi blev kvar där över natten (vi sov i bilen!). På kvällen skulle jag köpa pizza och kunde ju inte lämna valpen utanför (vi vad då långt ifrån bilen), så jag frågade om jag fick ta in henne. De som jobbade där (inte svenskar!) tittade konstigt på mig och sa att SJÄLVKLART fick jag det. De förstod inte ens varför jag frågade! Det var -89, nu har nog även de bättre koll på vad som gäller i det här landet (tyvärr?)!.

Jag vet att allergi kan vara ett mycket svårt handikapp, men det är nog ytterst få i vårt land som inte kan vistas i en lokal där det någon gång har befunnit sig en hund… Jag tror att det är betydligt fler som har ont av parfymer och diverse medel som folk har på sig/tvättar i o s v. Men djuren har fått ta hela allergi-smällen, eftersom de är lätta att se och att stänga ute.

Jag vet en arbetsplats där man ordnat en parfymfri toalett för de allergiska. Men på väggen har man satt upp en sån där manick som sprutar ut doft med jämna mellanrum… Det är ju som att ha en allergifri lokal med fåglar i ett hörn för att de är så vackra!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Mischa
12/6/11, 12:14 PM
#3

Det är upp till butiken att avgöra även om en skylt inte finns.

Och livsmedelsbutiker säger ju sig självt att amn inte tar med djur in.

≧◔◡◔≦

PetraKarin
12/6/11, 1:10 PM
#4

#2 Men på pizzerian är det ju inga konstigheter  att ta in hunden om ägarna säger okej. Det är att ha djur i området där maten tillreds som lagen säger nej till. Det är därför det inte är okej med djur i matbutiker, där finns ju matvaror framme.
På restauranger och kaféer är det upp till ägarna att avgöra om det ska vara djurfritt eller ej, så länge de inte släpper in dom i köket.

Men de flesta restauranger och kaféer säger ju nej till djur utom i uteserveringen, tyvärr. Det kan ju vara lite jobbigt under vintertid och sämre väder om man har en hund som är van att få följa med över allt, en valp eller en hund som inte kan vara ensam. 
Då är det bra att komma ihåg att på gallerior är hundar (generellt, men lokala regler kan förekomma) tillåtna och kaféer och restauranger vars serveringar ligger öppet i gallerian och inte i en separat lokal räknas som uteservering och då är det okej att äta där och ha med hunden. Men jag brukar se till att hunden inte är med ända fram till kassan, ifall någon tycker att det är obehagligt med hund nära disken eller där man tar bestick eller dylikt. 
Detta var till stor nytta för mig i vintras när min valp var liten och jag pluggade på distans. Jag var hemma ensam jämt och kom inte ut mycket så behövde komma ut på "lunchdejt" med mina sambo eller vänner då och då.


Honestyisdead
12/6/11, 1:24 PM
#5

Inga utrymmen där det hanteras livsmedel får lov att ha kontakt med djur. Ganska logiskt.

Och ärligt talat förstår jag inte varför man ska ha med sig hunden till stan om man ska in i affärer och handla. Det finns folk som är så allergiska mot hundar att de får reaktioner om de går in i en butik där en hund är eller har varit. Så jag tycker man får tänka på andra och lämna hunden hemma. För mig handlar det om respekt för allergiker. Hundarna behöver inte vara med oss alla dygnets minuter. Vill man att vara med hunden så mycket kan man alltid be någon annan handla hem det man vill ha Flört

Kan man inte lämna sin hund ensam, då får man jobba på ensamhetsträningen. För det underlättar ju ens liv om man kan gå någonstans utan hunden. Går inte detta av någon anledning så får man ju ha någon som kan passa hunden.

Kalli
12/6/11, 1:45 PM
#6

#5: I vissa situationer är det helt mer praktiskt om hunden skulle kunna följt med in. Vi kan ta TS ex. med pressbyrån, direkt hämtat ur verklignheten;

Jag ska till en kompis och har slut på pengar på mitt busskort, för mig vore det självklart enklare att kunna gå till pressbyrån, fylla på mitt busskort utan att behöva binda hunden utanför och sedan ta bussen ut till min kompis istället för att gå till pressbyrån, gå hem igen, hämta mina hundar och gå till exakt samma plats jag var 25 min tidigare.

Därmed inte sagt att jag alltid tycker att hundar borde få följa med in överallt, men man behöver inte ha särskilt mycket fantasi för att inse att det finns situationer där det varit lättare för mig som hundägare om de fick det. :)

Angående allergi, om personen är så allergisk att den får en allvarlig reaktion av att en hund varit i lokalen kommer personen få en lika allvarlig reaktion av att stå bakom mig valfri djurägare i kassan. Eller åka buss där en hund är/varit eller passera en hund på gatan. Självklart fruktansvärt för personen ifråga men det är möjligtvis en promille av Sveriges befolkning som är så allergiska.

Annons:
jollycox
12/6/11, 1:52 PM
#7

Tänk på att endel är hundrädda också. Tänk er en hundrädd person som står i kassan på tex pressbyrån och så kommer folk in med sina hundar och ska "bara" fylla på busskortet…
Jag håller med Hera, varför ska man ha med hunden till stan när man ska gå i affärer? Kan man inte lämna sin hund ensam någon timma så är det dags att börja träna på det eller/och ordna någon som kan passa hunden när man är borta längre stunder.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Honestyisdead
12/6/11, 1:59 PM
#8

#6 Om man reagerar på en hund i lokalen betyder det inte att man reagerar på en människa som varit i kontakt med en hund. Jag ser skillnad på att man som människa varit i kontakt med djur, och på att utmana allergiker genom att ha med djuret in.

I ditt exempel hade jag sett till att ha kortet laddat innan jag ska iväg. Förslagsvis genom att ladda det på nätet.

Jag ser faktiskt inga tillfällen då man behöver ha med sin hund i i affärer. Kanske då om hunden blir skadad och man behöver ha värme tills hjälp kommer.

Kalli
12/6/11, 2:17 PM
#9

#7: Fast vem har sagt något om att man tar med sin hunden när man planerar in en shoppingrunda på stan? Oftast är det ju snarare så att man har en aktivitet med sin hund och råkar passera en affär/butik.

#8: Jag har inte sagt något om behöver, jag förklarade varför det i vissa vardagssituationer vore enklare och mer praktiskt för hundägaren att ta med sig hunden. Jag har inte heller sagt att jag tycker att man har rätt att ta med sig hunden in i butiken. Försök att läsa vad jag faktiskt skriver?

Självklart är det nästan alltid så att man kan ordna vad man behöver utan att ha hunden med sig. I mitt exempel tar det bara en promenad och 25 minuter extra att fylla på kortet, det går inte att göra över nätet nämligen. Men en sån situation är kanske svår att föreställa sig när man inte lever med en hund. :)

Det jag säger är alltså inte att hundar bör/ska få följa med överallt, som någon redan nämnt i tråden har man heller ingen som helst rätt att ha hunden med sig om butiken ber en att gå. Det jag vänder mig  mot är bara fantasilösa människor som inte inser att det finns sitationer där det varit lättare om man kunnat ta med hunden.

Att du tycker att det är värre ur en allergisympunkt att en hund varit i lokalen mot att som allergiker stå bakom/framför en människa med stallkläder är rätt orelevant. Det relevanta är väl ändå vad som avger mest allergener?

Honestyisdead
12/6/11, 2:25 PM
#10

#9 Jag har ju faktiskt levt med hundar, så det är inte speciellt svårt att sätta sig in i situationen Kyss Är med hund mellan varven nufötiden också Glad

Trodde att man kunde ladda korten genom nätet i hela Sverige, mitt misstag.

Visst kanske det hade varit lättare, men det betyder inte att jag väljer det alternativet, eftersom jag tänker på andra. Så nej, jag anser inte att man någonsin behöver, bör eller ska ha med sin hund i affärer bortsett från aktufall.

Men jag förstår att alla inte håller med mig, och det är helt ok. Jag kan inte tvinga andra att leva som jag gör Tungan ute

Katti
12/6/11, 2:28 PM
#11

#6 skrev

"Angående allergi, om personen är så allergisk att den får en allvarlig reaktion av att en hund varit i lokalen kommer personen få en lika allvarlig reaktion av att stå bakom mig valfri djurägare i kassan. Eller åka buss där en hund är/varit eller passera en hund på gatan. Självklart fruktansvärt för personen ifråga men det är möjligtvis en promille av Sveriges befolkning som är så allergiska."

Exakt! Tyvärr är det ofta (jag säger absolut inte att det är så alltid!!!) så att det är hundrädda människor som är allergiska. Jag vet flera (många faktiskt) som är hundrädd och som har fått allergiska barn. En slump? Inte bara hävdar jag! Det är så mycket lättare att säga att man är allergisk, eller att barnen är det, än att säga att man är rädd. Får man en allergisk reaktion av att se en hund på avstånd (ja, jag vet de som får det), men inte av att träffa mig i mina hundkläder så är det ingen fysisk reaktion.

Måste tillägga att jag har all respekt för de som är hundrädda och tycker att de ska få hjälp. Detta borde göras redan i skolan (utomhus självklart!) eftersom hundrädda barn påfallande ofta har hundrädda föräldrar som inte förmår ta tag i problemet.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

PetraKarin
12/6/11, 2:36 PM
#12

Jag tar inte med min hund överallt bara för att. Och jag försöker lämna henne hemma eller med hundvakt om jag ska shoppa eller göra ärenden där jag inte av någon anledning behöver ha henne med.

Däremot försöker jag alltid ha henne med så mycket som möjligt när det inte enbart handlar om shopping eller andra offentliga aktviteter där hon kan störa någon eller själv bli störd. 
Som många brukar säga, jag har inte skaffat hund för att ha henne väntandes hemma utan för att vara med henne så mycket som möjligt. Så hon får följa med när jag umgås med familj, umgås med vänner och bekanta, gör ett snabbt ärende från eller på väg till något, kanske träffar någon för en fika i eller i närheten av staden, med mera.

Dessutom bor jag i en storstad och har inte bil. Så det är naturligt att hon får följa med i bussen, på offentliga platser och på ärenden som man gör på väg till eller från något. Även om det är rena hundaktiviteter vi är iväg på.
Jag skulle aldrig lämna henne utanför en affär eller med en främling eller dylikt så om jag har henne med och ska göra ett ärende får hon helt enkelt följa med in. Men självklart repsekterar jag mataffärer, butiksägare som inte vill ha in hundar eller människor omkring mig som tycker att det är obehagligt med min hund. 
Så när jag måste handla mat eller annat där hunden inte får vara med ser jag självklart till att hunden är hemma istället, att någon annan kan göra ärendet åt mig eller att någon passar hunde så länge.


Upp till toppen
Annons: