Annons:
Etikettänglahundar
Läst 60314 ggr
MonaAlexandra
2011-10-30 21:33

Hur gammal blev din hund?

Hur gammal blev din hund?
Hur dog han/hon?
Vilken ras?

(Beklagar sorgen)

RIP

Annons:
[Forest]
2011-10-30 21:39
#1

Bamse 17 år + ras melanpudel, uppväxt med den godingen, pigg även som gammal gubbe

Chanel blandras softis-glen+nån mer ras?  6 år pga sjukdom fick vi ta bort henne Gråter

zoolatri
2011-10-30 21:43
#2

Ingen av mina egna hundar har lämnat min sida än.

Familjen har däremot haft några hundar genom åren som gått bort. Först västgötaspets-blandningen Mojje, han blev 11-12 år. Vet inte riktigt varför han somnade in, jag var bara några år då. Sedan bordercollien Lido blev 16 år, han fick en hjärnblödning, pigg och fräsch i övrigt förutom lite åldersstelhet. Nästa bc, Julle, blev 15 år, han blev gammal helt enkelt. Nästa, Chicko, den korthåriga bc:n blev bara 5 år tyvärr, han fick leukemi. Nuvarande bc:n mina föräldrar har är 11 år på julafton:) Honom hoppas vi ha med oss i några år till.

[Asta]
2011-10-30 21:55
#3

Akito - Schäfer, blev 11 år. Fick tas bort pga cancer i magen

Bimbo - Blandras Sheltie/cockerspaniel. Blev 16 år. Fick tas bort pga hög ålder helt enkelt.

Fridaaaa
2011-10-30 21:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Frasse - blandras - 11 år (familjens) dog januari 2009 pga åldern
Lufsan - Blandras - 1 år (familjens) - Avlivades pga grov höftskada (troligtvis medfödd) april/maj 2010

(jag&Frasse på bilden sommaren 2007)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anibaz
2011-10-30 22:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Rasken, Schäfer/St Bernhard - 12 år

Belimas
2011-10-30 22:06
#6

Räknar även med familjens tidigare hundar.

Anni
golden retriever, blev runt 7 år om jag inte minns fel. Hon hade hd-fel och hade så ont sen mot slutet så hon fick somna in.

Ruff
shih tzu, blev 10 år och dog p.g.a. något gift som gick in i blodet antagligen något som han hade fått i sig ute.

Bella
släthårig foxterrier som blev 3 år, hade gravt hd-fel och pålagringar på framför allt ena höften och trots operation blev hon inte bättre så hon fick somna in.

Atlas (min egna)
leonberger, blev 4 år och fick somna in p.g.a. DCM (hjärtsjukdom).

Annons:
MonaAlexandra
2011-10-30 22:07
#7

Tror jag kommer gråta ögonen ur mig den dagen min lämnar mig.

#5 fin bild :)

Vi får hoppas att hundhimlen är full med tuggben och andra go'saker :)

Ketang
2011-10-30 22:13
#8

Tik, 14år "Wheatern" reumatism, sköldkörtelfel, tumörer, ålder.

Hane, 6½år rottis/schäfer grava hd fel med mycket pålagringar.

Hane, 6½år toypudel, förstorat hjärta, pålagringar på hjärtklaffarna, vättska i lungorna, inkontinent efter kastrering, sköldkörtelfel.

Hane, 6½år. Storpudel Epilepsi, sköldkörtelfel, stress och spondylos.

Viccan92
2011-10-30 22:41
#9

Hane King troligen hjärtattack 5år

Hane Trolle allvarliga hudproblem som han haft och fått medicin för hela livet 8år

Hane Bamse Hotspot + någon annan allvarlig sjukdom som gjorde att han gick ner i vikt 8½år

Alla var newfoundlandshundar.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Agilityvovven]
2011-10-30 22:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Cesar skulle fylla 12 år, avlivades av cancer, i levern & något annat ställe. Han hade även diskbråck och början till problem med ögonen, grå starr om jag minns rätt.

Festis var bara 6 år, avlivades av cancer i levern. Avlivade henne 25 juli i år..

Båda var av rasen Flatcoated Retriever.

Bilden är på Festis sommaren 2010, har inga bilder på Cesar på denna dator.

[malin12345678910]1
2011-10-30 23:48
#11

Min hund Zera blev 10 hon var en rottweiler hon fick cancer för att hon var så gammal för gammla hundar brukar ju få fel tex cancer,njurcancer och mm.

Fridaaaa
2011-10-30 23:53
#12

#11 Nja håller inte riktigt med dig där. Cancer är inte åldersrelaterat

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[malin12345678910]1
2011-10-30 23:57
#13

Oj juste ;)

Tänkte fel.

Annons:
[Asta]
2011-10-31 00:11
#14

Cancer, eller tumörer, i sig är inte åldersrelaterade, men trots det löper gamla hundar en större risk att få tumörer precis som gamla människor. Står bla om det här och här.

[malin12345678910]1
2011-10-31 00:13
#15

Okej

Chilli10
2011-10-31 07:49
#16

Rottweilern Max blev 11 år, avlivades pga att han var gammal och skruttig helt enkelt. Han hade i yngre dagar halkat i en isig trappa, när han blev äldre tynade hans muskler i bakdelen bort, han blev verkligen sjukt smal över baken. Den sista tiden ramlade han ibland när han skulle resa sig, bajsa mm.

Rottweilern Castor blev 9 år, avlivades pga av att han haltade och haltandet i sig berodde på pålagringar. Han var trots detta hur pigg och glad som helst!

Fransk Bulldogg Tequila, 4 år, avlivades pga diskbråck.

Flatten Inka, avlivades i äldre dagar. Har för mig att hon hade borelia, mamma ha berättat att mot slutet ville hon knappt gå, det liksom gjorde att hon fick ont i lederna. Vet ej hur gammal hon blev.

Golden Robin, fick hjärnblödning. Vet inte heller hur gammal han var. (jag var för liten för att komma ihåg, måsta fråga mamma :P )

Gaiezza
2011-10-31 08:29
#17

Endast 8 år då han blev överkörd av en cyklist som bara cykla vidare!

Boy fick även problem med hjärtat… så vi tyckte att det var bäst att han fick somna in Gråter

Bacon, svaret är bacon. 

Hanna Andersson
2011-10-31 08:31
#18

Våran älskade Diva blandis mellan amstaff/engstaff fick vandra över regnbågsbron i torsdags 27/10-11. 6 år gammal pga sjukdom. Hjärnblödning/tumör.

Gaiezza
2011-10-31 08:36
#19

17# Boy var en Cavalier kings charles spaniel)

Bacon, svaret är bacon. 

Chilli10
2011-10-31 08:39
#20

#18 Beklagar Rynkar på näsan

Annons:
Namiko
2011-10-31 09:10
#21

Min hund har många år kvar men 3 av familjens hundar är borta.

- Linus, golden, blev 11 och fick mag(?)cancer

- Atlas, bichon frisé, var 7 år då hans lever gav upp

- Kosmos, golden, blev 8, avlivades förra veckan pga skelettcancer i båda frambenen

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[malin12345678910]1
2011-10-31 09:55
#22

beklagar :(

jollycox
2011-10-31 10:03
#23

Ajax, 12 år(2004), bichon frisé, han fick utslag på kroppen och vi behandlade det men det kom tillbaka.
Lady, 12år(2007?), golden retriver, hon hade epilepsi och fick dålig lever pga medicinen. Och så blev hon stel och kunde knappt resa sig.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

LinaK
2011-10-31 10:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Min border collie Chief blev 13 år, vi avlivade honom 10:e december 2008 pga av diabetes och ålderskrämpor.

Saknar dig älskade vän..

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Loveradio
2011-10-31 11:10
#25

Usch blir tårögd av denna tråd Gråter Blir inte bättre av att jag lyssnar på en sorglig låt samtidigt.

Vila i frid alla fina hundar. Beklagar verkligen sorgen.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

thildatessie
2011-10-31 11:24
#26

Cola 16 år. Dvärgschnauzer

Clark 14 år Dvärgschnauzer.

Båda dog av ålder, Cola var Clarks mamma :)

Stitch som jag har nu är 5 år och är en go och glad blandis mellan Jack Russel Terrier och Dandie Dinmont Terrier, men han ser ut som en Dandie :)

Qviq
2011-10-31 11:35
#27

Chilli 13 år, collie blue merle. Fick ta bort henne i slutet av sommaren då jag insåg att hon inte längre hade någon livskvalite kvar. Döv och halvblind mot slutet…

"Chaos is a friend of mine."

Annons:
[Ametisth]
2011-10-31 11:56
#28

Amor 19 månader.. Vart tvungen att ta bort honom då han varit i 5 olika hem och blivt misshandlad på flera. När ja inte klarade av honom ansåg jag att det bara varit grymt att skicka honom till ytterligare ett hem.

R I P fina killen<3

fettmedkevlar
2011-10-31 13:29
#29

Schäfertik 13 år, cancer i hela kroppen.
Schäfertik 8 år, cancer i hela kroppen.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

sallberglina
2011-10-31 13:40
#30

Våra tervar har blivit 12-13 år ungefär och avlivats av åldersrelaterade skäl (syn bl.a.) samt förslitningar i kroppen. Mamma hade någon terv som dog ung av trolig hjärnblödning/-propp.

thildatessie
2011-10-31 14:04
#31

#26 Glömde skriva att mina hundar dog naturligt av ålderdom.

#29 Vilken otur du har haft :( beklagar..

MonaAlexandra
2011-10-31 14:26
#32

Det är aldrig roligt när någon man älskar försvinner.
Men man får iallafall tacka för tiden.
För så länge ni gjort deras liv värt att leva, så har ni något att le för.

Och ni verkar alla har haft ett speciellt band mellan er och era hundar.
Hoppas dom ha det bra på andra sidan.

God bless!

fettmedkevlar
2011-11-01 12:50
#33

#31 Ja det känns så himla trist att just DEM skulle bli sjuk. Men så tror jag att dom flesta hundägare känner.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Lilllens
2011-11-01 13:04
#34

Min mommos hund Adolf var inne på sitt 20e år när han dog. Han var yorkshire terrier. Vet inte vad han dog av, men hans gamla lilla hjärta orkade väl inget mer.

Annons:
Cockerspaniel
2011-11-01 13:14
#35

När jag var liten, runt 4-5 år hade mina föräldrar en Labrador tik vid Diba som somnade in vid 6 års ålder pga livmoderinflamation. Så det var så synd att hon fick lämna det lyckliga liv hon hade vid en sådan tidig ålder.

Mins henne inte men så som mamma och pappa berättat så godhjärtat om henne får mig att sakna henne ^^


Scully
2011-11-01 14:55
#36

Min första hund, en Finsk spets tog jag bort, endast 5,5 år gammal. Han fick kraftig epilepsi, jag pratade med både rasklubben samt veterinär och de var överrens att han skulle fortfarande ha problem med anfall då det i början var så kraftiga, så min guldklimp fick somna in alldeles för tidigt Gråter.

Min andra hund en Schäfer blev inte ens 2 år.. Hon hade en del problem redan då jag köpte henne (Det var därför jag köpte henne, för tyckte så synd om henne) Hon hade öroninflammation som jag ej fick bort, sen fick hon foderallergi och problem med analsäckarna och till slut blev hon så oberäknelig. Det sista som gjorde att jag tog beslutet var då jag väntade mitt barn. Vi var och hälsade på några som hade ett litet barn, då jag skulle hålla barnet så var hon på väg att hugga det.. var bland det värsta jag varit med om.. Så en vecka senare fick hon somna in och slippa allt lidande.

Så nu hoppas jag att min nuvarande hund får leva läänge, hon är 7,5 år och frisk som en nötkärna.

Sofiieeee
2011-11-17 23:16
#37

Många av er har verkligen haft otur med sjukdomar & olyckor!
Det måste vara sjukt svårt att fatta ett beslut som avlivning på en ung hund.. :(

Vila i frid alla fina vovvar.

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Ketang
2011-11-17 23:24
#38

#37 I mitt fall (#8) så har det varit ganska självklara beslut. När en hund inte ens är 7år men inte orkar gå en normal promenad utan att hosta halvt ihjäl sig pga hjärtat så är det ganska "enkelt". Eller när en hund hugger kraftigt efter veterinären pga smärta i ryggen som inte går att bota. Däremot om hunden är gammal och sakta sakta blir lite sämre för varje vecka som går. DÅ tycker jag det är svårt att avgöra när det är dags. Hur länge vågar man vänta innan man klivit över den där osynliga linjen som säger att man drivit det för långt?

Däremot är det tunga beslut. För mig har det varit otroligt jobbigt att avliva hundar som i normala fall bara levt halva livet och borde ha minst lika lång tid kvar…

Sophey
2011-11-18 08:23
#39

Hur gammal blev din hund? Han blev 8 ar gammal
Hur dog han/hon? Han fick nagon sorts hjarnblodning och vi forsokte att kampa och hitta en losning med veterinarens hjalp men i slutet blev han otroligt aggressiv av att han formodligen led sa det fanns inget annat val.
Vilken ras? Han var en blandning mellan karelsk bjornhund, siberian husky, border collie och schafer

Medarbetare på matlust

Sofiieeee
2011-11-18 13:43
#40

#38 Väldigt sant förstås, man måste ju se till hundens bästa.Men det hade inte hjälpt ändå,  Även om jag visste att jag gjorde det rätta.

Jag fruktar för den dagen jag måste gå in till veterinären men min lilla hund. Jag vill inte vara med, jag vill inte att hon ska somna i min famn och se hennes hjärta sluta slå.

Usch och fy. Men jag bara vet att jag måste. Har jag väl tagit hem henne en dag och levt med henne de 9 år hon är fylld nu så är det mitt ansvar att finnas där de sista minuterna oxå. Det är vad jag tycker, att ha djur är inte bara glädje, det är en dag av sorg med.  Men det som sagt hjälper inte så mycket. Men med tanke på hur många här och alla andra som har klarat det så varför skulle inte jag. Life goes on.

Ketang
2011-11-18 14:51
#41

Precis, Life goes on. Och man klarar mycket mer än man tror. Jag har vid vissa avlivningar kännt lättnad till och med. Har varit inne med vänners hundar också så jag har nog varit inne med ett 30 tal djur under alla år. Det är sjukt mycket men inte bara hund utan katt, kanin, häst och till och med anka. Och man vänjer sig! Dom gånger jag kännt lättnad har varit gånger då djuret lidit och man riktigt sett på djuret att den inte mått alls bra! Med mina egna (det är förståss skillnad) har jag kännt lättnad med två av dom. Detta var två hundar som hade mycket problem. Båda unga, men väldigt sjuka och innan man fattat beslutet går man och spänner sig. Man är ständigt orolig för hur hunden mår och efter åt släpper alla spänningar och sorgen kommer i stället.

Det svåraste är nog ändå att få andra att förstå varför man avlivat och hur jobbigt det är. Många har åsikter och tyvärr är det ofta man hör om folk som lägger otroliga summor och tid på sjuka hundar som mest bara lider. Veterinärer vill göra mer och mer och man drar ut på lidandet för många djur alldeles för länge. Så när jag avlivat hundar som "sett friska ut" utåt så har jag fått endel elaka komentarer från människor som inte kan ett dyft om djur och sjukdommar och som inte heller sett hunden ligga under sängen 3dagar i sträck, kissat på sig och som vägrar komma fram för att ta sina mediciner osv. Jätte tråkigt att få höra att man avlivar djur för att man tröttnat på dom eller antt man skulle ha det som "fredags nöje". Så jäkla spännande är det inte att ha sjuka djur som man oroar sig över dygnet runt!

Annons:
Spotifys
2011-11-18 22:05
#42

Hade två golden retriver när jag var yngre.

Jessie blev 15 år och var frisk som en nötkärna till sista dagen när allt bara stängde av..

Sassa blev 11 år. Vi var tvugna att ta bort henne då hon hade en tumör i halsen.

Qepta
2011-11-19 15:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Min tervuerenvalp fick avlivas vid 7 veckors ålder.
Hon var tvilling till en annan valp, man såg på en gång att hon var mycket mindre och inte alls lika uteckad som de andra valparna.
Vi stödmatade henne från att hon var några dagar.
Hon var pigg och började ta plats hos de andra valparna, så vi trödde att hon skulle klara sig.

En dag så skadade hon tassen och fick ett epelepsiliknande anfall så hon åktes in till veterinären.
När hon kom in så var vet jätte shockad över att valpen fortfarande levde.

Men tyvär så fick hon somna in.

R.I.P Finaste Pimpim Gråter

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
2011-11-19 15:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Här ser ni skillnaden på Pimpim och hennes kullsyson.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

LMTninis
2011-11-22 22:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Chicken blev 16 år, hon var en jack Russel terrier som fick hjärnblödning så vi tog bort henne :c

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk
~ Hemsida: Laoop.weebly.com

[Wolverina]
2011-11-22 23:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Min älskade blandis fick jag nyligen ta bort (2011.11.11) p.g.a dåliga höfter, kraftig artros och hälta! Saknar henne nåt så ofattbart men nu slipper hon iaf ha ont nå mer! Hon blev 11 år & 4 månader Gråter

Loveradio
2011-11-22 23:36
#47

#46 Beklagar verkligen :(

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

sofiek90
2011-11-23 00:01
#48

Malte korsning av tibetansk spaniel och pekingese (kan vart nån mer ras, ha var hittehund och ingen ägare hörde av sig och såldes då till min familj 2001) avlivades pga diskbråck 7 år gammal.

Perla, schäfer dog i en olycka endast 3 år gammal - nästan på dagen 3 veckor efter Malte.

Vi "passade" en gammal schäfertik också ett tag, men fick inte tag på ägaren. Hon avlivades strax innan jul 10+

Jag hoppas att de två hundar jag har idag lever ett antal (högt antal) år till.

MVH

Sofie

Annons:
Ronja06
2011-11-23 01:14
#49

Lenny, lite över 1 år. Dog av akut förgiftning - råttgift. En fruktansvärd olycka. Gråter Lenn var inte min, men vad jag älskade denna hund. Var till och med jag som hämtade hem honom som valp. Ljuvlig helt igenom.

Han var en mix mellan Isländs Fårhund / Norsk lundehund / Schäfer

Mvh Emelie Förlägen

mabia
2011-11-23 13:40
#50

Hej!

Lufsen, airedaleterrier blev 10½ år och fick somna in pga ålderskrämpor.

Sally, rottweiler blev 11år och 11 månader och även hon fick somna in pga ålderskrämpor.

Midas, min vackra rottwelier blev 5 år och 4 månader, och hade många sjukdomar…epilepsi, kronisk bukspottkörtelinflammation och diabetes. Han somnade in efter en stor och svår operation, och troligtvis av den långa narkosen, den 5 april i år.

Sörjer honom så det gör ont :(     så även…………Malte, sankt bernhard som är 4½ år, pigg och allert och som förhoppningsvis har måååånga år kvar ännu. För att göra honom glad efter Midas bortgång flyttade två vackra ragdollkatter in till oss och Malte är så glad över sina kompisar Ragge och Rut. :)

Ha det gott!

mariatingsund
2011-12-31 19:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Vår älskade Beppe levde 12 år och en dag. Pga att han hade knappt kunnat hålla sig på bakbenen, valde vi att han kunde somna in 28 december i år innan han blir helt lam. Nej, vi valde inte. Vi var tvungna att ta beslutet. Kunde kanske vänta några dagar, men ville skona honom rädslan för nyårsraketer. Jag gråter mycket sen dess, bara några dagar har gått. Vi har honom kvar i våra hjärtan, han var vår speciella älskade livskamrat.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Kitten86
2011-12-31 20:30
#52

Min familjs bamsebjörn, Newfoundland hunden Nalle, som jag hade lyckan att växa upp med ett par år fick vi ta bort när han var 10-11 år. Detta pga sjukdom, han började tappa bakbenen och fick sämre njurfunktion.

Han kom till min familj när han var ca 3 år gammal. Då hade han växt upp på en gård med får. Han hade bott hela sitt liv ute under ett träd, fastsatt i en kedja som var ca 4 m och utan vindskydd. När föräldrarna skulle skiljas så ville ingen ha hunden och han var på väg att avlivas. En bekants (till mina föräldrar) syster var veterinär, det var så vi hittade honom… Åkte och skulle titta/ hälsa på honom och när vi öppnade bilen hoppade han in och ville inte hoppa ut, så han fick följa med hem Skrattande Med oss hem minns jag att vi fick tipset "ingen idé att försöka få in han i huset, han vill inte. Och får du in han så river han allt!"

Åkte med ALLA rutor nervevade, så mycket stank han. Hem, rensade badrummet och sen blev det dusch med stort D. Rann svart vatten om hunden!! Sen satt min mamma och handklippte bort alla tovor ur pälsen och borstade honom med omsorg. När det sen blev dax att gå ut på kissrunda så fick vi inte ut hunden genom dörren, först. Med mutor och båda mina föräldrars muskelstyrka fick vi ut honom. Det är nog den snabbaste kissrundan till dags dato jag sett en hund göra Tungan ute Min älskade nallebjörn som jag saknar än idag!!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[hyperiion]
2011-12-31 20:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Hilda

Ras: wheaten terrier

Ålder:8 1/2

Min fina underbara flicka fick vandra till regnbågsbron 12 juli i år. Hon fick cancer i hela magen och blev väldigt sjuk väldigt fort. Saknaden efter min bästa vän och finaste  prinsessa är stor<3

Moast
2012-02-28 09:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

GråterHar en frisk, pigg labbe nu… men innan henne hade vi en goldentjej (DAISY) som fick somna in på två års ålder. Daisy hade många fel från valp, urinvärksinfektion började det med, hjärtproblem, hade ont i övriga kroppen, och det slutade med att tarmarna inte orkade längre… Gråter ´RIP DAISY <33

Moast
2012-02-28 10:00
#55

Bilden av Daisy är tagen sista dagen hos oss Gråter

Annons:
LLLINN
2012-02-28 10:25
#56

Yankee, Schäfer, blev 12 år . Avlivades p.g.a. ryggsmärtor (ålder) :((

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Michaela-N
2012-02-28 10:45
#57

Fia, tax, var tolv år när hon avlivades på grund av sin juvertumör :'(

Adalissa
2012-02-28 11:42
#58

Min förra hund Senna, en korsning golden/new foundland blev tyvärr bara 9 år. Hon fick akut livmoderinflammation och fick lov att avlivas. Det gick alldeles för fort och var fruktansvärt jobbigt.

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

pehu
2012-02-28 13:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Sassa, vår border collie som vi haft sen jag var 10 år blev 15 år. Vi valde att avliva henne då hon blev för gammal och skruttig…hon orkade allt mindre och till slut bestämde vi oss för att avliva henne. Hon var väldigt pigg och hängde fortfarande med i huvudet men hennes kropp orkade inte mer. En bättre vän hade jag inte kunnat ha när jag växte upp <3

[NoOrdinaryGirl5]
2012-03-12 20:11
#60

Peggy, Golden Retriever, blev 13 år. Var tvungen att avliva henne på grund av sjukdom :/

[nataschaj]
2012-03-12 20:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Ajax blev bara 1år och 1 månad gammal

Vit hedehund.

[Forest]
2012-03-12 20:25
#62

61, hårt när de inte blir gammla :*/ verkligen fin.

Annons:
[nataschaj]
2012-03-12 20:36
#63

64 som fan! med tanke på vilka planer ja hade på honom, men uppfödaren va förbannat snäll mot mig. Så va glad att ja köpte från dem.

Han va och är den bästa hund ja nånsin haft, å han har en plats i mitt hjärta.¨

Här e en film som ja inte kan sluta å lipa till..

Kitten86
2012-03-13 19:38
#64

#63
Får man fråga varför han gick bort så ung? Var han sjuk? Aldrig roligt när ett ungt liv går tillspillo…!!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[nataschaj]
2012-03-13 20:15
#65

64 han fick en sakda i bogen vid senan, ja minns inte va de hette, men de va nått kosntigt ord….

Å ja vill inte ha en hund som bara får gå runt huset, de e inget hundliv, å inne sitta i bur (som e olagligt). Han va hög engeri så han skulle inte klara av ett sånt liv, trots att man jobba me hjärnan.

Vetten sa att jag tog de rätta beslutet.

OttoIsTheShit
2012-03-13 21:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

har bara haft två hundar:

Klara: tervueren - 11 år - troligtvis hjärnblödning, hittade henne på golvet på morronen och hon kunde inte gå eller nånting så blev akut avlivning.

Alice: schäfer/lab - 3 år (nästan) 1 månad - lymfom.

en liten bild på alice också :) <3

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Gaiezza
2012-03-13 21:45
#67

En Cavalier Kings Charles Spaniel- 22 år…

Dog pga av ålder.

Bacon, svaret är bacon. 

Rafflan
2012-03-13 21:52
#68

Elis, Golden, 11 år, blev sjuk

Sigge, Lagotto, 2 år, misstänkt hjärntumör

[Tess86]
2012-03-13 23:10
#69

#65 Jag förstår precis hur du tänkte. Vi fick "samma" dom på vår hund, lugna koppelpromenader, ingen jakt, helst ingen lek med andra hundar eller andra stökiga aktiviteter. Det kändes som en dödsdom, hon var ju en tio månader gammal jämthund. Det är inget liv för en hund, att inte få träna och leka. Gud vad vi grät den dagen. Men så visade det sig att veterinären hade fel. Vi träffade en expert som talade om för oss att det här är minsan inget fel som man vilar bort, hon skulle bara bli bättre med träning och visst skulle hon kunna jaga när hon blev äldre, Tyvärr får ju inte alla lika goda nyheter som vi. Jag känner verkligen med dig för jag vet hur det kändes innan vi fick de goda nyheterna för Skade. Vila i frid Ajax, en jättefin hund!

Annons:
Fridaaaa
2012-03-14 09:08
#70

#67 Oj väldigt hög ålder! Ingen dålig ålder:) Levde ett bra liv hos dig då :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gaiezza
2012-03-14 21:11
#71

#70 ja hoppas jag att han gjorde! :)

Bacon, svaret är bacon. 

JenniferFahlander
2012-04-05 22:13
#72

Sabina: Schäfer 14 år hade ont i hela kroppen

Donna: golden retriever 14 år gammal, tumör i tassen

Millan: golden retriever 15 år gammal tumör i ögat.

Oliver: golden retriever 5 år tumör i tassen

Tindra: golden retriever 9 år höft skada som vart värre o hon kunde knappt gå.

Thyra: springer spaniel 12 år hon hade jätte ont i hela kroppen

Zeus: Alaskan malamute 3 år vart avlivad för aggresivitet.

Michaela-N
2012-04-05 22:20
#73

#7" Fast ett långt liv betyder inte automatiskt ett lyckligt liv :) Men de var en hög ålder!

[Daniella90]
2012-04-10 23:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Filip (Led Zeppelin): 10 år, avlivades på min födelsedag 2008 då han fick prostatacancer.

4 år efter hans bortgång gör det fortfarande lika ont, oj vad jag saknar honom. <3

[fleppo75]
2013-12-12 18:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Bella 6,5 år dog pga av livmodersinflammation den 10/10/2013 kl 10.45 

hon var mitt allt och kommer alltid och älska henne mer än något annat i hela livet

Ove-D
2013-12-12 19:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Rasmus föddes juli 2003 dvs han är 10 ½ år. Nu börjar han bli grå om nosen men är glad och lekfull fortfarande.

Han är Labrador + Bordercollie/beardedcollie.

Annons:
Belimas
2013-12-12 22:03
#77

Kan fylla på min lista från mitt tidigare inlägg i tråden… Båda var tibetansk spaniel

Pärlan - 6 månader, medfödd hjärnskada.

Chicko - 4 år, inflammation i buken och perforerad tarm till följd av kortisonet han åt för sin allergi.

Cahira
2013-12-13 06:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Oj vilken gammal tråd. 

Jag har inte förlorat nån av "mina" hundar ännu men hann bo med Allie (även kallad Poopster) tre veckor innan borrelian vann. Hon blev 10 och var en pekingese. (på bild) Trots att jag bara kände henne tre veckor så saknar jag henne nåt så fruktansvärt. Skrattade åt henne varje dag och jag saknar hennes obligatoriska morgonmys med njutsnarkningar till. Hon snarkade bara då hon sov eller njöt eller kraftig ansträngning. 

Och inte så lång tid innan jag kom hit avled en annan pekingese som Mike hade, 17 år gammal. Ålderdomen tog ut sin rätt. 

Ena nuvarande hunden är 11 och andra är 9 så hoppas båda dom två lever bra länge till. Kommer bli fruktansvärt den dagen de vandrar över regnbågsbron.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Patriszija
2013-12-13 08:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Min fina Duke blev bara 7månader. Han fick avlivas pga extrem höftledsdysplasi :( r.i.p ♡

Ove-D
2013-12-13 08:34
#80

#78 Oj vilken gammal tråd.

Denna gång kan inte jag få skulden. 😉

Cahira
2013-12-13 08:44
#81

#80 Sa aldrig att det var negativt 🤗

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

linn8
2013-12-13 09:10
#82

(Jag vet att tråden är gammal) Pegasus 1995-2004 tror det var så men han blev 8 år iaf. Det var inte min hund utan min farfar men Pegus var ändå en stor del av min uppväxt. Han dog i hallen av magomvridning, trots att det var länge sen minns jag hur han låg och flåsade i sin korg. Han var curly cottage retriver. R.I.P Pegasus kallad Pegus.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

[Lillmatten]
2013-12-13 09:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Hur gammal blev din hund? Min hund blev 12 år
Hur dog han/hon? Hon fick en tumör 
Vilken ras? En korthårig tax :)

Annons:
nlinds
2013-12-13 10:42
#84

Namn : Lufsen
Ålder : han blev 9
ras: Old english sheepdog

Hur han försvann ifrån oss:
under 1 års tid, så hade han haltat, och inga veterinärer visste vad som pågick. Det var en dag mitt på sommaren, han blev kraftigt sämre. Man såg i hans ögon att det snart var dags, han hade inget liv i ögonen längre. Jag visste på något sätt att det var slutet så jag tog en sista promenad med honom, när vi kommer till en speciell gata så börjar han "trava", jag joggar med bredvid och undrar vad han håller på med. Han tittar på mig medans han travar och så börjar han springa. Vi sprang och sprang till gatans slut. Vi stannade och tittade på varandra, han viftade på svansen. Vi gick hem, och dagen efter så åkte min mamma in till veterinären med honom (jag följde inte med för jag visste vad som väntade).  Samtalet kom "Han har cancer i skelettet, hela frambenet är så gott som avtuggat pga det". Tänkte då på vår promenad när han själv började springa, sprang han för min skull ? Sprang han för att han visste att det var sista gången jag och han kunde springa ihop ?
"vi kan välja att låta dom amputera benet så han får 3 extra månader, eller låta han somna in.."
"låt han somna in.." jag lade på och bröt ihop. 3 dagar låg jag i sängen och rörde mig inte ur fläcken, jag åt inte ens, jag kunde inte.. Jag ville bara att han skulle komma tillbaka..  Min bästa vän, min älskade hund. Togs ifrån mig alldeles för tidigt. 9 år blev han och somnade in sommaren 2009. Bland det svåraste jag någonsin varit med om..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Hiro
2013-12-13 12:43
#85

Birk, Norrbottenspets. Blev 16 år och dog av ålder hemma. Han var halvdöv och halvblind men jagade tills hans sista dag så han fick ett bra avslut på sitt liv :)

sarae
2013-12-13 18:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Mickie, fd. gatuhund från Brasilien blev 18 år gammal. Han fick somna in i september då han helt enkelt började bli gammal; såg dåligt, magrade av pga sina magproblem han alltid haft och började bli förvirrad. 

Mollie, mellanpudel, blev 11 år gammal och avlivades pg.a diabetes.

Mimmie, mellanpudel, blev 13 år gammal  och avlivades pg.a tumörer i munnen.

Cahira
2013-12-13 23:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Uppdatering #78: Hunden som blev 17 år fick jag se på bild idag. :) Tänkte dela med mig. 

Hon var ca 15 år på bilden. En riktig myshund som inte gjorde en fluga förnär.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ixectrona
2013-12-14 00:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

Molly, Shetland Sheepdog, knappt elva år. (Juni 1995 - April 2006.)

Avlivades pga. cancer. (Blev opererad året innan pga. tumörer i halsen, fick senare en jättestor ljuvertumör.)

felzena
2013-12-14 12:43
#89

Hur gammal blev din hund? 8 år, alldeles för ung. Hur dog han/hon? Oklart. Han började leva om när han la sig ner så jag beställde tid hos veterinären men vi hann aldrig komma på undersökning, han föll ihop och gick inte att få kontakt med så det blev avlivning direkt. Vilken ras? Jämthundsblandning

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

lisinda
2013-12-14 13:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

engelsk cocker spaniel, 3år

fick sjukdomen IHA - blodsjukdom då immunförsvaret angriper blodkropparna. Vanligare bland spaniels och setter

Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker  medarbetare cockerspaniel ifokus   

Annons:
EmelieSofia
2013-12-14 16:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Norton blev 10 år och 4 månader. Rottweiler/schäfer/labrador.

Tumör i buken…

[dynamitella]
2013-12-14 16:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Skrållan, 8 år, alaskan husky/pointer. Juvercancer som spred sig genom hela kroppen + bråck i ryggraden mellan första svanskotan och sista ryggkotan. Då hon fick ett smärtanfall av ryggen (och redan var cancersjuk) var det en operation som skulle förlänga hennes liv i 6 månader eller avlivning som gällde.

Ronja, 9 år, Siberian husky/rottweiler. Okänd anledning, veterinär och vi själv tippar på ålder bara. Hon gav upp och slutade äta och bry sig om livet. Ronja på bild med min far när hon var ung.

Ixectrona
2019-03-05 10:06
#93

Mimas, Shetland sheepdog hane, 10 år, 1½ månad (2007-2017). Han tappade hår på svansen och magen de sista åren, plötsligt en dag blev han tvärdålig och kunde knappt gå, då blev han avlivad.

Jag vet att det här är en personlig tråd, men här finns länkar till studier om olika rasers genomsnittlivslängd. De är ofta mycket kortare än man vanligtvis säger. Genomsnittslivslängden på alla hundar är 11 år, och den har sjunkit nyligen.

http://pedigreedogsexposed.blogspot.com/2011/10/lifespan-long-and-short-of-it.html

Maleficum
2019-03-05 13:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Fjant (Powder puff/Pudel) fick vi ta bort när han var 14,5 år gammal.

Han hade hjärtfel senaste åren i livet och började bli dement men i slutänden var det njurarna som gav upp.

Gletta (labrador) lever än och är 14,5 år men kroppen börjar ge sig på henne så hon kommer tyvärr tas bort nån gång innan sommaren (då vi inte vill hon ska åka bilen till landet längre) om hon inte hunnit somna in själv innan dess eller blivit ännu värre (än är hon glad och relativt pigg).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

JoannaLi
2019-03-05 15:09
#95

Arrak blev 5 år gammal, en labrador. Avlivad pga stressproblematik.

jenmjao
2019-03-05 18:19
#96

Nästan 15år, 3veckor kvar till sin födelsedag så fick min barndomshund (som min mor tagit över) somna in. Han var en dvärgpudel.
Jag hatar hur avlivningen gick till och kommer aldrig gå tillbaks till den veterinärskliniken för avlivning.

Anne.K
2019-03-06 19:07
#97

King - 12 år gammal,han fick avlivas pga. tumörer som spred sig i hela kroppen, renrasig Långhårig Collie. Min bästa vän under min uppväxt. Jag var 17 år när han avlivades. Det var otroligt tungt. Saknar han än idag trots att det nu var 15 år sedan han fanns i livet. 💔

Trixie - 8 år gammal, hon fick avlivas pga. livmodercancer, blandras (vet ej vilka raser hon hade, var en svanslös liten spetshund). Hon var en härlig liten hund med mycket personlighet. Vi adopterade henne via djurens vänner när jag var yngre. Vi fick bara ha henne i 4 år innan hon blev allvarligt sjuk. 💔

Bamse - 12 år gammal, fick avlivas pga. en mycket plötslig hjärnblödning. Han hade varit kärnfrisk hela livet, aldrig några krämpor eller sjukdomar. Så hans bortgång var extra jobbigt då det kom så fruktansvärt plötsligt. Han var blandras. (Rottweiler, schäfer och labrador). 
Detta var världens bästa hund och min bästa vän efter King. Han var så bra på alla sätt och vis. En bra familjeskyddare. En otroligt underbar familjehund. Snäll som tusan, men en bra vakthund. Lugn som en filbunke. Men också en väldigt busig och lekfull sida när man var utomhus. Klok var han med. han lärde sig saker på egenhand många gånger, haha.  Han räddades som 6 månaders yngling från att bli avlivad för att ingen ville ha honom. Han fick ett för alltid hem hos oss. Jag var 24 år när han lämnade oss och mitt hjärta gick sönder. 💔

har tyvärr inga foton på datorn på dessa 3 fina hundar.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
ipopuma
2019-03-06 21:48
#98

Izzi 6 år. Blev akut blind och fick hjärnblödning, en dvärgschnauzer

Buzan , riesenschnauzer 10,5 måste fått cancer eller något för fick personlighetsförändringar och blev helt annorlunda. Hade också atros men något fel var det.

Penny 8 år och 10 månader. Vilket var riktigt tufft för hon fick problem med urinstenar och sedan slog hela levern ut och hon gick inte att rädda :( . Det gick så snabbt och var riktigt tufft. Hon var en dvärgschnauzer.

Jag hoppas att mina hundar som finns i livet just nu kommer leva längre <3 finns inget värre än att ta bort en hund :( Och våra har fått vara på jordlivet en alldeles för kort stund!

ipopuma
2019-03-06 21:50
#99

Izzi 6 år. Blev akut blind och fick hjärnblödning, en dvärgschnauzer

Buzan , riesenschnauzer 10,5 måste fått cancer eller något för fick personlighetsförändringar och blev helt annorlunda. Hade också atros men något fel var det.

Penny 8 år och 10 månader. Vilket var riktigt tufft för hon fick problem med urinstenar och sedan slog hela levern ut och hon gick inte att rädda :( . Det gick så snabbt och var riktigt tufft. Hon var en dvärgschnauzer.

Jag hoppas att mina hundar som finns i livet just nu kommer leva längre <3 finns inget värre än att ta bort en hund :( Och våra har fått vara på jordlivet en alldeles för kort stund!

eli1991
2019-03-07 06:54
#100

Golden retriever hane blev 9 år. Avlivad pga cancer mellan nos och hjärna. Flatcoated retriever blev 2 år pga cancer i huvudet och ansiktet. Golden retriever blev 2 år pga Eksem, allergi och tumör i munnen. Blandras mellan himla massa raser. Blev 1år och avlivades pga aggression.

Hanna.siri.saijo.
2019-03-13 13:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Min finsk spets hane vid namn Sami blev 10 år. Avlivad pga ledproblem och dålig munhygien som blev värre och värre.

taxarärbäst
2019-03-14 09:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

Hulken strävhårig tax, klein münsterländer och irländsk setter blandras. Han blev 7år dog av en typ av valpsjuka som sälar kan ha. Han blev blind i 3dagar (det försvann konstigt nog), hans blod var som sirap och hans tarmar förtvinade. Jag var hemma ensam med honom sista morgonen, han spydde blod på mig och dog i min famn

Upp till toppen
Annons: