Annons:
Etikettbeteende
Läst 9704 ggr
iri
2011-10-28 00:51

Stressad hund...

Hej allihopa. Nu tänkte jag skriva lite om min schäfertik som är 6 månader, det kan bli lite långt men jag hoppas att ni orkar läsa igenom allt och kanske hjälpa mig.

Vi fick vår schäfertik 4 månader sen, av en uppfödare som verkade seriös (skk reggad iaf, men kommit på nu att detta inte innebär något  förutom att hunden har en stamtavla).

Redan från början märkte vi att hon inte är riktigt som alla andra. Hon hade svårt att sova, var konstant uppvarvad, och när hon väntade på maten blev hela hon först stel och sen gick hon så mkt upp i varv att hon kissade på sig. Sen slängde hon bara i sig maten, inget tuggande ingenting.

Jaja, valpar är ju valpar tänkte vi, och jobbade istället på att hon skulle lära sig varva ner och sluta stressa. Gick valpkurs med henne, vi aktiverar henne mycket mentalt med spår och istället för att mata henne i skålen så får hon helt enkelt sin mat utspritt antingen i lägenheten eller ute. Vi fick rådet att vi skulle helt enkelt tvinga henne att lära sig koppla av, genom att… ja tvångskela henne. Detta har vi gjort i 2 månader och istället för att hon ska gå ner i varv så går hon upp ännu mer i varv. Hon kanske lugnar sig i två sekunder men så fort man släpper (nu snackar jag 1,5 timme senare) så börjar vi bara om från början.

Vi kan inte längre använda godis eller lek som beröm i träning, även då går hon upp i varv. Vi kan inte ens använda ordet bra eller duktig, eller höja tonläget för då går hon upp i varv. Hon sover aldrig konstant, utan det räcker man ens tänker tanken på att röra sig så är hon uppe och stressar. Hennes humör pendlar konstant, ena stunden är hon glad och vill busa, andra stunden morrar hon, för att sedan sätta sig stel som en pinne och bara gny.

Ignorera hjälper inte eller avsluta träningen. Om hon bara varit uppvarvad precis när hon fått belöningen så hade det väl varit sin grej, men hon landar liksom aldrig.

Så i tisdags var jag hos en erfaren hundtränare, och han beskrev henne enkelt "Om hon varit människa hade hon troligen fått diagnosen adhd".
Hon har svårt att koncentrera sig, glömmer bort saker som borde suttit i nu, hon har överdrivet lugnande signaler, höjer man ens rösten så är det som om man tagit och slagit henne. Hon kan aldrig lugna ner sig, även i miljöer hon är van vid och människor hon är van vid, det är precis som om hon aldrig träffat människor innan.

Kontaktat veterinär som sa att ngt så dumt som adhd hos hund hade hon aldrig hört innan.

Det värsta är att lite av mitt enorma tålamod börjar ta slut, jag har jobbat mkt med hundar med s.k problem, men här vet jag verkligen inte vart jag ska börja och vart jag ska sluta. Jag vet att mycket är även unghundsbeteende men samtidigt så är dem mesta dragen redan från hennes valptid.

Fick höra av andra att denna uppfödare inte är seriös, blandar kullar i olika åldrar, tiken knappt närvarande och hon har ingen direkt koll, men inget som skk vill ta tag i för dem har inga speciella regler om valpar får blandas eller inte. Och det går inte att få tag i uppfödaren på något sätt, varken mail, telefon, post, eller besök. Men som skk sa till mig "uppfödare har ingen trevlighetsklausul".

Snälla (jag vet att det kan komma dumma kommenterar, men dem undanbedes helst) kan någon ge mig någon information, någon hjälp, några tips. Klarar inte av att gå ifrån henne och gråta mer.

Annons:
Maja2
2011-10-28 08:43
#1

Å herregud vilken jobbig situation du har. Hunden låter helt överansträngd av stress. Har du haft kontakt med en hundpsykolog?

Har du läst Marina Nagel och Clarissa v. Reinhardts bok "stressade hundar"  Där kan du nog få en del tips och aha-upplevelser tror jag.

Hoppas du får hjälp så att det blir bättre, det där är ohållbart i längden, både för dig och hunden.

Emo
2011-10-28 08:59
#2

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

kalindas
2011-10-28 09:16
#3

Känner igen mycket om hur du beskriver din hund. Min colliekille var (delvis fortfarande är) sådan.
Bland annat kunde han inte koppla av inomhus. Han var ofokuserad, tog inte godis, drog i kopplet osv…
Jag kände ungefär samma somd ej, "Hur länge ska man orka!".

Vad jag gjorde var att i mesta möjliga mån undvika att träna lydnad eller aktivera honom i saker som gjorde att jag krävde nåt av honom.
Gick inte speciellt långa promenader med honom utan jobbade mer med att bara koppla av på promenaderna.
Gav upp godis utan berömde honom med rösten istället. För leka och kampa gick inte heller, då slog han över.

Han kunde inte heller fokusera och hjärngymnastik fick han att bli apatisk. Samtidigt tror jag just det och t.ex. blodspår han hjälpa till att få dem att fokusera. Blodspår ger ju mycket lukt som de gärna följer.

Ang. att koppla av inomhus så hade jag tur att hitta en sak som fungerade. DAP halsband!
Nelson låg eller satt i soffan och flämtade då han inte kunde lägga sig att sova. Precis som din hund så "däckade" han när han blev trött.
Efter en månad med DAP så kunde han koppla av i soffan och även koppla av mer inomhus.

Nelson är 3,5år nu, jag har fortfarande mycket kvar att göra. Men nu har vi kontakt han och jag (bortsett från när det kommer bilar och hanfastnar i en extremt god doft). Vi har så smått börjat träna Rallylydnad och det ser ut att fungera bra.

Om några veckor ska han träffa en hundpsykolog som är kunnig på stress. Jag hoppas detta ska hjälpa både mig och honom lite till.

Fick tipset av henne att gå in på denna http://www.turid-rugaas.no/ länk. Kvinnan som har denna är väldigt känd i världen och mycket kunnig på just stress på hunden.

Hoppas den kan hjälpa dej lite.

Lycka till och ge inte upp!

/Elisa

iri
2011-10-31 11:43
#4

Tack så mycket för era trevliga svar! Skönt att alla inte resonerar som min veterinär. Jag har kontakt med en känd hundpsykolog men hennes metoder har inte riktigt funkat. Inte för att det blivit värre, men inte heller bättre. Ringde min veterinär igen och fick svaret att eftersom det var sååå himla jobbigt för mig så skulle jag omplacera hunden eller avliva den. Vilken underbar veterinär man har. Är nu på jakt efter en ny veterinär i södra skåne. Här försöker vi ta det en dag i taget, och försöker behålla vårt tålamod, trots att hon kissat inne för 20:e gången p.g.a stress vid lite mat eller benet. Det är verkligen påfrestande men hon är ju en del av vår familj. Inte skulle man göra något annat för sina barn, än försöka hjälpa dem på alla sätt man kan.

Vattnadal
2011-10-31 22:23
#5

En hund som utsätts för chock som valp går lätt upp i stressnivå i närheten av chockstadiet resten av livet.

Stressade hundar med dålig impulskontroll bör absolut inte äta majs. Kika på innehållsförteckningen på hennes mat. Finns det majs med, byt foder. Standardt, precept och acana är ex på majsfria foder. Majs innehåller två stresshormoner.

Ge henne gärna mat med mycket tryptofan, som banan, kalkon och pumpkärna (finns som extrakt på hälsokost). Detta omvandlas till serotonin i kroppen, ett lugnande hormon. Har hunden B-vitaminbrist blir tryptofanet dock B-vitamin. Det kan därför hjälpa att ge B-vitamin för att lugna.

Vidare finns DAP, som halsband, spray och dosa att sätta i väggkontakten. DAP är feromoner, samma som utsöndras då tiken diar valparna. Detta är stakt lugnande, och fungerar på alla undar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

kalindas
2011-10-31 22:32
#6

#5
Låter intressant det där med majs i fodret. Ska kolla upp det när det gäller min stresspelle. Tack för tipset!  Glad

/Elisa

Annons:
Vattnadal
2011-10-31 22:33
#7

Att utesluta majs ur fodret gjorde underverk med min Vidar. När han ska utsättas för extra jobbiga saker, blir det DAPhalsband, som har effrekt en dryg månad.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

kalindas
2011-10-31 22:42
#8

#7
Ang. DAP håller jag med dej att det gör underverk. Hade det på min kille i en månad och efter det kunde han koppla av inomhus. Synd det är så jäkla dyrt bara…

/Elisa

ahlbergaren
2011-10-31 23:36
#9

Jobbig situation…

ville bara slänga in en kommentar ang. majs i fodret, min hund är en väldigt stressad/osäker individ men sedan jag bytte foder har jag märkt en klar skillnad på hans stressnivå. jag trodde först inte på detta riktigt men det känns som att jag fått det bevisat nu! vi bytte foder från royal canin till acana grasslands.

det berodde nog också på mycket träning i mitt fall, men fodret kan absolut spela en stor roll.

iri
2011-10-31 23:46
#10

Hej och tack! Det där om majs visste jag faktiskt inte om och fick kolla hennes foder noga. Vi använder Carrier kyckling och ris, och där fanns ingen majs. Men ska def ge henne mer banan och pumpakärnor samt kalkon. Jag har tittat på DAP- men har fått så tvetydiga kritiker om det. För vissa hade det funkat och för andra inget alls. Får väl ge även detta ett försök. Har använt bachs blomessenser men det har ju inte alls funkat, fick detta råd från hundpsykologen. Vi försöker och ska tillslut hitta en balans på allt. Just nu är träningen koncentrerad på passivitet.

kalindas
2011-11-01 08:14
#11

#10
Tycker absolut du ska prova DAP. På min hund fungerade det väldigt bra. Misstänker funktionen har mycket att göra med vad för typ av stress hunden har. Du får inte en ny hund, men kanske kan du få henne att koppla av inomhus.

Vet inte om man kan använda Zylkene på hund eller om det bara är till katt. Men om man kan det, så prova det samtidigt som du har DAP. Zylkene finns i välsorterade zoobutiker.

Sen är det avslappningsövningar som gäller inge lydnadsträning utan bara avslappning. Promenerar ni, gå sakta och lugnt, använd lång lina om hon har tendens att dra i koppe. Använd halvstryp och inte stryplänk. 
Försök själv att vara lugn och avslappnad, prata bara med henne när hon gör nått bra. osv…

Något jag har lärt mig med min stresshund är just att sända ut lugnande signaler.

Jag har Asperger syndrom och har svårt att fokusera, samma med min vovve. Men nu måste jag tvinga mig att koppla av själv och fokusera. Annars blir han 10ggr värre!

Brukar lite lätt skämta att det är jobbig med matte med AS och hund med ADHD. Flört

Läser en väldigt bra bok nu och vilka signaler man ger sin hund och hur en hund med mycket stress i sig lätt fungerar. Mycket bra och läsvärd, speciellt för oss med stressade singnalkänsliga hundar.

Boken heter "Skippa Ledarkapet!" och är skriven av Ingela Melinder

Du kan köpa boken HÄR

/Elisa

Upp till toppen
Annons: