Annons:
Etikettövrigt
Läst 10784 ggr
Honestyisdead
2011-10-04 00:44

Valp - Unghund - Vuxen - Gammal?

Var går de magiska gränserna? :)
När är valpstadiet över? När räknas hunden som gammal?

Är det skillnad om det är en liten ras eller en stor ras?

Annons:
Loveradio
2011-10-04 01:28
#1

Jag skulle säga att valpar blir unghundar när de blir könsmogna. Och ja det är skillnad mellan stora o små raser, efter som små raser ju blir det snabbare.

Men ungefär såhär ser jag det:

Valp: 0-6 månader

Unghund: 6 månader - 1,5 år.

Vuxen: 1,5 - 10 år.

Gammal: 10 år och äldre.

Dock beror det som sagt på ras. Vissa raser är valpar tills de är 10 månader. Vissa raser är unghundar tills de är 3 år. Sen handlar det nog mycket om när hunden mognar. Min ras, Boxern, mognar ju t.ex sent. Osv. Och det där med när hunden räknas som gammal skiljer sig ju, då olika raser lever olika länge.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Wolverina]
2011-10-04 08:43
#2

Jag skulle säga att hundar är vuxna när det nått tre år… då har det flesta gått igenom alla olika stadier….

[Lostmybrain]
2011-10-04 10:06
#3

Jag läste en bok och då vart de en fin tabell som visade^^ men gör mitt bästa.

Småväxta raser:(tex dvärgpincher.) blir unghund vid 4 mån. blir vuxna vid 1,5 år, blir gamla vid 11 år.

Mellanstora raser:(tex cockerspaniel)blir unghund vid 5 mån. blir vuxna vid 2 år, blir gamla vid 10 år.

Stora raser: (tex schäfer) blir unghund vid 6 mån. blir vuxna vid 3 år, blir gammal vid 9 år.

Mycket stora raser:(tex grand danois) blir unghund vid 7 mån.blir vuxna vid 4 år, blir gamla vid 8 år.

Taget ur boken 'ledarskap som din hund förstår av charlotte swanstein'

Dock är det ju individuellt också^^

[Highonbluetomorrows]
2011-10-04 10:45
#4

Förlåt för Off topic men när jag såg rubriken hoppades jag så innerligt att det var en bildtråd! Hade gärna velat se en sådan över olika hundars livsstadier :).

On topic: personligen tycker jag valpgränsen går någonstans innan könsmognaden. Och vuxengränsen när man märker att hunden lagt på sig muskelmässigt/fettmässigt/pälsmässigt och liksom har fått sina korrekta proportioner. En väldigt "valpig" tvååring hade jag nog fortfarande kallat unghund, oavsett ras. Min daghund är en tvåårig BC och i våras var han mycket mer omogen mentalt än vad han är idag, så jag skulle nog kalla honom en vuxen hund idag. Hussen håller dock ej med XD.

Honestyisdead
2011-10-04 15:11
#5

#4 Bara till att starta en tråd om det. :)

[Ronon-m]
2011-10-04 15:15
#6

#5 jag tog på mig det och startade en sån tråd :)

Annons:
Chilli10
2011-10-04 15:21
#7

Det som står i #3 tycker jag stämmer bra. :)

Honestyisdead
2011-10-04 15:24
#8

Tycker också att #3 skriver det bra.

Upp till toppen
Annons: