Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 10866 ggr
Loveradio
10/2/11, 12:57 AM

Tips på bra sele

Ni som använder sele på er hund vid promenader, vad använder ni för sorts sele? Alltså märke? Behöver tips på nån bra :) Är det Hurtta som gäller kanske?

Skulle vara smidigt om den kan användas vid spårning också, eller är det bättre att ha ett annat till det?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Annons:
Loveradio
10/2/11, 1:03 AM
#1

Gärna med reflex på också!

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

SaraC
10/2/11, 1:53 AM
#2

Ja, jag använder oftast den här selen från Hurtta. På bilden ser den bruna extremt orange ut men det är den inte i verkligheten utan den är verkligen brun, har en i den färgen själv.

Skön och mjuk, snygg och med reflexer. Jag använder den både till promenader och spår.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Loveradio
10/2/11, 3:24 AM
#3

#2 Okej den såg ju bra ut och läder är ju alltid bra :)

Fast jag är nog lite mer inne på deras y-sele. Nu har ju Boxern en väldigt djup bröstkorg. Står att storlek 100 eller 110 passar Boxern. Men nu är ju problemet att han inte är färdigvuxen än… *suck* haha :p Men jag vill ändå köpa en sele nu.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

malinroth
10/2/11, 3:35 AM
#4

Mina favoriter är de från Björkis, de är fina, bra reflexer, sitter bra och bekvämt, bra kvalitet och finns i massor med färger.

http://bjorkis.com/upload/bilder/selar_bilder/spar_sele_helt_refl_micro_big.jpg

Jag har en från Loboo också, vet inte om de har något märke har för mig att de gör dom själva. De har bra reflexer (samma som används till polishundarna) och sitter bra och är billiga, tror Nellys kostade 119kr.

Jag använder dessa selar när vi cyklar, spårar, åker skoter m.m. Ibland även vid promenader.

pius314
10/2/11, 9:16 AM
#5

Lite ot. Hur stor är Valle nu? Jag spanar också sele (men prio för drag) spår-sele vore kanske också nåt… Grisen här hemma är 60 i manken och väger 27 (vid sju-månaders-invägningen) :-)

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Changrila
10/2/11, 10:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har specialsydda till mina för att de ska sitta riktigt perfekt. Har inte hittat någon annan sele som är ens i närheten av lika bra.
Hemsideadress till hon som syr dem: hem.passagen.se/jeckson/
Samt på facebook: https://www.facebook.com/pages/sighthound-design-by-JECKA/126506924060163

På mina damer ser selarna ut såhär.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
Loveradio
10/3/11, 12:19 AM
#7

#5 Oj, det vet jag inte. Har inget måttband hemma och senaste gången jag vägde honom var när han var 4 månader och då vägde han 16 (?) kg. Nu är han ju 6 månader och jag skulle gissa på att han väger 2…..3? Mankhöjden har jag ingen aning om. Men jag ska ta och skaffa ett måttband och mäta nu i veckan så får vi se. Ska bli spännande! Glad Hög är han iallafall o tung.

#6 Dom där selarna ser så himla snygga ut på dina fina damer :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

tjiivans
10/3/11, 9:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Vi har samma som #4 och den sitter super på min lilla fralla. Hon verkar inte ha problem alls med den, den är enkel att sätta på, reflexerna syns på lång avstånd, bra pris, och i svart är den riktigt snygg =)

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

Loveradio
10/4/11, 9:07 AM
#9

#8 Passar din lilla skrutt :) får ta o kika lite på den.

*passar på att putta upp*

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Chanku
10/4/11, 10:28 AM
#10

Jag har Hurttas y-sele från lifeguard-serien. Reflexerna är väldigt bra på den selen tycker jag. Kan tycka att den är lite lös i fronten på min hund, men olika selar passar ju olika bra på olika hundar ;)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Loveradio
10/4/11, 6:41 PM
#11

#10 Åh, det är den jag är mest inne på :) men du tycker alltså att den är bra?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Chanku
10/4/11, 7:03 PM
#12

#10 Ja, jag tycker den är okej. Tycker dock att tyget i selen är lite underligt, ser ut som att den har börjat nöta på pälsen. Behöver ju kanske inte vara ett bekymmer för en korthårig hund.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Susanna_w
10/4/11, 8:52 PM
#13

Jag köpte faktiskt en Hurtta lifeguard sele idag. Den passar faktiskt min vovve vilket selar inte brukar göra för han hart en väldigt stor bröstkorg. Om det nöter på pälsen, har jag inte märkt ännu =)

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Annons:
pius314
10/4/11, 9:02 PM
#14

#13, vad har du för hund? :-)

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Susanna_w
10/4/11, 9:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14 Har en Amerikansk Bulldog med en uns av amstaff i sig.

Lite OT men såg att du bor i V-tuna, det gör jag med ;)

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Loveradio
10/4/11, 10:40 PM
#16

#12 Okej :)

#13 Såg bilden nu på den nya selen och måste säga att han passade väldigt bra i den. Den såg bra ut :) Och himla fin din hund är!

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

pius314
10/5/11, 5:39 AM
#17

#15 vilken liten trynkorv :-). Ser ut att va byggs som en lite mindre variant av boxern (om inte soffan är JÄTTESTOR :-)) kul med en v-tuna kompis :-) vi kanske kommer mötas på walkabout

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
PetraKarin
10/5/11, 9:05 AM
#18

Jag köpt faktiskt en ny sele till min tjej igår. 
En Hurtta Pro vanlig sele http://www.hurttacollection.com/sv/pro-sv/produkter/selar/vadderad-sele/

Min tjej är nu ett år och jag har länge velat ha en bra sele till henne, dels för att det är mer ergonomiskt än halsband och särskilt som hon fortfarande inte har perfekt koppelgående. Vi har hittills använt bilselen till längre utflykter och träning med långlina, vilket inte är helt optimalt eftersom den är lite omständig att ta på och av.

Min tjej är en liten sheltie med smal front och den ställbara Y-selen som vi köpte när hon var liten har aldrig riktigt fungerat och även andra som har passat i bogen hamnar för mycket i armhålorna eller blir för tajta om bröstkorgen. Vi har provat de flesta Y-selar som finns i butik och även en hel del andra salgs selar

Men den här satt perfekt! Skrattande Jag fattar inte varför jag har velat så länge…. Hehe. 
Jag köpte även ett koppel med tydliga reflexer i matchande färg. Likt det här men av okänt märke, alltså lite mer budget men skitsnyggt!


PetraKarin
10/5/11, 9:08 AM
#19

Jag hade faktiskt tänkt köpa en måttsydd DT-sele från Jecka Sighthound Design, som #6 visar. 
Just eftersom hon måttanpassar och har en passform som verkar väldigt ergonomisk, rymningssäker och lik bilselen.
Det kanske blir en sån också, ändå, men nu är det inte lika bråttom längre Flört

Dom är grymt snygga i sina selar Changrila! Jag tror dock inte det blir samma sak på en långhårig liten fjärt…


Susanna_w
10/5/11, 10:43 AM
#20

#16 Tackar =)

#17 Jo han är en typ mini boxer i kroppen.. Inte lika hög men kroppsformen är lika dan.. Folk brukar fråga: "Vad är det där?" När folk ser honom ;)

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Annons:
Loveradio
10/5/11, 11:46 PM
#21

#5 Nu har jag fått tag på måttband och han är 58 cm i manken! Väga honom får jag göra hos veterinären.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

DoubleShot
7/25/18, 1:11 PM
#22

Vad gäller nu 2018? Kollade på Y-selet från Hurtta men var en jättekonstig sida man inte kunde köpa produkten på. Finns de bara i butik? Hittade även det här hundselet från DogHQ som verkade ganska likt Hurttas men tydligen är svensktillverkat för hand.

sen finns det ju såna här selen för hundar. Vad tycker ni om såna? De känns typ lite billiga och som att de går sönder lätt…

Jojaton
7/25/18, 6:51 PM
#23

Jag har en Hurtta Casual Y-sele i 9 av 10 fall, älskar den! Skaver inte, sliter inte på pälsen (har en sheltie) snygg och känns gedigen men absolut inte klumpig. Kollar du Hurttas hemsida hittar du återförsäljare, finns på bla Arken Zoo och Dogmania online.

Johanna - Instagram

Upp till toppen
Annons: