Annons:
Etiketthälsa
Läst 22404 ggr
[Moollan]
2011-09-16 12:47

Erfarenhet av ADHD på hund?

Hej.

En hund har nyligen börjat få medicin för ADHD, hon fick "diagnosen" igår.
Det sägs att det inte är mycket forskat om detta men veterinärer tycker att henne beteende är typiskt ADHD efter att ha varit på andra undersökningar där det inte är något fel alls med hennes hälsa.

Hittade denna listan och hon stämmer in på nästan alla punkter.

"Hos vuxna hundar över hälften av följande:
1. Uppvisar aldrig eller sällan stolthet över något utfört, svarar sällan med svansvift på beröm och har inte tid att äta belöningsgodiset.
2. Klarar inte mer avancerade beteendekedjor, inlärda så som naturliga. 
3. Kan ofta sitta ensligt med spänd kropp och gny, svarar inte på beröring och uppmuntran.
4. Stressas ofta av flera leksaker samtidigt och kan i timmar springa runt med alla leksaker, dra i sin filt, krafsa i bädden för att sedan återupprepa.
5. Saknar behärskning av beteenden som inte lämpar sig vid tillfället. Kan ex ofta kissa inne, skälla mot människor, plötsligt bita en äldre hund i benet, bajsa på bussresan, morra mot ägaren osv.
6. Ständig stress efter nöjen, letar konstant pinnar, bolltokig, kan inte gå lugnt på promenaden.
7. Blir lätt frustrerad, uttråkad
8. Lättdistraherad, svårt att fokusera koncentrationen längre tid, "glider lätt iväg" i tankarna
9. Ofta kreativ, intuitiv, hög intelligens
10. Svårigheter att följa grundläggande uppfostran och sociala koder, trots god lydnad kastar den sig före ut genom dörren, leker lekar med andra hundar trots att dessa visar ogillande - inte på grund av bristande träning.
11. Otålig; låg tolerans mot frustration
12. Impulsiv, ljudlig
13. Nervös inför miljöer, underlag, människor, hundar o ljud trots god vana och miljöträning.
14. Visar stark rädsla i vardagliga situationer.
15. Känslo-svallningar, ena stunden skarpt aggressiv och nästa mycket glad.
16. Rastlöshet
17. Maniska beteenden, mathysteri, bolltokig, hundgalen m.m.
18. Upplever inte beröm förstärkande och har svårt att se att den gjort rätt
19. Tror sig vara ogillad där andra hundar uppskattar den, tror sig vara älskad trots att andra hundar morrar, tolkar överdrivet ofta matte/husse som arg
20. Familje/släkt-historia med samma symptom. "

Finns det någon där ute med erfarenheter av detta och kan hjälpa till att underlätta för denna hund?  Speciella aktiviteter/träningar som gör det lättare för hunden i både vardag och att vara med andra hundar.

Jaa.. egentligen.. Hur ska man hantera allt detta?

Jag vill behålla ägare och hund helt anonyma så frågor om ras m.m kommer inte talas om då jag inte tror att det hjälper ett dugg i denna situation.
Vänliga raspektera det :) Taskiga kommentarer kan också utebli.

Annons:
Honestyisdead
2011-09-16 12:55
#1

Intressant! Jag vet flera stycken som inte tror på att det finns denna diagnor hos hundar.

Har en kompis och hennes föräldrars hund hade också den diagnosen. Har dock inten erfarenhet av den hos djur.

[Moollan]
2011-09-16 12:59
#2

Jag trodde väl inte heller det riktigt innan och skojade alltid om det, men nu verkar det som om hon har det eller något liknande.
Jag vet inte vad det kan vara som annars skulle orsaka alla dessa punkter samtidigt och konstant.

[Forest]
2011-09-16 12:59
#3

mycket intressant, har ingen erfarenhet heller av djur som jag tror har/haft ADHD. Bra att du tar upp detta :) Hoppas att det går bra med hunden och att ni får många tips o råd av andra :)

[arlington]
2011-09-16 13:07
#4

Jag håller med föregående, dock har jag alltid trott att det finns sådana diagnoser för de flesta djur. Sen att forskningen och informationen är mindre om sådant kan nog mest bero på att det är människor som är viktigast inom sådana områden, därefter kommer de djur som är viktigast för människor som art.

Jag hoppas också att du får mycket fina tips och råd, kanske det finns mer hjälp att finna på Engelsktalande forum? :D

Emo
2011-09-16 13:18
#5

Om veterinären vill skriva ut Anafranil till hunden, så kanske den blir såpass hjälpt av det att det går att få ordning på tillvaron. Då gäller det att dosen är tillräckligt hög. Anafranil med köttsmak heter Clomicalm och kostar dubbelt så mycket. Köttsmak är dyrt FlörtSkrattande

Gå in på Bokstavsfolk och lär dig mer om hur varelser (människor och djur) fungerar och vad de som visar upp detta beteende behöver. Mycket av informationen där är bra att känna till när man vill hjälpa sin hund och låta den leva.

Mycket modigt av dig att våga skriva om ett sådant problem. Så många påstår att felet alltid är i andra änden av kopplet. Antagligen är det samma människor som påstår att diagnosen på barn beror på att föräldrarna vill ha den för att slippa uppfostra.

Inte nog med problemet med hunden och allt extra arbete utan folk (fä) anser sig ofta ha rätt att attackera hundägaren med otrevliga uppmaningar.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Moollan]
2011-09-16 13:43
#6

Jag vet inte vad det heter som veterinären skrev ut men det ska vara lugnande och verka i 6 timmar. Ägaren ska ut och testträna senare och se om koncentrationen ökar.
Ska läsa mer på Bokstavsfolk. Tack!

Var väldigt rädd att folk faktiskt skulle attackera mig i tråden och skylla på ägaren , men hittills så är det bara vänliga människor :) Mycket roligt!

Annons:
Emo
2011-09-16 13:52
#7

#6 Då får vi väl hoppas att vi inte blir attakerade här. En varning bara: Var försiktig när du skriver om hunden. iFokus regler förbjuder mig att säga var du ska vara försiktig. Man får inte skriva negativ kritik om andra sajter och medlemmarnas uppförande där.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Moollan]
2011-09-16 13:57
#8

Nu förstår jag inte?

Om något är oklart så har inte denna hunden eller ägare någon koppling till iFokus.

Emo
2011-09-16 14:01
#9

#8 Det har bara varit vänliga kommentarer i denna tråd. Det är bra. Då kanske både hon och jag kan få en del goda råd. Jag har inte vågat skriva om min hund här efter tråkiga erfarenheter på en annan sajt, där jag hade väntat mig förståelse och hjälp.

Jag skulle vilja lägga till en sak. Enligt FASS, så är kanske inte Anafranil rätt medicin för de symptomen. Går man däremot till Läkemedelsverket och läser om Anafranil, så står där mycket intressant.

Varken vår veterinär (som vi umgåtts med i 25 år) eller jag trodde så mycket på Clomicalm, men det visade sig vara ett lyckokast tills dosen halverades och h-et bröt ut igen. Sen mådde ju ekonomin bra av att använda tabletter utan köttsmak. Det går så bra att ge dem i leverpastej.

Kom att tänka på en sak. Är det möjligen min vovvas syster det handlar om?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Moollan]
2011-09-16 14:58
#10

Jag vet inte vad du har för hund?, men såg att du bodde i skåne. Det gör vi med.
Jag ska höra vad hennes medicin heter.

[jakke94]
2011-09-16 15:24
#11

jag är chockad… visste inte att det fanns inom hundvärlden…

Har dock skämtat om hundar som haft det :P

Emo
2011-09-16 15:47
#12

#10 Det var när jag såg att du bor i Skåne, som jag fick den tanken. Jag har nämligen talat med modern till henne, som har min vovvas syster och då fick jag veta att hon har liknande beteenderubbningar som min. Som väl är är hon inte aggressiv, men stor nog att tillfoga smärta ändå.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Moollan]
2011-09-16 15:54
#13

PMat dig.

Annons:
Emo
2011-09-16 16:40
#14

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Moollan]
2011-09-16 17:59
#15

Hunden jag pratar om är en annan ras.

Emo
2011-09-16 18:29
#16

#11 Jag kan tala om för dig att det är inget skämt och inte roligt när en del inte vill förstå utan tycker att de har rätt att göra narr av en för att man väljer att kämpa på.

Det låter på dig som att du förstår och inte kommer att skämta i fortsättningen. Alltid bra att lära sig något nytt. FlörtGlad iFokus är bra till mycket. Skrattande

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Mischa
2011-09-16 19:34
#17

är "symptomlistan" avsedd för människor eller är det något du hittat för hund?

≧◔◡◔≦

[Doglovers]
2011-09-16 19:36
#18

När tiken är dräktig är hon väldigt känslig för stress. Fram till 20 dräktighets dygnet är det extra noga att inte utsätta henne för stress, då hon kan utsöndra stresshormoner som påverkar valparna i fosterstadiet och det kan visa sej genom ADHD.

Fråga mej inte vem som lärt mej detta för det kommer jag inte ihåg. Men jag är väldigt försiktig men våra dräktiga tikar. Vi fick en kull som var helsnurrig för många år sedan. Och det var då jag lärde mej detta. Alla 4 valparna fungerade fint men var extra jobbiga att lära saker.

[Moollan]
2011-09-16 19:58
#19

#17 jag hittade den för hundar på vovve.net

#18 Hennes uppfödare har "gått under jorden" så vi kan tyvärr inte diskutera detta vidare med henne. Då skulle väl troligtvis fler av valparna i samma kull ha samma problem? Väldigt synd att vi inte kan kolla det.

Emo
2011-09-17 07:30
#20

#19 Titta på stamtavlan, prata med jordbruksverket, Få namn och adress till de andra valparnas ägare eller fodervärdar. Ring dem och fråga.

På så sätt vet jag att min vovvas syster har liknande beteenderubbning. Hur övriga valpar blivit vet jag inte.

#18 Låter sannolikt. Uppfödaren sa att valparna var mycket självständiga och hade uppfört sig mycket olikt andra kullar, där valparna brukade hålla ihop i ny och okänd miljö. Dessa for genast på upptäcktsfärd. Då tog vi inte detta som en varning. Hundar är ju invivider och olika.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[Doglovers]
2011-09-17 10:25
#21

Vi Har en bergtäckt här och ibland får vi meddelande om sprängningar. Då har jag tät kontakt med sprängaren som meddelar tid och jag åker hem från jobbet. Stuvar in dräktig tik i bilen och åker en sväng med henne i bilen tills sprängaren ringt upp mej och meddelat att sprängningen är klar. Då åker jag hem igen. Allt för att inte stressa tiken.

Och det kan vara alltifrån att tiken blir stressad och springer längs med ett staket och skäller på folk som går förbi eller vill jaga en moped. Eller att det skjuts smällar eller raketer. Allt som rubbar lugnet hos tiken.

Emo
2011-09-17 10:36
#22

#21 Kan det vara förklaringen till att det finns så många barn (och vuxna) med ADHD nuförtiden? Skillnaden mellan människor och de andra djuren är ju inte så stor. FlörtGlad

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[arlington]
2011-09-17 11:24
#23

Människor stressar så mycket nu för tiden. Allt ska gå så fort. Jag har lite diagnoser själv och har först nu börjat känna mig trygg i mig själv och fått en bra psykolog. Jag har fått rådet att applicera på mig själv, det jag använder mig utav för olika djur som behöver hjälp. Ett gott råd, för jag har svårt med att låta mig själv ta tid och jag kan INTE se till att kraven på mig själv är på lagom nivå. Men nu ska det minsann bli ändring på det! ;)

Det är synd att sjukdomar inte klassades på samma sätt förr, det hade varit fascinerande att kunna se hur stor skillnad det är numera.
Blev förresten så nyfiken att jag kollat runt på nätet efter info, din vän ville ha tips och råd för träning och kunna leva ett normalt liv med sin hund?
http://fearfuldogs.com handlar förvisso inte om ADHD, men om man kollar igenom boklistorna, läser deras egna tips och råd för rädda hundar och sånt kanske något som kan hjälpa, dyker upp. Det hoppas jag i alla fall, att ni hittar något som kan underlätta.
Har ni någon tränare i närheten som har lärt sig igenom IMMI eller Hundens Hus eller liknande? De brukar vara jätteinsatta i olika diagnoser och hur man går vidare. Ett plus är att i IMMI måste de bli godkända varje år för att fortsätta ha sin licens, så man har en stor trygghet där. :)

[Doglovers]
2011-09-17 11:38
#24

#22 Vem vet. Det kanske ligger någonting i detObestämd

Emo
2011-09-17 12:37
#25

Otroligt Förvånad så många inlägg här redan och enbart trevliga och vänliga kommentarer.

19/11 2010 startade jag en tråd på annan sajt så här:

"Min vovve, som nu är lite över 1 år har för 17 dagar sedan börjat behandling med Clomicalm (Anafranil). Hon har varit nästan omöjlig att fostra. Under dessa dagar har vi sett en stor förbättring. Nu kan jag göra sådant med henne, som jag kunde med andra hundar när de var några månader. Det går nu att avbryta destruktivt beteende med ord och avleda uppmärksamheten. Helt otroligt efter så många månaders problem. Hon börjar lära sig flera kommandon och kommer ofta på inkallning. Mina många blåmärken börjar blekna bort. Hon har haft ovanan att visa med tänderna att hon vill ha mer uppmärksamhet. Det känns konstigt att nu börja med det som är normalt vid 3-4 månaders ålder, men kolossalt glädjande med alla framsteg. Visst ja, hon är en 40 kilo tung rottweiler. Oni-Otwei

Hon kan naturligtvis inte med ord beskriva sin situation och jag vet därför inte hur hon upplever eventuella biverkningar. Dessutom vet jag inte vad jag kan vänta mig av fortsatt behandling. Jag har recept till 2,5 månader. Hon tar 80mg 2 gånger om dagen.

Kanske här är några, som vill dela med sig av sina erfarenheter. Jag har redan lärt mycket på denna sajt.

Hundar har vi haft i mer än 50 år och vår utmärkta veterinär har vi varit bekanta med i mer än 20 år."

När jag hade fått tillräckligt med spydigheter och dumma kommentarer slutade jag att hoppas där. Därför gläder det mig extra mycket att de, som skrivit här, är vänliga.

Kanske (troligen) kan både TS och jag få lov att diskutera problem och få trevliga svar. Tack alla ni som engagerar er med vänlighet.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[arlington]
2011-09-17 12:57
#26

#25 Det är enerverande att vissa människor kan bete sig hur som helst. Ibland undrar jag om de kan med att bete sig IRL, som de gör på Internet. En fin internetmiljö skapar man tillsammans med andra, tycker jag. Men ibland är det svårt när rötägg förstör på de mest respektlösa vis.

Jag tror att man med vänliga ord kan förändra det mesta, och vill man hjälpa så är det det absolut bästa sättet. En människa agerar väldigt annorlunda om den känner sig förstådd och blir lyssnad på, jämfört med om den blir kallad okvädingsord och andra penibla saker. Sådana reaktioner säger mer om den som skriver det, än den det är menat till.

Även här på iFokus, finns otrevliga ting, men jag sätter på total ignore- knappen och satsar på de som är fina istället. Jag skriver inte mycket själv, men när jag väl gör det känner jag att jag är engagerad och finner ämnet intressant.

Moderatorerna kan inte sitta och lusläsa precis alla kommentarer, men noterar man otrevligheter kan man kontakta dem. De gör ett fruktansvärt bra jobb tycker jag, som arbetar så hårt med något de inte får betalt för. :)

Jag tycker att ni har rätt att få diskutera sådana här saker utan att behöva utsättas för påhopp. Att ens ludna vän är sjuk är självklart något man måste få skriva och prata om utan att bli dumförklarad. Man vill ju inget annat än sin väns bästa! Det förstår ju vem som helst!

Nåväl, nu ska jag sluta skriva OT i er fina tråd, och önskar er all lycka! Ni gör ett så fint jobb som engagerar er så mycket tycker jag!

Emo
2011-09-17 13:07
#27

Tack arlington.

Moderatorerna gör så gott de kan, men vissa lyssnar inte ens på dem. Då får man lämna tråden och ämnet.

Låt oss hoppas att denna tråd kan behålla sin fina stil.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[Doglovers]
2011-09-17 13:15
#28

ADHD diagnos på hundar är nog inte så vanligt och jag tror att det är därför inte så många hört av sej i den här tråden. Men ärligt talat tror jag det är vanligare på hundar än många tror. Många "problem hundar" kan nog få den här diagnosen om dom har tur att komma till rätt veterinär som är öpppen för nya problem lösningar.

Jag tycker det här är en enormt intressant trådSkrattande

Emo
2011-09-17 13:46
#29

Hoppas den fortsätter att vara av intresse för många hundvänner. Så här förklarade jag lite på den andra sajten:

"…….Så oerhört lite lämplig information det finns. Jag tror att det beror på två saker. 1 Sådana hundar avlivas. Få människor orkar med att ha en sådan hund. 2 De, som vill behålla en sådan hund, som naturligtvis även har massor av goda egenskaper precis som människor, får så mycket otrevliga kommentare av folk, så de väljer att isolera hunden hemma.

Trots att jag varit med i Brukshundklubben mer än 20 år och Kennelklubben mer än 11 år, så skulle jag inte våga ta med henne dit. Det räcker med alla, som oombedda vill upplysa mig om att jag ska fostra henne……."

#28 Oh, ja, utan vår fantastiske veterinär undrar jag hur det hade gått. Hade vi inte umgåtts i så många år hade han kanske trott att hon var ouppfostrad och bortskämd. Nu vet han hur vi är mot våra husdjur.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Doglovers]
2011-09-17 15:20
#30

Jag har en bekant vars hund fick diagnosen Damp på sin större hund och tog bort den tyvärr. Men det här är några år sedan och då visste dom nog inte vad man vet idag. Ägaren var också en mycket duktig hund människa med många års erfarenhet på nacken.

Emo
2011-09-17 16:16
#31

#30 Det kostar med medicinen också. Tyvärr täcker den dyra försäkringen inte medicin när det gäller beteenderubbningar. Jag betalar över 6400 kr/år i sjuk- och livförsäkring men får betala hennes medicin ändå. Då får man förstå om vissa väljer en annan utväg. Det är dyrt nog ändå med allt annat det för med sig att ha de problemen. Det borde de människor veta, som också har liknande problem och det verkar som om de också blir fler och fler.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[arlington]
2011-09-17 16:52
#32

#31 Det är ju en sjukdom, och ett handikapp! Makalöst att det är en sådan skillnad på rätten till hjälp beroende på vad det är för sjukdom det handlar om! Är det alla försäkringsbolag som tänker på detta vis? I mina ögon borde detta behandlas precis som vilken annan "defekt" som helst! Ersättning utdelas vid så många andra saker, att det är ofattbart! Det finns hundar som föds med andra saker som kräver mycket vård, men dessa får ersättning!

När man betalar dyra premier tycker jag att man ska ha rätt att välja att låta sin hund leva så länge den mår bra, och inte behöva tänka på ekonomin. :( Beteenderubbningar kan ju även fås av olika mediciner som har sådan biverkning och påverkar kroppen i så stor grad att det blir bestående skador. Det kan man ju aldrig veta om det händer, och jag själv har alltid varit övertygad om något sådant skulle hända, så hade det funnits hjälp att tillgå. Skulle ens hund drabbas, och ingen vill stå till svars och erkänna misstag, är man ju totalt rättslös!

Usch, nu blev jag uppjagad känner jag och utropstecknen blev ovanligt många. Hoppas att ni i tråden ändå får en fin kväll, jag ska ta och njuta av en god bok efter att ha varit ute i skogen några timmar. :)

Emo
2011-09-17 17:01
#33

Folk har gärna åsikter om henne. Då brukar jag säga att det är som att få ett handikappat barn Det var inte det barnet man önskade sig. Det var inte det barnet man hade räknat med men när det finns där tycker man ändå om det och gör det bästa av situationen. Elaka människor kan jag ge på ***** men okunniga upplyser jag.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Noa-Nisse
2011-09-17 17:39
#34

Har inte läst allt. Men undrar om medicineringen hjälper? Är det samma medicinering som till människor?

Tråkig diagnos, men ändå skönt för ägaren att få en diagnos på det så man slipper gå runt och vara orolig över vad det kan vara.

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Annons:
MoaW
2011-09-17 21:36
#35

hmm, typ 15-16 punkter stämmer in på min hund…

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

gejsa
2011-09-17 23:05
#36

Har en schäfertik som snart är 3 år. Har alltid sagt att hon har ADHD pga hennes sätt. Hon vill inte lära sig något då börjar hon hoppa på mig. Hon vill gärna sitta framför mig och bara stirra mig i ögonen. Vara nära mig jämt t o m på toaletten. Hon går och slickar mina andra hundar vid mungipan fast dom morrar och inte vill det. Då fortsätter hon ännu mer och gnäller. När dom kan bli arga på henne så kan hon t o m skvätta kiss. Hon kommer och väcker oss flera ggr per natt och slickar oss i ansiktet. Äter mat dåligt. Osv osv.

Hur kollar man om hunden har ADHD?

[Zorita]
2011-09-17 23:42
#37

Angående förstående veterinärer… min hund har leishmania, men trots att det finns stoppmediciner för det är det många veterinärer som rekommenderar avlivning. Helt sjukt!

Så härligt att läsa att det finns folk som bryr sig som ni gör! Skulle aldrig skämta om något sådant!

IdaT
2011-09-18 01:10
#38

Jag har ingen kunskap att tillföra i ämnet, men en fråga slog mig. Vet någon om det utbetalas ersättning för dolt fel om hunden blir diagnoserad med ADHD, damp eller likande diagnos?
Tänkte på det #31 sa om att medicinen inte går på försäkrningen och det måste ju vara för att "felet" fanns där redan när försäkringen tecknades. Men går det att upptäcka när valpen är så liten som den är när man köper den?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Emo
2011-09-22 09:20
#39

Moollan, hur har det gått.

Blev hunden hjälpt av medicinen?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

trettielva
2011-10-03 18:38
#40

Emo - Så roligt att Oni mår bättre av medicinen! Jag har tänkt så mycket på henne/er. Jag som också har rottweiler slogs (när jag träffade henne) av att hon var en så trevlig hund, inget överdrivet vakt, och även om det är synd på alla blåmärken så är det mest för henne jag gläds, att hon kan få bli en välmående hund.

Allt gott! :-)

Emo
2011-10-03 19:14
#41

Jo hon gör framsteg. Nu kan vi ha henne en liten stund bland folk här hemma. Skönt med varje litet framsteg, för hon är (innerst inne) en snäll hund. Trettielva, du får väl hälsa på henne nästa gång du kommer hit.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
gejsa
2011-10-04 01:16
#42

Läser ni inte vad folk skriver här? Har frågat för länge sedan hur man testar Adhd och ingen svarar. Suck!

Emo
2011-10-04 07:18
#43

#42 En erfaren veterinär ställer diagnosen efter en tids kontroll av hur den uppför sig i olika situationer och efter samtal med en erfaren hundägare, som kan besvara många frågor och berätta om hur hunden är i förhållande till många andra hundar.

Det var mitt svar. Kanske andra har andra svar. Om veterinären inte känner hundägaren väl, så behövs det kanske andra metoder.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

gejsa
2011-10-04 22:19
#44

Ok då är det en lång väg dit för att kolla det. Tänkte om det var något prov eller så.

iri
2011-10-29 17:10
#45

Har gjort ett inlägg här för ett par dagar sen http://hundar.ifokus.se/discussions/4ea9e06ad4ebea1a0400220c-stressad-hund Fick svaret att titta in här. Dumma jag ringde veterinären en gång till och fick svaret att om det är så jäkla jobbigt så kunde jag väl omplacera hunden till någon som orkar eller avliva henne. :( Inget av dessa alternativ lockar, men jag vill kunna leva med min hund. Samma lista som du tog från vovve ingick där även en lista för valpar, som stämmer in på varje punkt på vår tjej. Snälla om du kan pm:a mig om vilken veterinär jag ska tala med för att iaf få lite hopp om en lösning.

Emo
2011-11-04 15:02
#46

I Illustrerad Vetenskap nr 13 2011 står på sidan 57 fördelarna med ADHD hos hundar.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Forest]
2012-10-21 11:14
#47

puttar till tåden

russin
2012-10-21 11:57
#48

Jag tror inte på att ADHD är en diagnos som finns hos hund - det är att förmänskliga den gravt.

Annons:
Honestyisdead
2012-10-21 11:59
#49

#48 Vad tycker du man ska kalla en hund  med koncentrationssvårigheter och överaktivitet. Onromal sådan.

Emo
2012-10-21 12:03
#50

#48 Hur många andra rön som görs av välutbildade människor och redovisas i seriösa tidskrifter och vetenskapliga publikationer kan du inte heller tro på?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

russin
2012-10-21 12:21
#51

#48 - hundar är olika beroende på allt från vad som finns i generna (rastyp - arbetsområde, bra respektive dålig mentalitet), uppfödning, socialisering, händelser osv.

Hur kan även givetvis födas med hjärnskador, men det är ju inte samma sak.

russin
2012-10-21 12:22
#52

Till människor med ADHD ger ofta en typ av amfetamin - är det samma sak som din veterinär skrivit ut till hunden ???

Honestyisdead
2012-10-21 12:42
#53

#51 Även människor är olika. Det har inte med saken att göra.
Om det gäller onormal överaktivitet och onormala koncentrationssvårigheter spelar det ingen roll vilken ras det är.

russin
2012-10-21 12:52
#54

Vad räknas då som onormal överaktivitet hos hund då det finns en enorm spännvidd mellan raser osv ?

är fortfarande nyfiken på vad för medicin som en veterinär skrivit ut till hund för denna diagnos

Honestyisdead
2012-10-21 12:57
#55

#54 Det beror ju helt på vilken ras det gäller.

Det står om Anafranil längre upp i tråden.

Annons:
russin
2012-10-21 13:26
#56

Fast Anafranil ges inte vid ADHD - det ges för depression/ångest.

Honestyisdead
2012-10-21 13:38
#57

#56 Jag säger bara att det är den det har pratats om i den här tråden. Och tråden handlar ju om ADHD.

Emo
2012-10-21 13:42
#58

Om läkemedel och dess verkan och kända biverkningar kan man läsa i FASS.

Vill man veta mer går man till Läkemedelsverkets artiklar om läkemedel.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

eldloppan
2013-02-09 06:57
#59

som sagt min hund dampen han blir låg ,rastlös och svarar inte,lyssnar inte på tilltal när han har överskottsenergi

vilket han har benägenhet att samla på sig väldigt lätt

skulle han få fortsätta så en tid så skulle han få flera symtom

efter för mycket stillasittande behöver han få rusa fram

han har mycket spring i bena

får han göra det

ja då e han glad

han skäller då aldrig oförskämt på en annan hund

lyssnar bra och får lättare att koppla av.

sen finns det ju förlossningskador på hundar som leder till en mindre eller större hjärnskada

detta kan missas hos uppfödare som inte har erfarenheten

kan visa sig med avvikande beteende

eldloppan
2013-02-09 07:03
#60

vidare så tror jag att alla hundar e olika som oss människor

och har man en hund med koncentrationsproblem och spring i bena så tänk själv

vill man sätta sig vid skolbänken och känna sig värdelös och inte lyssna och få skäll

börja i rätt ände

först av med energin och hitta sen nåt som hunden e bra på för att höja självförtroendet

allt passar inte alla

gäller även hundar

eldloppan
2013-02-09 07:11
#61

sen finns det bra avslappningskurser för hundar samt massage

passiv träning är heller aldrig fel

att bara sitta vid en bänk på torget och göra inget ting

eldloppan
2013-02-09 07:38
#62

har man adhd själv så e det nog också lätt att få en hund med adhd beteende

eller?

eller om man inte har tålamod själv?

jag och min hund e snarlika

men han har alltid varit sån

dem tre första åren var väldigt jobbiga

efter det så lugna han sig

men energi nivån e väldigt hög

för han e sån

Annons:
Liniloto
2013-02-09 10:19
#63

Jag tycker man ska fundera på om utfodringen av våra hundar med torrfoder fulla av kolhydrater kan ha med saken att göra. Se t.ex.

http://www.kostdoktorn.se/kostbyte-kan-forbattra-adhd/

http://www.annahallen.se/lchf-vid-adhd

Kanske kan en kostförändring till BARF eller färskfoder utan spannmål (även ris och majs) hjälpa.

vallhund
2013-02-09 11:48
#64

Man tror att man nu är något på spåret:

http://www.perjensen.se/Etologi/Fran_forskningsfronten/Poster/2013/2/5_Hundar_med_ADHD.html

Att diagnostisera o börja medicinera utan adekvat diagnos är förkastligt o borde anmälas till JBV/Veterinära ansvarsnämnden

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

eldloppan
2013-02-09 12:39
#65

håller med med foder

tror att man också får försöka möta upp hunden

sätta lägre krav osv

[Annamaja27]
2013-02-09 12:54
#66

#64

Undersökningen finns att läsa här:

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0030271

Himla intressant tycker jag!

[Aremea]
2013-02-09 14:27
#67

Jag ser att det allra mesta mycket väl kan knytas till hantering/uppfostran/aktivering/berikning.

eldloppan
2013-02-09 14:34
#68

#66

engelska inte min starka sida

kan du kortfattat översätta väsentlig fakta som står där?

vallhund
2013-02-10 03:33
#69

# 68 Några av resultaten tas upp av Per Jensen i länken jag postade.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Annamaja27]
2013-02-10 08:55
#70

#68

Annars funkar även google translate hyfsat tycker jag. Man får ha överseende med knepiga översatta ord och kosnstig ordföljd men man brukar förstå innehållet ganska bra.

"Översatt" artikel med google translate.

eldloppan
2013-02-10 13:30
#71

ok tack

CelsiusT
2013-02-10 17:23
#72

Angående att det där med torrfoder med mycket kolhydrater/stärkelse, majs och ris i kan påverka adhd är intressant. Nu har man ju börjat prata om hurivida mjölk och kolhydrater/gluten påverkar ADHD på människa. Kanske det finns en koppling?

Tycker också det var intressant det där med stress som någon tog upp, idag blir ju både hundar och människor alltmer stressade.

Medarbetare på westernridning.ifokus

vallhund
2013-02-11 02:48
#73

Absolut # 72, en del vittnar ju om att deras hundar blir som duracellkaniner på speed när de ätit något som innehåller majs. Rasslat in lite nya länkar: http://stud.epsilon.slu.se/2268/ http://suzanneclothier.com/the-articles/3-ps-does-your-dog-need-medication

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Vattnadal
2013-02-12 12:28
#74

Majs är ju inte bara kolhydrater, utan innehåller även ämnen som omvandlas till dopamnin och noradrenalin i kroppen. Detta gör en hund som redan är stressad och har dålig impulskontroll, ännu värre. Jag har en sån. Men majs, rätt galen. Utan majs, nästan normal. 

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Liniloto
2013-02-15 10:42
#75

Majs är bajs, som Jonas Colting säger! Tyvärr en vanlig ingrediens i torrfoder.

.m.m
2013-02-15 11:18
#76

Jag är väldigt tveksam och tyvärr så borde man ibland ifrågasätta sin veterinär och be om ordentligt med underlag.

Jag hade aldrig gett min hund och kamrat en medicin som skulle vara för adhd (för människor?) till en hund som uppvisar tvättäkta stressymtom. Förslaget av en veterinär hade upprört mig och visar starkt på okunskap och insikt.

Jag säger inte att ADHD hos hund inte finns, men det är en felsignal i hjärnan. Symtomen som raddades upp i början är troligen en mer hyperstressad hund än något annat. ADHD är något helt annat än stress, även om det kan te sig på ett väldigt rastlöst sätt. Det bör och ska således hanteras på två fullständigt olika sätt.

Så, är det lugnande eller signalstimulantia som skrivits ut? Och hur gick utredningen till?

Annons:
vallhund
2013-02-15 12:03
#77

#76

Medicinen som ges är Clomicalm det är samma som Anafranil  det vill säga ett gammeldags medel mot depressioner, inom humanmedicinen ges det inte till människor med ADHD.

Clomicalm ges oftast till hundar med grav separationsångest.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Emo
2013-07-27 08:35
#78

Dags att få fram denna tråd, så att många nya på sajten kan få både värdefull information och andra synpunkter.

Min hund har trappat ner mycket på medicinen och kan förhoppningsvis snart sluta helt med den. Den ska sättas ut långsamt. Hittills har det gått bra.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Alvin88]
2013-07-27 09:26
#79

Då jag läsf om adhd ( och andra neurolgiska sjukodomar på universitetet) vill jag säga att man ska vara väldigt förskltig mär det gäller att ge diagonser på människor. Det samma gäller ju såklart hundar. Inom mäniskovärlden så finns det många som kan uppge adhd symptom fast de inte har det, det kan bero på faktorer som att man inte trivs i skolan därför har man svårt att koncentrera sig. Man kanske inte har fått i sig frukost innan man kommit till skolan, man man dåligt. Nu säger jag därmed att diagnosen inte finns för det gör den på människor, men även där ska man vara försiktig. Agående foder, ja absolut ska man undvika sockef för människor med diagnosen adhd. Men härmed säger man inte att det går att botas. Jag menar min sambos lillebror kommer aldrig bli botad av annorlunda kost eftersom han är gravt autisiskt. Jag tycker personligen det finns många här på forumet som föreslår barf som problemlösare innom allting:S. Vad det gäller symptomen som jag läste högre upp hade min förra hund majoriteten av dessa symptom (dock morrade han inte på hundar eller människor). Det var ofta jag själv tyckte att "fan han lyssnar ju inte på lydnads träningen", jag tror inte det såg så illa ut som jag beskriver det utan jag tror det sitter inne hos mig. Ja och han sprang fram til, andra hundar trorts jag tyckte jag lärt honom. Men jag kan fortfarande inte säga att han har adhd. Han är en spaniel som älskar att spåra ( alltså väldigt självständig). Vad det gäller att han sprang fram till andra hundae när han var lös var för att vi gjorde fel från början vi lät han träffa för många hundar i början. Det känns som denna problematik jag beskriver är vanlig Eller iaf att flera har likande problem. Fokusera istället gärna på vad det kan bero på innan ni letar upp en diagnos!

Emo
2013-07-27 09:44
#80

Fokus är bra. Om en individ inte kan fokusera utan hjälp, så är det bra att kunna få den hjälpen. Det gör livet lättare både för den, som får hjälp och för omgivningen. Om sen hjälpen visar sig bara behövas under en begränsad tid, så mycket bättre.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Alvin88]
2013-07-27 10:01
#81

Ja men man ska väl medicinera en hund för det? Man ska beta det att. Medicin mot neurologiska/psykiska sjukdomar är ofta en jävla djungel. Jag har har kompisar som blir som en slags försöks kanin där tre olika läkare säger tre olika medicineringar och där en person säger att jag vet aldrig om du kommer bli bra igen för att du fått så många olika mediciner. Nu vet ju jag att vissa mediciner fungerar, men jag tycker man ska satsa på terapi innan man medicin och prova detta aktivt innan. Sedan behöver såklart många människor medicin som har adhd asberger etc. Men man ska ta det lugnt. Nej medicinera hunden, man ska till en duktig hundinstruktör som kan se vad föraren gör för fel( eller mer varför föraren inte uppfattas som tillräckligt rolig för att motivera hunden att lyda). Jag lovar att redan där kan du få den hjälp du behöver. Tänk också på detta, innan man kollar upp på diagnoser på barn/ elever tar man in en specialpedagog/ psykolog/ kurator och dessa utvärderar miljön innan man utvärderar en diagnos. Detta är vad man kan ändra på är det mycket ljud? är man för få lärare i klassrummet? Berömmer man "Nils" för lite och fokuserar mer på det dåliga? Eller har man sett "nils " idag över huvudtaget. Redan här kan många av specialped, kuraratorerna, psykologerna se att de flesta som är "annorlunda" kan reagera på negativ på miljön.

Emo
2013-07-27 11:11
#82

#81 Dina argument påminner mycket om de, som vissa säger om barn med diagnoser. Det är föräldrarna, som inte kan uppfostra sina barn utan tar den lätta utvägen att skylla på en diagnos. Grymt resonerat mot alla som försökt allt och kämpat för att göra livet bättre för älskade familjemedlemmar, antingen de har 2 eller 4 ben.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Alvin88]
2013-07-27 11:37
#83

#82 läs om läs rätt, jag har inte skyllt på några föräldrar utan diskuterade mer ur ett skolperspektiv. Att det är barn som ofta får höra att de har diagnoser i skolan men som inte har det. Det är snarare att koncentrationen som blivit störd pga skolmiljön eller att de glömt att äta frukost. Att du försöker få det att låta som att jag skyller på föräldrar gör mig besviken då jag själv har varit tillsammans med en person som haft adhd( ja han lever inte längre tyvärr). Och han hade världens bästa mamma jag känner ändå andra mammor som ja lyssnar på och man hör hur se gör allt. Men dessa har verkligen en diagnos, men det finns personer som inte har det och det kan bero på miljön. För dessa föräldrar är det också jobbigt att behöva höra att deras barn bar diagnos då de inte har det utan det finns miljöorsaker. Sedan så har hundar mindre hjärna( till storlek) vilket gör att jag heller tror att hundar kan få adhd.

Annons:
Emo
2013-07-27 11:45
#84

#83 Läs om och läs rätt! Lägg inte ord i munnen på mig.

Låt oss, som bryr sig om våra hundar, hjälpas åt att ge dem ett bra liv.

Jag tog fram denna tråd med så många vänliga och kloka inlägg, för att de intresserade skulle få ta del av dem.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Alvin88]
2013-07-27 11:49
#85

Ursäkta emo men du är väldigt otrevlig, jag tyckte du öppnade in inlägg 82 som väldigt dömmande mot mig. Jag har rätt att tycka vad jag vill och jag har läst på väldigt mycket och jag utgår ifrån erfarenheter. Sedan tyckef jag det är fel när du läser fel och får det att låta som att jag skyller på att adhd är föräldrarnas fel när jag aboslut inte sagt det. Ursäkta men jag vill inte diskutera mer med dig! Jag anser vad jag anser och jag kommer aldrig tycka som dig.

[Alvin88]
2013-07-27 11:55
#86

Här har jag hittat ett svar från en vetrinär iaf om adhd på jund kan finnas och han svarade också nej. http://www.brukshunden.se/?c=fraga_veterinaren&i=mentalitet

Marinas Mix
2013-07-27 12:12
#87

Alvin88. Det är du som hela tiden i dina inlägg #79+81+83 samt 85 och 86, för det första gör jämförelser mellan dina kompisar(människor) och hundar.

Denna tråd ska dock handla om ADHD hos hund, så jag förstår inte dina jämförelser.

Jag har haft nöjet att träffa Emo och hennes hund(den som har ADHD) och även hört en massa om hennes andra hundar.

Lika gärna som ADHD finns på människor, så kan det finnas på hund, bara det att man så sällan hör om det, eftersom de flesta sådana hundar avlivas i ung ålder, vilket är synd, för de hade säkert kunna få goda liv, hos hundvana personer, som vet vad de gör.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Alvin88]
2013-07-27 13:30
#88

Visst ska man hjälpa hundar som har problem, men jag tror fortfarande inte att hundar kan ha adhd precis som jag inte tror på att alla som får diagnosen adhd har det. Utan det kan bero på andra orsaker , därför jämförde jag detta med djur. Jag tror det personligen är bättre att gå till en hundinstruktör än medicinera. Därmed inte sagt att jag dömmer någon som ger medicin, man måste få tycka olika utan att man ska få skit. Jag står fortfarande kvar jag tror inte adhd finns hos djur.

Emo
2013-08-03 09:44
#89

i #46 skrev jag: "I Illustrerad Vetenskap nr 13 2011 står på sidan 57 fördelarna med ADHD hos hundar."

När någon sen kom med liknande synpunkter som de, som framförts i #88

skrev jag: "Hur många andra rön som görs av välutbildade människor och redovisas i seriösa tidskrifter och vetenskapliga publikationer kan du inte heller tro på?"  i  #50

Jag fick inget svar på min fråga då och tvivlar på att jag får något nu heller.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: