Annons:
Etikettövrigt
Läst 6915 ggr
oella
9/6/11, 4:03 PM

Hund över eller under 8kg

Det här med stor hund eller liten hund, har fått en annan infallsvinkel av mig den senaste tiden. Jag drömmer ju om en vovve en vacker dag, men värt att tänka på, är att sambon har sin släkt ca 100 mil bort, vilket ofta gör att vi flyger när vi reser för att hälsa på hans släkt.

Jag blir inte så exhalterad av tanken att ha hunden i flygets lastutrymme, utan skulle hellre ha möjligheten att få ha med hunden inne i cabinen, men då gäller det att hunden tillsammans med sin hundväska väger totalt max 8kg (Det finns även vissa mått på väskans storlek att beakta).

Det innebär alltså att om vi vill kunna välja flyg som transportmedel, utan att behöva ha hunden i lastutrymmet, så måste vi alltså börja kika på olika raser som väger strax under 8kg. Detta är rätt så knepigt, för självklart vil ju sambon "ha en så stor hund som möjligt". I övrigt är varken jag eller min sambo ute efter någon större brukshund eller jakthund, utan det är ju en sällskapshund vi vill ha, som då särskilt jag också vill kunna träna agility, lydnad och spår med, kanske lite freestyle och trix också. Så på det viset är ju raskategori nr 9 helt klart hett för oss.

Båda jag och min sambo vill dock ha en hund som har ett så "urtypiskt utseende" som möjligt, vilket oss innebär att hunden helst skall ha en framstående nos och uppstående öron, liksom ben som orkar hundens kropp, och en hund som orkar motionera en del.

Pomeraianen tycker vi båda känns lite för liten (men allt är ju såklart diskutabelt), chiuauan är alldeles för liten, och shetland sheepdogen, som är en favvorit hos mig, är precis på gränsen, och kan komma att väga för mycket =/ Finska lapphunden är helfavoriten, men den är tyvärr definitivt för stor för ett cabin-flyg…

Har ni några andra bra rastips att ge oss, med ovanstående som utgångspunkt?

Har någon annan funderat på samma sätt som vi, men flyg och hund?

Vilka erfarenheter har ni av att flyga med hund? Oavsett lasturymme/ eller med hunden i cabinen…

Annons:
DinJejja
9/6/11, 4:44 PM
#1

En dvärgpinscher kanske? Passar in på storlek och har uppstående öron och framstående nos. En hund som orkar med massor.

Min dp är 35 i manke och väger 6kg. Han är för hög för sin ras men väger inom kränserna. Men en dp är som en stor hund i lynnet, inte alls det där bjäbbiga och skälliga som en del andra små hundar kan vara.

Jag har ingen erfarenhet av att flyga med hund så kan inte svara på dom frågorna. :P

Em_
9/6/11, 5:04 PM
#2

Pommeranian finns i de lite större varianterna kleinspitz och mittelspitz också :) Jag är väldigt nöjd med min mittel. En av anledningarna till att jag valde en mindre hund var att den skulle vara lättare att åka tåg med. (Fast då i koppel och inte väska.) Vill man motionera mycket med hunden kan pälsen vara en nackdel. Är det varmt ute blir hunden snabbt varm och flåsig. Även nu i början av hösten sparar vi joggingturerna tills sent på kvällen när det är svalare ute.


karinnos4
9/6/11, 5:17 PM
#3

mittelspitz, japansk spets?

oella
9/6/11, 5:21 PM
#4

#1 Ja, det var ett bra tips! Dvärgpinschern har jag bara precis hunnit upptäcka, känns det som. Inte alls kikat på den så intresserat förut, men den passar faktiskt riktigt bra, det som jag tror att vi är ute efter :)

#2 Jag har som aldrig riktigt fått någon kläm på skillnaderna inom den tyska spetsen, men nu har jag kikat på svenska kennelklubbens hemsida och fått reda på de olika mankhöjderna.. Men just vikten alltså, det är fortfarande något diffust för mig. Får man fråga hur mycket din Mittelspitz väger och om den är fullvuxen ännu? :) Jag tycker ju om hundar som har lite go päls, så det är en riktigt fin ras! Vad gäller motionsrundor, såsom hurtig joggingtur, så blir det med sambon när det är lite svalare, för annars blir även han överhettad! :P I övrigt tror jag att en liten pälsboll trivs bra här uppe, då vi bor väldigt norrut!

Dosi
9/6/11, 5:22 PM
#5

Precis vad jag tänkte föreslå, japansk spets?

[Driva]
9/6/11, 5:53 PM
#6

Dvärgschnauzer!

Jag har en ds blandning och har träffat många ds då det finns många där vi bor. De är trevliga, intelligenta hundar som hänger med på det mesta. De orkar mycket och tycker om att aktiveras, men klarar en dag på soffan (ex om man är sjuk eller så). De är små men ändå robusta hundar.

Annons:
oella
9/6/11, 6:03 PM
#7

Den japanska spetsen är verkligen en hund som jag också skulle kunna tänka mig :) Men även där finns ju risken att vovven kan råka bli, ja, för tung för att sitta med i cabinen. Däremot är vi rätt så öppna för tanken att ta en omplaceringshund, och då har vi ju förstås möjligheten att hitta både en jappe och en sheltie som går att ha med sig i cabinen, och för den delen även en mittel-, eller kleinspitz :)

Ja, jag har som fått en hang-up på detta med flyg alltså, men det är bara för att jag vill minimera problemen på förhand. Eftersom att vi har vår släkt på olika håll, och för att vi är unga med ögon öppna för jobb lite vart som helst i landet, när utbildningarna är klara, så är det såklart en fördel om hunden är lätt att resa med.

Tackar för alla tips! Har ni fler, so just shoot!

Sophey
9/6/11, 6:17 PM
#8

Den japanska spetsen ar alldeles for stor for att fa plats i kabinen! Hojden pa vaskan man ska ha brukar ju vara runt 25 cm.

Det gar suverant att flyga med djur i "lastutrymmet" de tar oftast flygresan mycket battre nar de flyger dar an i kabinen sa det behover du inte oroa dig over.

Du kan inte planera hund efter vad som passar i kabinen forstar du val… Kop en hund som passar dig och inte flygbolagens regler!

Medarbetare på matlust

fia-mia
9/6/11, 6:25 PM
#9

Dvärgschnauzer eller D/S gårdshund skulle jag säga :)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

oella
9/6/11, 6:30 PM
#10

#8 Haha… Ja, det låter lite bakvänt kanske, att anpassa oss efter det? Värt att tänka på, tänkte jag, men du kanske har rätt; våga lita på att hunden tar det fint helt enkelt. Och du har helt rätt, ska jag tänka på kabinen så måste jag tänka på måtten också och inte bara vikten, givetvis… Men det låter som om du har flugit med hund i lastutrymme? Vad glad jag blir av att höra hur bra det verkar gå! Ju fler positiva flygfärder på det viset jag hör om, ju mindre lovar jag att planera hund efter flygbolagets regler! Skämt å sido, du har rätt, det låter ju helt knas…

Sophey
9/6/11, 6:39 PM
#11

#10 Det ar inte varre an att aka bil nar de sitter i lastutrymmet.
Det utrymmet som djuren sitter i ar battre an det som vi manniskor sitter i da det har battre luft, varme och ar lufttrycksanpassat for djur.

De flesta djur tar resan i kabinen med stress medans de djur som ligger i lastutrymmet tar det oftast med ro och sen far hunden mycket storre utrymme att rora sig pa eftersom man har mojlighet till en mycket storre bur jamfort vad man har i kabinen.

Jag far knappt ner en av mina katter i de matten som vaskan maste vara i kabinen!

Medarbetare på matlust

[Driva]
9/6/11, 6:49 PM
#12

Jag träffade ett par med en golden valp när vi flög från italien, de hade den löst i knät, ingen väska alls..

Sophey
9/6/11, 6:56 PM
#13

Flygbolagets regler kan du lasa om pa deras hemsida men sa vitt jag vet tillater inga flygbolag att man har djuren losa i kabinen.
Det ar vanligare att man inte ens far ta fram vaskan som djuret sitter i fran under stolen som ar framfor dig. Obestämd

Medarbetare på matlust

Annons:
[Zorita]
9/6/11, 7:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Här är min fosterplutt om ni är intresserade. Hon väger 3 kg och är lite mer än 4 månader så hon blir nog ingen tyngdvikt direkt. Underbar tjej som övergavs vid hundgården och hamnade hos mig där hon bott i 2 månader. Hon har väldigt mysig mjuk päls och jätteöron Tungan ute Hon adopteras via en organisation, men PMa om ni vill Flört

[Driva]
9/6/11, 7:46 PM
#15

#13 jaha vad konstigt att de hade den lös… tror det var ryanauir vi flög med och de brukar ju vara extra hårda på allt möjligt…

Sophey
9/6/11, 7:55 PM
#16

#15 Det maste vart ett tag sedan da Ryanair inte tillater djur over huvudtaget pa sina flyg langre.

Medarbetare på matlust

[Malin3033]
9/6/11, 9:28 PM
#17

Shetland sheepdog! Sitter med två tikar på 4 respektive 6 kilo här hemma :) så det finns små individer så länge man vet hur man letar.

[Driva]
9/6/11, 10:02 PM
#18

#16 ja det var väl typ 6-7 år sedan :D

Sophey
9/6/11, 11:40 PM
#19

#18 Jag forstod nastad det.
For 6-7 ar sedan kunde man t.o m ha illrar losa i kabinen i princip och idag kan man knappt skicka dom i lastutrymmet.

Medarbetare på matlust

Upp till toppen
Annons: