Annons:
Etikettraser
Läst 20062 ggr
Eywa
8/15/11, 2:26 AM

Ni med Fransk bulldog!

Hejsan!

Både jag och min syster är nyfikna på hur livet med en fransk bulldog är.

Hur är det med hälsan egentligen? Har era frallor fått några problem?

Vi har läst att det finns en aktivare och en "latare" variant. Vad kräver respektive variant i motion och mental stimulans?

Hur bör man lägga upp en sommardag? Kan man ta med sig vovven till stranden/ut och fika i någon timme om man har mycket vatten att både dricka och blöta hunden med (och skugga!)?

Berätta gärna hur en dag ser ut i era liv!

Övrigt? (Berätta gärna allt du har lust att berätta om din lilla frallas små egenheter, vi vill veta allt!) Skrattande

Annons:
Michaela-N
8/15/11, 9:48 AM
#1

Jag tycker inte om hundar med platt nos alls, och jag undrar lite varför ni vill ha fralla?

[Zorita]
8/15/11, 11:27 AM
#2

Här i Spanien är frallor väldigt vanliga trots att det är så varmt. Så länge det är en vanlig svensk sommardag skulle jag inte tro att det är så farligt, men jag tror nog ni märker hur hunden mår.

Jag har ingen själv, men veterinären har en superhärlig fralla som heter Roberto. Han lever rövare i väntrummet och vill busa med alla besökare. Ibland hoppar han upp i knäet och tigger gos.

Fast det är lite oroväckande ibland hur de grymtar och väser, så det är viktigt att kontrollera för andningsproblem. De verkar riktigt mysiga, men jag skulle själv vara orolig för hur de framavlats med dessa problem med andningen.

Anibaz
8/15/11, 11:54 AM
#3

#1 Men nu får du sluta. Du kanske inte gillar hundar med platt nos men det hade ingenting med tråden att göra, inte heller varför dem ville ha en Fralla. Dem ville veta mer om rasen så har du inget att berätta om den så behöver du ju inte skriva i tråden ens.

**Hur är det med hälsan egentligen? Har era frallor fått några problem?
**Frallan jag hade som sommarhund förra sommaren hade inga problem med hälsan. Hon var 13 år och pigg och frisk. Men rasen är ju känd för ansningsbesvär pga den korta nosen. Viktigt att hitta bra uppfödare när det gäller trubbisar.

**Vi har läst att det finns en aktivare och en "latare" variant. Vad kräver respektive variant i motion och mental stimulans?
**Frallor är aktiva hundar som älskar att v ara med. Dem är som en clown som gillar att visa upp sig och dem gillar att jobba. Lydnad och Freestyle är lämpliga sporter för en Fralla då dom är lättlärda och tiken jag hade älsklade att göra tricks!
Alla hundar kräver ju mental stimulans och motion, men det är väldigt individuellt, särskilt när det kommer till bulldogs eftersom vissa verkligen är soffpotatisar.

**Hur bör man lägga upp en sommardag? Kan man ta med sig vovven till stranden/ut och fika i någon timme om man har mycket vatten att både dricka och blöta hunden med (och skugga!)?
**Absolut, det viktiga är att dem får vila och ta igen sig, låta andhämtningen gå ner. Men självklart kan hunden följa med till stranden eller ut och fika.

Honestyisdead
8/15/11, 12:01 PM
#4

Har ingen fralla själv, men tycker dom är oerhört charmiga.
De jag har träffat på har inte haft andningsproblem.

De har varit aktiva hundar som gärna är med på allt.

Eywa
8/15/11, 12:10 PM
#5

#1 Pga mentaliteten och storleken. Vi kommer lägga stort fokus på att hitta en uppfödare med frallor som inte har lika trång nos. Det finns, man måste bara leta lite. Visst, dom kan få problem ändå men fysiska problem finns mer eller mindre i samtliga raser, det är en risk man får ta.

#2 Åh, vad bra! Klart man får hålla koll själv och ladda upp med handdukar man kan blöta ner m.m.

Roberto låter som en trevlig vovve :D Men ja, det är ett problem, men som jag skrev ovan har alla raser sina problem och det finns uppfödare som föder upp frallor som inte har lika trång nos.

[Zorita]
8/15/11, 12:21 PM
#6

#5 Det låter bra! Jag tycker de är fantastiskt goa.

Roberto blev borttappad en gång och lappar sattes upp överallt i stan. Man trodde han blev stulen. Alla hos vet var oroliga för honom. Sen kom han tillbaks! Och oj vad glada alla blev, en dam gick till vet enbart för att få hälsa honom välkommen tillbaka Skrattande

De är verkligen härliga i mentaliteten, inget tjafs utan enbart bus och vänlighet.

Mina hundar har det inte lätt i värmen nu heller (och inte jag heller för den delen hehe). Med dessa ska man nog bara vara lite extra försiktig och se till att gå i skuggan mm och ta det lugnt.

Annons:
Eywa
8/15/11, 12:34 PM
#7

#3 Tack för ditt svar! Det ger oss en bra bild av hur frallorna kan vara. Ungefär som vi trodde :) Tänkta sporter (beroende på vad som faller frallan i tycket) vi tänkte syssla med är rallylydnad och WP men kanske även agility som relationsstärkare och aktivering (ingen av oss har provat agility tidigare).

#4 Tack för svaret! De frallorna jag har träffat har inte heller andningsproblem. Dom har haft många olika ljud för sig men ingen har haft svårigheter att få ner luft i lungorna.

Michaela-N
8/15/11, 1:11 PM
#8

#3 Vet du vad, jag tycker det är extremt irriterande att du ska vara som min mamma hela tiden? "Men sluta nu", "Nu får du sluta", "Sluta upp med det där", "Lägg av nu.".
Jag får skriva vad jag vill så länge det inte är elakt eller kränkande på något sätt. Och nu ställde jag en fråga.

Du är inte min mamma och kommer aldrig bli, tänkte bara säga det. Flört

Back to topic, det bor två frallor nära mig. Tycker lite synd om dom faktiskt, när de går kan de knappt andas och harklar sig hela tiden. Därför är jag strikt emot avel av sådana hundar! Mentaliteten går att få på väldigt många andra hundar. Men visst är de charmiga.
Jag vet att man väljer efter utseendet när man tänker på fralla (oftast). Men jag skulle valt en annan ras.

Anibaz
8/15/11, 1:18 PM
#9

#8 Hur störande är det inte för trådskaparna när du går OT på en gång? Är det så otroligt nödvändigt för dig att säga emot allt som skrivs så gör det privat istället.

Haha din mamma? Lägg ner. Kom med ordentliga argument eller skriv ingenting alls.

Tillbaka till tråden. Har du fler problem så är du så hjärtligt välkommen att PMa mig.

Michaela-N
8/15/11, 1:24 PM
#10

#9 Ja just det. "Lägg ner." DÄR KOM DET IGEN!

Frågan är väl lite hur OT min fråga egentligen var? Tycker själv den är väldigt relevant.

Jag har inte sagt emot någonting alls. Och nu är det du som får sluta anklaga mig för saker jag inte ens gjort!

Honestyisdead
8/15/11, 1:27 PM
#11

Anibaz och Michaela; Ta det via PM!

Eywa
8/15/11, 1:28 PM
#12

#8 Utseendet är det sista som jag är intresserad av, speciellt med en fralla. Utseendemässigt är mina favorithundar alaskan husky, ceskoslovensky vlac och tollare. På småhundar är det dvärgpincher, alaskan klee kai och russkiy toy. Dock har dom som sagt en viss charm.

Men ingen, och jag menar ingen, hundras kommer i närheten av den goa personligheten och den speciella mentaliteten som frallor har. Inte enligt mig i vilket fall som helst. Det kommer nog aldrig finnas en ras som skulle passa mig eller min syster bättre och vi har kikat på sååå många raser.

Dessvärre har vissa frallor problem med luftrören, precis som många schäfrar har höftledsproblem och många amstaffar har hudproblem. Det går inte komma ifrån, nästan alla raser har mer eller mindre någon form av problem. Här gäller det att välja en bra uppfödare som fokuserar på hälsan först och främst! Misstaget många gör tror jag är att välja en uppfödare som har ett vinstintresse utan att veta om det.

Rasen är väldigt populär och då finns det tyvärr uppfödare som varken bryr sig om hälsan eller psyket. Men vi kommer leta länge och väl efter en kanonbra uppfödare och jag tycker att det är det viktigaste, oavsett vilken ras man väljer.

Honestyisdead
8/15/11, 1:29 PM
#13

#12 Låter bra. Lägger man ner tid på forskning och letande så lär man hitta bra uppfödare med friska hundar Glad

Annons:
Michaela-N
8/15/11, 1:32 PM
#14

Jag hade aldrig köpt en hund med något slags hinder. Om det är så att den har för kort nos och inte kan andas, eller för långa ben så den har svårt att gå, för platt rumpa så den inte kan gå… ja alla sorters utseendedefekter som påverkar djuret i fråga skulle jag aldrig kunna ha.

Vad man även får tänka på är att frallor är dyra! Tror de brukar ligga på en 18.000:- om man vill ha en fin fralla med god stam och från en bra uppfödare. Det enda jag har att säga är att just med frallor får du vara noga med föräldrarnas nos. (såklart även valpens). Och välj fram för allt en uppfödare som avlar på mindre trubbiga nosar tycker jag.

Eywa
8/15/11, 1:40 PM
#15

#14 Så mycket som vi har letat så tycker jag att säkert 80 % av alla hundraser har någon typ av problem. Är det inte fysiskt så är det mentalt och vi vågar oss absolut inte på en hundras som kan ha mentala problem. Mentaliteten är det viktigaste för oss för att livet för både oss och hunden ska bli så trevligt som möjligt.

Så det är svårt att både välja bort alla hundraser med någon typ av problem och som dessutom stämmer in på våra krav och som vi kan tillfredställa. Vi fick helt enkelt kompromissa.

Jo, jag vet att dom är dyra. Men om vi köper hund så blir det ett väldigt genomtänkt köp med mycket planering bakom. Om det så kommer dröja 2 år innan vi är redo (mentalt och ekonomiskt) så får det göra det. För våran hund kommer att vara viktig för oss och det är viktigt att allt blir så bra som möjligt.

tjiivans
8/15/11, 4:11 PM
#16

#15 Tycker att allt du har skrivit låter väldigt vettigt.
Ni är inne på helt rätt spår.

Jag är Stolt ägare till en fralla tik på fem månader och hon låter knappt något alls förutom när hon gör sig till när hon vill ha uppmärksamhet.
Hon är så snäll och fin att alla som vi träffar blir helt förälskade och vill ta med henne hem.

Jag började sikta in mig på fralla när jag var runt 12 år, då helt efter deras utseende. Andra raser jag var intresserad av då, egentligen mer än frallan, var Jack russel, Shnauzer och Staffe. När jag sedan kom upp lite i ålder och började läsa på om de olika raserna var det just frallans egenskaper som jag fastnade för.

Vi har varit med på uppfödarlistor och hos privata uppfödare under ett par år nu, så i Mars så föddes äntligen en kull där vi stod högt upp på kölistan. I Maj fick vi äntligen hem vår efterlängtade lilla korv och vi älskar henne mer och mer för varje dag.

Jag kan inte tänka mig en bättre hund för oss.
När det är varmt så chillar vi hemma och tar en långpromenad när det blir svalt.
Vi har varit på stranden flera gånger och Elsa sitter bara och myser i solen/skuggan och njuter av att svalka av sig och sedan sova.
Hon älskar att springa i skogen och hoppa över stock och sten, så det gör vi ofta.

Go for it säger jag bara =)

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

Eywa
8/15/11, 7:18 PM
#17

#16 Tack tjiivans! Känns bra att höra detta från en frallaägare :) Vilka kennlar kan du rekommendera? Om det är ett par års väntetid är det nog lika bra att vi skriver upp oss på en gång ^^

Nikkis
8/16/11, 12:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Hur är det med hälsan egentligen? Har era frallor fått några problem?
Jag skulle nog säga att det är ganska så olika från hund till hund faktiskt. Men föräldradjuren avgör ju en hel del, samt släktingarna.
Min fralla Pamela, som jag hundnappat ifrån min mor (Rysk import, mamma min har hennes kullsyster också, Penni) och hon är utan tvekan den käckaste frallan jag mött.
Därför jag föll för henne, för jag sa -"Aldrig med plattfejs efter min Gobbi (Pekingese-må hon vila i frid<3) " Men tjii fick jag.

Det är inte bara andningen Frallan kan ha problem med. De kan även ha missbildningar i ryggraden samt patella. Demodex finns dessvärre också med.

Vi har läst att det finns en aktivare och en "latare" variant. Vad kräver respektive variant i motion och mental stimulans?
Pamela som jag har är av den sportigare typen, hon är riktigt tuff på alla sätt och vis. Medans hennes syster Penni är raka motsattsen, betydligt mer layed back.
Om jag utgår ifrån dessa töser som jag känner bäst så kan jag säga att Pam hänger med hack i häl med mig och mina Schäfergrabbar. Vi går dagligen i skogen och tränar även flera dagar i veckan.
Hon är med på ALLT, med värsta attityden.
Penni däremot, hon nöjer sig med bra mkt mindre. Dessutom är Penni en snarkare, vilket Pamela inte är. Ja jag vet, snacka om ojämna syskon. ;-)

Hur bör man lägga upp en sommardag? Kan man ta med sig vovven till stranden/ut och fika i någon timme om man har mycket vatten att både dricka och blöta hunden med (och skugga!)?
Alltså, är det riktigt varmt så utsätter jag ingen av mina hundar för sådan extrem hetta. Då vilar vi istället och är aktiva när det är svalare.
Men är det 'normalvarmt' så är jag bara mer noga med att vattna hundarna väl och sedan så kör vi, mer eller mindre.
Sunt förnuft kommer man långt med. =)

Berätta gärna hur en dag ser ut i era liv!
Jag är för tillfället hemmagående så våra dagar ser olika ut, men 98% av tiden går ut på hundaktiviteter.
Men okey, ett exempel på en dag i vårat liv; Vi vaknar, käkar frulle, går ut en snabbis.
Därefter så är vi hemma och beroende på hur Min dag ser ut/vad jag har lust med - så åker vi endera iväg någonstans eller håller oss hemmavid.
Åker vi iväg så brukar det i regel i första hand vara till BK (eller vän/familj), där vi kan spendera mååånga timmar. Jag tränar nämligen Pamela inför lydnaden. ;-)
Är vi hemma så är vi istället ute och går i skogen en hel del, gäller att hålla ordning på flåset. ^^

**Övrigt? (Berätta gärna allt du har lust att berätta om din lilla frallas små egenheter, vi vill veta allt!)
**Ptja vad ska man skriva här då? Förutom det klassiska som ni verkar redan ha koll på - Var mycket noga med uppfödaren!

Pamelas egenheter då… Hahah Oj där kan vi göra en lååång lista. =P
Hela hon bara sprudlar av energi, hon kan dra igång hela mitt gäng på 2 röda, iiiinteee alltid så önskvärt alla gånger, haha.
Hon är en väldigt tuff brud i relativt snygg förpackning. ;-)
Men hon är också jooordens kel och kramgris, man kommer inte undan med att Inte klappa/gosa med henne. Hon vill alltid vara i centrum (ja, liiite jobbigt det med ibland) och är lite av en "stirrare". ^^
Vilket betyder att hon kan sitta med världens drygaste min och attityd i en hel eveighet (true story!) och psyka en till det hon själv vill - vilket oftast är massa gos.
Hon är en mästare på psykning, både hos folk och andra djur - hon lyckas alltid få som hon vill av ngn konstig anledning. x'D

Ett klockrent exempel kunde vara då min Pekingese fortfarande levde. Gobbi låg i bädden och sov, Pamela ville såklart sova i just den bädden.
Pamela sätter sig någonstans och bara glor som bara Pamela kan. Tills lilla Gobbi flyttade sig och la sig någon annanstans och Pam kunde inta platsen. Hahah skitfult, men det funkade.

Ex 2: En kompis tik av bruksras var (är) Livrädd för Pam. Som bara sitter helt still i mitten av rummet, glor på sitt vis och tiken vågar knappt röra sig. (Och nej, Pam är inte det minsta aggressiv!) x'D

Trots att Pam är en liten hund, så tar hon Väldigt mycket plats - det är svårt att förklara men det är otroligt mkt hund i henne, hon är liksom "överallt" s a s. Vilket ibland kan vara liiiite jobbigt det med.

Men överlag, jag älskar den där knasiga padd-liknande hunden. När min Gobbi togs bort för 2 veckor sedan så var hon först på plats för att trösta.
Hon lämnade inte min sida för en sekund på flera dagar då jag var helt förstörd. Hon är en riktigt trogen vän innerst inne. =)

Eywa
8/16/11, 12:50 AM
#19

Tack för ditt utförliga svar Nikkis! Pamela låter så himla härlig! Exakt det jag söker i en fralla! :)

Och som du skrev, man måste vara noga med uppfödare.

Tyvärr vet jag inte vad jag ska leta efter.. Det är så väldigt svårt. Hur kan man veta att deras hundar är friska? Jag har mailat några uppfödare (som folk har rekommenderat) med noga utvalda frågor om hälsa, mentalitet m.m. Väntar på svar. Men hur vet man att det dom säger är sant?

Dessutom verkar ingen kunna rekommendera några bra kennlar? Det är samma sak med vilken ras jag än har velat ha kennelrekommendationer på. Ingen verkar vilja dela med sig eller.. jag vet inte varför! På diverse forum är folk otroligt ivriga att svara på alla möjliga frågor men inte när man frågar om någon kan rekommendera en bra kennel.

Vet du vad jag ska titta efter när jag letar uppfödare? Det är så viktigt för mig att det här blir rätt!

Nikkis
8/16/11, 1:06 AM
#20

#19

Det var så lite så.
Alltså, jag är tyvärr inte så insatt i Frallaaveln, det är min mamma som tagit hit Pam och Penni. Min mamma är uppfödare nämligen, men vet inte om hon planerar ngn frallakull.
Hon är betydligt mer insatt i den här rasen än mig. Det enda jag vet är det jag hört från henne - att hon bla inte anser att det finns bra Frallor här i Sverige, då dom är sjuka, fula och "tråkiga". Därför hon vänt sig till utlandet, där hon känner flera uppfödare.

Men en vän till mig, som föder upp fralla här har hundar från utlandet också, och från en av de uppfödarna mamma är mkt god vän med.
Kennel goes wild, uppfödaren är mkt seriös och trevlig. Hon eftersträvar samma typ av fralla som t ex Pamela är. Så kontakta henne och säg att jag hänvisat dig till henne. ;-)
Säg att du vill ha en Pamela, haha.
Hon kommer nog svara på de flesta av dina fårgor kan jag lova.

Annons:
Eywa
8/16/11, 1:19 AM
#21

Jag kollade upp Goes wild och skrev även ett mail till henne :)

Vill ha svar nu xD Haha :) Tack så jättemycket för ditt tips! Det är verkligen uppskattat!

Chilli10
8/16/11, 10:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Kolla in på rasklubben  http://www.fbksverige.se/ klicka valpköp, så finns det svenska uppfödare, utrikes, omplaceringar mm. Inte sagt att alla är bra, men där finns ju de som är godkända :)

Jag vill absolut inte skrämma upp dig (jag vill faktiskt också ha en fralla) men vi hade en helt underbar tjej. Tyvärr bara i fyra år =( Hon fick diskbråck, vilket tyvärr är ganska vanligt bland frallor. Allt kom så plötsligt, vi märkte att hon hade lite ont tex när man lyfte henne osv men på natten sov hon i min säng och snarkade sitt vanliga snark <3 Dagen efter kunde hon knappt gå, akut in till veten och vår älskade flicka avlivades..

Tequila var inte från en godkänd uppfödare, hon hade ingen stamtavla. Jag vet inte om det hade med saken att göra, till viss del, antagligen. Reggade frallor kan ju också då diskbråck. Jag kommer inte att köpa en oreggad hund igen. (Just denna var dock min syster som köpte).

I vilket fall som helst, lycka till med att finna en bra uppfödare :)

Runita
9/3/11, 9:37 PM
#23

Hej tycker frallan är ett underbart val - är själv uppväxt med dom och nu uppfödare sen några år tillbaka Skrattande En helt underbar ras (jaja jagvet liite partisk )

Jag kan hjälpa dig hitta en bra & seriös uppfödare om du vill - Skicka ett pm så hjälper jag dig =0)

chigak
9/4/11, 12:00 AM
#24

MIn fralla tjej älskar värmen och lägger sig helst i gassande sol och bara njuter. Däremot om det är blött och kallt får man putta ut henne genom dörren. Hon har inga problem med andningen och älskar att springa omkring och busa. Hon har ett underbart temperament och vill gärna vara nära och mysa. På nätterna sover hon under mitt täcke.

Håller med om det som sagts innan om fisandet, det är det enda jag ser som negativt med frallorna, hon kan utrymma hela hus ibland med sina gasbomber Skrattande Men allt det positiva med denna härliga, charmiga ras väger helt klart mycket tyngre enligt mig!

[Zorita]
9/4/11, 12:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Får jag fråga vilken typ av mentalitet ni letar efter? Tex har jag en fosterhund just nu som liknar frallor mycket i den charmiga mentaliteten.

Förlåt TS, men jag gör skamlös reklam för denna lilla valp som bott hos oss i två månader. Hon är allt man kan önska i en hund. Trevligt temperament, lättlärd, gosig. Inga hälsoproblem så vitt vi vet. Hon finns redo för reservering, PMa mig om ni är intresserade Flört

Hon är ingen fralla, men oh sån fantastisk personlighet att jag åtminstone vll dela med mig Glad

Bild på tjejen nedan, mer info kommer eller som sagt via PM.

[jakke94]
9/4/11, 1:04 AM
#26

#14 
"jag hade aldrig köpt en hund med något slags hinder" 

Är inte din hund en blandras ? det ser iaf jag som ett hinder då man inte kan tävla inom alla grenar, samt att du inte känner till 100% antagligen…

[jakke94]
9/4/11, 1:04 AM
#27

100% hälsa antagligen, ska det stå

Annons:
Loveradio
9/4/11, 1:12 AM
#28

#25 Men gud så söt! Kyss

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Zorita]
9/4/11, 1:25 AM
#29

#28 Ja är hon inte??? Om vi kunde skulle vi behållt henne utan tvivel, men bor i lägenhet med två stora hundar…  Vi hoppas bara på ett bra hem nu Glad

Loveradio
9/4/11, 1:32 AM
#30

#29 Vad synd att ni inte kan behålla henne, förstår att ni gärna skulle vilja. Hon var ju otroligt söt och verkar hur charmig som helst :) hon ser lite ut som en tvättbjörn med de mörka fläckarna runt ögonen hihi.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Upp till toppen
Annons: