Annons:
Etikettraser
Läst 15085 ggr
IceLinn
2011-08-07 00:14

hundras du inte kan tänka dig..

har du någon hundras du inte kan tänka dig att ha?

själv har jag jack russel terrier, känner ingen jag tycker är bekväm att vara med, stressade, hoppiga och skarpa. vet att det är olika från hund till hund men jag har ändå fått uppfattningen av att de är skarpa.. Det som fått mig att säga attjag aldrig vill ha just en JR är att den ända trevliga JR jag träffat är en kompis hund men en dag när jag satt på golvet och pratade med henne hoppade hunden upp och bet efter mitt ansikte så jag fick två hack under ögat, jag har helt enkelt för mycket respekt för den rasen för att äga en.

Hur är det med er, finns det någon ras ni inte kan tänka er att leva med som ni känner det just nu? det kan ju ändras ;)

Annons:
Itchy
2011-08-07 00:21
#1

för min del är det nog Collie spec långhåriga

jag antar att det är för de asociala collies jag råkade ut för som barn varav jag blev biten flera ggr :/

You can't spell Bitchy without Itchy

Mona22
2011-08-07 00:27
#2

Jag skulle aldrig kunna tänka mig en bulldog eller liknande med intryckt ansikte. Tycker bara synd om dem Rynkar på näsan

amela87
2011-08-07 00:30
#3

Skulle nog aldrig kunna tänka mig en liten terrier. För att dom är för hoppiga och hyper för mig. :P




Eywa
2011-08-07 00:39
#4

Jag skulle inte kunna tänka mig en schäfer. Tycker att dom är fula och jag har inga bra erfarenheter av denna rasen alls. Trots att jag har en schäferblandis xD Men min är en betydliga finare variant enligt mitt tycke ^^ Så borde alla schäfrar se ut, haha!

Tycker inte heller om "gubbhundar", alltså hundar som ser ut som gubbar i ansiktet. Det är inte fint någonstans.

Pitbull terrier är en annan ras jag aldrig skulle vilja ha. Jag skulle inte våga helt enkelt. Jag vill ju ha fler hundar och är rädd för att det smäller en dag..

Mallinois vill jag inte heller ha pga deras brist på av-knapp och stora aktiveringsbehov.

BC vill jag inte ha just nu - enligt mina erfarenheter skälliga och nervösa. Men om jag skulle skaffa får en dag kanske? Fast då blir det nog hellre en Beauceron eller allra helst en Australian Kelpie.

Finns många andra raser jag inte vågar ha pga att aveln är så ojämn att man inte vet om man får ett nervvrak till valp eller inte. Som att spela på lotto, nej tack! Tyvärr är det ju så bland många raser, även många raser jag är intresserad av men dom faller bort. Jag vill ha en stabil och trygg hund. Även hundraser med många gen. sjukdomar försöker jag unvika.

IceLinn
2011-08-07 00:50
#5

#1 okej, även om man inte blir rädd när man blir biten får man ändå respekt tycker jag, iallafall om det kommer utan anldening..

#2 okej

#3 du tänker nog lite som jag ;)

#4 det är synd att aveln "förstör" hundarna ibland.. :(

AnneN
2011-08-07 01:15
#6

Inga raser med platt nos då jag vill ha hälsosamma hundar och inte stödjer den typen av avel.

Inga vallhundsraser då jag inte är intresserad av vallning och anser att ska man ha tex bc så bör den få möjlighet till att valla.

Ingen vinthund då de helt enkelt inte tilltalar mig även om en del av dem är väldigt vackra.

Ingen strävhårig tax pga att jag känner mig reserverad mot just den varianten sedan jag blev oprovocerat attackerad av en sådan flera gånger som liten.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Itchy
2011-08-07 01:15
#7

ett bra exmpel på en instabil collie jag råkade ut för var min morfars hund Astor…ena stunden så njuter han at att bli kliad & klappad på, i nästa sekund sitter han med käftarna i mitt ansikte

You can't spell Bitchy without Itchy

fettmedkevlar
2011-08-07 02:07
#8

Jag skulle gärna kunna skriva mina åsikter, men risken finns att jag inte kan hejda mig och vräker ur mig något jäkligt elakt om inlägg #5.

Så jag kniper igen, vill du veta vad jag ogillar för ras TS så kan du kika in på Brukshundraser.ifokus, finns en tråd där.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

[MaestroNestor]
2011-08-07 03:45
#9

Golden retriever tycker jag är så himla tråkiga bara. Fina och snälla men samtidigt menlösa och tråkiga på något sätt. Sen gillar jag inte utställnings grenarna av labrador och schäfer heller.

NathalieT
2011-08-07 07:26
#10

Jag skulle aldrig kunna tänka mig en chiuaua, eller ännu värre yorkshireterrier, eller de flesta dvärghundar  :/

lambero
2011-08-07 07:39
#11

Oj, det finns nog massor av hundar jag inte kan tänka mig. Men som tidigare har sagt så går alla typer av jättekorta nosar bort som engelsk bulldogg, mops, fralla osv.

Shar-pei är otänkbart för mig. Likväl som Napolitansk Mastiff.

Ovtjarka och liknande tycker jag inte passar in i det svenska samhället så dessa går också bort.

Utställningsschäfrar= big no no.

Cavalieren går bort pga för många sjukdomar.

Rena jakthundsraser är raser vars behov jag aldrig kommer att kunna tillgodose. Så det fungerar ju inte.

Ja, jag skulle kunna hålla på i evigheter…

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

chapp
2011-08-07 08:09
#12

Nästan alla raser är trevliga om man lär känna dom, förstås. Men jag svårt att förstå mig på de stora muskelbergen till hundar, de där hundarna man skaffar för att liksom skrämma andra med. Cane corso, mastiff mm. Men då är det väl snarare ägarna som det är svårt att förstå sig på. Varför skaffa ett monster som är gjord för att vakta en gård eller en hel skock tamdjur när man bor i en liten lägenhet i stan?

LinaK
2011-08-07 08:56
#13

Förr sa jag att jag ALDRIG skulle skaffa en jack russell terrier, men nu sitter jag här med världens underbaraste gosse. När jag träffade min uppfödares hundar ändrade jag uppfattning om rasen. Med rätt stimulering och aktivering är det en underbar ras. Tråkigt att folk har tråkig uppfattning om rasen.

Kan säga att det är lättare att säga vilka hundar jag skulle kunna tänka mig att skaffa, för det är många raser jag inte skulle vilja ha.

Men raser jag aldrig skulle skaffa:
Alla hundar med kort/kortare nos: bulldogg, mops, pekinese, cavalier osv.

Chines crested är också en ras jag tyvärr har sett tråkiga exemplar utav, då blir man lite avskräckt.

Inga raser i rasgrupp 2, förutom vit dvärgschanauzer
Ingen ras i rasgrupp 6,7 & 8
Inte heller någon ras i 1 förutom welsh corgi cardigan
Sen dom flesta terrier-raserna går bort, finns dock några undantag.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
Fridaaaa
2011-08-07 09:29
#14

För mig handlar det inte riktigt om rasen, utan personligheten av hunden.

Men måste jag välja så skulle jag inte vilja ha:

  • Inga vinthundar (förutom irländsk varghund)
  • Doberman, pinscher (alla 3 storlekarna) eller rottweiler
  • Chihuahua, phalené, tax, pudel (enbart kungspudel utan pudelfrisyr)
  • Bedlingtonterrier (pga utseendet, gillar inte det riktigt)
  • Nakenhundar
  • Jackrussell/parson russell
  • Shih Tzu, lasa ahpso, pekneese
  • Mfl :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jollycox
2011-08-07 09:54
#15

Man ska ju aldrig säga aldrig men raser jag inte är intresserade av att skaffa är hundar som är
- kortnosade
- väldigt långhåriga (bearded collie, afghan…)
- avlade för att göra något speciellt, tex jakthundar, vallhundar
- har för många sjukdomar eller är ohälsosamt avlade (tex cavalier, kortnosade, utställningsschäfer)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

fidojunior
2011-08-07 10:13
#16

Säger som #15

Sen gillar jag inte riktigt schnauzer och hundar med liknande utseende. Vet inte varför, kanske för att två grannar har sådana och jag gillar inte dem.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[Rocky70]
2011-08-07 10:16
#17

#8 Du hade väl kunnat lägga in en länk eller i allafall talat om trådens rubrik!

zoolatri
2011-08-07 10:18
#18

Jag säger som LinaK, det är lättare att tala om vilka raser jag kan tänka mig:) Minst intresserad är jag av vaktiga raser och de med stor jaktlust. Sedan dras jag inte till långhåriga hundar, inte hundar med oproportionellt korta ben eller väldigt stora hundar( förutom Klednod;) ) Sedan har jag svårt för "vattenraser", ffa de retrievers och spanielhundar jag träffat luktar väldigt mkt hund när de är blöta. Inte så konstigt alls om man tänker på vad de använts till, men det går bort för mig.

[Asta]
2011-08-07 10:41
#19

Jag har svårt för hundar som dreglar. Det är nog det enda. När kupering var tillåten så var de raserna också på min icke-lista. I övrigt så skulle jag nog kunna tänka mig de flesta raser. Jag vill dock läsa på ordentligt innan för det är lite tråkigt med vissa raser där mycket sjukdomar florerar. Avel kan som sagt ställa till med mycket elände. Det är därför viktigt att hitta bra uppfödare.

En riktigt liten hund vill jag inte heller ha. Jag tycker om rejälare hundar.

Ketang
2011-08-07 11:27
#20

Stora tunga hundar, hundar med mycket päls  och hundar som dreglar.

Sen hade inte en hund med stort aktiveringsbehov passat i vår familj. Som ex dom belgiska vallhundarna, BC, Schäfer, Rottweiler osv. Inte heller rena jakthundar.

Amstaff, och hundar som har den kroppstypen, kompakta "hårda" hundar som är som små betong klumpar vill jag inte ha.

Annons:
Kalli
2011-08-07 13:10
#21

Jag vill nog dela upp svaret i olika kategorier, det finns hundraser jag inte kommer skaffa för att jag inte kan erbjuda den rätt sorts aktivering, där finns ex. BC. Väldigt vackra hundar som jag gärna skulle haft om jag kunde erbjuda dem vad de behövde.

Sen finns det sjuka hundraser, som jag inte vill skaffa för att stödja den aveln, ex. Bulldog. Hade det varit sundare hade jag antagligen kunnat skaffa flera av dessa "sjuka" raser.

Utöver det finns det en lång lista av hundar som helt enkelt inte tilltalar mig, det kan vara utseende eller psyke. Har svårt att tänka mig att skaffa en väldigt stor hund, ex Berner Sennen, Leonberger m.m eller en väldigt liten hund ex. Yorkshire Terrier, Bishon Frise m.m.. Vissa hundar har jag svårt för rent utseendemässigt ex. Chihuahua och nästan alla Spaniels.

Sen finns det hundraser som bara inte känns rätt, ex. Jack Russel fast jag träffat minst lika bra JR som jag träffar "dåliga". Golden Retriver är en annan hund som aldrig heller riktigt tilltalat mig.

Jag är dock inte sämre än att jag skulle kunna ändra mig, helst när man som jag tar omplaceringar så är faktiskt individen viktigare än rasen. Skulle jag skaffa valp skulle jag antagligen följa listan mer slaviskt än om jag faller för en vuxen hund.

Emaljoh4
2011-08-07 13:10
#22

Jag har svårt för hundar med fet päls och som dregglar/som dregglar ner hela halsen när de har druckit.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

thilda-
2011-08-07 14:08
#23

Hmm ;) de raser jag INTE vill ha är ganska lätt, det är i princip nästan alla.. Jag håller mig till Molosserna exempel vis Perro Dogo Mallorquin, Amstaff, pitbull m.m älskar molosserna! resten går tyvärr fet bort. speciellt sällskaps hundar ser dom som ouppfostrade små rackare tyvärr.

IceLinn
2011-08-12 16:07
#24

läser att många tycker det är lättare att säga vilka raser de kan tänka sig och det försåt jag, men kul att höra vilka hundar andra inte tycker passar in i deras vardag.

Jag kan inte säga direkt att jag aldfrig kan tänka mig utan bara att i nuläget kan jag inte tänka mig för jag har fått dålig uppfattning om en ras men det är olika från hund till hund såklart.

#8 skrev jag något som gjorde dig upprörd i inlägg#5 ? då ber jag om ursäkt!

Anibaz
2011-08-12 16:23
#25

Mastino Napoletano. 70 kg gäddhäng, hua.

[VeronicaI]
2011-08-12 16:29
#26

Jag har alltid haft ett kriterie att jag ska kunna lyfta min hund om jag skulle behöva det om den råkat ut för något. Därför tänker jag inte skaffa stora hundar. Skulle aldrig kunna tänka mig Grand Danois även om jag tycker de är himla ståtliga att se på.

MariaJosina
2011-08-12 16:59
#27

Aldrig skulle jag kunna tänka mig en mops, skulle jag ha en och höra den få problem att andas skulle jag bara må så dåligt :( för mig är att köpa en ras med andningsproblem som är ett resultat av rasens framavling ett sätt att stödja den sortens avel. jag tycker att man borde avla fram friska och sunda hundar, inte bara såna som vinner mycket på tävlingar..

Annons:
Maja2
2011-08-12 17:50
#28

Oj… det där är en så himla stor och vidsträckande fråga. För det första känner jag inte ens till alla raser… finns ju så erbarmligt många… för det andra så, de många raser jag "känner till" så kan jag inte säga att jag KÄNNER TILL hur de är. Det är betydligt mer korrekt att svara på vilka raser jag KAN tänka mig…. då jag utesluter GRUPPER av raser direkt många gånger… utan att känna till rasen i sig.

Dessutom har jag tre hundar i min ägo…. där man inte ens kan säga exakt vilka raser det är. Ja, att en är en bodeguero… det kan man nog säga, även utan papper…. att en är en podencoblandning… och den tredje förmodligen en podengoblandnig… och de hundarna ÄLSKAR jag… även om jag inte tänkt i termerna: Ras, när jag skaffade dem.

så… svårt att svara på….

karinnos4
2011-08-12 18:02
#29

# 4 hundar som ser ut som gubbar i ansiktet? vaddå?

[arlington]
2011-08-12 18:10
#30

Jag är lite reserverad mot små hundar, i vintras blev jag biten i stjärten av en medelålders kvinnas ena lilla hund, helt oprovocerat när jag gick förbi. AJ, sade jag och tittade förskräckt på tanten och sade att hennes hund bet mig. Tanten blev skitarg och skällde ut MIG. O_O Små hundar är svåra att se, lite som potentiella mördarhamstrar. ;)

Men den enda ras jag inte skulle kunna klara av att ens vara nära, är nog St. Bernard (oavsett hur snälla de verkar vara)- jag har blivit skadad för livet efter filmen Cujo. Pinsamt med sant.

Honestyisdead
2011-08-12 18:15
#31

Jag skulle aldrig skaffa amstaff eller rottweiler. Detta pga att jag träffat för många instabila individer av dessa raser, även om det beror på ägarna så har det gjort mig mindre intresserad av dom.

[MaestroNestor]
2011-08-12 18:22
#32

#30 Cujo är ju söt ju:)

Fridaaaa
2011-08-12 18:27
#33

#30 Jag har sankt bernhard, supertrevliga och underbara hundar, den filmen ger helt fel bild av rasen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MaestroNestor]
2011-08-12 18:36
#34

#33 Något säger mig att de flesta hundar med rabies nog skulle ge en ganska felaktig bild av hundens ras:)

Annons:
[arlington]
2011-08-12 19:01
#35

#32, #33, #34 Inte så rädd för Cujo, mer att den är så sorglig. Det är synd om honom som lider och plågas, så det skär i hjärtat varje gång jag ser en St. Bernard. Blir gråtfärdig, vilket är fasligt generande. :0
Men själva sjukdomen är skrämmande, och att en så snäll hund kan bli så sjuk att han inte har kontroll över sig själv är läskigt med. Hade kunnat vara en film om en rabiessmittad ponny, och då hade jag känt likadant. Fast ponnysar är lite luriga i vanliga fall. ;)

Anibaz
2011-08-12 19:19
#36

Jag tycker det är skitdåligt att dem gör såna filmer, som Cujo och Helveteshundarna. Klart som f*n att folk blir skraj för raserna som framställs som monster i filmer. Idioti är vad det är.

Honestyisdead
2011-08-12 19:31
#37

#36 Äh, man får ju skilja på fiktion och verklighet ;)
Många skådisar blir ju sedda som de roller de spelar, så egentligen borde man ju inte göra filmer alls då ;)

[Zorita]
2011-08-12 19:33
#38

Men Båtsman då? Glad

De flesta små hundarna går bort. Vill ha en liten hund men kan inte alls komma på ras, de flesta jag sett har gett dåligt intryck. Det enda någorlunga litet jag kan tänka mig just i ögonblicket är en podenco storlek mindre.

Schäfer pga hälsoriskerna, LH Collie för de ser så Lassie ut, Labrador och Golden för de är så vanliga.

Och så alla korthåriga muskelknippen. Jag gillar lång päls och massa mjukt fluff.

[MaestroNestor]
2011-08-12 19:34
#39

Sjukaste hundfilm jag sett är nog white dog.

Anibaz
2011-08-12 19:34
#40

#37 Dem har ett val, antingen spelar dem rollen eller inte. Vad hade alla Rottisar att säga till om när dem framställde dem som mördarmaskiner?

Du kanske tycker att "man får skilja på fiktion och verklighet" men säg det till alla som är rädd för raserna pga filmerna.

Loveradio
2011-08-12 19:35
#41

De raser jag inte kan tänka mig är:

- Pudel. Dels för att jag tycker de är fula och dels för att de är nervösa och jobbiga.

- Dalmatiner. Nervösa.

- Border collie. Hyperaktiva och skälliga, iallafall de jag har träffat.

- Bullterrier. Ostabila och fula.

- Dobermann. Ostabila och nervösa.

- Cane Corso. Kan tycka att de är fina men för ostabila och inget jag vill ha.

- Ovtjarka. Nej, nej och åter nej.

- Mastino Nopoleato, Mastiff, Shar Pei. Stora och klumpiga med en massa löst hängande skinn. Nej tack.

- Shih Tzu, Lhasa ahpso, Pekingese och små fluffiga raser. Inget jag vill ha.

- Chihuahua, Dvärgpincher, Yorkshireterrier och liknande. Visst är de söta men ganska meningslösa och dessutom för ömtåliga och känsliga.

- Irländsk varghund. Ingen ras jag vill ha helt enkelt, varken utseendemässigt eller mentalt.

- De flesta små terriers. Skälliga och ettriga små rackare.

- Spetsar. Inget som tilltalar mig helt enkelt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Annons:
[VeronicaI]
2011-08-12 19:40
#42

Håller verkligen med dig med att jag inte heller kan tänka mig Shih Tzu :)

Honestyisdead
2011-08-12 19:43
#43

#40 Tyckte bara det var en rolig kommentar om att man inte ska ha med hundar i filmer för att det förstör för rasen trodde du skämtade först(sorry). Så är det ju inte vad jag kan se :) Det är oansvariga hundägare med hundar som är vilda som gör folk rädda. Tidningar och nyheter späder på det. Visst blir en del rädda för filmer, men inte den stora massan.

Men skit samma, det är OT. :)

KAnske ett ämne för en ny tråd?

[4paws]
2011-08-12 20:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

- Pudel alla stl. för mej är det ett djur man klipper med bollar och färgar… de har ingen charm enligt mej

- Bulldogs. de är gräsligt fula… jag är allvarlig!

- Dobermann. är en enmanshund, träffat ett par som varit hemska

- Shih Tzu, Lhasa ahpso, Pekingese och små fluffiga raser. är för mej kärringhundar

- Chihuahua, Dvärgpincher, Yorkshireterrier och liknande. lite för små men kanske en yorkterrier i framtiden när man har barn.

- Irländsk varghund. de är stora, klumpiga och fula :/

- De flesta små terriers. små, skäller, kräver en massa, iallafall de jag träffat

snodde från en annan här men ändrade lite

tveksam på

- rottweiler då de är sönderavlade men vore ändå kul

- amstaff då de kräver en massa stimulans och motion men de är så vackra och rätt hund är underbar

BJUDER PÅ EN BILD, DETTA ÄR EVOCAS NYA VÄN!

SaraC
2011-08-12 21:21
#45

Säger som någon annan ovan, att det blir ju en skillnad. Det finns raser jag inte skulle kunna tänka mig alls eftersom de inte tilltalar mig/passar mig överhuvudtaget. Sedan finns det en del raser som tilltalar mig utseendemässigt och som jag verkligen gillar mentalt, men som jag (i alla fall idag) inte känner att jag skulle kunna ge vad de behöver. Till exempel siberian husky är vackra och jättehärliga hundar men jag har inte tänkt pyssla med drag i någon större utsträckning eller finsk spets som jag också tycker är jättemysiga och trevliga, men jag har inget intresse av att jakt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Mixxie
2011-08-12 21:25
#46

Pudel för fluffiga och fula enligt mig och nervösa iaf dom jag träffat.

kaukasisk ovtjarka  ALDRIG!

Bulldoggar vill inte stöda dålig avel

Komondor för mycket päls

Dobermann för krävande

Chihuahua, Shih Tzu, Lhasa ahpso, Pekingese Inget för mig

På tal om st bernard så finns ju Bethoven också där får iaf jag bara se positivs hos rasen

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Fridaaaa
2011-08-12 22:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

#46 Älskar beethoven-filmerna, han är så go haha :)

Här är en bild på våran sankt bernhard ;) Knähund? haha

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[arlington]
2011-08-12 22:33
#48

Jag kanske ska klargöra att mitt inlägg om Cujo inte på något vis innebär att filmen gjort mig RÄDD för en specifik ras. Jag är inte rädd för raser, utan individer (och då specifikt människor som tex tanten som hade den stjärtbitande lilla hunden som jag först tyckte var jättesöt). Men som sagt, det är OT. ;)
Personligen kan jag inte låta någon ras "gå bort", eftersom det för min del går på en hundväns personlighet.

Nu ska jag sova, är uppe ovanligt länge idag.
Godnatt och trevlig helg! :D

Annons:
Fridaaaa
2011-08-12 22:35
#49

#48 Låter bra, jag är inte heller rädd för vissa raser, går på hunden, hur den är inte rasen, precis som du :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

meilin
2011-08-13 01:16
#50

Det är alldeles för många för att jag ska orka räkna upp dom… Flört Och man ska ju aldrig säga aldrig som sagt. Men stora tunga och dreglande hundar går iaf bort direkt!

Chilli10
2011-08-13 11:15
#51

Det som går fetbort för mig är små ettriga, skälliga småhundar. Shäfer är en ras som jag aldrig skulle vilja ha, har täffat på för många dåliga exempel. Kan tycka att de är lite fina, men ingen hund för mig. Även pudel, och andra fluffbollar. Typ bichon frisé. Hundar med för mkt jakt i sig. Tex tax. Raser som jag inte kan tillgodose dess behov, tex BC, husky mm.

Annars så är jag ganska öppen för förslag om man säger så ;)

Noa-Nisse
2011-08-13 12:10
#52

jag är ju en sådan människa som gillar nästan alla raser ^^ men om ja tvunget ska välja bort någon så blir det:

*   japanese chin    har aldrig mött en men utseendet tilltalar mig inte  
*   tax   gillar inte heller utseendet, men har mött väldigt många trevliga taxar.
*   komondor   p.g.a pälsen.

jag gillar stora korthåriga hundar. ÄLSKAR nästan alla hundar i grupp två förutom de som har förmycket överflöd av skinn.

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Fridaaaa
2011-08-13 12:11
#53

#52 Även st bernhard? ;) hihi

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Noa-Nisse
2011-08-13 13:01
#54

#53 klart :) den ligger på min topp 3 lista :)

om jag mot förmodan inte skulle skaffa en till GD så skulle jag vilja ha en St Bernhard :) har fastnat för sen rasen jättemycket. deras huvuden är så gosiga ju :) och de kräver ju heller inte så jättemycket väl?

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Fridaaaa
2011-08-13 14:45
#55

#54 Nej det enda dem kräver igentligen är ganska mycket mat och plats, dock inte mer än en GD ;) Underbara hundar. Jag själv anser att dem inte kräver mer än en GD mer än då pälsvård om man väljer långhårig :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[hyperiion]
2011-08-13 17:50
#56

Jag skulle aldrig kunna tänka mig en JRT då de inte är en ras för mig. Plattnosade hundar går också bort (pga att ja vill ha en hund som kan andas) Samt hundar som drägglar och fäller mycket. Tax är inget ja vill ha heller då ja endast har dåliga erfarenheter med dom:/.

[MaestroNestor]
2011-08-13 17:55
#57

Skulle kunna tänka mig i princip vilken ras som helst fast i olika sittuationer i livet. Jag tycker inte det finns några fula hundar utan alla har sin egen charm. Finns ett par raser jag inte skulle vilja ha men det är enbart pågrund av att jag inte stödjer viss typ av avel och har inte så mycket med hundarna i sig att göra.

Mischa
2011-08-13 17:56
#58

Alla som inte passar mig [punkt, slut]

Det blir troligtvis för många att radda upp.

≧◔◡◔≦

Mixxie
2011-08-13 18:11
#59

#47 :) Lillan är verkligen söt :) St bernard har alltid varit en drömhundras för mig

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

[Ebfotograf]
2011-08-13 18:30
#60

Skulle inte kunna tänka mig en hund som har andningsbesvär t.ex - Engelsk Bulldog, Fralla mm

Fridaaaa
2011-08-13 19:46
#61

#59 Tack :)
Ja jag fick kontakt med sankt bernhard när jag blev tillsammans med min pojkvän, aldrig träffat en i verkligheten innan (mer än sett på utställning och tv) då hans mamma hade 3 st då :) Blev fast direkt!:D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Michaela-N
2012-07-18 23:47
#62

Puttar, känns som jag skrivit här förut men uppenbarligen inte?

  • Hundar som använts till tjurhetsning/hundkamper: bulldoggar, ca de bou, pitbull, amstaff (är ju från pitbull från början så den följer med)
  • Andra "muskelhundar" - förutom staffe.
  • Vinthundar, gillar inte alls dom.
  • Labbe och golden
  • Chihuahua, dvärgpinscher
  • dregglande hundar: st bernhard, mastiffer…
  • Vakthundar
Annons:
mejamylove
2012-07-19 00:54
#63

Ojoj, nu kmr det många xD

Chihuahua: för liten, ettrig, instabil och det känns inte som du vet var du har den. Inte särskillt fin heller.

Schäfer: Ful och oerhört tråkig.

Engelsk Bulldog: Var inne på sån förr, men vill inte stödja den aveln då den är för extrem.

Golden: Allmänt tråkig, Känns inte lika unikt o speciellt att ha en sån hund som alla andra har. Inget vackert utseende

Labbe: Nästan av exakt samma orsaker som golden. Gillar inte färgerna

Toy/dvärg/Mellan Pudel: Har tyvärr bara träffat på elaka o lömska småpudlar. Jag tycker det gula som samlas runt munnen och ögonen på dom inte heller är så vackert.

Saluki: Jag tycker dom ser väldigt roliga ut xDD Jag börjar skratta när jag ser en sån på utställning t.ex. Utséendet tilltalar mig inte ALLS.

Whippet: Någonting med dom som jag inte gillar, kan dock inte sätta fingret på vad.

Mops: Väldigt söta, men dock är det oxå en väldigt extrem avel

Lagotto: Samma orsaker som pudel, inte temperamentet jag söker heller

Jack russel: Jaa, vad ska man säga dom är som barn med ADHD, Det är den uppfattningen jag har fått av dom.

Shar Pei: Min hund blev stucken av jordgetingar på nosen en gång, då såg hon ut som en shar pei. Resten säger väl sig självt.

Pumi: Har bara träffat instabila pumis tyvärr, har träffat ca. 7 st.

Puli/Komondor: Skriver raserna på samma rad, då det är av exakt samma själ- Orka fixa den pälsen!

Shetland sheepdog: Var min favoritras förut, tills jag träffade dom irl. Skälliga, ettriga och helt klart inte min typ av hund, dock så är dom fina

Kinesisk nakenhund: Tycker hundarna ska vara helt nakna som mexikansk. Det ser bara konstigt ut. Plus att min morbors fru hade kennel förut de var inte en lugn stund där inte- Brrr..

Bichon hundar: Än en gång storleken och det gula runt mun o ögon.

Sen gillar jag inte några små hundar, hundar med stor päls- typ pomme, Taxar, mormorhundar bl.a…

Jaa, jag kan forsätta hela kvällen xD Lättare och säga dom jag gillar

Storkebodas
2012-07-19 04:49
#64

Svår fråga, gillar i princip alla raser. Men skulle inte vilja ha de extremt avlade raserna, tex engelsk bulldog. =)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Portie
2012-07-19 11:13
#65

Hundraser som är mycket sjuka; t.ex. bulldog, mops med flera.

Sen så skulle jag nog aldrig få för mig att skaffa en jack russel, det är nog ingen hund för mig.

[Besan]
2012-07-19 11:22
#66

Det är rätt många jag inte skulle kunna tänka mig att ha.. detta är bara de jag kommer på nu…

Golden - Tråkiga och grymt vanliga…saknar personlighet…

Labrador - Samma som golden.

Chihauhua, dvärgpinschrar och liknande - Fula och jobbiga.

Staffe - Verkar vara alldeles för mycket hund i en liten kropp samt tycker jag inte om deras kroppsbyggnad.

Shetland sheepdog - Skälliga och för livliga

Jack russel - Gillar dem inte alls, varken utseendemässigt eller deras temperament, är liksom på hugget hela tiden.

Vinthundar - Gillar inte deras utseende alls

Mops - Samma som ovan

Fransk bulldog - Samma som ovan

Bullterrier - Samma som ovan samt verkar inte stabila alls.

Swadika
2012-07-19 11:45
#67

Just nu inga stora raser, men det är just nu för att jag bor så litet. Sedan raser som kräver allt för mycket, för jag skulle aldrig klara av det då jag har problem med ett knä och kan vissa dagar inte gå allt för långt. Sen är jag mer för små hundar ^^

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

simmo
2012-07-19 13:07
#68

en hund med in tryckt ansikte

[Skutta]
2012-07-19 13:21
#69

Raser som avlas på ett - enligt mig - ohälsosamt sätt. Intryckta nosar, massa hud, för långa ryggar m.m.

Annons:
malinroth
2012-07-19 16:37
#70

Jag tycker att dom flesta hundraser KAN vara fina och trevliga om de är i fin kondition, har bra hull och trevligt temperament osv men det finns massor med raser jag inte kan tänka mig att äga själv..

De raser jag under inga omständigheter skulle kunna skaffa är Pekignese, Schäfer, Bergamasco, Puli, Komondor, king charles spaniel och shih tzu.

Sen vill jag inte ha en utpräglad jakthund så länge ingen i min familj jagar, ingen utpräglad vallhund så länge ingen i familjen vallar osv. Sen vill jag inte ha raser med mycket hälsoproblem och kort medellivsålder. 
Dessutom vill jag ha hundar som inte fälller alls eller fäller väldigt lite.

Är relativt nybliven ägare till en bedlington terrier och det känns verkligen som rasen för mig. Helt underbara och passar mig som handen i handsken så just nu finns det bara en ras för mig. Även wheaten terrier ligger mig varmt om hjärtat. Om jag någon gång ledsnar på pälsvård kanske det blir en kromfohrländer :)

Chilli10
2012-07-19 16:38
#71

#62 Så du menar att staffar inte har använts till tjurhetsning/hundkamp?

Det var något nytt för mig. Flört

Michaela-N
2012-07-19 16:49
#72

#71 Jo, visst har dom det.

Hanna
2012-07-19 17:02
#73

Jag tror faktiskt att jag egentligen skulle kunna gilla vilken hund av vilken ras som helst. Det är himla svårt att säga, men lär man känna en individ så kan, i alla fall jag, gilla den även om det är till exempel en "ful" ras.

Men de hundar jag inte skulle skaffa är nog de som jag vet är för krävande eller som behöver något jag inte kan ge den. Men överlag finns det ingen ras jag ogillar och som pga det skulle gå bort. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Chilli10
2012-07-19 17:29
#74

#72 Så du kan tänka dig staffe trots det alltså? Fast du först skriver "Hundar som använts till tjurhetsning/hundkamper".

Utifrån det du skrev trodde jag att du inte visste det. :P

Michaela-N
2012-07-19 17:30
#75

#74 Jag vet om det, men kan inte rå för att jag är himla kär i den rasen ändå… dom är så charmiga och gulliga, synd bara att det inte är "rätt" ras efter vad jag vill göra med min hund bara.

Lilllens
2012-07-19 17:32
#76

Alla småhundar, som papillion, chihuahua, yorkisar, DP, pudel(oavsett storlek), bichon, shih tzu, osv går bort för mig.

Annons:
Chilli10
2012-07-19 17:37
#77

#75 Förstår dig, de är ju väldigt charmiga. :) Fast det tycker ju jag om amstaffen med förstås. ;) Vad vill du göra då? *nyfiken*

Michaela-N
2012-07-19 17:39
#78

#77 Bruks, lydnad och agility, som det ser ut nu. Satsar på kelpie istället. Staffe kanske blir i framtiden, eller nåt Glad

[Ronon-m]
2012-07-19 18:02
#79

****Shih Tzu, *Pekingese,* Lhasa ahpso, Bishon frise.. Små & pälsiga hundar -** Tråkiga och passar inte i min smak av utseende.**

Komandor - Fula

Tax - Små, ettriga, och ful kropp

Labrador - Tråkiga och vanliga

Golden - Tråkiga och vanliga (möjligtvis en jaktgolden går bra)

Chihuahua - Ettria, små, för stora ögon.

Borde Collie - Nervösa/skälliga och för krävande

Små terriers - Ettriga och jobbiga

Fransk/engelsk bulldog - Vill inte stödja fel slags avel, sen är den engelska varianten ful

Napoleon mastiff - Hemskt mycket skinn, en ras som borde tas bort helt.

Det finns måååånga fler hundar jag inte vill ha… Men dessa är väl de som jag kom att tänka på mest just nu.

Sophie&Segra
2012-07-19 18:18
#80

Ojojoj..
Är nog lättare att tala om vilka raser jag faktiskt skulle kunna tänka mig.. För den här listan kommer att bli låååång.. Tungan ute
Så för enkelhetens skull tar jag dom i rasgruppsordning!

Grupp 1: Den här gruppen är verkligen "min" grupp, och jag skulle kunna tänka mig alla hundar i den, förutom hundarna med "dreads"!
Grupp 2: Ingen. Ingen av hundarnas utseende tilltalar mig för fem öre. Inte heller deras mentalitet.
Grupp 3: Ingen. Trött på terriers.
Grupp 4: Ingen variant. Fruktansvärt fula och gillar inte mentaliteten.
Grupp 5: Ingen hundras utan päls. Resten skulle jag kunna tänka mig!
Grupp 6: Ingen. Fula och gillar inte mentaliteten.
Grupp 7: Ingen, förutom Weimaranern, endast pga utseendet, haha.
Grupp 8: Ingen förutom Cocker Spaniel & Springer Spaniel.
Grupp 9: Över huvud taget ingen alls!
Grupp 10: Ingen.

Haha, men shit va negativt det här inlägget blev.. Men så är jag kräsen när det kommer till hundar också.. Oskyldig

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Jawa´s]
2012-07-19 23:33
#81

För mig är det dansk svensk och jackrussel som står på big nono, parson också, visst har jag träffat en eller två skitgulliga, men jag har även blivit biten när jag var liten, tror det är det som hänger kvar, jag blir osäker i närheten av liknande hundar. Liten vit hund med svarta eller bruna prickar, närmar mig helst inte hehe x)

Sen hade jag aldrig kunnat ha någon av hundarna som ingår i begreppet "kamphund" då jag helt enkelt tycker att de är fula. Och redan har blivit biten av en staffeblandis i magen, dåliga erfarenheter helt enkelt. Och jag förstår inte grejen med att ha dem.

Överlag är det väl alla hundar som är under labbe-storlek då jag tycker om större hundar.

Tax är jag kluven på, jag har ALLTID velat ha en röd normal korthårig tax, alltid, tax och schäfer….men nu när man har läst så mycket om att taxar har problem med ryggkotorna och diskarna så vill man ju inte gärna stödja aveln, detsamma gäller väl basset artesien normand som jag annars har varit intresserad av.

Så det som gäller för mig är jakthundsraserna, nästan alla, samt schäfer, bra grejer det =)

Sen är jag alltid öppen för omplaceringar, blandraser. Hade inte kunnat köpa en blandrasvalp, men fastnar jag för en vuxen som råkar va en korsning så backar jag inte ur pga det.

dermot
2012-07-20 01:17
#82

Jag tycker inte rasen spelar någon roll. Jag tror jag skulle älska den oavsett utseende och färg så länge den passade mitt hem, min personlighet och mitt liv.

Bara jag får lära mig om rasen så jag kan behandla den därefter (om det är något speciellt den behöver, - träning, sjukdommar osv).

Men, jag vill inte stödja någon avel som har gått överstyr. Hade det däremot varit så att t.ex bulldoggen inte varit så illa avlad hade jag gärna haft en sådan. Men jag tänker inte skaffa det pga avelsbiten.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




mejamylove
2012-07-20 01:20
#83

#81 Vad är grejen med att ha hund öht.? Det är i princip exakt samma fråga

Annons:
vallhund
2012-07-20 01:21
#84

# 78

Jag har en vän som tagit upp sin staffe till Elit i både spår o sök!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ixectrona
2012-07-20 09:15
#85

I princip alla, utom ~15 stycken som jag skulle kunna tänka mig.

[Jawa´s]
2012-07-20 09:45
#86

#83 va? =P

[postmortum91]
2012-07-20 10:18
#87

Jag skulle aldrig kuna tänka mig en muskelhund. Sedan kan man fråga mig vad jag räknar in som muskelhund xD

Bara för att det krävs så mycket av en som hundägare och jag skulle inte klara av det, + att jag är osäker på muskelhundar och gillar dem helt enkelt inte

Chilli10
2012-07-23 20:45
#88

#87 Nej, man ska ju aldrig köpa en hund man känner att man inte klarar av. Så bra tänkt. :)

mopsen12
2012-07-23 21:03
#89

Terriers - jaktinstinkt och lite för ettriga för mig

Labrador, golden retriever eller flattar - fina hundar men har aldrig passat mig

Border collie - skulle aldrig kunna ge vad en sådan kräver

Bishon frise och pudel - också fina hundar, men jag är inte riktigt så mycket för det fluffiga.

Bulldog - har bara träffat sådana som knappt kan andas, som låter hur högt som helst.

Tax och king charles spaniel har jag aldrig fastnat för

Skulle aldrig kunna tänka mig kinesisk nakenhund för att jag inte riktigt förstått utseendet. (Mexikansk med fina tänder är däremot fina)

Schäfer är inte heller jag, likaså japansk spets

Är mer åt mopsar, ceskoslovensky vlack och norsk lundehund. (medveten om att det är helt olika raser)

mejamylove
2012-07-23 21:22
#90

#86 Du sa att du inte förstog meningen med att ha en kamphund.

Annons:
joheck
2012-07-23 22:12
#91

Det är många, men då är främsta anledningen att de helt enkelt inte passar mig, inget med rasen att göra alltså.

  • Väldigt krävande hundar så som tex, border collie, schäfer, tollare, osv.
  • Terriers, skulle helt enkelt inte palla den typen av egenskaper.
  • Väldigt osunda hundar, tex cavalier, bulldog, shar pei osv.
  • Jakthundar, jag jagar inte helt enkelt.
  • Svår-lärda hundar, just nu känner jag att jag vill ha hund som är lätt och rolig att jobba med, kan ju ändras i framtiden.

Sen finns det många raser som helt enkelt inte passar mig och mitt liv som det ser ut just nu.

Loveradio
2012-07-23 22:54
#92

Gammal tråd. Finns en nyare tråd.

Ser att jag har svarat i den här tråden förut. Kan jag ju säga att Cane Corso har jag helt ändrat uppfattning om och numera är en ras jag ev. skulle vilja ha i framtiden.

Annars ser min lista ut på ungefär samma sätt:

- Ovtjarka (alldeles för mycket vaktinstinkt)

- Engelsk Bulldogg (för mycket hälsoproblem)

- Mops (för mycket hälsoproblem)

- Boston Terrier (för mycket hälsoproblem)

- Fransk Bulldogg (för mycket hälsoproblem tyvärr)

- Cavalier King Charles (för mycket hälsoproblem tyvärr)

- Pudel (tilltalar mig inte)

- Pekignese (tilltalar mig inte)

- Griffon (tilltalar mig inte)

- BC (för krävande)

- Tax (tilltalar mig inte)

- Alaskan Husky/Alaskan Malmute (för krävande)

- Dalmatiner ( tilltalar mig inte)

- Dobermann (tilltalar mig inte)

- Raser med mycket päls. Afghanhund, Kommondor, Old English Sheepdog, Samojed, Puli, LH Sankt Bernhard, LH Collie osv bortsett från Leonberger. (tilltalar mig inte + jobbigt med pälsskötseln)

- Hundar med för mycket hängande hud (tilltalar mig inte)

- Jaktraser (vill inte jaga)

- Nakenhundar (tilltalar mig inte)

- Blandraser (kan dock tänka mig att adoptera en, men skulle aldrig stödja blandrasaveln genom att köpa en valp)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Viccan92
2012-07-23 23:19
#93

Mops, chihuahua och vissa jaktraser.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Jawa´s]
2012-07-23 23:39
#94

#90 då förstår jag =)
Nej för min del är det helt ute ur bilden att ha en hund med brett ansikte och kort nos, tilltalar mig inte på något vis alls. Jag förstår inte vad man ser i dem, precis som många inte förstår vad jag ser i blandraser, tax eller schäfer som för mig är det vakraste gud har skapat ;)
Tur att det finns så många raser så att alla kan hitta just SIN ras vad gäller både utseende och temperament, smaken är ju som baken, allt kan inte tilltala alla =)

SmileyMalin
2012-07-23 23:42
#95

Alla ;) har försökt hitta en enda annan ras jag kan tänka mig men ingen tilltalar mig till varken utseende eller temperament sedan jag mötte min första jack russell. MEN jag har enda sedan jag började tävla agility sagt att jag aldrig i hela mitt ska ha en sheltie!!!

mejamylove
2012-07-24 00:00
#96

#94 Sant jag förstår verkligen inte vad det är för mening men att ha tax elr schäfer xD

Apnea
2012-07-24 00:06
#97

Jag skulle aldrig kunna ha någon terrier! Särskillt inte jack russel :S Inte strävhårig tax heller, eller clumber spaniel…

Annons:
JoannaLi
2012-07-24 13:06
#98

Jag håller mig helst på långt avstånd från schnauzrar, och så har jag någon sorts… Rädsla för ouppfostrade småhundar (och eftersom att jag inte vet om de är väluppfostrade eller ouppfostrade när jag möter dem på gatan antar jag tyvärr att jag är rädd för dem) och speciellt vita terriers, av någon anledning.

Jag vet att många är rädd för stora, svarta hundar, men jag är tvärtom. Jag har inga goda erfarnheter av små terriers (vars pälsfärgen kommer ifrån har jag ingen aning), medan jag växta upp med stora mörkgrå jämthundar.

Killen
2012-07-24 15:02
#99

Har mycket svårt fär ex Schäfer, Rottweiler, Amstaff, doberman. Även mellanpicher (har blivit attakerad av en).

Men det är främst för att jag har en liiten hundräddsla, därför tycker jag att dessa raser är aningen läskiga.

kissmekate.blogg.se

Fridaaaa
2012-07-24 18:32
#100

#92 Finns ju korthårig sankt bernhard med ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Loveradio
2012-07-24 22:29
#101

#100 Jo jag vet, därför står det LH sankt bernhard.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[CaneCorso]1
2012-07-24 23:24
#102

jag skulle ALDRIG vilja ha en schäfer, har alltid känt mig hotat när jag tittar på en schäfer. 
Skulle nog aldrig tänka mig någon shitzu, tax , jack russel hund heller,

Fridaaaa
2012-07-25 08:36
#103

#101 Missade LH, ber om ursäkt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[eeklund]
2012-10-03 12:56
#104

Hmm… ingen hund jag inte skulle klara av? :P Alla raser är fina på sina sätt tycker jag.. jag är inte så förtjust i stora hundar dock.

Rottweiler och liknande starka hundar skulle jag absolut inte klara av :).

Annons:
[MatildaL]
2012-10-03 14:15
#105

Jag tycker inte det är rättvist att dra alla raser över en kam. Hundar är individer och många är inte den andra lik. Så att skylla på olika mentaliteter är för mig inte en godkänd "ursäkt". Däremot kan utseenden på vissa raser tilltala mig mer än på andra.

Honestyisdead
2012-10-03 14:17
#106

#105 Fast när man väljer ras går man ju efter mentaliteten på rasen också. Hur ska man annars veta vad som passar en och inte?

joheck
2012-10-03 14:23
#107

#105 Olika raser avlas ju på olika mentaliteter. Rasstandarden finns ju av en anledning, det är så hunden bör vara. Tycker inte det är nått konstigt i det alls.

kodex
2012-10-03 14:46
#108

Pudel.

Skulle aldrig i hela mitt liv skaffa mig en pudel. Har inte träffat en enda som jag "går ihop med"! Tycker dem är otroligt irriterande.

Och visst är alla individer olika men det finns även tydliga rasskillnader också. Kanske inte alla ser det men jag ser det väldigt tydligt.

[MatildaL]
2012-10-03 19:01
#109

Visst finns det olika typer av rasstandard, men det betyder inte att alla inom den rasen liknar varandra. Jag förstår vad ni är ute efter, jag håller bara inte med er.

vallhund
2012-10-03 19:03
#110

Själv föredrar jag hundar som har någotsånär rastypisk mentalitet, vem vill ha en vavva med en saarlos mentalitet, eller tvärtom?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[MatildaL]
2012-10-03 19:09
#111

Ja, helt ok. Det jag reagerade på var de inlägg som t.ex. avskydde mindre terrier för de var så hyperaktiva och skälliga. Denna typ av mening upprepades ett flertal gåner, de tyckte jag var en underlig rasbeskrivning.

Annons:
[RMSLiners]
2012-10-03 21:30
#112

Finns så många. 

För att göra det lättare, Grupp 5,6,7 och 8 är de grupper som har hundar som tilltalar mig. Men även långhårig Collie ur grupp 1 är tilltalande, resterande faller bort.

Ebba_Hamster
2012-10-03 22:09
#113

En hundras jag inte skulle tänka mig och skaffa är en mexikansk nakenhund. Gillar inte själva hunden och utseendet. ;)

Honestyisdead
2012-10-04 08:15
#114

#109 Nej, alla blir inte likadana, men man är väl ändå ute efter den som är som det rasen ska vara. Annars kan man ju lika gärna ta en annan ras ;)

Fridaaaa
2012-10-04 08:59
#115

#109 Nej alla är inte likdana, men det är en riktlinje, eftersom dom är avlade till vissa saker inom rasen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vovvie94
2012-10-04 13:41
#116

jag skulle inte kunna tänka mig någon kamphund, pga mastudontaveln som pågår, jag vill inte stödja det.

samma sak gäller chihuahua (och för att de är rädda, fega, jobbiga, pipiga och ingen riktig hund)

Och hur mycket jag än skulle vilja ha en GD, så vill jag inte ha en hund som inte kan gå i trappor första året, har lätt för hjärtfel, muskelskador och som kanske bara lever upp till 7 år…. men jag ÄLSKAR DEM! världens mest underbara hund! ^^

Niiinah92
2012-10-04 15:50
#117

Finns en hel del raser jag inte skulle kunna tänka mig men de som är absolut nono är terriers av alla de sorter och hundraser som dreglar, speciellt Sankt Bernhard.

LostMySelf
2012-10-04 16:07
#118

Dvärgpinscher eller Jack Russel Terrier, båda oerhört stressiga och obekväma raser enligt mig. En hund jag skulle vilja ha är rottis :)

Annons:
Indira
2012-10-04 16:55
#119

Tax - fula, små och inte min typ av mentalitet

Plattnosade raser - dålig hälsa/avel och inte min typ av mentalitet

Vita lånhgåriga småhundar - inte min typ av utseende eller mentalitet.

Sanktbernard LH och KH - inte min typ av utseende eller mentalitet.

Fridaaaa
2012-10-04 20:31
#120

#117 Tack för den syrran hihi

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Niiinah92
2012-10-04 20:54
#121

#120 Skyll på Lillan, innan jag träffade henne hade jag inget emot en Beethoven eller Båtsman Flört

Fridaaaa
2012-10-04 20:59
#122

#121 Inget fel på henne:P Speciellt inte när man lärt känna henne:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Zlarviig]
2012-10-04 22:09
#123

Skulle aldrig kunna ha en riktigt långhårig hund, jag är livrädd för fästingar och jag MÅSTE sova med en.hund i sängen så, nej till LÅÅNG håriga hundar. Utställnings schäfer.. Aldrig i livet, tycker synd om de som släpar arslet i marken. En arbets schäfer däremot skulle jag kunna ha. Ingen liten terrier.. Jag trivs bäst.med större hundar Ingen hundras med många sjukdomar eller fel som bulldog, mops, schäfer eller king charles. Jag håller mig till Bullhundar, tycker de är underbara och mysiga och funkar med alla hundar. (Jag har en Pitbull, English Staffordshire terrier blandning)

Chilli10
2012-10-04 22:21
#124

#123 Fungerar med alla hundar? Högst vanligt att de inte gör det, även om vissa individer fungerar bra med andra hundar speciellt i ung ålder.

[Zlarviig]
2012-10-04 23:02
#125

#124 Fungerar med nästan alla hundar, då. Mixa fungerar med alla hundar, hon är undergiven och älskar alla. Och alla med "bullhundar" där jag bor har sina hundar överallt och de funkar med alla hundae också

Annons:
vallhund
2012-10-04 23:49
#126

# 116

Vilken mastodontavel avser du o vilka raser klassar du som kamphundar?

Väljer man rätt uppfödare o rätt linjer så stödjer man inte dålig avel, oavsett ras.

Dina åsikter om vavvor säger mer om dina fördomar än om rasen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
2012-10-05 09:56
#127

#116 Hur kan du dra alla vavvor över en kant?! Såna är långt ifrån alla, du kanske upplever dom som det, men dom är inte såna, inte om det är bra avel.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vovvie94
2012-10-05 21:41
#128

#126 #127

det jag menar med kamphundsraser är amstaff, staffen och pitbull. Naturligtvis menar jag inte alla, men det som gör att jag inte vill stödja det är för att om fler och fler skaffar dem (för att de är så härliga) så behöver man föda upp fler och fler, vilket kan leda till att man inte tar hänsyn till mentalitet eller fysik.

Det är bara så jag menarGlad

Fjordell
2012-10-06 00:36
#129

Jag skulle inte kunna tänka mig att skaffa raser där aveln är ohälsosam. Exempelvis plattnosar, extremt stora eller små hundar. Jag stöttar seriös avel på friska hundar!

[Zlarviig]
2012-10-06 09:07
#130

#129 så tänker jag också. Hundar med hälsorisker, som inte kan andas lika lätt, som inte ens kan para sig själv eller som är så små att hjärnan inte får plats i skallen eller så stora att de får rygg, led och höftproblm när de är 5 år, det tycker jag är onödigt att avla såna djur oftast på grund utav utseendet.. Jag vill ha en frisk hund som passar min livsstil

Vovvie94
2012-10-06 11:56
#131

#129 det är precis så jag menar! Skrattande

Zaviie
2012-10-06 13:10
#132

Oj det blir väldigt många. Inga strävhåriga, inga långhåriga, just för att jag inte tål dem tyvärr. Även vissa släthåriga tål jag ej som släthårig tax :(

Sen temperamentmässigt så, inga terrriers, ingen malle, ingen aussie, ingen tollare, ingen dalmatiner, inga vinthundar m.m pga att jag inte alls skulle passa med dessa hundar.

Sen har jag lite svårt utséendemässigt och några hälsomässigt för eng bulldog, bullterrier, mops, griffon, shar pei m.m

Det hade nog varit enklare att fråga vilka raser man kan tänka sig :P

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Annons:
polgara
2012-10-07 01:09
#133

För mig går typ Rottis, amstaff, dobermann o div " bullhundar"bort direkt, likaså blandningar med dessa raser i, fina hundra att se på på håll men inget jag vill ha Border collie går oxå bort, alldeles för stressiga ( har haft en).

SmileyMalin
2012-10-10 10:24
#134

Jag undrar lite vad för sorts hundar (eller framför allt ägare) dom flesta här inne råkat stöta på för att få en så smal och negativ syn på terrier? Nästan alla verkar ju se jack russell som en hemsk ras!

Kommentaren "dom är lite dom barn med ADHD" tycker jag är störtskön Skrattande men övriga bekskrivningar: skälliga, ettriga, hysteriska osv känner jag inte alls igen mig i! Kanske för att nästan alla russell ägare jag känner har köpt sina hundar från seriösa kennlar och faktiskt lever ett aktivt träningsliv med sina hundar? Dom knäppa russlar jag träffat har oftast varit "fulhundar" (oreggade hundar som man påstår är en jack russell) som dessutom bott hos folk som tror att en liten promenad räcker gott…..

Mina grabbar skäller sällan, är trevliga mot andra hundar och människor, gillar och behöver få jobba men är lugna därimellan och många vi möter brukar förvånat utbrista "va! är det DÄR verkligen jack russell?". Smått chockade över att dom är tysta, lugna och väluppfostrade Flört

Fast jag tycker det är bättre nu när många tror att det är omöjiga monster än när alla verkade tro att det var små söta knähundar!

Chilli10
2012-10-10 11:28
#135

#134 Tror att det beror på att många som skaffar JRT tänker att det är en lite, söt hund som inte kräver så mycket, vilket resulterar i hundar med den beskrivning som du inte känner igen "skälliga, ettriga, hysteriska osv". Tyvärr.

Så jag tror iaf att det är sånna hundar man har träffat när man fått denna bilden av JRT.

IceLinn
2012-10-10 13:20
#136

#134 Håller med Chilli10, det är nog därför många har den uppfattningen ac JRT.

Jag har själv träffat en helt underbar JRT nu som min kompis äger,helt underbar och jag passar henne rättså ofta när de är på semester. 
Herrehud vilken energi hon har, vill busa och lära sig saker hela tiden, stört skön liten hund.

Men jag skulle inte vela ha en JRT själv ändå eftersom jag inte tror jag skulle klara av att stimulera en JRT 365 dagar om året och tycker inte det är rättvist mot en sån hund om man inte kan uppfylla deras behov. Jag har träffat understimulerade JRT och de är inte lika störtsköna som min kompis hund Moly.
Anledningen till att jag verkligen backar för att ha en jack russel är för att jag har blivit biten och har stor respekt för dem. :)

RedMonsters
2012-10-10 13:33
#137

Det är lättare för mig att skriva vilka raser jag skulle vilja ha, för dom är otroligt få- Det är, Malle, HH, bruksschäfer, Jaktspringer/cocker, jaktgolden, tollare, kelpie och border collie. Så alla raser förutom de nämnda raserna är ovälkomna i mitt hem ;).

Medarbetare på brukshundraser.

[eeklund]
2012-10-10 13:38
#138

#134 Min f.d vän har en JRT och den är verkligen ettrig och riktigt på. Drar i kopplet så den nästan stryps (flåsar och försöker få luft typ).. har aldrig träffat en lugn JRT och det är synd för dom är så fina!

Fridaaaa
2012-10-10 17:09
#139

#138 Med bra och rätt träning, så håller dom inte på så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Lilllens
2012-10-10 17:11
#140

#138 Det kan ju vilken hund som helst göra, har själv inte träffat en JRT som gjort så.

maja_hamster
2012-10-17 20:50
#141

Aldrig en afghan… Eller en pudel. Inte heller en tax då dem verkar så aggresiva.. Håller mig till mina 2 chihuahor ;)

Mischa
2012-10-17 20:59
#142

#134

Utöver vanliga uppfostrings/aktiverings frågor så är terrier som hundtyp något som man oftast älskar eller inte funkar särskilt bra med.

Jag gillar terriers för vad dom är, impulsivitet, mycket personlighet och humör och det hade inte varit en terrier om den har mentalitet som en retriever.

≧◔◡◔≦

Fridaaaa
2012-10-17 21:01
#143

#141 aggresiva`?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Praefatio
2012-10-17 22:08
#144

Finns massor av hundraser som jag inte kan tänka mig, det hade varit betydligt enklare att skriva vilka raser jag faktiskt kan tänka mig.

Alla raser med utpräglad jaktinstinkt går bort direkt eftersom jag vill kunna ha min hund lös när den är med mig i skogen, och eftersom jag har och alltid kommer att ha en del smådjur.

Alla hundar med väldigt hög aktivitetsnivå (BC, JRT, kelpie, draghundar m.fl.) går bort, eftersom jag inte vallar/drar och aldrig skulle orka hålla en sån hund glad och lagom stimulerad. Tyvärr ingår ett par av mina absoluta favoritraser, samojed och tervueren, i denna kategori.

Många retrievers går bort eftersom jag tycker att många av dem är så förbannat loja och… trista. Jag har ingenting emot dem så sett, jag vill bara inte ha dem själv.

Alla former av spaniel går bort eftersom jag inte gillar utseendet på dem, liksom många av fågelhundarna och grupp 6.

Troligen skulle jag heller aldrig skaffa en vinthund, inte för att jag inte tycker de är helt makalöst vackra utan för att jag inte gillar så väldigt självständiga och "avstängda".

Jag gillar framför allt spetsar och urhundar av olika slag, och en del av sällskapshundarna. Även molosser, bergshundar och sennenhundar är favoriter, men kommer troligen aldrig att äga en moloss.

[Nattkola]
2012-10-17 22:43
#145

#143 de veterinärer och djurvårdare jag känner säger att enligt deras erfarenhet är taxar de som är mest benägna att hugga. Sen om det har med aggressivitet att göra, låter jag vara osagt…

iSawa
2012-10-18 05:16
#146

Jag har haft många hundar under mitt liv och de hundar som ligger mig varmast om hjärtat är papillon och chihuahua. Jag skulle inte kunna tänka mig några andra raser :) Ogillar absolut ingen ras dock passar dessa två mig och min familj bäst :)

Annons:
Fridaaaa
2012-10-18 14:18
#147

#145 Det beror helt på hundägaren, inte själva rasen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Misarn
2012-10-18 15:21
#148

Det finns väldigt många hundar jag inte skulle vilja ha pga mentalitet,sjukdomar och som är sönderavlade som gör att det inte är en funktionell hund. Mina krav på hund är väldigt höga och det är väldigt få hundraser som uppfyller dom. #144 kan Hålla med om väldigt mycket du skriver, om en präglad jaktinstink, hundar med väldigt hög aktivitetsnivå samt vinthundar m.m.

juliahhl
2012-10-18 16:34
#149

#41 Meningslösa? En hund som gillar att gosa, ligga i knät/sängen, hålla en sällskap, leka, gå långa promenader osv, istället för att vara ute och göra något "meningsfullt". Okej, visst :P

polgara
2012-10-18 16:53
#150

Jag villinte ha en BC igen, tycker de är för stressade, min var aldrig intresserad av vallning så den aktiviteten försvann ganska fort, gick inte alls att motivera henne till det, hos sprang till skogs o hämtade pinnar istället

Skulle heller inte vilja ha en Cavaljer pga deras sjukdomar, ettriga terriers går oxå bort

[eeklund]
2012-10-18 16:58
#151

#140 Absolut, men nu pratade jag om JRT och ingen annan ras.

maja_hamster
2012-10-22 19:52
#152

#149 Sa "agressiva", inte meningslösa. Har bara aldrig varit intresserad av taxar då min chihuahua blivit överfallen tre gånger, och ALLA gånger har vart av taxar, min kompis har också en tax, som inte får bli klappad av nån annan än henne, då hugger den…

Tycker inte de är så speciellt söta heller, och kanske inte så inställd till att hoppa agility eller så, då de kan vara ganska svårt av deras kroppsform, och nu säger jag absolut inte att dom inte kan hoppa, för alla blir vad man tränar dom till, men aldrig sett en tax hoppa agility typ… ;)

Sa bara min åsikt, tror alla har en sån! ;) Du får acceptera att jag inte gillar taxar.

Fridaaaa
2012-10-22 20:01
#153

#152 Då har du haft otur och att din kompis inte har uppfostrat sin hund rätt. I regel är det, som tyvärr med många andra småhundar, att man är mer släpphänt med dom, tyvärr. Säger inte alla, men det är dessvärre inte ovanligt. Och inte får tillräckligt med motion, då kan det blir så.

Jag vet en som tränar sin mammas 2 taxar i agility, dom är jätteduktiga :D

Bara för att man inte gillar en viss ras behöver man itne skriva att dom är aggresiva osv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Chumagia
2012-10-22 20:22
#154

Jag kan säga att det egentligen inte finns någon hundras som jag inte skulle kunna tänka mig att ha..

Men hundarraser som jag aktar mig för för jag har sett hos andra (kompisar o dyl.) att dessa behöver en väldigt fast hand är nog Pitbull och vissa andra "kamphunds" raser.

Skulle heller inte para min Schäfertik med en rottweiler, dobermann, pitbull.. Då jag kan känna att dessa raser har så mycket vaktinstinkt att det kan vara svårt att hantera en sån hund. Jag är nog den matten som gärna skämmer bort mina hundar lite extra och inte har några direkta/stora regler som hunden måste följa, visst finns det småregler (det mår ju hunden bara bra av) men eftersom jag känner att jag nog inte skulle kunna få en dobermann, rottweiler eller pitbull att må bra så går dessa bort, tyvärr.

Dock väldigt trevliga hundarraser, de jag mött. Men då har deras ägare varit lika trevliga och haft bra fast hand så att dessa hundar mår bra.

maja_hamster
2012-10-28 12:37
#155

153# Men gud… Säger inte att de är aggresiva bara för att jag inte gillar dom -.- Jag tycker inte de är fina, inte min typ av hund. Och sen säger ja detta igen att alla taxar jag mött har vart aggresiva, och är de av en slump att över 15 taxar vart de vet jag inte, men de blir väl som man uppfostrar dom lixom.

Så finns de säkert jätte goa taxar, som är duktiga i agility också, men då jag går mycket utställning och tävlar ofta i agility ville jag bara få fram att taxar är ovanliga på tävlingsbanan, men de finns väl duktiga också.

De viktigaste är väl ändå att hunden gillar dig och att du gillar hunden, men säger detta också igen.. Du får acceptera att tax är den hundras jag gillar minst! Och är allt detta jag skrivit fel nu så får ni absolut rätta mig, men att jag inte gillar taxar kommer nog stanna kvar.

Fridaaaa
2012-10-28 13:35
#156

#115 Jag har inte påstått någonstanns att jag inte accepterar att du inte gillar taxar? inte någonstanns….

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smullis
2012-10-28 20:15
#157

Vill inte ha en Napolitansk Mastiff, eller shar pei (stavning?). Inga vinthundar heller.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Arcadia
2012-10-28 20:52
#158

Gillar inte Västgötaspets alls. Skällig och allmänt störiga. Utseendet tilltalar mig inte heller.

Sedan har jag dålig erfarenhet av pudlar - bortsett från Kungspudlar - så de faller också bort. Dåligt temperament , bjäbbiga.

Egentligen faller alla småhundar bort då de är för små helt enkelt.

Självklart även Ovtjarka.

Sedan finns det hundar som inte passar i mitt liv som Border collie t.ex. Har inga får, alla typer av draghundar går bort, då jag inte har möjlighet att tillgodo se dereas behov o.s.v. men jag har egentligen inget emot hundarna som hundar hos rätt ägare.

Chumagia
2012-10-28 21:50
#159

#158 Varför "Självklart även Ovtjarka." ?

Och andra sidan kan man aktivera en t.ex. vall eller draghund på andra sätt. Bordercollien är ofta utmärkt till agility.

JasmiineN
2012-10-28 22:01
#160

Skulle nog inte tänka mig att skaffa en terrier överhuvudtaget, speciellt inte Jack Russel. Trivs dock bäst med större hundar också så.

Sajtvärd på Collie

Annons:
Frosstis
2012-10-28 22:25
#161

Ingen terrier.

Hundar med ihoptryckta ansikten och "inga" svansar är det så synd om så.. Men en pug eller mops skulle jag kunna ha.

Inga jättelånghåriga hundar som ex chow chow eller långhårig collie. Gillar inte pälsvård

Inte heller sånna där hundar med "rastaflätor" :P

Finns väldigt många hundar jag inte skulle vilja ha men vet inte vad dom heter och kommer inte på dom nu.

Praefatio
2012-10-28 22:37
#162

#161 Pug och mops är samma ras… Pug betyder mops på engelska. Och de är dessutom en av de raser som har de absolut mest hoptryckta ansiktena, och som dessutom har mest problem med sina andningsvägar pga detta, så varför är en mops mer okej än en annan ras med hoptryckt ansikte?

Frosstis
2012-10-28 22:39
#163

#162 haha okej

Men jag kan inte så mycket om alla hundraser förutom cocker spaniel, där har du svaret

vallhund
2012-10-28 22:59
#164

# 159

KO är inte en vallhund, det är en herdehund, ganska skarp dessutom, inget vi behöver i vart o vartannat hem här i landet.

Visst är många BCs bra på agility (dock karar en del inte tidspressen), o andra sidan är det inte många som klarar sig med bara det.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Arcadia
2012-10-29 05:40
#165

#159 Ovtjarka är den typ av hund som jag inte tycker ska få spridning i Sverige. För skarp helt enkelt precis som #164 skriver. '

Jag hör till dem som tycker att man i möjligaste mån ska använda hundar för det de är avlade för . Jag har sett flera BC som inte alls är harmoniska i sina hem även om ägarna försöker tillfredsställa dem efter konstens alla regler. Det finns säkert bevis på motsatsen, men jag hör inte till dem som skulle vilja testa.

Chumagia
2012-10-29 12:16
#166

#164 jag har aldrig påstått att kaukasisk ovtjarka skulle vara en vallhund, isåfall misstolkade du något jag skrev. #165 okej :)

maja_hamster
2012-11-19 17:16
#167

#155 Nu blir jag förbannad. Fröken "jag tror jag kan allt", seriöst. Du skrev nyss rakt upp i mitt huvud "bara för man inte gillar en viss ras behöver man inte klanka ner på andra" eller nåt sånt, seriöst.

Du måste ju acceptera att jag tycker taxar är fula, att dem är aggresiva och att jag inte gillar dom. Skrikandes

Annons:
[Tilde]
2012-11-19 18:12
#168

Jag tycker att alla raser har sin charm :) Men jag skulle inte vilja ha en engelsk bulldog, de verkar tråkiga (lata) och låter för mycket med sina snarkningar :P

Annars skulle jag nog inte vilja ha en afghanhund eller andra hundar med väldigt smala och långa ansikten, tycker inte det är sött. Rynkar på näsan

Det är tråkigt att så många inte vill ha en rottweiler! Alla rottweilers jag har träffat har varit underbart snälla, gosiga och lekfulla! Hemskt att så många tror att alla rottweilers är "onda". :(

Stephanie
2012-11-19 18:21
#169

Jag skulle inte vilja ha en liten ras. Allt under typ 15-20kg går bort. Fast inte heller en för stor hund Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Seppele
2012-11-19 18:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#170

Aldrig en hund jag inte kan "ge" vad den behöver eller klarar av. Det finns ju faktiskt mer eller mindre avancerade hundar, hundar som kräver mer än andra.

Dock skulle jag ALDRIG köpa en hund från en kennel, för att stödja aveln när flera miljoner hundar i världen behöver kastreras och omhändertas för att inte slås ihjäl eller svälta, eller dö i sjukdom och dyl.

Jag anser att är man djurvän så är man DJURVÄN och inte avels vän. :) Insåg idag att min lilla "falukorv" som är en fd gatuhund passar till lydnad/agillity(förvåna mig mycket pga hans osäkerhet som dock blivit mycket bättre men ändå) spår och rally lydnad.

Man får det man gör det till! =)

" Be the person your dog thinks you are"

vallhund
2012-11-19 19:06
#171

# 170

Det ena utesluter inte det andra, själv skulle jag aldrig ta hit en gatuhund från ett annat land.

Inte heller skaffar jag första bästa omplacering när jag behöver en hund som vallar mina kor/får, eller om jag skulle behöva en tjänstehund.

Däremot bidrar jag till vaccinerings o kastreringkampanjer i länder som har problem med gatuhundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Praefatio
2012-11-19 19:28
#172

#170, Jag håller med #171. Jag som vill ha en trevlig sällskapshund och ville veta vad jag köpte, skaffade en vuxen omplacering. Jag har inget behov av en valp och är mycket nöjd med att ha kunnat ge en behövande hund ett nytt hem. I mitt fall var ett kennelköp helt onödigt.

Jag tittade faktiskt på gatuhundar länge men insåg att det inte alls var rätt för mig, det kändes alldeles för osäkert att köpa en hund med okänt bagage. Jag vill inte riskera att hunden kommer hit och beter sig helt annorlunda här än i hängnet i sitt hemland, vilket ju inte är helt ovanligt. Dessutom så känner jag mig väldigt kluven till det här med gatuhundsadoption överhuvudtaget. Jag förstår inte riktigt hur det ska hjälpa gatuhundarna som grupp i längden att enstaka individer får flytta. Då skänker jag hellre pengar till alla de organisationer som jobbar för att kastrera och utfodra de gatuhundar som faktiskt finns på plats.

Jag tycker inte att man ska döma ut kennlarna, eller de som köper valpar. Hade jag haft ett annat syfte för min hund än sällskap och velat ha en arbetande hund, så hade en valp eller vuxen hund från en bra kennel varit ett måste. Ingenting att diskutera. Inte heller ser jag något fel i att köpa sällskapshund från en bra kennel. Sund avel är aldrig dåligt att stödja.

Det enda alternativet som är helt fel i mina ögon, är att stödja fulavel och blandrasavel genom att köpa valpar från ogenomtänka kullar där avelns enda syfte har varit att föda upp lite söta valpar på sin gulliga tik, eller att tjäna en skön slant. Likaså är jag emot utseendefixerad avel, där man helt struntar i hälsan hos hundarna.

Seppele
2012-11-19 21:12
#173

Jag är uppvuxen med golden retrivers, min mamma har tom kennel. Bojkottar det totalt efter jag sett hur dom har det i andra länder. Tjänstehund okej, det krävs säker mentalitet för att förmodligen få ut det bästa av det. Dock rentutav sällskaps hund, träning/tävlings hund. Så ser jag inget hinder att ta en omplacerings hund/adoptera en hund.

Min äldsta hund som jag haft ett år snart var med om döds massakern 2011 11 may i botosani rumänien, han var 1/5 överlevare. Jag sitter inte på världens hund kunskap och gjorde framför allt inte då. Men jag läser, jag studerar, jag rådfrågar osv osv HELA TIDEN och kommer aldrig sluta göra. Varje vecka lär jag mig något nytt och jag älskar att lära!

Tar du från en seriös org (bojkottar dom flesta svenska org dock pga otroliga missbedömningar av deras hundar som skickas hit) Vilket är rent utsagt förjävligt och stressfullt för dessa hundar för ALLA hundar. Jag kämpar mot att kastrera så många hundar som det bara går i Rumänien och det gör även folk där nere jag känner och känner rätt många.. Det måste ju börja någonstans och man kanske inte kan ändra livet för alla hundar men för just DEN hunden förändrar du livet. Det är inte rätt att hundar ska svälta/dö/bli ihjälslagna osv för att "det är bättre att kastera" varför inte göra båda?

Finns inga mer tacksammare hundar än just rumäner, men jag skulle inte rekomendera alla att ta en hund från Rumänien. Har du tålamodet? Har du tiden? Är du redo för att kanske avstå från vissa saker som kanske agillity om hunden inte vill då den kanske inte är "skapt" för det.

Jag får hem en golden från Rumänien i December, bott i familj hela dens liv och är 1,5år perfekt temprament. JA renrasiga hundar kastas också ut eller som i det här fallet blev lämnad med papper och allt i ett dödshägn. Så jag vet precis vad jag får och det visste jag sist med.

Har inte med hunden att göra utan med den som håller i kopplet GLÖM ALDRIG DET ;) Och…. man får den hund man förtjänar hörde jag någon säga, jag kan inte annat än att hålla med! =)

" Be the person your dog thinks you are"

LillPom
2012-11-19 21:23
#174

Helt ärlig rakt av så finns det ingen ras som jag inte skulle tänka mig att ha.

MEN! Om man kollar lite djupare så är de främst de intryckta nos raserna jag inte kan förmå mig att ha, mest för att de finns så få som avlar på rätt sätt.

Sen de med extrema andra utryck som pekar.

Men annars så skulle jag nog kunna tänka mig vilken somhelst.. men de som stoppar mest är ju behöven isf… kan tänka mig många men att ha är en annan sak ;)

Annons:
isafisa
2012-11-19 22:22
#175

Bulldoggar har jag svårt med. Skulle aldrig skaffa en då jag inte skulle kunna tänka mig en hund med intryckt nos och den kroppstypen. Mops är inte heller min typ av hund.

LovisaS.B
2012-11-26 11:05
#176

Jag har blivit frälst i am.staff och staffe. Har en blandning av dessa och hon är super snäll mot alla djur, älskar alla människor och barn är de bästa!

lillalycka
2012-11-26 13:41
#177

Hundarna med intrycka näsor. Endast för att jag inte vill stödja denna avel. Älskar egentligen både bulldoggar och mopsar, alla individer jag träffat av dessa raser har vart helt underbara.

Dvärgpinscher. Också fått dåligt intryck från alla individer jag mött. Ettriga, skälligar och stressade. Vet inte om det är rastypiskt eller om jag bara haft otur i vilka individer jag stött på. Utseendet tilltalar mig verkligen inte heller. Likaså med dobberman.

Jack russel - Varken deras personlighet eller utseende tilltalar mig.

Ettriga terriers är allmänhet inget jag skulle vilja ha.

Cavalier - Blitt avskrämd från denna ras när jag insett vilka hälsoproblem som kan drabba den.

BC, tollare, sheltie - någon speciellt likhet som finns hos alla dessa som inte tilltalar mig. För krävande hundar för mig. Och tyvärr har jag träffat för många individer av dessa raser som vart väldigt nervösa och avvaktande. Aldrig träffat en sheltie som inte vart "nervös", orolig och avvaktande, tyvärr.

De flesta vinhundar - Skulle aldrig kunna tillfredställa en sådan då jag tycker att dessa ska få jaga genom att "springa efter bytet". Tycker dock att de är väldigt vackra.

Älskar spetsarna, speciellt urspetsarna. Friska, vackra raser med lite vassare drag och många med en hel del egen vilja. Vill ha en hund med självförtroende och utstålning.

Frida&Chira
2012-11-26 15:03
#178

Det hade tagit väldigt lång tid att skriva alla raser jag inte gillar, därför skriver jag lite gemensamma saker som jag inte gillar.

Hundar med korta nosar - vill som många andra inte stödja denna typ av avel som jag tycker är helt fel.

Hundar med korta ben - taxar, basset mfl. Tycker även att denna typen av avel är nästintill lika fel.

Hundar med överdrivet mycket hud - samma som föregående

Hundar utan päls på största delen av kroppen - hundar har päls, punkt slut

Hundar med för mycket päls - vill kunna se min hunds vackra ögon och slippa klippa dem i rumpan för att de ska slippa att få konkelbär

Hundar som väger mer än mig - raser över 55 kg

Hundar som är så små att de kan trampas ihjäl eller får plats i en väska - hundar mellan 1-5 kilo

Hundar som är små, fluffiga och ingår i rasgrupp 9

Hundar som är avlade för att jaga klövvilt/hare/räv (dvs ej fågelhundarna)

Hundar med skägg - schnauzer och alla terriers (oavsätt skägg)

Favorit grupperna är ju rasgrupp 1 och rasgrupp 8

Ruzicka
2012-11-27 14:42
#179

Jag kan inte tänka mig en hundras som

  • har många sjukdomsdrabbade individer.
  • är mindre än mina katter.
  • har en kort förväntad livslängd.

Det är väl mina kriterier som alltid gäller. Förutom det finns det särskilda raser som jag har svårt för, framförallt Flatcoated Retrievers. Jag har inte träffat en enda flatte som inte är hetsig och hyperaktiv. Kanske är de individerna inte representativa för rasen, men det krävs nog rätt mycket för att få mig att ändra åsikt om flatten.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

evelina1991
2012-11-27 16:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#180

Ingen av dem raserna som "kamphund" eller terrier. Dels för jag tycker inte dessa "kamphundarna" e fina, inte någon av raserna och terrier tycker jag kan verka svåra att hantera om man inte själv verkligen vet och ha erfarenhet sedan innan, dock finns de väldigt fina raser i just "terrier" kategorin :) själva ha vi en blandras med schäfer/border collie och hon är vår första hund och helt perfekt !!

Upp till toppen
Annons: