Annons:
Etiketthälsa
Läst 2928 ggr
TimotejC
8/5/11, 7:53 PM

Giftfria fästingskydd som fungerar för er?

Finns det nån giftfria fästingskydd som fungerar på era hundar?

(eller som ni vet inte fungerar heller för den delen?)

Jag ger min hund extra b-vitamin och går igenom hennes päls efter varje promenad.

Försöker hålla mig ifrån högt gräs och skogar..

Har provat PROB-deo, kryddspray, shoo-tag och nu har jag då köpt en sån här fästingkula, typ Skudo Pet.

Men jag tycker allt funkar lika, dvs jag hittar nån krypande då och då eller rättare sagt nån nästan varje dag och då och då hinner nån sätta sig fast. Oftast är de ganska små när jag hittar dem, men de har dock ändå satt sig, i snitt 2 i veckan ungefär hittills i år..

Hade även Frontline Comp på ett tag, men hon fick 4 fästingar iaf på en vecka…dessutom levde 2 fortfarande, 2 var intorkade.

Nu känns det som jag bara har Tic-clip kvar att prova, samt Petwise-halsbandet. (för scalibor vågar jag inte..)

Berätta gärna vad ni kör med och har provat, samt hur mkt fästingar som hunden har med nåt skydd jämfört med utan!

Och finns det nåt giftfritt som verkligen funkar på era hundar?

Annons:
Sophey
8/5/11, 7:57 PM
#1

Jag har inte erfarenhet av det men jag har hort att Skudo Pet ska vara valdigt effektivt och giftfritt. Samt barnstenshalsband men dessa fungerar bast pa korthariga hundar.

Kop en valdigt fin kam dar du kammar igenom hunden efter varje promenad annars, det minimerar risken for fastingar en del

Medarbetare på matlust

Noa-Nisse
8/5/11, 8:17 PM
#2

Jag behöver inget som TUR är. De verkar inte tycka om min hunds blod särskilld mycket. Jag har heller inget fästingmedel och än sålänge i år har jag tagit 2 fästingar. En som satt fast och en som kröp på min hand när jag klappade henne så vet inte om det räknas som att det var "min" eller "hennes" fästing.

Och vi är ute i vår sommarstuga väldigt mycket, i princip dagligen och där är det högt gräs och mycket växtlighet. kan säga att timmie (päronens hund) få fästingar hela tiden han också precis som TS och då har han och Klenod vistats på samma ställe :S konstigt men bra för Klenod. De använder frontline i nacken och tycker det hjälper iallafall med det värsta,

Jag har iallafall hört att petwise ska vara jättebra och bernsten med.

Lycka till!! de är äckliga små djur :S

 Medarbetare på Hundar.ifokus

pius314
8/5/11, 9:23 PM
#3

Vi har tyvärr inte märkt så mycket skillnad med bärnsten och vi har en korthårig hund… Men jag har hört andra som är nöjda, ska bli intressant att se vad du får för fler svar!

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
[Ronon-m]
8/5/11, 9:27 PM
#4

Jag har haft bärnstenshalsband på min hund sen i söndags och han har inte haft någon fästing, värken krypande eller någon som satt sig. :) Han brukar ha massa fästingar efter våra promenader som kryper runt i hans päls, så äckligt!! Skrikandes

Anibaz
8/5/11, 10:09 PM
#5

Jag använder PetWise och hon har inte haft en enda fästing sen jag satte på henne halsbandet.

TimotejC
8/5/11, 10:54 PM
#6

Ja just det, glömde skriva att jag ju oxå haft bärnstenshalsband, men tyckte inte det hjälpte heller..

Och dessutom var det ju blött i gräset var och varannan dag och då har det ju ändå ingen effekt när pälsen blir blöt…:(

Men tack för era svar, hör gärna mer erfarenheter!!

Annons:
Dosi
8/6/11, 12:32 AM
#7

Vi använder en mix av fixodida och en torkning av hela hunden med citronvåtservett innan varje promenad. Har funkat bra hitills, har fått någon fästing då och då men inte varje dag, och då brukar vi ta en runda i skogen nästan varje dag.

Anibaz
8/6/11, 1:24 AM
#8

Kan lägga till att vi promenerar mycket i skogen och på gräsområden. Så jag rekommenderar verkligen PetWise

Upp till toppen
Annons: