Annons:
Etikettbeteende
Läst 6183 ggr
Ove555
2011-08-03 00:42

Skällande hundar

Hundar är oftast snälla och fina. Men att ha flera grannar som har hundar som står och skäller i tid och otid, det ger inget lugnande intryck på nerverna om man säger så.

Men vad gör man. Många har tyvärr sina hundar i sina hundgårdar. Har inte exakt koll på det, men förmodligen kör dem hemifrån, sen låter dem sina hundar vara helt ensamma i sina hundgårdar. Sen blir dem stackars hundarna otåliga och börjar skälla.

Då kanske man blir arg på hundarna, men det är ju förmodligen deras hussars och mattars fel som bara kör ifrån sina hundar. Då har dem inte så ont av det själva, men de tänker nog inte så mycket på att de har grannar, verkar det som, som får höra på att deras hundar står och skäller ibland i timtal.

Och det är ingen enkel situvation, för att gå och säga till dem att man är störd av deras fina hundar, då blir dem nog stötta.

Men vad gör man om man har flera grannar med Skällande hundar?

Annons:
SaraC
2011-08-03 01:19
#1

Det första jag skulle göra skulle vara att prata med grannarna ifråga. Det är inte alls omöjligt att de inte ens är medvetna om att hundarna beter sig såhär när de blir lämnade ensamma.

Sedan finns det regler för hur länge hundar får lämnas i hundgårdar och så vidare som gör att du kan anmäla dina grannar om de bryter mot dessa. På Jordbruksverket hittar du mycket information, till exempel här;

[Så sköter du din hund (Om hur ofta hunden ska rastas och hur stora utrymmen för hundar ska vara)](Så sköter du din hund)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ove555
2011-08-03 01:51
#2

#1 Tack för svaret!

Men om man själv försöker sätta sig in i situvationen för en ensam hundägare. Då kanske han bor ensam och har en hund. När han sedan t.ex kör till jobbet, då får kanske hunden vara i hundgården under hela dagen han arbetar. Och under tiden hunden är lämnad där ensam står kanske hunden där och skäller periodvis till hundägaren kommer hem från sitt arbete.

Skulle man då gå och säga till han, du får göra något så din hund inte står och skäller så mycket.

Ja, då kommer han förmodligen att svara. Vad ska jag göra? Jag måste ju jobba. Detta är ett tänkbart exempel. Men sen lär det finnas många andra orsaker till varför hundar står och skäller.

Zebben
2011-08-03 02:02
#3

Om man försökt prata med sin granne och framförallt upplyst denne med att hunden skäller och ingenting görs. Kan man skriva ut lite information om vad lagen säger om att hålla hund i hundrastgård. Sedan kan man tipsa om hundrastgårdsberikning tex hänvisa till Hundutbildningsgruppen eller Olofssons Djurcenter som kan hjälpa till med detta.

Tex upplysa om att en dagmatte/husse kanske kan vara passande att ha som kommer ut och går med hunden mitt på dagen.

Blir det ingen skillnad så påtala för grannen att Ni för hunden och Din egen skull måste hitta en lösning på problemmet. Hunden mår inte bra och inte Du som måste höra på den. Om ägaren inte bryr sig så skulle jag anmäla.

Ove555
2011-08-03 02:13
#4

#3 Tack för svaret!

Visst kan man göra så. Men då är nog risken stor att man blir ovän med den grannen i all framtid…

SaraC
2011-08-03 02:15
#5

#2 Menade mest det här med skällandet, att du kanske lite fint kunde säga något om det om du inte redan gjort det? De kanske inte vet hur hundarna beter sig när de inte är hemma. Är man mån om sin hund så vill man ju inte att den står och skäller i de 8 timmar (för att dra till med vanligaste arbetstiden) man är borta.

Har man valt att skaffa en hund får man ta ansvaret som en hund kräver. Man kan inte bara "slänga" ut hunden i en hundgård och sedan skylla på att man "ju måste åka och jobba". Det kommer inte heller ha någon verkan om djurskyddsinspektörerna kommer på besök.

De flesta rekommendationer, från JBV, SKK, hundägare och andra hundägare, brukar vara att hunden länmnas 4-6 timmar som max ensam.

Ska man skaffa hund så måste man redan från början ha planerat hur man ska lösa det för hunden när man jobbar och var beredd att få anstränga sig ordentligt om de ordinarie planeringarna under hundens livsstil skulle ändras av någon anledning.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
2011-08-03 10:09
#6

Hundarna kan ju skälla av flera olika anledningar.

Det kan vara separataionsångest, och då går det kanske att prata med ägarna och börja om med träningen på att vara ensam. Bryr de sig om hunden, borde de ju vilja att den ska må bra, inte att den skäller i panik hela dagen.

Sen kan ju hunden vakta, och skäller då på allt den ser röra sig utanfdör hundgården, på gatan, på grannens tomt osv. Då kan det räcka att sätta upp siktbarriärer, typ kamouflagenät ed, så att hunden inte får lika stor koll på vad som händer utanför hundgården.

Har hunden bara tråkigt kan berikning av hundgården och sedan en doggywalker som rastar den ordentligt mitt på dagen hjälpa.

Prata du med grannen, och försök hjälpa dem ta reda på varför hunden skäller, och sen går det att jobba utifrån det.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Ove555
2011-08-03 10:20
#7

#5 Tack för din samarbetsvilja!

Det är inte så lätt när man har olika grannar med hundar som skäller. Det jag är förvånad över är att inte andra har tatt i tu med dessa hundars skällande. För jag bor inte närmast dessa hundar som skäller.

Och jag är faktiskt lite rädd för att stöta mej med hundägare också…

Man skulle ju kunna prova att anonymt lägga lappar i deras postlådor, men jag vet inte om det är någon bra metod

Mischa
2011-08-03 10:29
#8

#5

fast hund i hundgård behöver inte rastas oftare än 1gng/dag utanför rastgården.

Till TS:

Har du inte snackat med grannarna så gör det, det är nog också mycket trevligare och säkert mer uppskattat att prata med dom i egen person än att skicka lappar.

Man kan ju alltid anmäla till kommunes miljö- och byggförvaltning om att hundarnas skällande är en olägenhet, men då gäller det främst nattetid, samt att det "värsta" som då kan hända hundägaren är att denne får ett brev om problemet eller tvingas ta in sina hundar efter ett visst klockslag.

Samt att det säkert kan skapa osämja mellan er i grannskapet.

≧◔◡◔≦

Ove555
2011-08-03 15:06
#9

#5 Tack för svaret! Vissa av hundarna skäller ibland sent på kvällarna och vid vissa tillfällen de senaste veckorna har dem även skällt mitt på natten ungefär mellan 02.00 - 04.00, inte hela tiden men någon natt hörde jag dem skälla ihållande ungefär mellan 02.00-03.00 och jag uppfattade det som så att det var 2 hundar som skällde från ett håll och att det var minst en annan hund som då också började skälla från ett annat håll, och sen höll det på så ungefär en timme mitt på natten.

[countess]
2011-08-03 15:17
#10

Ts jag vill tilllägga att jag inte läst hela tråden! Jag har själv haft hundar som bor ute dygnet runt! Och vi uppskattade att grannarna kom och berättade att  hundarna skällde ! För hur skulle vi veta att dom skällde när vi inte var där! Dom började ca en halv timma efter vi for . Grannarna sa till rätt fort också vilket är bra! Det gjorde att vi kunde lösa problemet rätt snabbt! vi nöjda ocg grannarna nöjda! Hunden som skällde var en ny draghund som var väldigt stressad av att sitta i hundgård ! Tvingade sambon att låta honom bo inne vilket gjorde att han vart trygg och lugn och tog det lugnt när vi for i väg bevisade kameran :)

Så absolut ska du prata med dom ! Om det hade varit jag hade jag sakt det åt dom hade jag inte varit arg för då hjälper det oftast inte utan informera om att hundarna skäller osv!

Ove555
2011-08-03 15:42
#11

#10 Tack för svaret!

Om jag tar mod till mej och vågar säga till dem som har dem skällande hundarna, så kan jag skriva här sen hur jag blir bemött av de berörda hundägarna.

Men det som jag tycker är konstigt är att inte de grannarna som bor närmast de här skällande hundarnas hussar och mattar verkar ha sagt till. För hade de gjort det så borde det ju inte fortsatt på det här sättet.

Själv bor jag faktiskt ganska långt ifrån, ungefär 150 meter eller längre, men jag lovar hundarna hörs mycket här också när dem skäller.

[countess]
2011-08-03 15:46
#12

#11 absolut Det tycker jag att du ska göra :D och uppdatera senare hur det har gått :)

Ove555
2011-08-04 01:33
#13

Sitter just nu och lyssnar på en skällande hund, och ni kan ju se hur mycket klockan är. Det hörs att vara samma hund som skällde ungefär en timme i följd mitt i natten för några veckor sedan. Och den skäller högt nog för att kunna hålla mej vaken

Annons:
Ove555
2011-08-07 19:52
#14

Var ute drygt en halvtimme i trädgården, kom in för ungegefär en timme sedan. Under den halvtimmen jag var ute skällde hunden nästan oavbrutet, den kunde sluta skälla ca 2-3 minuter ca 2-3 gånger men sen satte den igång och skälla igen.

Tycker det är väldigt irriterande och höra den här skällande hunden, speciellt om jag är ute i trädgården.

Men jag har saker som inte är till min fördel om jag skulle klaga på hundägaren tror jag.

Jag bor i en liten by, är inflyttad hit, så jag känner inte så mycket folk här. Eftersom här är mycket skog tror jag flera av hundägarna i den här byn är jägare. Jag vet inte, men jag tror många som bor här är släkt med varandra. Jag tror också att alla känner alla, om man räknar dem som har bott här alltid.

Detta sammantaget tror jag gör att de flesta som bor här har stor acceptans för varandra.

Sen bor jag dessutom ca 150 meter från den här hundägaren.

Så går jag och säger till, då skulle det inte förvåna mej om han säger till mej, konstigt att du är störd av min hund, jag har många grannar som bor närmare dig och dem har inte klagat.

För jag vet faktiskt ingen som har klagat, om någon har klagat, och jag vetat det hade det ju känts lättare för mej att klaga också.

[MaestroNestor]
2011-08-07 20:54
#15

Jag har personligen mer problem med skrikande ungar än hundar här. Knappt man kan se på tv ibland för hur ungarna håller på.

Ove555
2011-08-07 21:28
#16

#15 Varför nämner du att du är mer irriterad av skrikande ungar än skällande hundar här?

[MaestroNestor]
2011-08-07 21:32
#17

#16 För att det stör mig mer?

Ove555
2011-08-07 21:43
#18

#15 # 17. Så tycker du inte man skulle klaga på Skällande hundar för att du är störd mer på skrikande ungar?

[MaestroNestor]
2011-08-07 21:50
#19

#18 Inte vad jag sa:) Samma problematik, svårare att göra nåt åt:)

Ove555
2011-08-07 21:55
#20

# 19 Men tycker du det är okej att klaga på Skällande hundar?

Annons:
[MaestroNestor]
2011-08-07 21:57
#21

#20 Så klart det är!

Kalli
2011-08-07 23:45
#22

Personligen tycker jag att det är helt okey att skriva en lapp. Visst, vissa kanske tycker att det är trevligare att ha en diskussion ansikte mot ansikte men är man lite irriterad kan det ju lätt bli spänt. Om man skriver ett brev har man ju mer tid att välja sina ord och det är kanske lättare för vissa att inte hamna i försvarsställning. Det kan ju alltid vara lite känsligt när någon kritiserar ens husdjur eller förklarar att de stör.

Men att förklara problemet för hundägarna bör i alla fall vara steg ett, det kan ju faktiskt vara så att de inte är medvetna om att hundarna skäller eller att någon tycker att det är ett problem.

Ove555
2011-09-08 00:10
#23

Nu är det ett par hundar här som har hållt på och skälla minst en timme och klockan är nu 12 på natten. För en stund sedan begav jag mej ut och skulle se om jag kunde lokalisera de skällande hundarna. När jag närmade mej de skällande hundarna så var jag vid ett hus, och det hördes som hundarna stod bakom det huset och skällde. Jag tog adressen där detta huset är, när jag kom hem så sökte jag på den adressen, och fick då upp namn och telefonnummer till husägaren. Så nu har jag skickat ett sms till husägaren och frågat om det är hans hundar och upplyst han om att hundarna stod och skällde till över 11 i går kväll och att de stått och skällt över en timme i natt. Nu får jag se om jag får något svar på det sms:et

Ove555
2011-09-10 12:58
#24

Har nu fått svar på sms:et från hundägaren vars hundar ibland skäller på kvällar och nätter. Han har nu meddelat mej att det är hans hundar och anledningen till att de skäller på kvällar och nätter ibland beror på att det ibland är vilda djur vid hans hus och att det tyvärr inte är mycket att göra någonting åt.

Då är frågan om man ska behöva finna sig i att hans hundar fortsätter att skälla på kvällar och nätter ibland på grund av att det ibland är vilda djur vid hans hus?

Kalli
2011-09-10 13:21
#25

#24: Personligen tycker jag inte att du ska behöva finna dig i det hela, tyvärr är jag osäker på exakt vad man kan göra på laglig väg.

Mina hundar kan skälla ibland när det skramlar omkring fulla människor i trappen, vilket jag såklart inte uppmuntrar men det handlar om några sekunder. Hade mina hundar stått och skällt i flera timmar hade jag sett det som ett allvarligt problem både för min skull, mina grannars och för hundarna.

[Doglovers]
2011-09-10 15:08
#26

#24 Du ska inte behöva finna dej i att hundarna står och skäller på nätterna. Han måste hitta på en lösning.

Min granne ställer sina hundar i hundgården på kvällen när han ska festa någon gång och dom skäller så länge dom kan och triggar även i gång våra. Men vi har lucka som vi stänger för hundarna på kvällen så dom inte stör. Det måste din granne också göra. Man ska visa hänsyn till andra.

[shanti&luna]
2011-09-10 15:22
#27

Mina två tikar skäller ut förbipasserande när dom är i trädgården. Men dom är aldrig ute i trädgården utan uppsikt. Att hundar skäller på förbipasserande är inget ovanligt.

Att däremot störa sig på ett oavbrutet skällande hela tiden om hundarna lämnas själv i hundgård kan jag förstå.

Här i samhället skäller hundar lite överallt och andra hundar svarar.

Annons:
Royalz
2011-09-10 16:29
#28

Vi har en granne vars hund är ute i hundgård hela dagen och den hunden skäller och ylar i princip hela dagarna men några få pauser. Extremt störande!!

Dom har den även lös trots att det just nu finns en löptik 2 hus bort vilket resulterar i att den springer dit flera ggr per dag.


Fridaaaa
2011-09-10 16:42
#29

Min farmor kollade upp det med hur mycket ens hund får skälla osv för någon hade klagat på att hennes hund skällde hela dagarna (vilket inte är sant då hon är hemma mycket och han är ute då & då på baksidan, inte hela dagarna).
Mellan 07.00-22.00 fick han skälla, (hon bor tätbebyggt). Men kanske gäller olika ifrån kommun till kommun?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ove555
2011-09-10 17:38
#30

Nu har jag ju alltså kommit så långt så jag meddelat hundägaren om hans Skällande hundar, och på det har han ju svarat mej, att det är tyvärr inte mycket att göra något åt.

När han svarade så, så är ju frågan om han ens är intresserad av att göra någonting åt det. Och om han inte är det, så är det nog inte populärt om jag ger han förslag på vad han skulle kunna göra

Zabina
2011-09-10 18:45
#31

Fy, det måste vara fruktansvärt jobbigt!

Min hund skäller på förbipasserande och på vilt och andra djur utanför trädgården, vilket jag tränar jättemycket på! Tycker det är en självklarhet, för hundens och alla andras skull. Jag kan skämmas om min hund skäller till ett par gånger sent på kvällen eller tidigt på morgonen när grannar ev. sover. Då handlar det om enstaka gånger och jag tar alltid in honom direkt.

En hund som står och skäller en hel dag kan inte vara en stimulerad och nöjd hund, och jag tycker det är fruktansvärt att som hundägare låta det vara så. Även om lagen säger att en hund får skälla från 07-22 så borde det sunda förnuftet säga annat!

Ove555
2013-01-23 01:38
#32

En av mina grannars hund har på senaste tiden börjat skälla mycket på nätterna igen. Just nu har den skällt ideligen i ungefär en halvtimme.

Jag bara undrar ska man behöva finna sig i att ha en granne som har en hund som står och skäller på nätterna?

För drygt ett år sedan höll den också på att skälla en del nätter. Frågade han då om det var hans hund som skällde.

Och det var det, men han svarade att det var nog inte mycket att göra något åt eftersom där var något vilt djur som hunden skällde på.

Men det är väll ingen ursäkt att låta hundar stå och skälla på nätterna och störa sina grannar för där finns något vilt djur eller vilda djur?

[Doglovers]
2013-01-23 12:20
#33

Grannen får väl fixa en lucka så han kan stänga in vovven under natten. Kan vara en löptik som spökar. Det känner dom från lååååångt håll.

Upp till toppen
Annons: