Annons:
Etikettövrigt
Läst 1111 ggr
Natali
2007-01-04 00:20

Vilken hundras passar?

Tänkte jag kunde be om lite tips. Har tidigare haft hund. I min uppväxt hade vi fört new foundlands hund. Vi ställde ut lite, och jag lekte lite agility. Och nån valpkull också. Sen hade vi även gråhund, som liten hade jag en "egen" liten tik, som jag roade mej med "hemma" agility, och hon kunde jag ha lös. Sen har jag haft två vita schäfrar. (en som jag "räddade" från en, inte så bra, uppfödare, (som ajg sen omplacerade) och en som jag köpte som valp, som jag tyvärr fick avliva pga o stabilt temprament, och då hade jag inte kunskapen hur jag skulle jobab med det). Har tagit en 7 årigt Dalmatiner hane, som var helt underbar! Då hade jag också en tillfällig "räddad" unghund, blandning mellan schäfer Och husky, som fick ett jätte bra hem.

Sist provade jag en lite mellan pudel tik, på foder. Men efter många om och men, blev det en storpudel tik. Som var helt underbar. Tyvärr så insjuknade jag då i min Fibromyalgi, och orkade inte det hon behövde. Så hon omplacerades (något som jag ångrar, men endå inte, då hon fick ett bra hem, dår hon trivs..). Men hur som. Jag har kommit in i min sjukdom, min son är snart 5, och hela famlijen känns mera redo för en hund igen.

Den här gången vill jag verkligen ha en egen hund. Inte något som ska räddas och sen omplaceras, vilket jag har gjort mest. Jag vill ha en renrasig hund. Som både kan ställas ut, och ev avlas på. Jag har lite intressen av att ev, tävla i ngt. Lydnad/bruks/aility.

Hunden bör vara bra att jobba med, men inte en sådan som måste jobbas med varje dag, då det är dagar jag mår sämre (motion kan alltid ordnas.). Jag behöver en lättskött hund. Pudelns päls var lite för mycket jobb. Har varit inne på en naken hund, för att jag bara älskar dom, och för att slippa pälsvård. Även om badningar tillkommer, men det är inte på samma sätt. Men då måste man ju böka med på klädning när det är kallt och regningt, och fram för allt snöigt. Och är hunden kall så finns ju inget arbetsintresse.

Whippet, och liknande hundar, älskar jag.

Min mor har en La gotto. Och har fullkomligt förälskat mej i henne! Så har hela famlijen. Dom fäller ju inte, men då tillkommer klippning (som jag dock kan själv), men behöver inte borstas som pudlar. Vet dock ej hur det skall vara till utställning. Och La Gotton är ju Tryffelsökare. Räcker det då med annan träning, kan dom må lika bra på det. Eller vilt sök, eller annan sök?

VI vill ha en lagom stor hund. SOm är lagomt aktiv. Som klarar av att bo med katter (har kattuppfödning) och barn. Kan vara social med andra mäniskor, men behöver inte älska alla. ( så som grannens springel spaniel gör….).

Har ni något tips åt mej? Jag kommer nöja mej med att vara hundvakt ett tag till, 6 månader eller mera. Men behöver hjälp o ideeer vilken hundras vi skall fundera på.

Natta

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Annons:
AgnetaK
2007-01-04 01:52
#1

Tyckte nog att lagotto lät rätt bra, jag har uppfattningen om att det är en riktigt aktiv hund, men du känner ju en som du gillar, och då verkar det bra tycker jag, då vet du ju liksom. Och pälsvården kanske din mamma kan hjälpa till med om det skulle vara för tung för dig någon gång. Jag vet att många gör allt möjligt med sin lagotto, agility, lydnad, bruks, spår. Men jag har också läst att vissa tycker att det finns problem med jaktinstinkt i rasen, och att en del individer är i det närmaste hyperaktiva. Jag får alltså nästan för mig att denna hund kan behöva jobba i det närmaste varje dag. Men du känner rasen bättre än jag, så det var bara en tanke.

Pälsvård, alltså ett förslag som finsk lapphund går bort då?

Men förslaget som jag ville lägga fram var korthårig collie. :) Ingen lång päls, aktiv typ, brukshund. Fixar agility, bruks, spår, självklart lydnad. Åtminstone vuxna hundar beskrivs som att de klarar av att ta det lugnt vid behov. Jag har haft en långhårig collie som definitivt var så, men hon var i övrigt ingen brukstyp så jag kan inte säga att collien ÄR så. Korthåriga anses ju allmänt vara mer brukstyp än den långhåriga, även om det absolut finns såna också.

Natali
2007-01-07 15:00
#2

Min mamma kaninte hjälpa, dels bor hon ca 6 timmars bilresa, och dels så är det jag som får hjälpa henne med hennes hund.

Annars är jag väldigt förtjust i vinthudar. En hundras som jag tidigare kollade mycket på är azawakh. Nakenhundar är jag också förtjust i, men får känslan av att dom inte skulle bara så positiva till att jobba ute när det är blåsigt eller kallt.

Jag tycker om att jobba lite på varje promenad. Fot, sitt, ligg o allt möjligt. Tex att sitta ner o söka ögonkontakt innan man korsar väg osv.  Jack russel och fow terrier har jag också funderat tidgare på.

Nya förslag, eller är fortfarnde La Gotton bäst? Storleken passar mej väldigt bra, på LaGotton. Det är möjligt att min mors LaGotto inte överenstämmer med de övriga i rasen…

Natta

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Puzzel
2007-01-07 19:01
#3

Lagotto är en jätte trevlig ras, de är en relativt aktiv ras men om de får lite lättare lydnad och agility har de jag träffat älskat, spår är en annan gren de gillar, en av de jag känner tävlar lydnads klass 2 med sin lagotto, och vad jag vet finns det många utställningar för Lagotto och klubbar för Lagotto.

dreamiz
2007-01-07 19:52
#4

Vinthundar är väl inte det första man tänker på när man tänker lydnad, agility o sånt. De har ju en egen vilja o gör inget de tycker är under deras värdighet (jag har haft en borzoi så jag vet…) Men de är underbara hundar o absolut inte dumma o omöjliga att lära saker som en del anser! Whippeten är ju lite lagom i storlek o väldigt trevlig. Men kan frysa på vintern.

Natali
2007-01-07 20:41
#5

Jag är hundvakt, lite nu och då, åt två whippetar. Dom är lite svår att få kontakt med, och är inte riktigt van med katter. Men dom är himla roliga att leka med.

Har också grannens labbe, och hennes Springel valp. Och dom är väldigt lätta o få kotakt med. Men när jag tog mor´s La Gotto på en promenad så gock hon självmant fot på slutet, med viftande svans. Så därför fasnade jag för henne. Och samtidigt ska ju hunden komma bra överens med både katter o barn…Åsså vill vi nog helst ha en ung hund/omplacerings hund. Men jag ska nog också vänta till båda kullarna kattungarna växt upp, så att mamma katt inte blir så beskyddande. Vana hundar o katter går ju bra, men tog jag in en ny individ när kattungarna är födda, så kommer nog hon gå på krigstigen….

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Missy
2007-01-07 21:13
#6

En silken windhound kanske. Hade velat säga borzoi men det föll på storleken.. Annars är borzoien lätt att ha att göra med, lugn inne explosiv och springer av sig själv ute, full med humor,lättskött päls, lojal, finner sig lätt tillrätta på nya platser. Silken är liknande men i mindre format.

Annons:
Missy
2007-01-07 21:15
#7

Glömde ju säga att det bästa är att dom gillar att träna lydnad och agility men man behöver inte känna press att man måste aktivera dom hela tiden, missy är lika gärna med mig på lydnadsplanen som ligger och myser på soffan.

AgnetaK
2007-01-07 21:37
#8

#6 och 7 Oj, det lät ju som nåt jag skulle gilla! Måste kolla upp denna. ;) Alltid kul att lära sig mer om inte annat… :)

AgnetaK
2007-01-07 22:28
#9

Oj så fina dom var. Köp en sån, Fylgias! *skratt* Inte SKK-godkända, men godkända för att föda upp även för SKK-medlem, enligt denna länk:

http://www.silkenwindhound.com/Starcastle/About/om_silkens.html

Missy
2007-01-08 16:56
#10

Tack AgnetaK för du fixa fram länken.

Benjy
2007-01-08 18:39
#11

Som någon annan sa så är inte vinthundar en sort jag skulle rekomendera dig till om du vill hålla på med lydnad, bruks å agility. har aldrig sett en whippet köra lydnad lr ens agility, men ingenting är väl omöjligt men det blir nog jäkligt mkt jobb :P

Lagotto som någon sa, lr korthårig collie som alex sa. Annars haru pudlervarianterna..  pumi kanske?

Missy
2007-01-08 20:58
#12

#11. Jag tycker det går alldeles utmärkt att köra lydnad och agillity med vinthund alla mina tre har älskat det. Anser inte att det är mer jobb än att träna de andra hundraser jag tränat. Man måste bara göra på lite annurlunda sätt helt enkelt. Vet en hel del som pysslar med lydnad och agillity med sina vinthundar faktiskt, kolla in på vinthund.com.

Natali
2007-01-09 15:44
#13

#6. Ja dom var ju jätte fina! Inressant! O min man tyckte dom var fina också. Såg ut lite som en blandning mellan en whippet och en räv..en av dom i alla fall. Jag har ju Cornish Rex katter, och har haft några Fullblodsaraber. Jag tycker om eleganta och smäckra djur. (Det är ju då inte LaGotton, men dom har ju sin charm…). Upplever vinthundar som lite mera en famlijshund, just med den djupare kontakten.

Hade en lite fundering förut på ATH, American Hairless Terrier. Jag tycker det är lite roligt med en lite ovanlig hundras. Då  blir det ju i o f mera jobb o hitta lämlig hane, om jag vill ta nån kull. (Om jag hittar rätt, så funderar jag på o starta kennelnamn, fast långt i framtiden då, jag har ju det på katter…).

Silikien finns väl inte så mycke ti Sverige? Då blir det import i så fall. var finns det mest av dom?

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Annons:
AgnetaK
2007-01-09 16:08
#14

AHT lär det väl nästan också bli import på, finns väl möjligen en uppfödare i Sverige, "skindividual" som du kanske känner till via kattvärlden. Men det är ju inte heller en SKK-ras och finns inte ens tio stycken i Sverige, läste jag i en tidning i går. Och det är ju en terrier, så då måste du vilja ha terrier med allt vad det innebär. Flört

Tja, jag vet inte, gillar du vinthundar så tycker jag du ska titta mer på dem. Men som någon sagt, det kanske inte är lydnads- och brukshunden nr 1. Korthårig collie som jag nämnt tidigare är nästan lite vinthundslik i utseendet, dock inte uppträdandet.

Lagotton tror jag som sagt att man ska vara inställd på att den verkligen behöver en arbetsuppgift för att trivas. Jag har träffat två (bara korta möten) och det verkar sannerligen vara intensiva hundar, och det är min inställning efter att ha läst folk som har den rasen också. Men vill man ha det så är det ju bra!

Missy
2007-01-09 16:35
#15

Vet att det är kull på G i sverige nu i år, två till och med om allt går väl. Annars är det väl finland. Tja det har du kanske rätt i dom är kanske lite rävlika.

Nä det får jag hålla med om det finns givetvis raser som lämpar sig bättre till lydnad om man är väldigt lydnadsintresserad. Som jag ser det måste man dock vara riktigt ambitiös och träna dom flitigt för att dom ska må bra. Detta tycker jag är fördelen men borzoi,och silken och lydnad framför tex bordercollie och lydnad, borzoien mår inte dåligt ifall du hoppar över lydnaden ett tag och tar det lugnt och det den lär sig sitter där för livet. En bordercollie mår ju inte bra ifall den inte får jobba. Som jag förstod dej dock var det precis en sådan hund du ville ha som inte mådde dåligt av att inte få jobba alltid men ändå var pigg på att jobba med dej när du kände för det. Så upplever jag som sagt silken. Pluspoäng är ju att dom lever längre än borzoien oxå.

Natali
2007-01-09 16:49
#16

Det är som sagt lite tidigt att skaffa hund nu, utan kanske om ett halv år. Men du får gärna ge mej ev, länk till dom som ska ha kull nu.

Border Collie tror jag inte passar, även om jag tycker om dom. Och collie tycker jag inte så mycket om….Vet faktiskt inte varför.

Jag måste ju tacka allt för era svar. Silkien eller Lagotto…..

Vet int eom jag någonsin kommer tävla i lydnad, men jag vill ha en viss lydnad på hunden, och på det viset jobbar jag ju varje promenad…även om det är dagar jag inte orkar lika mycket…Så en riktigt arbetshund skulle nog inte funka.

Natta

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

TinaH
2007-01-09 18:21
#17

Flygias

Har du tänkt på foxterrien och jackisen sa du….

har du missat Dansk/svensk gårdshund, som är en urtrevlig  hund! Glad

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Missy
2007-01-09 20:00
#18

#16 Vet inte om dom har hemsida ska kolla upp detta annars kan du få meijl adressen om dom nu inte har hemsida.

Natali
2007-07-26 17:26
#19

Jag måste bara få fortsätta på denna tråden lite. Jag fick förmånen att träffa en Silkien här uppe i Jämtland av alla ställen! I dag helt o för beredd! Helt underbar hund, och jag är upp över öronen förälskad! Så en sådan hoppas jag att vi kommer skaffa!

Håller på o forska vad det finns i sverige. Tack för tipsen om den underbara hunden!

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Mischa
2007-07-26 19:26
#20

Funderat på italiensk vinthund?

Mycket glada och sociala (!) vinthundar, lagom stora som inte behöver någon pälsvård, lätta och behändiga att ha med på allt.

(är själv småkär i rasen, efter möte med dom förändrades hela min syn på vinthundar) 

Skulle däremot avråda från jack russell terrier om du inte söker något som tenderar till att bli en arbetsnarkoman.
 

obs. såg nu att du bestämt dig för silken, lycka till.

≧◔◡◔≦

Annons:
Natali
2007-07-28 22:55
#21

Jo, jag har funderat på en italiens vinthund. Men jag blev nog kär i silkien.

Har ju inte heller trättat på en italienare….

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Missy
2007-10-25 16:45
#22

#19, ååå vad roligt!! Är själv också riktigt sugen men ska låta min lilla dam somna först. Susanne stjärnborg hade en urkär hanvalp till salu för ett tag sen. Var såå himla nära att övertala mig själv men tyvärr eller tack och lov kanske valde jag att vänta.

Upp till toppen
Annons: