Annons:
Etikettbeteende
Läst 12725 ggr
KerstinP
2007-02-15 10:35

Skendräktig

Min lilla Semlan har blivit skendräktig. Hon bäddar,piper, vill gå ut, vill inte gå ut,vill inte äta och är allmänt nedstämd. Det var så länge sedan jag hade en skendräktig tik så jag kommer inte ihåg hur länge beteendet varar. Är det någon som vet?

Annons:
Puzzel
2007-02-15 12:48
#1

#0 Jag har två tikar som tyvärr brukar bli skendräktiga efter varje löp suck, hur länge det sitter i beror på hur pass djup skendräktighet de har för vissa kan ju bli så att de direkt efter löp börjar bete sig som omde vore dräktiga strax innan beräknad födelse blir de så tunga tror att de väger minst 100 kg orkar inte gå mm sen kommer valpningen då kan mina kräkas och ha sig, sen har de sina tuggben o leksaker som valpar , och vissa tikar kan t om få mjölk detta stadie kan från de de då valpat vara i upp till 2 månader om man har otur, vissa tikar som får mjölk kan om man vill anmälas till ammajouren för hundar där de kan hjälpa andra hundar där tiken kanske går bort under valpning eller stöter bort eller får för många valpar, annars kan man under tikens löp och direkt efter minska på maten, motionera extremt mycket, byta lite på rutiner så man chockar hunden lite, kanske gå två promenader efter varandra träna något nytt eller dyl detta kan i vissa fall få tikar att hoppa över skendräktighet. För de som får mjölk och inte används i ammajour kan man få tabletter utskrivna från veterinär som hjälper, jag brukar ta bort leksaker mm från mina tikar när de är skendräktiga för att skynda på att de går ur den, tillåter inte dem att boa med saker som valpar mm, motionerar extra under denna tid också. Lycka till

Zebben
2007-02-15 15:22
#2

Som ovan skriver en skendräktig tik kan vara olika mycket skendräktig.

 Alla tikar blir skendräktiga, på vissa märker man ingenting och på andra så kan de tom bli runda om magen, må illa, få mjölk osv.

För de som bara visar lättare symptom som min ena tik gör, hon lägger på sig lite och blir lite extra grinig mot närgångna hanar och tikar. Henne ändrar jag motionen på. Hon går ju redan många timmar om dagen, men istället för att ha intervallträning 2 ggr/v så får hon nu 3-4 i v. Kör fler tuffare pass med andra ord. Minska maten gör jag inte för hon blir så väldigt hungrig och skillnaden är knappt märkbar. Men annars är alltid vet. råd att öka motion och minska mat under en period.

För de som blir lite mer skendräktiga så de bäddar och har pipleksaker och liknande till valpar skulle jag råda att gå till vet. och få droppar alt. tabletter utskrivna. Då försvinner skendräktigheten helt eller minskar.

 Men annars är skendräktighet fullständigt normalt, ett tecken på att tiken är frisk. Men visst är det jobbigt med vissa tikar.

Hopi
2007-02-15 15:52
#3

Min förra hund, en Saluki-tik, hon blev alltid så skendräktig.. Fick mjölk o bäddade o stod i.. Jättejobbigt. Det värsta var att jag var tvungen att mjölka ur henne, för hon fick annars så lätt infektion i juvret. Och jag tålde inte mjölken.. Fick utslag o astma.. Var tvungen att ha engångshanskar på mig.. Fick medicin utskrivet åt henne, nåt flytande. Kommer inte ihåg vad det hette, men det hjälpte bra iaf.

Kristina-
2007-02-15 19:34
#4

Ja, som #2 skriver så är det helt normalt att tiken blir skendräktig.  I vargflocken är det ju bara Alfa-honan som får para sig och föda valpar, men dom andra tikarna måste kunna dia valparna vid behov. Så det är därifrån det kommer !

kerstinjoh
2007-02-15 21:10
#5

Jag har en liten solskenshistoria angående skendräktiga tikar.

Vi hade en gång två tikar. Freja, som fick nio stycken valpar. Den minsta valpen gömde Freja alltid undan och vi fick ofta leta efter den lille stackaren.

Samtidigt blev vår andra hund, Ida, skendräktig. Och för att rädda livet på den valpen som Freja alltid gömde så gav vi honom till Ida. Ida blev överlycklig. Freja brydde sig inte.

Det slutade med att Ida fick ta hand om fyra valpar och mamman, Freja, hade fem valpar.

Hela tiden var det mycket noga koll på "mina" o "dina" valpar. vi kunde bara konstatera att Ida var en bättre mamma.

Senare fick Ida bli fostermamma åt en liten taxvalp och en större blandraskille. Udda mamma med udda valpar. det såg för härligt ut.

KerstinP
2007-02-15 23:59
#6

Tack så jättemycket för alla tips och att ni delar med er av era erfarenheter. Hon håller på och bäddar med sina pipleksaker och bär med sig dem överallt. Jag får väl vänta ett litet tag innan jag ringer till veterinären, det är ju inte så längesedan hon började. Det var i helgen som hon fick för sig detta. Hon löpte till jul så det var väl dags att föda nu.

Annons:
Hennum
2007-02-16 01:13
#7

hmm.. skendräktig. ja har aldrig märkt nåt på vår hund alls… men de kan kanske bero på att de här e den första hunden jag har, så ja känner inte igen de. men ibland kan hon vara lite konstig och vill helt plötsligt inte gå ut. men efter en stund är hon jätteglad och hoppar o skuttar o vill ut…

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

gwen
2007-02-16 09:46
#8

Vi hade en tik som var riktigt rejält skendräktig en gång. Hon gillade aldrig leksaker men när hon väl blev skendräktig adopterade hon en pipleksak som hon vakade över dag och natt och låg och lyade och slickade på. När hon väl lämnade den korta stunder brukade vi barn ibland retas med henne och pipa med leksaken. Då kom hon kutandes som besatt och såg jätteorolig ut för att hennes lilla bäbis pipit. Då vart hon tvungen att vakta den igen. Precis som en en vanlig valp alltså.

En dag, efter kanske 1 månads valpande så ledsnade hon plötsligt på sin pipige valp och slaktade den i cm-stora bitar. Även detta var väldigt ovanligt för denna hund som aldrig slaktat något förr. Hon ledsnade helt enkelt rejält. Sen var skendräktigheten över, på en dag! *flin* Något år senare fick hon riktigta valpar som hon visade vilken supermamma hon var till. Men dessa slaktade hon som tur var inte… hehehe

Upp till toppen
Annons: