Annons:
Etiketthälsa
Läst 31948 ggr
zimzon
5/31/07, 8:29 PM

Pulpa på svart klo?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Det är lite svårt att förklara hur jag menar här, men om ni tittar på bilden så hoppas jag att ni förstår. :)

Min hund har svarta klor, så man ser inte pulpan. Men på undersidan ser man att det är lite utbuktande och ljusare. Är det pulpan? Eller kan man kan man klippa i det ljusa?

Annons:
AnneN
5/31/07, 8:31 PM
#1

Det där var lite svårt att förklara hur långt man kan klippa, kanske nån annan som kan förklara det?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nicki
5/31/07, 8:37 PM
#2

Förstår precis hur du menar, men kan inte tala om ifall det går att se vart pulpan är efter det ljusa under klon.
Men jag vet att om du tar det yttersta av klon var 10e dag så behöver du aldrig oroa dig att klippa pulpan eller att klon ska bli för lång.

zimzon
5/31/07, 8:42 PM
#3

Okej, tack för svaret. Jag klipper det yttersta på klon ca en gång i veckan och det går bra. Jag bara undrar mest över var pulpan egentligen börjar och om man kan se det på en svart klo. :)

Faxlin
5/31/07, 8:44 PM
#4

Om du tittar just på den klo du visade så ser du att det är mörkt i det ljusa. Där är pulpan. Men som den klon ser ut skulle jag klippa fram tills det ljusa började.

Att klippa var tionde dag, det funkar inte med min hane här hemma. Han är nog uppväxt på växtra och allt har satt sig i klona. Spelar ingen roll hur mycket man klipper dem. De hinner växa mer i alla fall. Vi har gjort så att vi kapade dem hos veterinär en gång. men sedan konstaterade veterinären att vi inte kunde göra så. För då kommer han konstant få ont och jag få söva honom var tredje dag. Funkar inte. :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

zimzon
5/31/07, 8:49 PM
#5

Okej, tack så mycket för svaret. :)

Nicki
5/31/07, 8:50 PM
#6

Kanske lite olika. Men på mina hundar har det alltid funkat bra.

Annons:
Faxlin
5/31/07, 8:55 PM
#7

#6: det brukar funka på de flesta. Jag ville bara säga att det finns alltid undantag som bekräftar regeln. Och när vi skriver råd här måste viänka på att helt nya hundmänniskor kan komma in som nätt och jämt vet vad som är fram och bak på hundar. Då är det bra om de får veta att allt inte alltid är direkt hundra säkert att et fungerar så. Man måste själv skaffa sig lite koll :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lotta
5/31/07, 9:54 PM
#8

När man klipper så kan man också se att mitt i så blir det en ljusare fläck, det är pulpan. Jag brukar utgå efter det du visade på bilden, klipper du för nära där så är det stor risk att du klipper så det blöder. Skorpan har också en del svarta klor och när vi klipper hennes svarta så brukar vi ta lite i taget tills vi ser den ljusa fläcken i klon. Jag klipper nog lite extra mycket för är det nått jag inte gillar så är det hundar med långa klor =)

muirab
1/13/08, 8:33 PM
#9

Min veterinär förklara för mig att man känner då "kärnan" av klon blir mjuk ska man sluta för då är man nära pulpan.

Elna
1/13/08, 9:48 PM
#10

Min kompis besrättade för mig att pulpan är det vita i hundens klo (som på din bild) och det är tydligen som skelettet i hundens klo och om man klipper där gör det ganska ont.

Hade själv inte hört om det innan, men det kanske är så?

Kleverin
1/14/08, 12:49 AM
#11

Vi klipper fram till det vita, eller slutar två mm innan. på nova är det inte vitt utan bara en urgröpning i allt det svarta. Fungerar bra och gör det ca 1 gång i veckan på henne, då brukar hennes klor vara lagom.

KerstinP
1/14/08, 10:50 AM
#12

Lys med en ficklampa underifrån så ser du var pulpan är.

SparklingTindra
1/14/08, 2:02 PM
#13

Min vovvehar också svarta klor och jag tycker också att det är svårt att veta hur mycket man ska ta när man klipper. Men jag fick lära mig att kolla på sidan av klon i väldigt bra  ljus och då ser man pulpan genom det svarta. Det har faktiskt funkat för mig.

Annons:
Hennum
1/15/08, 4:25 AM
#14

jag tycker det är jättesvårt. har hittils bara klippt själv 2 ggr, med ca 10 dagars mellanrum. innan dess gick vi till ett ställe i tomelilla, där de klippte, för hon var så ängslig. men pappa gick dit aldeles för sällan så vissa klor är groteskt långa.

det är läskigt att klippa på henne, för ibland skriker hon till, som om det gör ont. men om det har tagit 10 dagar så borde det ju inte vara något problem.

jag klipper så långt som stoppet på klotången tillåter… ska börja lysa med ficklampa. så ser man ordentligt, kanske kan jag ta lite mer, så att de blir i normal längd lite snabbare.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Upp till toppen
Annons: