Annons:
Etiketthälsa
Läst 63284 ggr
Honestyisdead
1/2/08, 7:39 PM

Fettknöl eller cancer?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan man känna ngn skillnad på en fettknöl och cancer knöl?

Mammas hund har fått en vid "armhålan". Sen flyttar på sig när man kanner på den.Den går liksom att flytta åt sidorna. Någon som känner igen?

Annons:
LinLin
1/2/08, 7:42 PM
#1

Godartade tumörer är oftare mer välavgränsade än elakartade, men man kan aldrig säkert känna skillnad mellan dem!

Honestyisdead
1/2/08, 7:42 PM
#2

välavgränsade?

LinLin
1/2/08, 7:44 PM
#3

Ja.. elakartade "flyter" mer ihop med resten av vävnaden. Men som sagt, utan ett prov går inget att säga säkert.

Honestyisdead
1/2/08, 7:48 PM
#4

Självklart har vi bokat tid till vet. Men kunde vara intressant om andra har erfarenheter.

LinLin
1/2/08, 7:56 PM
#5

Vad bra :) Jag menade bara att om någon känner igen det och det verkar vara exakt likadant så behöver det ändå inte alls vara samma sak. Det är ju så väldigt olika.

Honestyisdead
1/2/08, 7:57 PM
#6

Det vet jag om. Men jag vill ändå vet om ngn haft det ena eller det andra :)

Annons:
gejsa
1/2/08, 8:29 PM
#7

Sånt är svårt att känna tycker jag. Har haft hund med både fettknölar och godartade tumörer och väldigt elakartad tumör. Den som var elakartad var som en krater. Inte helt rund. Men dom andra kändes ungefär likadant tyckte jag.

Honestyisdead
1/2/08, 8:39 PM
#8

Denna kändes avlång. Men vi får se vad det är. Håller tummarna!

SaraC
1/2/08, 9:14 PM
#9

Väldigt svårt att avgöra har jag iaf uppfattningen att det är.

Vår flattetant fick några knölar med åldern som veterinären sa var fettknölar. Hon hade dem i flera år och led inget av dem och vetten misstänkte aldrig att det skulle va nåt annat än fettknölar.

När hon blev äldre fick hon andra krämpor och vi gick då till en klinik istället för "husveterinären". Den andra veterinären sa då att knölarna var tumörer. Han tyckte det egentligen kanske var det bästa att vi aldrig vetat att det var tumörer eftersom vi på så sätt sluppit ta jobbiga beslut pga av vår hunds ålder osv. Dessutom hade hon ju aldrig lidit av dem.

Hoppas iaf att det blir positiva besked hos veterinären! Minns ju hur nervös jag var för någon månad sen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Honestyisdead
1/2/08, 9:21 PM
#10

#9 Tog dom inte prover på knölarna när ni gick dit första gången?

Jag tror mammas vet kommer ta prov. Jag hoppas det och mamma också.

SaraC
1/2/08, 9:42 PM
#11

#10 Nä, om dom konstaterar att det är fettknölar finns ju ingen anledning till det. Den veterinären trodde ju helt säkert att det var det och vi litade på det. Sen mådde hon ju inget dåligt av dem eller i övrigt, så det fanns ju inga misstankar hos oss att han skulle ha fel.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Honestyisdead
1/2/08, 9:51 PM
#12

Okey, men detta gör så att VI, inte kommer tro på ett sådant konstaterande vill jag lova :/

Zebben
1/2/08, 10:37 PM
#13

Har nyligen tagit bort 3 st tumörer (godartade) under två tillfällen. Båda gick att förflytta runt under huden. Den ena var från början rund som en grön ärta och blev som en vindruva ganska fort. Den andra var som ett riskorn i både form och storlek. Den tredje var som en ärta den med.

Det gjordes inga prover utan dessa togs bort under operation direkt. Men då satt de i juvren hos min tik.

Annons:
gejsa
1/2/08, 10:40 PM
#14

#13# Men finns det godartade som växer så fort? Fick för mig att det bara är elakartade som växer fort.

SaraC
1/2/08, 11:03 PM
#15

#12 Gör det ordentligt, ja. Det var lite därför jag berättade om det som hände för oss :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AnneN
1/2/08, 11:10 PM
#16

Även om det är "bara" fettknölar så kan det vara en bra idé att ta bort dem för säkerhetsskull. (knölarna alltså inte hunden)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zebben
1/2/08, 11:28 PM
#17

#14 Ja, jag vet inte om det var fort. Men från att vara i storlek som en ärta till att bli som en vindruva så tog det ca 2 mån. Hade inte en tanke på att det kunde vara en tumör när jag kände knölen första gången. Sen glömde jag bort den under en tid av 2-3 v. När jag kom ihåg knölen och skulle känna på den var jag osäker på om den verkligen växt eller inte. Så då väntade jag ett tag till. Sen bokade jag tid när jag upptäckte att den faktiskt hade växt.

Under operation hade vet.hittat ytterligare en.

Ca en månad efter första knölen hittade jag ytterligare en som vi opererade genast.

Så jag vet faktiskt inte om det är fort.

gejsa
1/2/08, 11:42 PM
#18

#17# Jo, det är väldigt fort. Jag hade tumörer i min första hunds bröst som växte sakta. Ett par år hade dom utan att vi behövde ta bort dom. Hon avlivades av åldern sedan.

Men så hade vi en tik som fick väldigt elakartad tumör. Vi märkte en liten knöl och efter en månad var den så stor att vi fick avliva henne. Det var risk för att det skulle spricka annars. Den var inuti från magen till ryggen. Usch vad otäckt det var.

Zebben
1/3/08, 12:13 AM
#19

#18 Usch då, ja vi hade en väldans tur att den var mycket godartad. Hon är 7 år nu tiken.

nobsan
1/3/08, 11:11 AM
#20

Känner man en knöl på hunden ska man nog gå iväg till vetten direkt och kolla den. Har alltid fått höra att knölar som är rörliga är fett knölar och fasta (som sitter fast) är farliga. Men min äldsta tik har fett knölar som är fasta.

Annons:
Honestyisdead
1/3/08, 11:50 AM
#21

#20 Vi fick inte tid fören på tisdag.

nobsan
1/3/08, 1:27 PM
#22

#21 Det är lång tid när man väntar. Hoppas att allt går bra.

Honestyisdead
1/3/08, 4:48 PM
#23

#22 Tack

Zebben
1/3/08, 6:10 PM
#24

#23 Ja, lycka till.

Själv är jag inte jättesnabb till vetten om jag känner en rörlig knöl. Jag väntar och ser hur det utvecklar sig. Är den fortfarande under lång tid kvar eller växer så åker jag till veterinären för utredning. Eller om de är fasta.

Honestyisdead
8/29/15, 1:28 PM
#25

Kan berätta så här långt efter att det var fettknölar. Man tog bort en och testade för säkerhets skull.

Upp till toppen
Annons: