Annons:
Etiketthälsa
Läst 22235 ggr
[lottaeriksson]
2008-09-26 00:18

Kemisk kastrering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har länge övervägt att kastrera Tarox, men istället för att ta steget att s.k "klippa" funderar jag istället på att testa med en så kallad kemisk kastrering.

Men vad innebär en sån egentligen? Och hur mkt kostar det på ett ungefär?

Kram Lotta

Annons:
tezzie
2008-09-26 01:04
#1

Jag gav min hund en kemisk kastering, en promonspruta, mest pga att han led när tikarna i området löpte.

Denna spruta kostade 800 kronor och skall räcka i upp till 6 månader (de kan inte garantera hållbarhetstiden).

På min hund hjälpte den inte alls för fem öre, han led fortfarande av tikarna, och fick dessutom biverkningar av den i form av stora hudsår…. Dessutom är det ökad risk för tumörer! Inget jag kan rekomendera överhuvudtaget!

*** Kärleken övervinner allt ***

paivi
2008-09-26 01:07
#2

Säger likadant. Testade kemisk kastrering med min första hane, med ingen effekt alls. Kastreringen däremot var en riktigt bra lösning, det gav lugn och ro för båda hunden och mig (att träna lydnad med en mycket mer lyhörd hund).

[lottaeriksson]
2008-09-26 01:11
#3

Men det finns väl en annan slags kemisk kastrering också? Med chip eller vad det är?

För en bekant till mig som är hundpsykolog och hundinstruktör tyckte jag skulle testa detta. Hon hade själv gjort det på sin hund, men då var det pga han hade något fel på prostatan.

Men med tanke på hur Tarox är nu, som juckar och åter juckar på allt och alla, är det iaf värt att testa. Han sluter hjärnan helt och hållet så det inte går att få kontakt med honom. Dessutom blir han så uppjagad av dofter att han bara flåsar och skakar. Och så ska han naturligtvis inte ha det.

tezzie
2008-09-26 01:38
#4

*** Kärleken övervinner allt ***

HannaM
2008-09-26 01:39
#5

Jepp det finns ett chip som heter suprelorin.

tezzie
2008-09-26 01:42
#6

Men det kostar alltså 1100 kronor om jag nu läst till mig rätt info och skall förnyas var sjätte månad, då är man ju snart uppe i samma kostnad som en kirurgisk kastrering.

*** Kärleken övervinner allt ***

Annons:
Marylojs
2008-09-26 10:45
#7

#6 Men det viktigaste är väl ändå inte kostnaden, utan möjligheten att prova och se resultatet utan den påfrestning som ett kirurgiskt ingrepp ger.

Vattnadal
2008-09-26 12:03
#8

Vi funderade på att testa chipet för att dämpa vår hane en aning. Han är så uppe i varv när någon av tikarna löper att han inte sover på två veckor. Sen är han på tok för skarp för att vara en husky. Gillar inte andra hanar och är för hård mot de andra hundarna, även tikar. Vi tänkte testa chipet för att se vilken effekt det skulle ha på honom. Om det blev bra skulle vi kastrera på riktigt.

Nu kastrerade vi ändå på en gång. Passade på när jag var sjukskriven 3 v, så att han kunde vara inne med mig när han var nyopererad. Det tar ju ett tag innnan hormonerna går ur kroppen när det är en kastrering, så effekten hade vi nog fått se snabbare med chip.

Sprutan gör bara att de dämpar sig en aning. De kan fortfarande genomföra en parning med lyckat resultat. När de har chipet ska testiklarna krympa ihop till de nästan inte kan kännas. De ska under de 6 månaderna inte kunna genomföra en parning så det blir i alla fall inga oönskade valpar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[lottaeriksson]
2008-09-26 12:50
#9

#7 Ja precis som du säger. Priset kvittar i det här fallet, vi vill endast testa detta innan vi tar det stora steget att kastrera honom på riktigt. För i endel fall vid kastrering har det ju hänt att hunden blir helt annorlunda, att den får en helt annan personlighet. Och vi vill ju inte ha en "annan" hund, utan endast hjälpa honom att slippa all stress och sånt.

[lottaeriksson]
2008-09-26 12:51
#10

#8 Okej, tack för informationen :)

tezzie
2008-09-26 16:14
#11

#8 När de har chipet ska testiklarna krympa ihop till de nästan inte kan kännas - Vad händer med dessa testiklar efter sex månader då? Växer de upp och blir som normal då eller? För det kan ju ändå hända att man vill testa och sedan använda hunden i avel?! Är testiklar som krympt ihop till oigenkännlighet en gång brukbara igen?

*** Kärleken övervinner allt ***

HannaM
2008-09-26 16:33
#12

#11 dom ska kunna användas i avel, dom ska bli precis som vanligt=)

[lottaeriksson]
2008-09-26 19:06
#13

#11 Jag har för mig att det var du som krev att Berguven var den billigaste mottagningen på kastrering? Vet du hur mkt de tar kastrering? Skulle vara roligt att jämföra lite :)

Annons:
tezzie
2008-09-26 22:49
#14

Tror de kostade 2700 om jag inte minns helt fel.

*** Kärleken övervinner allt ***

CALA
2008-11-01 18:07
#15

Kan en kemiskt kastrerad hund bli snällare mot andra hanhundar? Och är det ett skäl att kastrera? Detta gäller en dobermann.

CALA
2008-11-01 20:40
#16

Lite panik, behöver ett råd innan måndag. Hunden har avelsförbud, han påstås vara aggressiv mot andra hanhundar. Vad jag sett så brydde han sig inte ens när en liten hanhund stod bakom en dörr och skällde, 10 cm öppning under dörren så han borde märkt hunden.

ingann
2008-11-01 20:44
#17

#16 de flesta hundar blir lugnare av kastrering. inte alla, men de flesta.

om han ändå har avelsförbud så varför inte göra en kirurgisk kastrering på en gång? den kemiska ska ju göras om minst var 6e månad….

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

CALA
2008-11-01 20:48
#18

Antagligen kostar det för mycket,,,

ingann
2008-11-01 20:56
#19

#18 det blir mycket dyrare att hålla på med kemisk kastrering. en kirurgisk kostar ca 2 800- 4000 kr (beroende på vilken vet), en kemisk kostar 800-1100 kr/gång. om den håller maxtiden 6 månader så är du iaf uppe i ca 2000 kr/år … om du sen ska fortsätta med det år ut och år in så  har du snart lagt ut pengar motsvarande 10-tals kirurgiska ingrepp;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

CALA
2008-11-01 21:04
#20

Ja det är konstiga turer kring den hunden hela tiden. Önskar bara jag visste mer om hundar. Skulle köpa den direkt om jag hade tid för den. Dessutom är väl inte Dobermann en nybörjar hund direkt.

Annons:
tezzie
2008-11-01 23:44
#21

#19 Att ge promonspruta regelbundet är väl inget att föredra då det ökar risken för tumörer kraftigt!

Min hund vart inte ett dugg lugnare mot andra hundar av sprutan, inte min kompis hund heller!

*** Kärleken övervinner allt ***

ingann
2008-11-02 02:05
#22

#21 jag har inte tänkt det heller… jag svarade bara på ett annat inlägg;)

skulle min kille få jobbigt med löptikar eller nåt blir han kirurgiskt kastrerad då jag ändå inte ska para honom.  men klarar han sig utan ingrepp så tycker jag att det är det bästa..

promon heter förresten min katts p-piller Flört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Upp till toppen
Annons: