Annons:
Etikettraser
Läst 24089 ggr
Honestyisdead
11/6/08, 10:11 PM

Skillnad på Pitbull och amstaff?

Vad är skillnaden? Finns det någon?

Annons:
Honestyisdead
11/6/08, 11:50 PM
#1

Fanns det plötsligt ingen som hade något att skriva om detta?

rackartyg
11/6/08, 11:53 PM
#2

# 1

Det finns ingen genetisk skillnad på Pitbul och Amstaff

Honestyisdead
11/6/08, 11:56 PM
#3

Men du skrev i en annan tråd att du hade bilder så man kunde gissa? Eller har jag fel för mig?

Honestyisdead
11/7/08, 12:01 AM
#4

Om det inte finns ngn genetisk skillnad, varför heter det olika?

Och bara en av dem är väl godkänd?

rackartyg
11/7/08, 12:02 AM
#5

# 3

JO, jag skrev det som svar i en annan tråd

Jag frågade en tjej  en annan tråd som påstod att hon kunde se skillnad på en  amstaff / pitbul om hon ville göra ett bild test.

Men det ville hon inte….

ingann
11/7/08, 2:00 AM
#6

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
Mulla
11/7/08, 7:34 AM
#7

#6 går inte att öppna länken!Rynkar på näsan

Jag tror inte att Pitbull/Amstaff är samma ras! Så länge jag inte får "konkreta bevis" så tänker jag fortsätta tro att det är 2 olika raser!

Bilder säger inte speciellt mkt tycker inte jag för även om dom är lika så behöver det inte vara samma ras!

Finns en ras som heter Engstaff oxå, är det precis som Amstaff en Pitbull?
Finns en som heter Staffordshire bullterrier oxå, är det en Pitbull?

Som sagt så tror jag inte att Amstaff, Engstaff, Staffordshire bullterrier är påhittade ur tomma intet och istället är Pitbull!

"Bildbevis" håller ju isf inte för då har vi helt plötsligt 4 olika raser som ska "identifieras"..

ingann
11/7/08, 7:41 AM
#8

#7 prova att gå in på http://www.amstaff.se/ och tryck på länken "Amstaff och kamphundar"… där står lite historia om amstaff/pitbull;)

edit: funkade att trycka på bägge dessa nu när jag testade.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mulla
11/7/08, 7:57 AM
#9

#7 jättebra artikel!Flört

rackartyg
11/7/08, 8:56 AM
#10

#7

Förstår inte vad Engstaff och Staffordshire bullterrier har med pitbul och amstaff att göra.?

AKC fick upp ögonen för rasen och 1936 valde man ut 50 st renrasiga American Pitbull Terriers (kravet ställdes att hundarna skulle vara renrasiga i 3 generationer, med UKC-stamtavla för överföring och godkännande i AKC-registret).

AKC döpte hunden till Staffordshireterrier för att undvika förväxlingar med den engelska “kusinen” Staffordshirebullterrier. Tilläggas skall att stamböckerna sedan dess har öppnats ett antal gånger för att kunna korsa in nytt blod i Amstaffen, samt att man i USA kan ta en AKC-registrerad Amstaff och registrera den som “Pitbull” i UKC. Det går dock ej att göra det motsatta.

Du tror fortfarande att det är två olika raser?

rackartyg
11/7/08, 8:59 AM
#11

#4

Det kan du läsa om på amstaff.se

Klistrar in svaren på dina frågor.

""Varför är då Amstaffen registrerad och godkänd i Sverige -men inte “Pitbull”? Det har att göra med att SKK arbetar inom ramen för Federation Cynologique Internationale (FCI), och därmed endast får ha samarbete med en (1) nationell kennelklubb inom varje land. FCI godkänner och samarbetar med AKC, men inte UKC, ADBA eller någon av atskilliga mer eller mindre obskyra kennelregisterförare i USA."" källa amstaff.se'

""AKC fick upp ögonen för rasen och 1936 valde man ut 50 st renrasiga American Pitbull Terriers (kravet ställdes att hundarna skulle vara renrasiga i 3 generationer, med UKC-stamtavla för överföring och godkännande i AKC-registret).

AKC döpte hunden till Staffordshireterrier för att undvika förväxlingar med den engelska “kusinen” Staffordshirebullterrier. Tilläggas skall att stamböckerna sedan dess har öppnats ett antal gånger för att kunna korsa in nytt blod i Amstaffen, samt att man i USA kan ta en AKC-registrerad Amstaff och registrera den som “Pitbull” i UKC. Det går dock ej att göra det motsatta."

I REST MY CASE=)

Bogart
11/7/08, 9:33 AM
#12

#7 Öh, är inte engstaff staffordshire bullterrier? Fast den kallas oftast bara staff. Engstaff säger man väl för att lättare kunna skilja på amstaff och staff. Eller är jag helt ute och cyklar nu…

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

rackartyg
11/7/08, 10:17 AM
#13

# 12

Engelsk Staffordshire Bullterrier = eng staff
American Staffordshire Terrier = amstaff
American Pitbullterrier =  Pitbull eller förkortningen APBT

Annons:
kerstinjo
11/7/08, 10:47 AM
#14

Amstaff.seVille bara säga; Så vacker!

Bilden från Amstaff och kamphundar, jättebra artikel.

 Kerstin 

 

absoluutsofia
11/7/08, 11:28 AM
#15

Amstaff och pitbull är samma raser, men eftersom pitbull inte är godkänd i vissa länder så registrerar dom de hundarna som amstaff istället.

Honestyisdead
11/7/08, 11:29 AM
#16

Intressant :)

[Alexandra89]
11/7/08, 11:54 AM
#17

En liten fråga. Om det nu är samma ras, varför två olika namn?

rackartyg
11/7/08, 11:58 AM
#18

#17

CITAT från Amtaff.se

"Kortfattad historik

Det anses att de första ”Pitbull-liknande” hundarna importerades till Nordamerika omkring 1850 från ursprungslandet Storbritanien.

Hundarna hade olika arbetsuppgifter som ex. gårdshund, boskapshund, vakthund, sällskapshund samt “kamphund” (det skall tilläggas att endast en mycket liten del av hundarna såg insidan av en så kallad “pit”, dvs en grop där kamperna företogs).

År 1898 registrerades rasen första gången i UKC, den näst största kennelklubben i USA (en kennelklubb vid sidan av American Kennel Club (AKC)). Så påståendet att en Pitbull är en blandras är således inte helt korrekt då rasen finns stambokförd sedan 1898.

I Sverige klassas dock Pitbullen som blandras, då den ej är godkänd av Svenska Kennelklubben (SKK).

Alla 4 idag förekommande bull-raser härstammar från samma typ av hund. På kopparstick från 15-1600-talet förekommer en typ av hund som ser ut som en korsning mellan vit Boxer och Bullterrier. Den hunden kallas Old English Bullterrier och har inte mer gemensamt med dagens utställningsavlade bulldog än vad medias “kamphundar” har med en riktig APBT.

Vad är en Amstaff?

På 1930-talet gick det en serie på biograferna i USA som hette “Little Rascals”. Den handlade om några busungar med en busig hund, “Petey the Pup”, en vit “Pitbull” med en (ditmålad) svart ring runt ena ögat.

Detta gav upphov till ett sk “Lassiesyndrom” i USA; “Alla” ville ha en sådan liten hund.

AKC fick upp ögonen för rasen och 1936 valde man ut 50 st renrasiga American Pitbull Terriers (kravet ställdes att hundarna skulle vara renrasiga i 3 generationer, med UKC-stamtavla för överföring och godkännande i AKC-registret).

AKC döpte hunden till Staffordshireterrier för att undvika förväxlingar med den engelska “kusinen” Staffordshirebullterrier. Tilläggas skall att stamböckerna sedan dess har öppnats ett antal gånger för att kunna korsa in nytt blod i Amstaffen, samt att man i USA kan ta en AKC-registrerad Amstaff och registrera den som “Pitbull” i UKC. Det går dock ej att göra det motsatta.

Det anses att raserna separerades 1936 i och med registreringen av rasen Am.Staff i AKC.

Varför är då Amstaffen registrerad och godkänd i Sverige -men inte “Pitbull”? Det har att göra med att SKK arbetar inom ramen för Federation Cynologique Internationale (FCI), och därmed endast får ha samarbete med en (1) nationell kennelklubb inom varje land. FCI godkänner och samarbetar med AKC, men inte UKC, ADBA eller någon av atskilliga mer eller mindre obskyra kennelregisterförare i USA."" Slut Citat

rackartyg
11/7/08, 12:01 PM
#19

#16

Har du en annan åsikt?

Lägg gärna fram den i så fall.

Du startade tråden..och du hade en massa åsikter om Pitbull / Amstaff i en annan tråd. Har du slut på argument nu?

Honestyisdead
11/7/08, 12:05 PM
#20

#19 Hade jag en massa åsikter? Var då? Det finner jag konstigt eftersom jag inte kan något om det. Så hur kan jag då ha åsikter om det? Länka gärna till tråden, för mitt minne sviker.

Annons:
[Alexandra89]
11/7/08, 12:05 PM
#21

#18
Jag känner mig väldigt dum just nu, men jag förstår inte fortfarande  =/

rackartyg
11/7/08, 12:25 PM
#22

#21

Är det varför det finns två olika namn på samma ras du menar?

Det är egentligen bara en registreringsfråga.

SKK (Svenska kennel klubben ) samarbetar med Federation Cynologique Internationale (FCI), enligt reglerna får SKK bara ha samarbete med EN nationell kennelklubb inom varje land.

FCI godkänner och samarbetar med AKC (kennelklubb som reggar Amataff), men inte UKC (kennelklubb som reggar pitbull)  

Så UKC är kennelklubben i USA som reggar pitbull. Och UKC tillhör inte FCi - alltså har inte Sverige ett sammarbete med kluben som reggar pitbull.
 

I USA kan regga om sin Amstaff med tavla från AKC (kennelklubb)- och registrera om den som “Pitbull” i UKC (annan kennelklubb)

Så du kan ju själv räkna ut att man kan para en renrasig amstaff med en renrasig pitbull och sedan få valparna reggade som renrasiga pitbulls - med stamtavla från UKC

Hoppas att jag lyckades förklara, annars får du fråga igen Tungan ute

Varför det finns två namn är helt enkelt för att AKC "stal" pitbull och döpte om den.

rackartyg
11/7/08, 12:29 PM
#23

#20

Sorry, jag gick precis tillbaka och kollade, och jag blandar ihop dig med en tjej som har en Pitbull korsning.

[Alexandra89]
11/7/08, 12:30 PM
#24

#22
Okej.
Vad onödigt att "stjäla" ett namn och sedan göra om det, om det ändå är samma ras egentligen?!
Gör ju mig bara förvirrad :p

Honestyisdead
11/7/08, 12:36 PM
#25

#23 Tänkte väl :)

Mulla
11/7/08, 1:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#23 Jag har djur att ta hand om och därav satt jag inte vid datorn!
Som jag skrev i förra tråden; Tror inte att vi kommer enas om något, har funnits en liknande tråd tidigare och där kom dom inte fram till någon lösning/gemensam åsikt!

Ja visst finns det arrgument som talar för dej! Men oxå en hel del som talar emot dej! Eftersom min  "Pitbull/Amstaff" varken har stam eller känd bakrund så skulle det kunna vara vad som helst i honom! Kanske en mops! Eller kanske till och med tax, bullterier, bulldog, mastiff, eller något, vem vet!.
Förra ägaren tyckte det var fränare att säga att det var en renrasig Pitbull.. Vilket jag tvivlade på med tanke på att det inte fanns någon stam=inga bevis!
Valde att säga Amstaff till "negativa" (just för att det låter mjukare!) och Amstaff/Pitbull till dom som inte hade så mkt förutfattade meningar!

Kommer lämna den här tråden medans den fortfarande håller en god stämning, dels för att jag känner på mej att den kommer spåra ur och dels för att jag ska göra iordning till min häst!

rackartyg
11/7/08, 1:29 PM
#27

#24

Det är inte bara du som blir förvirrad=)

Annons:
[Alexandra89]
11/7/08, 2:09 PM
#28

#27
Bra det :)

[lottaeriksson]
11/7/08, 2:15 PM
#29

Min pojkväns kusin bor i USA, och hennes förra granne var Pitbull uppfödare, men enligt henne skulle det finnas skillnader mellan raserna. Och hon sa även att man skulle kunna se skillnad utseendemässigt om man ställde två seriöst avlade hundar bredvid varandra, och inte två "garagehundar" som hon uttryckte sig. För många blandar raserna och säljer de sedan som antingen Apbt eller Amstaff.

Jag vet inte själv, jag har alltid haft svårt att skilja raserna åt. Och jag är inte så insatt i rasernas historia Tungan ute

rackartyg
11/7/08, 2:18 PM
#30

#29

Jag föder upp Pitbull / Amstaff och har stammade pitbulls med en pappa som är en välmeriterad amstaff. 

Hur menar hon att rasstandarden skiljer sig åt?

rackartyg
11/7/08, 2:20 PM
#31

#29

Jag föder upp Amstaff och har använt min tik i pitbull aveln.

Så min välmeriterade Amstaff tik är mamma till reggade pitbulls, och nu har valparna lika fina meriter och ses som rastypiska pitbulls.

Hur menar hon att rasstandarden skiljer sig åt?

[lottaeriksson]
11/7/08, 2:31 PM
#32

#31 Jag vet faktiskt inte, det där var vad killens kusin sa att hon hade sagt om det hela Tungan ute Och jag har ju inte chans att fråga henne ytterligare Obestämd Sen födde hon upp, vad hon kallde det, Working Pitbulls. Vet dock inte vad som menas med det, kanske typ bruks-Pitbull? Tungan ute Skiljer sig sådana från andra Pitbulls?

rackartyg
11/7/08, 2:35 PM
#33

#32

Nä, det finns bara pitbull=)

Pitbullen är en brukshund.

Vattnadal
11/7/08, 2:42 PM
#34

Nu är inte jag insatt i APBT, men i raser där det finns tydliga skillnader i de som avlar på bruksmentaliteterna (för den rasen, behöver inte betyda bruks, kan vara drag, vall ed) och de som bara avalar eller avlar för show, brukar de som avlar bruks kalla sina för just bruks eller working.

Skillnaderna kan vara groteska, fast det är samma ras. En working siberian husky och en show siberian husky är mkt olika. Fast jag som har "riktiga" sibbar, kallar hellre de andra för showhusky, än att behöva kalla mina för working.

Det skiljer massor i utseende och en hel del mentalt. Gissar att det är samma sak med APBT.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
rackartyg
11/7/08, 2:50 PM
#35

#34

Nja. Det finns bara en standard för APBT.
 

Nu blev jag sugen på att diskutera Schäfern bara för det=)
Deras så kallade "showhundar" och "brukshundar".

Ett desperat sätt att slippa stå till svars för att man har förstört en ras?

Riktigt underligt är det ändå att SKK meriterar "show" Schäfrar.
Det borde inte vara tillåtet eftersom dom sluttar för mycket.. iaf enligt den standarden jag känner till.

rackartyg
11/7/08, 2:50 PM
#36

#34

Nja. Det finns bara en standard för APBT.
 

Nu blev jag sugen på att diskutera Schäfern bara för det=)
Deras så kallade "showhundar" och "brukshundar".

Ett desperat sätt att slippa stå till svars för att man har förstört en ras?

Riktigt underligt är det ändå att SKK meriterar "show" Schäfrar.
Det borde inte vara tillåtet eftersom dom sluttar för mycket.. iaf enligt den standarden jag känner till.

[lottaeriksson]
11/7/08, 3:03 PM
#37

The UKC allows American Staffordshires to be registered as "pit bulls" which, in recent years, has had a tremendous impact of the breed as registered by the UKC. For the most part, UKC and AKC registered dogs cannot be differentiated, as they carry primarily the same blood. UKC dogs are now bred almost exclusively for show and pet purposes with little thought given to form, function or working soundness. The ADBA up until very recently has registered "anything", including obvious mastiff-pit bull mixes as a result of the craze for "large" pit bulls. Registries are driven by puppy registrations - and private registries are profit orientated businesses.

Källa: http://www.workingpitbull.com/history.htm

Vadå, kan man kalla allt för Pitbull nu för tiden eller? :/

Mischa
11/10/08, 12:10 AM
#38

#3 du får ursäkta att jag inte har lika mycket tid att vara här inne som du, men jag klistrar in det svar jag skev där.

" Ja, en amstaff tycker jag är ganska  lätt att se vad det är då rasen är utställningavlad ch därför ganska homogen i utseende.

En apbt är till största delen gameavlad kan ju se ut hur som hellst, risken finns väl att dm kan se amstaffiga ut, men jag tyker inte den risken är särskilt stor såvidae det inte är en bully men det räknar jag knappast som apbt."

Och jo, jag har allt gjort alla dom där bildtesten som ligger ute med gott resultat.

≧◔◡◔≦

Mischa
11/10/08, 10:54 PM
#39

Skriver här eftersom det är till den HÄR tråden vi är hänvisade för ämnet.

"#45 Alla renrasiga Pibulls avlas efter den standard som finns för rasen, såklart."

Vad skulle man ha för nytta av utställningsmeriter på en gamedog?

Vad för meriter finns i din apbt tavla?

≧◔◡◔≦

rackartyg
11/11/08, 12:21 AM
#40

#37

Man kan absolut inte kalla allt för pitbull. 

Anledningen till att man kan regga om en Amstaff som Pitbull är för att det är samma ras.

De första reggade Amstaffarna var omreggade pitbulls.

Se #22
Pitbull eller Amstaff är en registrerings fråga.

AnneN
11/11/08, 12:22 AM
#41

Men om man kan regga en amstaff som pitbull varför kan man då inte regga en pitbull som amstaff?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
rackartyg
11/11/08, 12:26 AM
#42

#39

Pitbullen används inte i kamp längre. Det är en brukshund.

Man vill ha utsällningsmeriter på en Pitbull av samma anledning som man vill ha det på en Labrador.

Tavlan på min är både med Amstaffar och Pitbulls.. så det är en del utställningsmeriter bakåt.
Sen finns det en del bruksmeriter med.

Ska se om jag kan scanna in den, om du vill se.

rackartyg
11/11/08, 12:28 AM
#43

#41

För att klubbarna har olika regler.

[lottaeriksson]
11/11/08, 12:30 AM
#44

"The ADBA up until very recently has registered "anything", including obvious mastiff-pit bull mixes as a result of the craze for "large" pit bulls."

Om det stämmer har man ju kunnat registrera "nästintill allt" som pitbulls?

Och sen när man surfar runt på olika uppfödare av "renrasiga" pitbulls har jag lagt märke till ingen hund är den andra lik? Vissa ser ut som nån slags blandning av Dogo Argentino, dvs högre osv, medan andra är små, otroligt bredbenta samt se ut att gå på anabola eller nått? Vissa ser såklart även ut som nånting åt Amstaffhållet.. Varför är det då sån otrolig variation på utseendet fast att rasen finns i endast en standard? Obestämd

rackartyg
11/11/08, 12:38 AM
#45

#44

En översättning av ADBA.s standard för rasen.

Rasbeskrivning

Amerikansk pit bull terrier är en hundras med en lång och brokig historia. I början av 1800-talet började den då atletiska och arbetande engelska bulldoggen korsas med terriers för att få fram en piggare hund främst för hundkamp och råttjakt. Typen av hund följde tidigt med utvandrande engelsmän och irländare till alla hörn av det engelska imperiet. Många av dem kom att hamna i USA där hundarna blev en viktig förutsättning för nybyggare. Typen av hund användes där som allt-i-allo-hund och gårdshund, och skulle klara av alla på en gård förekommande arbetsuppgifter. Storleken ökade något eftersom en större hund kunde försvara gårdens djur mot pumor, prärievargar och andra rovdjur.

Hundtypen användes även i USA för hundkamp även om omfattningen av detta är starkt överdriven.

1898 började United Kennel Club stambokföra dessa hundar som nu ansågs ha utvecklats till en homogen ras. Man kallade den för amerikansk pit bull terrier (APBT).1909 började även American Dog Breeders Association stambokföra rasen. Idag är majoriteten av de registrerade APBT utställnings och familjehundar.

En amerikansk pit bull terrier är en mellanstor atletisk hund med kort hårlag, och med ett öppet och tillgängligt temperament. Ingen storlek eller vikt är satt men de flesta hundar ligger trots det nära snittvikten på 25 kg för hane och 20 kg för tik. Alla färger och alla kombinationer är tillåtna. Nosen kan vara svart, röd eller annan färg.

Rasen är aktiv och arbetsvillig, skärpan är normalt låg och kamplusten hög. Rasens historia som en allt-i-allo-hund präglar den än i dag då en APBT kan göra väl i från sig inom så skilda områden som lydnad, ank- och fårvallning, traditionellt bruksarbete, weight pulling och agility. P.g.a. sin höga aktivitetsnivå och den arbetande hundens temperament behöver den en mycket kunnig och engagerad ägare. Får den det har den alla förutsättningar för att bli en mycket god träningskamrat oavsett vad man tränar och en väl fungerande familjehund, speciellt för barnfamiljer.

ADBA's rasstandard

Arbetet med rasbeskrivning av pitbull terrier på svenska har inletts med en översättning av ADBA:s rasstandard, vidare kommer även beskrivning av rasens historik och mentalitet.

1. Övergripande intryck -- 20 poäng

Börja din bedömning när hundarna kommer in i ringen. Du kan bedöma hur hunden går och dess rörelse. Du ska kunna se direkt de hundar du vill jobba med. Titta först på standard.

A Uppfyllande av standard.

Standarden är rasens kärna. Rasstandarden är samlingen av specifika egenskaper som, när sammanställda, skiljer en ras från en annan.

• Atletisk - (Solitt framparti, lätt och fjädrande bakparti.)

• Kraftig- inte tunn eller lätt.

• Självsäker, säker och alert

• Ska se ut som en amerikansk pit bull terrier på avstånd.

B Balans mellan höjd och vikt - En fyrkanting hund.

• Lika lång från bog till sittben, som hög i manken.

• Huvud proportionerligt mot kroppen

• Liknande vinkling fram och bak.

• Nackens längd.

C Övergipande intryck

• Ren och blank.

• Alert och öppen.

• Attityd

2. Attityd -- 10 poäng

A Ska uppvisa dessa egenskaper

• Stolthet- ska inte känna sig hotad

• Alert och öppen - (vänlig mot människor)

• Intresserad av sin omgivning

• Självmedveten

3. Bakställ -- 30 poäng

A Höft

• Långt, brett och sluttande bäcken - lågt satt svans

• Alert och utåtriktad - vänlig mot människor

B Vinkling av bakben

Längdrelationen mellan lårben, underben och mellanfot ger korrekt eller felaktig vinkling.

• Lårben - kort. Knäled i övre tredjedelen av benet.

• Underben - Längre än lårben

• Mellanfotsben - Om mellanfotsbenet är för långt blir hunden kobent. Längdskillnad i benen ger en naturlig böjning.

C Muskelfästen- väl nedanför led.

• Muskler ska vara långa, slanka och väl definierade.

4. Framparti - 20 poäng

A Bröstkorg

• Djup och eliptisk.Sedd från sidan ska den nå ner till armbåge.

• Väl välvd vid i främre del, avsmalnande bakåt.

B Bog/bringa

• Bredare än bröstkorg vid åttonde revbenet, väl bakåtlutade. Breda nog att ge stöd åt tillräcklig muskulatur.

C Skulderblad

• 45 graders vinkel mot marken.

• Vida och platta.

D - Överarm

• 45 graders vinkel

• Armbåge nedanför bröstkorgen

• Armbåge ligger horisontellt.

E Underarm

• Något längre än överarm och kraftig

• Dubbelt så tjock som mellanfotsben.

F Tassar

• Små och kompakta

• Väl placerade på karleden

5. Huvud och nacke -- 15 poäng

A Huvudet balanserat till resten av kroppen.

• Huvudets bredd skall vara 2/3 av skuldrornas bredd.

• Kinder 25% bredare än nacken vid skallbas

• Nos till stop/ stop till bakhuvud

• Panna välutvecklad- bredare än huvudet vid öronen

• Huvudets längd

• Nospartiet skall vara rakt och rektangulärt

• Läpparna skall vara stramt åtliggande

• Tänder- breda vid bas- övre framtänder passar väl in bakom nedre

6. Svans och hårlag -- 5 poäng

• Skinn tjockt och löst runt nacke, fast runt resten av kroppen

• Vertikala veck runt nacke och bröstkorg

• Kort och hård- glansig

• Svanslängd - svansen skall sluta just nedanför hasen.

• Form- hållen nedåt som ett pumphandtag

• Färg- Alla färger och alla kombinationer av dem

Källa Pitbull.se

rackartyg
11/11/08, 12:43 AM
Mischa
11/12/08, 1:41 AM
#47

#44 APBT har avlats för en enda sak sedan i princip ursprunget och det är vad dom fortfarande görs idag och inte på utseende, därför varierar utseendet.

Nej du kan inte reggad vad som hellst som "pitbull" då stamböckerna i princip är slutna, å andra sidan kan du regga vad som hellst i USA såvidare man hittar "rätt" klubb/organisation för det, och det har blivit lite av ett problem för dom stora registren i USA som tappar nyregistreringar.

Det finns ett register UKC där du kan dubbelregga din amstaff som pitbull, varför man går igenom detta begriper jag inte, det finns ingen anledning mer än om man vill ha en "pitbull" på pappret för sin amstaff.

Amstaffen härstammar från en bunt utplockade "snygga" apbt för registrering i AKC, framtagen för utställning och avlad för utställning sedan dess.

Det finns en rasstandard som kopierad ovan, men hur många utställningsmeriter ser man i tavlorna på dom hundar som figurerar i europa? det är säkerligen lika vanligt som mängden border collies som aktivt ställs ut i sverig.

gissa vad det är för meriter dom har istället……

citat "Hur vet man att en APBT är renrasig?
Riktiga stamtavlor (inga handskrivna papperslappar) ska finnas för båda föräldrarna och båda föräldrarna ska vara registrerade och ha certifikat som styrker detta hos UKC The United Kennel Club, ADBA The American Dog Breeders Association eller BFKC Bona Fide Kennel Club. De två sistnämnda organisationerna (ADBA, BFKC) är att föredra eftersom UKC ej gör någon skillnad på American Staffordshire Terrier och American Pit Bull Terrier och registrerar blandningar av dessa som renrasig American Pit Bull Terrier. Om registreringsbevis i dessa organisationer saknas? Ja, då är det upp till dig om du känner att du kan och vill lita på vad uppfödaren säger. Förväxla inte Jordbruksverkets registreringspapper med registrering i dessa organisationer. Registreringen hos Jordbruksverket har ingenting med renrasighet att göra, det är bara ett bevis på att du äger och ansvarar för hunden."

≧◔◡◔≦

Liss
11/12/08, 2:48 AM
#48

Precis som mellan en jakt Labrador och utställnings Labrador, så är det skillnad mellan en Pitbull och en Amstaff.
Dem kommer från samma led från början, men sedan kom folket underfund med att dem ville ha en lugnare familjehund och därav kom Amstaff. De är skillnader i utseende och mentalt mellan Pitbull och Amstaff eftersom dem precis som Labradoren är utformade för olika ändemål.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Annons:
rackartyg
11/12/08, 3:15 PM
#49

#47

Förstår inte varför du försöker dig på att förklara Pibull / Amstaff för mig? =)

Vist sjutton finns det en standard för hur en Pitbull skall se ut.
Du får läsa på lite mer.

Mischa
11/12/08, 11:51 PM
#50

#49 inlägget var som du kan läsa inte riktat till dig, men känner du dig träffad får du för all del ta åt dig.

Som jag skrev spelar en rasstandard lika stor roll för en apbt som det gör för en border collie dvs ingen alls, om det är nån som skall läsa på är det ju du, skrämmande med folk som inte vet vad dom har i kopplet.

≧◔◡◔≦

rackartyg
11/13/08, 12:04 AM
#51

#50

Vadå standarden spelar ingen roll?

Border collie skall vara välproportionerlig med rena linjer.  Den

skall vara elegant, graciös och i fullständig balans, samtidigt som

den skall ha tillräcklig massa för att ge intryck av uthållighet.

Tendens till grovhet eller spinkighet är inte önskvärd.

Huvud:

Skallparti

Stop

Nostryffel

Nosparti

Käkar/Tänder

Skallen och nospartiet skall ha ungefär samma längd.

Skallen skall vara relativt bred. Nackknölen skall ej vara markerad.

Stop: Stopet skall vara tydligt markerat.

Nostryffeln skall vara svart utom hos leverbruna hundar, hos

vilka den får vara brun. Hos blå hundar skall nostryffeln vara

skiffergrå. Näsborrarna skall vara väl utvecklade.

Nospartiet skall smalna av mot nosen och vara tämligen kort och

starkt.

Tänder och käkar skall vara starka med ett perfekt, jämnt och

fullständigt saxbett.

Kinder

Ögon

Öron

Kinderna skall inte vara kraftiga eller rundade.

Ögonen skall vara brett placerade, ovala och ej för stora. De skall

vara bruna, utom hos blue merles, hos vilka ett eller båda ögo-

nen, eller del av ett eller båda ögonen, kan vara blått. Uttrycket

skall vara milt, ivrigt, uppmärksamt och intelligent.

Öronen skall vara medelstora och måttligt tjocka. De skall vara

brett placerade och bäres resta eller till hälften resta, allteftersinnesstämningen.

Hals:

Kropp:

Ländparti

Kors

Bröstkorg

Underlinje

Svans

Halsen skall ha god längd samt vara stark och muskulös. Den

skall vara lätt välvd och blir bredare mot skuldran.

Kroppen skall ge ett atletiskt intryck. Längden skall något över-

stiga mankhöjden.

Ländpartiet skall vara brett och muskulöst.

Korset skall vara brett och muskulöst och slutta mjukt mot

svansansättningen.

Bröstkorgen skall vara djup och ganska bred med väl välvda

revben.

Buken skall ej vara uppdragen.

Svansen skall vara lågt ansatt och tämligen lång. Svansbenet skall

nå åtminstone till hasen. Det skall finnas rikligt med päls på

svansen och dess yttersta spets skall vara uppåtböjd, vilket full-

ändar hundens vackra silhuett och ger den balans. Svansen får

höjas när hunden är i rörelse, men får aldrig bäras över rygg-

linjen.

Framställ:Skulderblad

Armbåge

Mellanhand

Framtassar

Frambenen skall framifrån sedda vara parallella. Benstommen

skall vara stark men inte grov.

Skulderbladen skall vara väl tillbakalagda.

Armbågarna skall sluta väl an mot kroppen.

Mellanhänderna skall från sidan sedda vara lätt vinklade.

Framtassarna skall vara ovala med tjocka, starka och sunda tramp-

Bakställ:

Lår

Knäled

Has

Baktassar

Rörelser:

dynor. Tårna skall vara välvda och väl slutna. Klorna skall vara

korta och starka.

Låren skall vara långa, breda och muskulösa.

Knät skall vara väl vinklat.

Hasorna skall vara korta. Från hasen och ned till marken skall

bakbenen ha god benstomme och bakifrån sedda skall de vara

parallellt ställda .

Baktassar; se framtassar.

Rörelserna skall vara fria, smidiga och uthålliga. Tassarna skall

lyftas så litet som möjligt.Border collies förmåga att vid vallning-

sarbetet röra sig smygande och mycket snabbt kan anas.

Päls:

Pälsstruktur

Färg

Det finns två varianter - 1) medellång päls. 2) kort päls.

Hos båda varianterna skall ytterpälsen vara tät och av normal

kvalitet, medan underullen skall vara mjuk och tät för att ge

skydd mot dåligt väder.

Hos varianten med medellång päls bildar den rikliga pälsen man,

behäng och byxor samt svansfana. På nosparti, öron, framben

(förutom behänget) samt på bakbenen från hasen till marken,

skall pälsen vara kort och slät.

Alla färger och kombinationer av färger är tillåtna, men vitt får

aldrig dominera.

Mankhöjd

Fel:

Idealhöjd hos hanhundar 53 cm; tikar något lägre.

Varje avvikelse från standarden är fel och skall bedömas i förhål-

lande till graden av avvikelse.

Källa SKK.se

Mischa
11/13/08, 12:52 AM
#52

#51 Vilken border collie uppfödare ställer ut?

border collies ställs inte ut mer än på internationella utställningar, dom avlas uteslutande för prestation, finns mer info hos Svak om du har intresse för det.

Men andra ord är standarden värdelös i den bemärkelsen att djuren inte ställs ut, en arbetande kropp är en sund extriör för det syftet.

≧◔◡◔≦

rackartyg
11/13/08, 11:20 AM
#53

#52

Jo, jag känner till vad som gäller för border collien. 

Men det finns fortfarande en standard för rasen, som skall följas.
Så den är vist inte värdelös. 

Att en border collie kan se ut hur som helst stämmer inte.

Och det samma gäller för Pitbullen.

Mischa
11/14/08, 9:48 AM
#54

#53 nej standarden följs inte, NZ BC och engelska varianten kan variera oerhört i utseende, jag känner inte till någon BC uppfödare som tar utseendet i åtanke när dom avlar, dom fokuserar på vallet.

Och nej, apbt avlas inte för utseendet, åter igen hur många apbt här i sverige har showmeriter?

vill du diskutera mer rekomenderar jag forumet på pitbull.se dom har säkert en del att säga till om, finns förövrig gamla amstaff vs. apbt trådar där.

≧◔◡◔≦

rackartyg
11/14/08, 12:17 PM
#55

#54

Funkar väl bra att diskutera i den här tråden?

Pitbull.se är det en nära vän till mig som driver, är du medlem där?

Annons:
giffan
11/14/08, 12:28 PM
#56

#26 Otroligt vacker hund. Du har ingen helbild?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Mulla
11/14/08, 8:48 PM
#57

Rackartyg; Jag tror att du, jag och alla andra här på forumet har förstått att det du håller på med är kvalificerat bullshit!

Tror inte att mkt av de du skriver är sant!

Mischa
11/15/08, 12:33 AM
#58

#55 japp.

≧◔◡◔≦

rackartyg
11/15/08, 4:24 AM
#59

#57

Vänta lite så ska jag fundera på om jag bryr mig om vad du tror.

Mulla
11/15/08, 11:03 AM
#60

#59 Ja de kan du ju göra!

Ladymon
11/29/08, 11:37 PM
#61

Amstaff = American staffordshire terrier  ( Är en utställnings variant av pitbullen och är godkänd i t.e.x sverige)

Staffe = Engelsk staffordshire terrier ( mycket mindre i mankhöjd annat temprament o.s.v än den amrerikanska)

Man ser stor skillnad mellan dom två.

Pitbullen är en ras som inte går att att ställa ut o.s. v på grund av att de inte är reggade som en ras i sverige.

sokka
12/1/08, 12:21 AM
#62

Rackartyg, Bra info! Har länge klurat på men inte orkat läsa på om skillnaden. Men du som reggare/Uppfödare, anser du att båda raserna är "samma" ras? eller 2 olika?

Annons:
rackartyg
12/1/08, 12:38 PM
#63

#62

Jag anser att det är samma ras.

spikes
12/1/08, 1:54 PM
#64

63,är du uppfödare reggad sådan på dessa hundar??,konstigt att inte det har kommit fram tidigare….du var ju konsult utan utbildning,och hade jobbat som instruktör eller hur var det nu??

sokka
12/1/08, 2:06 PM
#65

#63, varför är det samma ras i Sverige om det är 2 olika typer i USA då?

Jag förstod det där om att den i USA är godkänd men inte i Sverige, men förstår inte hur du då kan tycka att det är samma om USA har det som två olika?

Honestyisdead
12/1/08, 3:07 PM
#66

spikes; det har hon skrivit innan också. Du har väl bara missat det.

spikes
12/1/08, 4:54 PM
#67

hera frågorna var inte riktade till dig,och nej jag har inte missat någotFlört

Honestyisdead
12/1/08, 4:56 PM
#68

Haha, du är rolig du. Klart du inte missat något, det var bara som du skrev. Flört Som vanligt.

Freke
12/1/08, 4:59 PM
#69

#63.. Anser?

Var i ligger dina vetenskapliga bevis??

Vad du anser och vad fakta anser är tydligen två skilda saker, anser jag

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
spikes
12/1/08, 4:59 PM
#70

68 kul att jag kan glädja dig med mina inläggSkrattande,synd att du inte förstod vad jag menade baraSkrattandesom vanligt.

Honestyisdead
12/1/08, 5:01 PM
#71

#70 Jag förstår vad du menar. Jag hänger med i svängarna, även om du inte vet om det.

Saken är bara den att jag inte tror på samma sak som du. Jag kräver bevis, vilket du aldrig kan hitta här inne.

spikes
12/1/08, 5:06 PM
#72

71,vad du tror och inte tror och snokar reda på i 3-4 hand är upp till dig,mina bevis ligger som du säger inte här inne utan på klart högre instans lilla gumman….så snoka vidare du då har du nått att göraSkrattande

Maliceangel
12/1/08, 5:07 PM
#73

Men det är en sak jag inte förstår. Om nu raserna har olika användningsområden samt olika utseenden, hur kan det då vara en och samma ras? Dom flesta raser härstammar ju från samma ras, sen har dom delats in i olika raser. Såsom Pitbull och Amstaff har gjort.

Anser man att pitbull och amstaff är samma ras så kan man ju lika gärna anse att toy pudeln, mellan pudel och kungspudel är samma ras och sen blanda dom hej vilt!

Dock tycker jag att man borde slå ihop raser som varit samma ras ursprungligen för att minska inavels procenten. Fler raser = mer inavel. Färre raser = mer urval!

Honestyisdead
12/1/08, 5:10 PM
#74

Och jag varken tror eller snokar. Men föga förvånande att du tror det.

Trodde du skulle klara av att vara neutral denna gången, men icke. Du kör samma gammla spår fortfarande.

Lev du vidare och tro att du ligger steget före. Det gör mig ingenting.

Ove and out.

Vattnadal
12/1/08, 5:12 PM
#75

Snälla Hera och Spikes, vi vet att ni inte gillar varandra! Ni bara märker ord och gnatar på varandra i onödan. Ni kommer aldrig att bli överrens om något, mer än att ni inte är överrens. Nöj er med detta och ta inte upp tjafset igen, snälla!Glad

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Honestyisdead
12/1/08, 5:14 PM
#76

#75 Just därför jag skrev over and out, såg att det inte fungerar.
Det har jag ingen energi till.

Annons:
spikes
12/1/08, 5:21 PM
#77

74 hänvisar till 72 thats it!.

75,du har fått pmFlört

Maliceangel
12/1/08, 5:24 PM
#78

#64 Men hallå! Min brorsa är konsult utan utbildning! Foten i munnen Så Vad har det med saken att göra? blev lite nyfiken =P

Freke
12/1/08, 5:32 PM
#79

en konsult utan utbildning, hur stor framgång har denne om denne gör ett enda misstag? ska denne då ha det som försvar?

"Jag har ingen utbildning -så därför gör det inget om det blir fel?" eller??

Då avsaknad av utbildning är en kvalitée säkring?? eller!

Så utbildning har väl en hel del med saken att göra? Skulle själv hellre välja en konsult med utbildning istället för en inbildad konsult?!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

spikes
12/1/08, 5:34 PM
#80

78,men hallå:-))),det kan vi ta via pm om du vill;-)

spikes
12/1/08, 5:35 PM
#81

79,bra förklarat freke

Maliceangel
12/1/08, 6:35 PM
#82

#79 Vad menar du nu? Att man skyller sina fel på att man inte är utbildad? Det gör väl lika mycket om något blir fel om man är utbildad eller inte? Jag tror inte att jag förstod det du skrev. Tror knappast att någon som gör ett misstag skulle skylla på att man inte är utbildad.

Det är väl upp till dom som anställer om dom vill anställa någon som är utbildad eller inte? Det går bra för min bror iallafall under dom åren han varit konsult =)

rackartyg
12/2/08, 1:44 PM
#83

#64

Då har du nog bara missat trådarna där vi har diskuterat Pitbulls och Amstaff.

Stämmer att jag är konsult.
Men inte att jag saknar utbildning.

Annons:
rackartyg
12/2/08, 1:48 PM
#84

#65

Man använder fortfarande stammade amstaffar i pitbull aveln, och tvärtom.

Om du vill ha lite mer historia så finns det en del bra att läsa.
Bland annat på www.amstaff.se

""På 1930-talet gick det en serie på biograferna i USA som hette "Little Rascals". Den handlade om några busungar med en busig hund, "Petey the Pup", en vit "Pitbull" med en (ditmålad) svart ring runt ena ögat.

Detta gav upphov till ett sk "Lassiesyndrom" i USA; "Alla" ville ha en sådan liten hund.

AKC fick upp ögonen för rasen och 1936 valde man ut 50 st renrasiga American Pitbull Terriers (kravet ställdes att hundarna skulle vara renrasiga i 3 generationer, med UKC-stamtavla för överföring och godkännande i AKC-registret).

AKC döpte hunden till Staffordshireterrier för att undvika förväxlingar med den engelska "kusinen" Staffordshirebullterrier. Tilläggas skall att stamböckerna sedan dess har öppnats ett antal gånger för att kunna korsa in nytt blod i Amstaffen, samt att man i USA kan ta en AKC-registrerad Amstaff och registrera den som "Pitbull" i UKC. Det går dock ej att göra det motsatta.

Det anses att raserna separerades 1936 i och med registreringen av rasen Am.Staff i AKC.

Varför är då Amstaffen registrerad och godkänd i Sverige -men inte "Pitbull"? Det har att göra med att SKK arbetar inom ramen för Federation Cynologique Internationale (FCI), och därmed endast får ha samarbete med en (1) nationell kennelklubb inom varje land. FCI godkänner och samarbetar med AKC, men inte UKC, ADBA eller någon av atskilliga mer eller mindre obskyra kennelregisterförare i USA.""

källa amstaff.se

rackartyg
12/2/08, 1:51 PM
#85

#69

Läs om läs rätt!

Självklart är det skillnad på mina åsikter och fakta.
Har jag påstått något annat?

Men frågan (inlägg 62 ) löd
""Rackartyg, Bra info! Har länge klurat på men inte orkat läsa på om skillnaden. Men du som reggare/Uppfödare, anser du att båda raserna är "samma" ras? eller 2 olika?""

Om du vill ha mer fakta om amstaff / pitbull kan du hitta det på nätet.

rackartyg
12/2/08, 1:53 PM
#86

#73

Menar du att du kan se skillnad på en amstaff och en pitbull?!

Freke
12/2/08, 2:10 PM
#87

#85.. Det var just det jag gjorde..

Läste.. Du får nog lära dig att formulera dig rätt.. så att vi som läser läser vad du vill ha sagt.. För enligt inlägg #63 är det du som anser! och vi som andra läser presis va som står… DU ANSER??!! Vad du anser och björnen gör i skogen är likvärdigt!

Och vill man så kan man söka menadsuppbyggnad på Internet om man är osäker.. Efter som du vill att alla andra ska söka, så kanske du själv borde testa det samma.. Om du vill ha fakta om språk och språkbruk

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

rackartyg
12/2/08, 3:22 PM
#88

#79

Jag skulle säga att det beor mycket på imon vilket område.
För konsultuppdrag som ex revisor behövs utbildning.

Men en konsult har lika stor ansvar om denna är utbildad eller inte.

spikes
12/2/08, 3:47 PM
#89

88,och vilken utbildning har du?,kan du berätta det?, eftersom du säger att du ändå har gjort det i andra trådar,så är det väl inte fel att göra det här också….vill nu då inte höra att du har jobbat som instruktör för den är gammalFlört

rackartyg
12/2/08, 4:18 PM
#90

#87

Hon frågade mig om JAG ANSER att det är samma ras.
Och jag svarade.

Du kan omöjligt ha läst igen!

Annons:
rackartyg
12/2/08, 4:21 PM
#91

#89

Du och jag har haft flera diskussioner om mina utbildningar i PM.
Och det är inte mina utbildningar eller mitt yrke som tråden handlar om.
Kan du inte försöka hålla dig till ämnet?

Det var för övrigt inte inläggen om mina utbildningar som du skrev (i 64) att du hade missat - utan min uppfödning.

""är du uppfödare reggad sådan på dessa hundar??,konstigt att inte det har kommit fram tidigare….du var ju konsult utan utbildning,och hade jobbat som instruktör eller hur var det nu??""

Eller?

Om du vill disuitera mig får du göra det i ett PM, helst med någon annan - eftersom jag inte bryr mig=)

ingann
12/2/08, 4:38 PM
#92

Freke ock Spikes… ger ni er aldrig?

Freke har sysslat med så många olika saker så jag har tappat räkningen på allt, har du utbilding för allt det? Klaga inte på andra om du inte redovisar själv.

Spikes, du har svårt att släppa taget när du hakat upp dej på nån, det börjar bli ganska tjatigt. (och jag vill inte ha fler PM om att lägga mig i dina diskussioner så länge du själv lägger dig i andras… )

Det här är ett forum, på ett forum  behöver man inte uppge fakta om sig själv om man inte vill…

Kan inte alla bara vara snälla mot varann för en gångs skull? Tänk på att tomten tittar på er Tungan ute

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Honestyisdead
12/2/08, 4:58 PM
#93

Precis ingann.

Jag har inte sett andra sitta och skriva vilka jäkla utbildningar osv dom har, varför ska då vissa peka ut en person och försöka tvinga denna att göra det?

Lägg ner någon gång. Vi andra är oerhört trötta på att läsa era påhopp. Det är alltid ni. Ge er.

Förvånande igen att ingen säger till då detta är återkommande. Är det verkligen tillåtet här inne att gå på en och samma människa i tråd efter tråd?

Honestyisdead
12/2/08, 4:59 PM
#94

Freke och Spikes; jag startade tråden och vill att folk som skriver här håller sig till ämnet, INTE PERSON!

Respektera det eller strunt i att skriva inne i tråden.

spikes
12/2/08, 6:11 PM
#95

91 och 92,hahaha ni e himla roliga tomtar ni……undrar vilka som stör sig på vilkaSkrattande

94,vad gör du inte själv just nu??.,men visst kan vi lägga upp det så hera men då vill inte jag se att du skriver i mina trådar hellerSkrattande,men du får det om du villSkrattande, detta är ju ett forum och här kan man ju inte hindra folk att skriva i trådarna eller,det kanske är dags för en ny regel???

Honestyisdead
12/2/08, 6:18 PM
#96

spikes, gör dig inte dum!

Du är hjärtligt välkommen att skriva i mina trådar, så länge du kan bete dig ordentligt och inte är på personer. Enkelt.

Lägg ner en gång för alla. Du borde vara trött på detta nu.
Kan garantera att jag är det.

ingann
12/2/08, 6:21 PM
#97

#95 tycker du det är konstigt? förut var det hera du hoppade på hela tiden, nu är det rackartyg… man måste ha sån självinsikt att man vet när man ska sluta…

den enda du verkar se upp till är freke… honom har jag inte sett att du har svarat emot en enda gång utan där är det bara medhåll oavsett vad han skriver…

försök tänka lite på KerstinP istället för att bara köra på.. hon försöker driva en sajt för hundintresserade men med alla dessa påhopp hela tiden skräms alla nya bort härifrån… det bör alla göra (inklusive jag själv), inte bara du Glad

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
spikes
12/2/08, 6:23 PM
#98

96 hänvisar till 95 eller välkommen till den nya tråden som är till för alla……

och för din info ingann så ser jag upp till mig själv,vad du har för problem med freke får du ta med honom,jag behöver ingen svans för att klara mig i livetGlad,i övrigt är han en himla trevlig killeFlört

Honestyisdead
12/2/08, 6:25 PM
#99

Väntar på admin fortfarande.

spikes
12/2/08, 6:30 PM
#100

97 har du nått att säga så ta det via pm….nu avslutar jag i denna tråd vi kommer inte längre,det osar ruffel lång väg.

Honestyisdead
12/2/08, 6:33 PM
#101

#100 Så är det alltid, när du känner du förstört tråden nog. Då är det så dags att ta saker via PM.

Ta ALLT via PM istället !
Eller gör som du gjort nu och skapa egna trådar, där kan du härja vilt.

Blir så ledsen att det alltid ska vara så.

ingann
12/2/08, 6:37 PM
#102

#100 jag håller med om att det inte går att komma vidare Flört PMa med dej är heller ingen mening för oavsett vad man säjer som du ser negativt bemöts med "nu tänker jag inte diskutera det här mer med dej"..

Rufflet är det du som står för enligt mej.. jag kan iaf erkänna att jag inte alltid uppför mig helt ok, men som jag sa till dig i ett PM förut så har jag lärt mej det mesta här Skrattande

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

spikes
12/2/08, 6:41 PM
#103

101,men ser du dåligt!!!!det är lite svårt att ta saker via pm med folk som väljer att ta det i trådarna!!,jag har tagit kontakt med dessa i pm, vill dom inte det utan gå ut med det, så är det väl för sjutton inte mitt fel???,fundera på hur många trådar du har förstört med ditt gnäll och tjafs innan du yttrar dig,jag blir så förbannad på folk som skyller över allt på alla andra…….ja jag har startat en ny tråd nu,och inte ens i den är någon förbjuden att skriva, så du drog ner din egen tråd själv ser du inte det?.

JA TA ALLT VIA PM MED MIG NI ÄR VÄLKOMMNA!!,kan jag vara mera tydlig?Skrattande

Honestyisdead
12/2/08, 6:45 PM
#104

Jag drog inte ner något alls. Hur kan man dra ned något då man ber personer hålla sig till ämnet Förvånad ? Jag undanber bråk. Hmm.. Förklara gärna.

Du kanske har missat det, men jag har lagt av med att hålla på som du gör nu. Jag har väl vuxit lite.  Där ligger den stora skillnaden.

Annons:
spikes
12/2/08, 6:50 PM
#105

104,titta nu!? du väljer att ta det i tråden,gnäll inte sen,vad bra att du hr mognat,men tydligen inte på det viset;-)

Nicciz
12/2/08, 6:52 PM
#106

Usch vilken lång tråd där bara ca hälften var givande.. men jag undrar en sak.. (kan ha missat ngt bland allt skitsnack) men om det nu är samma ras??? Varför finns det ett forum för varje sort?? Startat av samma person?? Kyss

(sen är ju jag, jag och kan därför inte låta bli att undra hur det kommer sig att vissa som är aktiva här inne klagar på stämmingen på andra fokus.. för det var visst samma här..fortfarande Obestämd)

Honestyisdead
12/2/08, 6:52 PM
#107

#104 Jag försvarar min tråd, blir lite svårt att göra det i PM till dig.
Det du bör ta i PM är alla dina påhopp mot folk.. Dina privata känslor för folk.

Det har du fattar också, så varför spela?
Håll dig nu till din tråd, så blir alla glada.

spikes
12/2/08, 7:05 PM
#108

106,ja inte har jag då klagat?

107,tala för dig själv du:-)))))

Honestyisdead
12/2/08, 7:11 PM
#109

`#106 Så blir det ganska ofta här inne. Lite bra, mycket trams.

Nicciz
12/2/08, 7:35 PM
#110

#108 Nejdå inte du.. Tungan ute

spikes
12/2/08, 7:38 PM
#111

110,ärligt jag trivs jättebra inne på hundarGlad,tycker stämmningen är helt ok här oftastFlört

Annons:
Honestyisdead
12/2/08, 7:41 PM
#112

#111 Trivs du inte i din egen tråd?
Förstår du inte vad ämnet i denna tråden är?

Helt jäkla otroligt!

Anett Lindbom
12/2/08, 7:48 PM
#113

Jag tror och vad jag har förstått så är Amstaff & Pitbull en & samma hund,

Om jag inte minns helt fel så togs det in pitbulls till Sverige på bla 80-90-talet men för att kunna regga dom i SKK så gjordes en omreggning i USA så pitbulls blev på papperet Amstaff och kunde då reggas i SKK, Eller minns jag helt fel??

Honestyisdead
12/2/08, 7:51 PM
#114

#113 Det finns de som håller med och de som inte gör det.

Jag vet inte hur det ligger till, men har hört det du skriver.

Tack för att du kom tillbaka till ämnet Skrattande

spikes
12/2/08, 7:53 PM
#115

112,så var du där igen,jag trivs överallt till skillnad från dig,håll dig till ämnet i din tråd nu så är problemet löst….välkommen till min tråd du med om du villFlört

Honestyisdead
12/2/08, 7:59 PM
#116

GE UPP MÄNNISKA! FATTA NÄR DET ÄR NOG!

Zebben
12/2/08, 8:01 PM
#117

Vill se lite trevliga ton här inne. Vem som har vilken utbildning känns väldigt orelevant i denna tråd. Håll Er till ämnet och försök diskutera som vuxna.

Tack!

Medarbetare Zebben.

Honestyisdead
12/2/08, 8:04 PM
#118

Tack Zebben!

Annons:
Freke
12/2/08, 8:06 PM
#119

Är det därför Amstaffar var/är tvugna att gen-typas för att få SKK godkännande?? För att det är samma hund?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

spikes
12/2/08, 8:10 PM
#120

116,du har pmFlört

Honestyisdead
12/2/08, 8:14 PM
#121

Totalt ointressant och har inget med ämnet att göra.
Läste du inte Zebbens inlägg? Respektera!

rackartyg
12/2/08, 8:39 PM
#122

#119

Jag har Amstaff reggad i SKK - hennes föräldrar är reggade Pitbulls.

Anett Lindbom
12/2/08, 8:42 PM
#123

#119, Ja det där har jag också läst om, men om dom nu ska gentypas så måste det ju vara för att folk har lyckats ta in pitbulls som Amstaff till Sverige & regga dom som Amstaff,  Men jag tror ändå att det i grund & botten är samma hundar, men jag kan ju lika gärna tro fel.:)

Freke
12/2/08, 9:24 PM
#124

#122 och jag tror inte på det?! fast jag läser vad du skriver!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

rackartyg
12/2/08, 9:35 PM
#125

#124

Det är ju ditt problem=)

Annons:
amorosa
12/2/08, 11:11 PM
#126

Jag säger bara ojojojoj, Vad lär får man ut av en sån här tråd, Trodde det var vuxna människor som ska avra intresserade av att dela med sig av sin kunskap och sina erfarenheter av hundar istället är det påhopp efter påhopp, Måste man vara störst bäst o starkast, Är det det som gäller i ett hunforum

pippa__
12/2/08, 11:44 PM
#127

#122 Men då måste jag bara fråga. Blir inte valpen (din hund) automatiskt pitbull då me eftersom föräldrarna är det?

Mischa
12/3/08, 12:01 AM
#128

anledningen till varför det började gentypas var just för att man hade misstanke om en viss tik som hade förfalskade papper vid införseln till sverige, hurvidare hon var amstaff eller ej, samt alla hennes avkommor.

≧◔◡◔≦

rackartyg
12/3/08, 12:33 AM
#129

#122

HUr menar du?

Valparna efter min tik är reggade som Amstaff

Liss
12/3/08, 12:41 AM
#130

Amstaffen godkändes 1936 av Amerikanska kennelklubben (AKC). Fram till dess var american staffordshire terrier och amerikansk pitbullterrier samma ras, men de har sedan dess utvecklats till två separata raser.

Fortfarande anser jag och tror på! Att amstaff och Pitbull är olika raser 
Ja, dem härstammar från samma raser men sedan gick dem vidare med att avla på bättre egenskaper för familjelivet och därav utvecklades Amstaff.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

AnneN
12/3/08, 12:44 AM
#131

#130 jaktlabbe och utställningslabbe är samma ras bara 2 olika varianter av kroppstyp och tyvärr kan det i många fall var så att de båda typerna på ett eller annat sätt avviker från rasstandraden antingen i utseendet eller i det rasen egentligen är till för.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Liss
12/3/08, 12:52 AM
#132

#131 Ja labbar är jag inget bra på (så de ändrar jag), det vet du mer om;P Men de finns väl 3 olika sorters labbar vad jag vet?

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Annons:
Zebben
12/3/08, 12:00 PM
#133

Kollade med SKK och fick detta till svar:

Hej!

Dessa är inte samma ras. Pitbull är ingen erkänd ras av The American Kennel Club och ses därför som en blandras. Det går inte att stambokföra en American Staffordshire Terrier där den ena eller båda av föräldrarna ej är stambokförd.

Med vänlig hälsning

______________________________

Hxxxxx Xxxxxxx
Infoavdelningen

Rinkebysvängen 70
163 85 SPÅNGA

rackartyg
12/3/08, 12:45 PM
#134

#133

SKK har inte godkänt Pitbullen eftersom FCI har samarbete med The American Kennel Club USA. Och AKC reggar hundarna under namnet Amstaff.
FCI får bara ha sammarbete med en stor kennelklubb i varje land.
Det är inte bara Pitbullen som inte är godkänd av FCI och därmed SKK.

PK kunde inte reggas i SKK för ca två år sedan - för att ta ett exempel.

I SKK kan man bara regga raser som är godkända av FCI - det betyder inte att raser som inte är godkända är blandraser.
Återigen - SKK är en intresseorganisation.
Samma sak gäller i "kattvärlden" Sverak godkänner inte alla raser.

pippa__
12/3/08, 12:46 PM
#135

#129 Nä jag menade hur kunde din hund bli amstaff om hennes föräldrar är pitbull?

rackartyg
12/3/08, 1:10 PM
#136

#135

Omregistrering.

Om man vill använda hundarna i Sverige måste man regga om dem till Amstaff.
Det är inte alls så krångligt som folk i Sverige verkar tro.

Maliceangel
12/3/08, 1:27 PM
#137

#133 Woho! Äntligen någon som kom med något vettigt bidrag i den här diskussionen. (Därmed inte sagt att SKK alltid är vettiga) .

rackartyg
12/3/08, 1:30 PM
#138

#137

Vad SKK tycker är väl egentligen inte så intressant?
SKK är en liten (i förhållande till andra kennelklubbar i världen) intresseorganisation - och den är dessutom bara verksam i Sverige.

Maliceangel
12/3/08, 1:47 PM
#139

#138 Jag tycker att det är intressant.

Annons:
AnneN
12/3/08, 1:53 PM
#140

#132 japp det finns utställningslabbe, jaktlabbe och dualpurposelabbe, dualpurpose är den variant som är som labben ska vara och har varit väldigt länge, de avlas på bådea jakt och utställningsmeriter och i mitt tycke är det den enda riktiga labben. jaktlabben är för tunn i kroppen för att följa rasstandarden och i många (de flesta) fall så är utställningslabben för tung i kroppen och har något sämre arbetslust.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

pippa__
12/3/08, 1:54 PM
#141

#136 Aha, ja då är jag me =)

rackartyg
12/3/08, 2:03 PM
#142

#140

Va konstigt.
Jag kan inte se någon ras på SKK som heter "uställningslabbe"

TinaH
12/3/08, 2:40 PM
#143

# 142

Finns ÄVEN
utställnings Golden (Dem (vita/ljusa)
jakt Golden (slimmare och oftast mörka)
och dualpurpose Golden,
dualpurpose är min Boy.

Du kan läsa mer om dualpurpose här.

[

](http://www.ringmaster.se/inriktning.htm)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Denna kommentar har tagits bort.
Maliceangel
12/3/08, 2:50 PM
#145

#144 Är inte det där personangrepp?

ingann
12/3/08, 2:52 PM
#146

#145 jo det är det..

SKANDAL ATT SÅNA FÅR VARA MedarbetareiFokus!!!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
rackartyg
12/3/08, 3:26 PM
#147

#143

Men jag hittar inte information om det på SKK..?

rackartyg
12/3/08, 3:30 PM
#148

#144

Hur kan du med att bete dig som du gör?
Kalla någon för dum?!
Skärp dig!

Du kanske skulle lägga mindre tid på att spy galla över folk på sajten och mer tid på att läsa på.

Anledningen till att pitbull inte är godkänd i Sverige har ingenting med SKK att göra utan med FCI.

FCI samarbeterar med AKC - och AKC reggar hundar som Amstaff.
FCI får bara ha samarbete med EN kennelklubb i varje land och i USA är det AKC som är störst.
Om FCI hade haft samarbete med UKC så hade Pitbullen varit godkänd i Sverige istället.

TinaH
12/3/08, 3:38 PM
#149

# 146

Skicka ett PM till Anne, som är sajtvärd på blandrashundar iFokus, om du inte tycker om att jag är Medarbetare.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

spikes
12/3/08, 3:44 PM
#150

Oj då!här här gapas det om person angrepp utan tanke på vem/vilka som sysslade med sådant längre upp i tråden igår,de e då tur att dessa INTe är MedarbetareiFokus måste jag sägaSkrattande.

Tina H du kan komma över i min tråd för där får du skriva vad du tycker utan att bli anklagad av dem som själva utför detta på andra,och som jag sade tidigare ni andra är också välkommna för en diskussion och inte person angrepp i den trådenFlört.

TinaH
12/3/08, 3:50 PM
#151

# 150

För det första kan jag tala om att min Säjtvärd Anne skulle definitivt inte ha kvar mig som Medarbetare om hon inte trivdes med mig.
Det kan jag säga rakt ut, utan att ens ha disskuterat det med henne.

Jag rusar över till din tråd…här inne får man ju avsmak!Skrattande

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

spikes
12/3/08, 3:53 PM
#152

151,förstår detSkrattande

TinaH
12/3/08, 3:57 PM
#153

# 152

När folk inte ser det man har svarat…tja som Rackatyg idetta fallet, som mitt inlägg # 143, så är det ju inte konstigt att man får avsmak…Flört

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
AnneN
12/3/08, 4:10 PM
#154

#146 om du har problem med att TinaH är Medarbetare på den sajt där jag är värd så är du mer än välkommen att PM:a mig om det. Jag har TinaH som Medarbetare för att jag tycker att hon är bra på det, den som inte håller med kan ta det med mig. Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

TinaH
12/3/08, 4:12 PM
#155

#154

Tack! Glad

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Honestyisdead
12/3/08, 6:02 PM
#156

Tack, för alla som så ihärdigt förstör min tråd.
Man bli ju ledsen av att komma in här.

Trodde faktiskt folk hade mer vett.

ingann
12/3/08, 6:16 PM
#157

#154 Jag har ingen som helst önskan att ta det med dej… jag har redan skrivit till admin…

#150 vem är det som gjort personangrepp? jag eller Maliceangel? det är vi som tycker TinaH begår personangrepp här (iaf som vågar skriva det öppet)..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

spikes
12/3/08, 6:20 PM
#158

157,hänvisar till 150,törs du inte ta det via pm så låt bli eller välkommen till min tråd,och dra inte in andra i dina inlägg till mig jag bemöter dig och ingen annan….ser du inte vad hera skrev nyssSkrattande

Honestyisdead
12/3/08, 6:26 PM
#159

#158 SER INTE DU???

spikes
12/3/08, 6:30 PM
#160

159Skrattande

Annons:
Zebben
12/3/08, 6:31 PM
#161

Tina H

Nu har jag tagit bort inlägget #144 som Du skrivit. Tycker inte att det är ok och vill inte se fler liknande otrevliga inlägg.

Tack!

 Medarbetare Zebben

ingann
12/3/08, 6:32 PM
#162

#159 nej det gör hon inte.. vill inte iaf..

#158 jag finner ingen anledning i att pm´a med dej eftersom det ändå inte ger något som jag skrivit tidigare… när du sagt det du vill oavsett om det är i trådarna eller i pm vill du inte diskutera vidare.. det kallar jag monolog och inte dialog..

du kan vara trevlig ibland men däremellan är du riktigt elak faktiskt!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

spikes
12/3/08, 6:43 PM
#163

161,zebben jag har inget emot att du väljer att ta bort inlägg men i så fall tycker jag att du kan ta bort en hel del inlägg i denna tråd och inte bara tinas,utan även trådskaparens och andras,i mitt tycke var tinas inlägg lamt jämfört med det som har varit sedan igår……ännu bättre lås hela tråden,du ser ju att det inte leder någonvart,ts fortsätter ju oavbrutet bland annat…..bara vad jag anser,ta bort detta om du anser det men det är vad jag anserFlört

Honestyisdead
12/3/08, 8:48 PM
#164

3163  Du skapade en egen tråd eftersom du inte trivdes här, håll dig då till den.

Anledningen till att tråden inte leder någon vart är ju allt jäkla käbbel. Det klarar vi oss utan Glad

TACK Zebben!

TinaH
12/3/08, 8:58 PM
#165

# 164

Du kan inte bestämma över folk hur dem ska skriva, eller vad och definitivt inte VART!!

Undra vad allt "kääbbel" beror på Hera…..Glad

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

ingann
12/3/08, 8:59 PM
#166

#164 Amen till det Flört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Honestyisdead
12/3/08, 9:05 PM
#167

#166 Ska vi som förstår vad jag skriver återgå till ämnet och se om någon annan hänger på?

Jag tycker det finns info om både att det är samma ras och om att det inte är samma ras. Vad ska man tro på?

Annons:
spikes
12/3/08, 9:14 PM
#168

164,vem sade att jag inte trivdes här?,jag skapade den andra för att alla ska vara välkomna i en tråd oavsett vem det än är,jag försöker inte bestämma vem eller vilka som får skriva i mina trådar,då skulle jag aldrig starta någonSkrattande,så strunta i vilken tråd jag skriver i du eller försök att ändra en regel som inte finns…ännu det är upp till dig.

TinaH
12/3/08, 9:19 PM
#169

# 168

Näää….jag har inte sett nån stanns i dina inlägg om att du INTE skulle trivas här…
Men läser man och tolkar hur man vill….så får man ju också svar som man vi.. = Felaktiga svar!!

Somliga här inne måste ha små tassar…Flört

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Zebben
12/3/08, 9:25 PM
#170

Känns jättetråkigt, men nu låser jag tråden. Varför kan inte alla försöka diskutera som vuxna? Tråkigt att Ni inte kan ta del av varandras kunskap och erfarenheter utan bara ägna tid åt att tjafsa och leta fel hos varann.

Tråkigt Hera att tråden urartat.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: