Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 7893 ggr
ab0o
2/21/09, 4:22 PM

Klövjeväska.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har köpt en sk. hundryggsäck 'klövjeväska' till vår Golden hane. Han är väldigt ivrig och stresig, så jag tänkte testa ge honom ett 'jobb' när vi är ute och går. Efter någon vecka ska jag börja lägga i vikter (fyllda vattenflaskor) så han både får ett jobb och träning på samma gång :)

Är det någon som har erfarenhet av dessa klövjeväskor? Hur har ni gått till väga? och har er hund blivit lugnare på promenaderna av att ha en uppgift att fokusera sig på?

:)

Annons:
Vattnadal
2/21/09, 6:07 PM
#1

Jag har testat flera modeller. Brukar börja med att lägga i något lätt, typ fleecefiltar, som inte väger, men ger stadga och fyllnad åt väskorna.

När hunden är van väskorna stoppar jag i små petflaskor med vatten, till att börja med 5 dl på varje sida, sedan ökar jag på vartefter hunden får mer muskler och bättre kondis.

En vuxen hund kan bära upp till 1/3 av sin vikt utan problem, om den är frisk och vältränad, förutom helt färdigväxt. Vidar älskar sina väskor, och får ofta bära dem fulla när vi ska på utflykter od. Han kan lugnt bära över 10 Kg, ju mer desto bättre, anser han.

Något att tänkla på är att inte jobba för hårt från början, att hunden ska vara färdigväxt och frisk. Väskorna ska packas jämnt, så att det väger lika mycket på båda sidor. Det får varken hänga snett eller skava på hunden. Är det varmt ute kan man med fördel frysa petflaskorna ocdh låta hunden bära is, som svalkar i sommarvärmen.

Gillar hunden sin nya uppgift, köp bättre klövjor. De där billiga håller inte för mycket. 3-4 5 dl flaskor med vatten på varje sida räcker för att bottensömmarna ska gå upp. Laika och Wolf är bra märken som håller för rejälare klövjning och är bekväma för hunden.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Sandra-L
2/21/09, 6:16 PM
#2

Jag började med att bara vänja mina vid väskorna, utan vikter i osv.
När de var bekvämma med väskorna på under promenaderna så började jag hälla i sand, liten mängd i taget och utökade successivt med mer sand varteftersom de vande sig.

Sand eller liknande tycker jag är bäst eftersom det förflyttar sig bra i väskorna, slår inte mot sidorna på hunden som tex. vattenflaskor gör.
Mina tolererade inte flaskor överhuvudtaget, jag testade faktiskt med det först men sand passade mina mkt bättre :)

silverorm
2/21/09, 7:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Dessa har jag till min hund, men det är oxå hennes arbete. Hon bär hem maten jag handlar i affären, allt från mjölk till toapapper! Började när hon var 1 år med lätta vikter, allteftersom hon blev starkare ökade jag vikterna, idag bär hon stolt 10 kg. Jag lärde henne från början kommandona vänster, höger, framåt och stanna! Praktiskt även när hon inte jobbar.. Lycka till med din vovve!Glad

ab0o
2/21/09, 9:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

TACK!!! för alla svar. Precis som ni sagt har jag gjort.. fasst jag blåste upp 2 plastpåsar och stoppade 1 på vardera sida bara för utfyllnad.. ;)

Baltazar älskade att bära väska, han gick så fint i kopplet och brydde sig knappt om något annat! KUL!!

Tror jag ska testa med sanden ist för vatten, fasst det var ju riktigt smart att frysa vattenflaskorna på sommaren för att ge kyla! De ska jag testa..

Jag använder denna billiga variant tills han blivit van, och vi ser att han verkligen tycker om det.. känns så onödigt att köpa en dyr innan vi vet om han gillar jobbet! :)

Nikkis
2/21/09, 9:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Min unghund har börjat få bära klövjeväska för träningens skull, tex när jag ska gå en motionspromenad för min egen del, så får han hänga med och bära på mellis och lite andra viktiga saker. Jätte kul att se att när han går 100% in i sin uppgift.

Jag funderar på att beställa en klövjeväska från "snowdogs", men frågan är om jag behöver en sån stor?Obestämd,
Nåväl - en ny och bättre klövje ska hur som helst inköpas. Denna jag har nu är ju inte riktigt rätt byggd. Vikten ska vara på bogen helst och jag gillar inte riktigt passformen på den heller.

mallan87
3/5/09, 10:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har köpt en klövjeväska till min dalmatinertik men hon kan ju gå hur långt som helst utan att bli trött. Men visst är det väl säkert jobbigare för dom men jag tycker det verkar som det blir varmt på ryggen där väskan sitter eftersom ibland försöker hon rulla sig på snön:)ja vet inte om det kanske kliar eller nåt där den sitter men annars går det ju bra med väskan på. Är ju bra nu i vår och sommar då man kan packa med sina vattenflaskor när man ska på joggingturer:)

Annons:
Singo-Torpet
3/5/09, 10:51 PM
#7

jag skaffa en till min JRT för ganska länge sedan, har bara vannt honom med väskan, packat lite bajsbåsar i bara, men nu snart kan vi börja med lite andra saker när han passerar året och borde vara färdig växt..

KadjaNina
3/22/09, 6:39 PM
#8

Jag köpte en sån klövjeväska i fredags till Troja som ab0o har. Blir väll att köpa en bättre senare om hon gillar det. Till ab0o; Vet du hur mycket din klövjeväska tål?

Föresten kan man använda sig utav vikter?

monsterblom
3/23/09, 4:10 PM
#9

vart kan man köpa klövjeväskor ganska billigt i sthlm. vill inte lägga ner en förmögenhet om hunden inte tycker om det.

KadjaNina
3/23/09, 5:45 PM
#10

#9 Kolla runt i djuraffärer eller på nätet. Hur stor hund har du? Ju större desto dyrare.. Jag fick betala 200 spänn för min och den är av storlek L :) Jag har en sån som ab0o har.

monsterblom
3/23/09, 9:58 PM
#11

jag har en mellanstor bc, hon kanske är 50 cm i manken. men hon är väldigt smal, så som bc har en vana att vara.

Singo-Torpet
3/23/09, 11:30 PM
#12

#11 ja tror ja köpte min på tradera för runt 70kr plus frakt på ca 30kr max..

monsterblom
3/24/09, 11:19 AM
#13

aha, ska kolla tradera. kanske hittar en där :)

Annons:
Gluskap
3/24/09, 2:03 PM
#14

#4
Den väskan du har köpte jag först till min hund.
Själva packväskorna har faktiskt hållt längre än förväntat eftersom den inte är så dyr =)

Det jag kan tipsa dig om är att sy alla remmar i förebyggande syfte, jag hade bara använt min väska ett par gånger utan vikt när remmen som sitter för bogen lossnade, dåligt sydd.

Ett par månader senare så lossnade den ena bukremmen… Så om du inte syr nu innan den går sönder så ha nål och tråd hemma i beredskap =) 

Min hund äskar verkligen att ha sin väska på sig, hon blir en helt annan hund och går fint och lyssnar dessutom bättre!

Vattnadal
3/24/09, 2:39 PM
#15

Ska man ha tyngd i dem kan det vara bra att sy sömmarna i botten extra oxå! Mina har gått sönder där med, innan jag köpte dyra klövjor.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ab0o
3/25/09, 7:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

köpte min på tradera, o den har funkat väldigt bra för amatörer som jag & Baltazar! :)

KadjaNina
3/25/09, 7:38 PM
#17

Remmen som satt under magen på Troja lossnade första gången hon hade den på sig. Jag tog med den till slöjden och fixade den. Ångrar att jag inte sydde extra i botten och på andra ställen där det behövs. T.ex på remmarna.

monicany
3/25/09, 10:27 PM
#18

#11# har en smal BC tik hittade min väska på Grizzly i haninge men menkolla på välsorterade zoo, djuraffärer

monsterblom
3/26/09, 8:01 AM
#19

# 18 ska kolla grizzly nästa gång jag är där, dor ju i västerhaningen ;)
så det e nära dit

Upp till toppen
Annons: