Annons:
Etikettraser
Läst 28706 ggr
Kaninisen
2009-07-13 13:40

Shih tzu & Lhasa apso

Nu är det full rulle med att kolla raser här hemma, jag är inne på Shih Tzu för tillfället. Har ett antal gånger passat en liten Shih Tzu-herre som var väldigt trevlig men hade stor egen vilja.
Har sett att det är många med Shih Tzu och Lhasa Apso-blandisar, vad är positivt med detta? Att de får längre nos och slipper vissa besvär?

Om någon har bilder på kortklippta Shih Tzu's/Lhasa Apsos/blandisar så får ni jättegärna lägga in, det är svårt att hitta bilder på kortklippta då uppfödarna oftast har dem långhåriga. Glad

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
SaraC
2009-07-13 14:03
#2

Och en bild framifrån

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Kaninisen
2009-07-14 14:02
#3

#2 Så fin! Hur är Lhasa Apso? Lugn, nyfiken, aktiva?

anaprincess
2009-07-14 15:17
#4

Min svärmor har två shih tzus som är nedklippta men har ingen bild på dom här. Men som du säger så har dom mkt egen vilja men allt hänger på uppfostran när det gäller just shih tzu. Dom har en stark personlighet som syns väl :)

SaraC
2009-07-14 19:31
#5

#3 Har en kompis som har en hane och sen har jag en kompis som har en tik och hennes mamma föder upp lhasor. Kompisens hane är "vaktig och vallig", envis och hänger med familjen på det mesta. Den andra kompisens tik är lite speciell, hon är väldigt osäker på andra hundar som hon inte känner, lite gruffig mot främmande karlar, men annars snäll, go och full i fart. Det de båda har gemensamt är att de är väldigt sällskapliga, vill gärna vara med.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

HolyFuck
2009-07-14 20:01
#6

Fördelen med korsningen är att en Shi-Tzu har lite för trånga luftvägar och Lhasa Apson inte lika sällskaplig, kombinationen blir en frisk och trevlig hund, typ.

Annons:
SaraC
2009-07-14 20:34
#7

#6 Om blandningen slår igenom på det viset.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

JossefinD
2009-07-14 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Laddar upp bilder på Sigge som är just Shi tzu och Lhasa Apso. Kan verkligen rekommendera denna hundras :)

JossefinD
2009-07-14 20:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

.

JossefinD
2009-07-14 20:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Han är väldigt aktiv och busig med samtidigt är han otroligt sällskaplig och vill jättegärna gosa! Hoppas bilderna hjält dig. Tycker att Shi Tzu, Lhasa apso är mycket sötare kortklippta!

Kaninisen
2009-07-14 23:25
#11

#10 Vilken goding!
Ja, jag föredrar också nedklippt, skulle aldrig klara av att sköta om en sådan lång päls och sen ser man ju knappt vovven bland all päls (min åsikt)!
Men shih tzu och lhasa apso blandning ligger högt upp på listan, verkar vara en mysig hund och jag behöver nog en utmanare här hemma i envishet. ;)

Biejvve
2009-07-14 23:34
#12

En familj som bor i närheten har en lhasa apso, alltid nedklippt. Mycket gullig och söt hane på nära 5år, avvaktande från andra hundar, men älskar människor, han älskar att leka med sin familj jättemycket och kan en del tricks Glad.

Tycker att det är en söt och gulligt hund.

JossefinD
2009-07-14 23:57
#13

#12 Jo vi lär han också trick :) jätteduktig, kan vacker tass, balansera på bakbenen, hopp, puss och voff! De är underbara hundar :)

Annons:
Kaninisen
2009-07-15 10:01
#14

#13 Är de lättlärda om man jämför med  andra hundar? Eller andra hundar kanske är svårt att säga, men jag tänkte då de är så envisa (de jag  stött på).

India
2009-07-15 10:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Min lilla Saga är korsning shih Tzu-pappis och en viljestark men mycket lättlärd hund. Shih Tzuns korta nos påverkar negativt då den gör Saga väldigt värmekänslig. När vi tävlar agility på varma dagar måste jag göra allt för att hålla Saga så sval som möjligt annars blir hon medtagen. I övrigt är hon (enligt mig då!) världens underbaraste hund..

JossefinD
2009-07-15 11:45
#16

#13 Njae, han är inte den lättlärdaste men problem har vi absolut inte. Vi har knappt tränat koppelträning för när han var 1 år så sa det Poff så gick han bra :) Vacker tass tog inte alls lång tid att lära. Balansera var svårare då han skulle hoppa hela tiden, men svårtlärd är han absolut inte och även hans syster (som våra kompisar har) har lärt deras hund en massa! Aility tycker han är helskoj, särskilt tunneln och det tog nog en tre gånger att lära.

Kaninisen
2009-07-15 12:00
#17

#16 Okej, för jag har inga problem med en hund som inte kan lära sig alla trick (jag skulle inte klara det!) utan det är väl med vardagslydnad, det kan väl de flesta förr eller senare med rätt träning. Men vad bra, Shih tzu/Lhasa apso verkar som en väldigt passande hund! :)

Reissmuller
2019-08-30 21:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Detta är Min lilla Chica…. Hon är en blandning av dom 2 raserna som du vill ha

CayKantos
2019-08-31 09:25
#19

Tänk på att med blandradaveln vet du aldrig vilka delar du får. Så utifran vad jag har läst om dom två raserna här i tråden och vad #6 skrev kan du lika väl få en med mkt egen vilja, en hund med mindre sällskapliga tendenser och med den korta och trånga luftvägar. Man vet aldrig vad som kommer slå igenom. Isf är det bättre att hitta en omplacering. Då får du se hur hunden verkligen e och kan hitta en individ du gillar och kommer trivas med. (även där får man vara noga och även ge bra tid till hunden då hunden kanske mått dåligt i huset innan och kanske inte visar sin fulla potential eller personlighet, på gott och ont)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jojaton
2019-08-31 12:16
#20

TS inlägg är från 2009

Johanna - Instagram

Annons:
CayKantos
2019-08-31 17:18
#21

Haha wow inte konstigt det var så många användare jag ej kände igen😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: