Annons:
Etikettraser
Läst 14405 ggr
Gerbilflicka
7/18/09, 4:01 AM

Sönderavlad schäfer?

Fick en otrevlig kommentar har om dagen… en tjej som sa att "det ar sa sorgligt att se sanna dar sonderavlade schafrar, helt bojd och forstord!" nar hon kollade pa min hund.

Tankte fraga har inne vart gransen for en "dalig" schafer egentligen gar? Ska lagga in bilder pa min tjej sa far ni se vad ni tycker… sjalv tycker jag inte hon ar nagon dalig schafer men… Rynkar på näsan I slutandan spelar det ingen roll om folk tycker hon ar daligt avlad eller ej, hon ar ju min tjej oavsatt och jag har inte fott upp henne sa det spelar liksom ingen roll. Jag blev mest forvanad och lite snopen. Ska schafern vara 100% spikrak over ryggen?

Hur ska en schafer se ut tycker ni?

Annons:
Gerbilflicka
7/18/09, 4:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har kommer en nagolunda profilbild.

Changrila
7/18/09, 4:24 AM
#2

"Ska schafern vara 100% spikrak over ryggen?"
Nej, inte eftersom det i rasstandarden står att schäfern ska ha "Något sluttande rygg".
Så länge hundar ser ut att kunna röra sig fritt och utan problem, andas utan problem och se ordentligt samt ha funktionell päls bryr jag mig inte om hur de är i övrigt i kroppen. Din hund står ju visserligen still på bilden, men jag tycker inte det ser ut att vara någon som har sådan exteriör att det kan bli svårt för henne att röra sig.

Oavsett hur man gör så kommer det alltid finnas någon som irriterar sig på någonting kring hur man är som person/vad man har för hund eller vad som helst. Det går inte att komma ifrån och det enda man kan göra är att lära sig hantera motgångar, glädjas åt det som går bra samt lära sig "sålla bort" kommentarer från idioter.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Gerbilflicka
7/18/09, 4:31 AM
#3

Jag har ju haft tax forut och den ser ju mycket mer extrem ut an min nuvarande hund, men henne fick jag minsann aldrig nagra kommentarer om pa 15 ar…

Gerbilflicka
7/18/09, 4:32 AM
#4

Och nej, min hund har inte svart for att rora pa sig. Hon har svart for att sitta still. Tungan ute

Royalz
7/18/09, 12:31 PM
#5

Hon såg ju inte så hemsk ut. Vet en schäfer där ryggen är jätte mycket sluttande och bakbenen är som böjda. Henne tycker jag synd om.


Emelie-tex
7/18/09, 12:38 PM
#6

Hej.

Den människan visste ju uppenbarligen inte vad hon talade om. En schäfer skall ha något sluttande slut. En schäfer skall alltså inte vara helt rak.

Det som är vidrigt är när det gått så långt att hunden tappat styrseln över hasorna och till viss del höfterna.

Annons:
Karizma
7/18/09, 2:22 PM
#7

jag till hör den som gillar dessa hundar i det utsendet de hadde på 80-talet större o rakare rygg grövre var de oxå. Men jag trackar inte ner en frisk schäfer som din för det det är ju en smaksak :) Gillar inte vita schäfrar heller men åter igen smaksak för mig.

Mistle
7/18/09, 2:29 PM
#8

Jag tycker inte att din tjej är för sluttande, hon är jättefin! :).

Det jag dock känner att jag måste peka lite på är att du skrev "I slutandan spelar det ingen roll om folk tycker hon ar daligt avlad eller ej, hon ar ju min tjej oavsatt och jag har inte fott upp henne sa det spelar liksom ingen roll.".Om hon nu hade varit väldigt dåligt avlad så hade det ju spelat roll för dig ändå även om det inte hade varit du som hade fött upp henne. Dels så kan det ju påverka ditt ägandeskap och dels så stödjer du ju då den dåliga aveln :).

Gerbilflicka
7/18/09, 2:34 PM
#9

Det jag undrar ar om all den har uppmarksamheten schafern fatt har gjort att alla tror att de plotsligt ar experter nar det galler vad en bra respektive dalig schafer ar. Jag trodde hela tiden att det handlade om extrema hundar som den har och den har. Inte "vanliga" schafrar med lite sluttning som min egen.

Changrila
7/18/09, 4:11 PM
#10

#9

Sedan är frågan - Hur ser dessa schäfrar ut när de går lösa och stannar av sig själva och GÅR det att ställa "bruksschäfrar" så att de ser ut ungefär sådär.
Man ska inte bortse från det faktum att hundarna på bilderna du länkade till har handlers som fixar hur hunden ska stå och hunden på din bild (samt andra "vanliga" schäfrar) sällan eller aldrig visas på bilder där de ställts upp så som schäfer "ska" stå på utställningar.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Nikkis
7/18/09, 4:12 PM
#11

Svårt att se på den bilden, kan du inte ta en bild helt från sidan?

Självklart att alla hundar -oavsett ras- är vinklade, sen beror det på hur mkt.

Av bilden att döma så tycker jag nog att din tik har lite taskig bakkärra, tänker då på bakbensvinklarna. Men det kan vara vinkeln också som gör det, så det bästa är att du tar en bätte bildFlört

Emelie-tex
7/18/09, 4:13 PM
#12

#10

Nej enschäfer som inte har de vinklar som dessa hundar har, kan inte  ställas på det extrema utställnings sättet. Det är fysiskt omöjligt

Gerbilflicka
7/18/09, 4:19 PM
#13

Jag kan absolut INTE stalla upp min hund som de pa bilderna jag lankade till! Det ar inte fysiskt mojligt for henne. Ska forsoka ta en battre bild nar vi ar ute men hon ska ju glo pa mig hela tiden, haha. Tungan ute

Annons:
Nikkis
7/18/09, 4:20 PM
#14

#10

Man kan få en bruksschäfer se förjävlig ut den med, beror helt och hållet på hur man ställer upp den. Men man kan aldrig 'bryta av' rygglinjen som många av de exteriöravlade schäferhundarna oftast har, naturligt.

Sen ligger givetvis väldigt mkt i vilka vinklar hunden har, jag kan t ex inte ställa upp min gamling så det ser skumt ut, detta då han nästan något för 'strama' vinklar, medans min unghund har bättre vinklar och honom kan jag ställa upp hur som helst.

En korrekt uppställning på schäfer är att det innre bakbenet - som är mot domaren/bild ska vara i 90 graders vinkeln från hasen neråt, det yttre bakbenet ska vila naturligt. På första bilden som TS länkade till ser man att det yttre Inte ligger naturligt, dock ser man ju på det innre hur pass långt bak det måste för att få den 90 gradiga vinkeln, antagligen försökte dom väl 'räta ut' hunden…? Ingen aning, ser dock ut som det.

Gerbilflicka
7/18/09, 4:21 PM
#15

#8 Nej, jag stodjer ingen dalig avel oavsatt da hon ar en omplaceringshund jag bara betalade en symbolisk summa for. Skulle jag kopa en valp skulle jag skaffa mig en stabil bruksschafer.

Det enda som paverkar mitt agandeskap ar att jag blir hons-mammig nar folk kommer med allt for elaka kommentarer framfor min hund! Ok om man papekar under en diskussion, men att ga fram och saga det rakt ut ar som att ga fram till en barnvagn och saga "fan vilken ful unge!"

Nikkis
7/18/09, 4:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag var såklart tvungen att själv testa på mina herrar, haha!
Enda jag kunde påverka hur pass mkt de skulle slutta eller ej. Här kommer några bilder för dom som vill se.

Först ut, Nero, 2 år gammal av blandade linjer.
Korrekt uppställd.

Nikkis
7/18/09, 4:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

överdrivet uppställd, mer än såhär kunde jag inte ställa upp honom på, eller jo men då skulle jag bryta den 90 gradia vinkeln men samt att han gled på mattan, haha.

Nikkis
7/18/09, 4:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18
Nikkis
7/18/09, 4:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Iko, 11 år också av blandade linjer men helt klart åt brukshållet! (E: Kurants Dilo, UE: Silverpilens Arko)
Korrekt uppställd. Som ni ser så är han inte så vinklad.

Nikkis
7/18/09, 4:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Överdrivet uppställd. Detta är som mest som jg kunde fixera hans bakställ.

Annons:
Nikkis
7/18/09, 4:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Sen Måste jag faktiskt visa dessa bilder också! Tagna på Världsutsällningen, rasspecialen 2008. Detta är Juniorhanar!Skrikandes

Om jag inte missminner mig är detta en hund från en av sveriges mest ledande utsällnings kennlar!

Nikkis
7/18/09, 4:46 PM
Nikkis
7/18/09, 4:48 PM
Nikkis
7/18/09, 4:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Min hane som gick i samma klass, under trav! Skillnad va?
Gissa vilken placering han fick… Japp sist av alla med ett "Very Good". Domaren var Fredrik Steen.

Gerbilflicka
7/18/09, 5:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Vet inte riktigt hur man staller upp en schafer sa jag lat bli… sahar star hon normalt iaf. Glad

Gerbilflicka
7/18/09, 5:09 PM
#26

#24 FAN VAD SJUKT!!! Skrikandes Att den dar stackars hunden kom fore din hund… varfor uppmuntrar de till sa dalig avel?!?

Nikkis
7/18/09, 5:42 PM
#27

#25

Den bilden var mkt bättre och jag tycker att din tik ser riktigt trevlig ut i sin exteriör och vinklar!Glad
Vette 17 vad den där personen pratade om när denne såg din hund, rent skitsnack!

#26

Den kom inte bara före, utan den vann! Ja visst är det fördjävligt!? Jag fattar inte hur man ens kan VILJA ha en sån osund hund.
Får någon hem tidningen schäferhunden? Jag blev helt rabiat i en insändare där i senaste nr. ang schäfer aveln/exteriören.
Skribenten skriver att alla bruksavlade schäferhundar är defekta och har en icke rastypisk/godkänd eller hållbar exteriör.
Att uppfödare av dessa är oseriösa osv. GAH fy fan, jag blir bara arg av att tänka på det.

Annons:
Gerbilflicka
7/18/09, 5:47 PM
#28

#27 Kul att veta. Glad Som sagt var… det spelar som sagt var ingen stor roll med min nuvarande tik, men i framtiden vill jag garna avla pa schafrar nar jag har tillrackligt med kunskap och erfarenhet for att gora en skillnad. Darfor blev jag lite fundersam om jag hade en "sne syn" pa hur en schafer ska se ut.

Men jo, jag tycker de flesta som bryr sig om schafern som ras antingen vill ha helt galna vinklar pa sina hundar… eller sa tycker de att de ska vara overbyggda! Vet inte hur manga jag har traffat som tycker att en bra schafer ska ha rumpan lika hogt som manken eller annu hogre. Jag tycker inte det heller verkar sunt… kan ju bara relatera till hastar t.ex. dar den sortens byggnad kan orsaka andra problem.

Nikkis
7/18/09, 6:03 PM
#29

#28

Ja det värsta är ju att det extrema kan gå åt båda hållen!
En sund schäfer, i mina ögon är där den har naturliga vinklar och kan röra sig obehindrat och palla all typ av arbete.

Som Cangrila skrev så verkar många tro att det ska vara helt Spikraka ryggar, men det finns liksom inte då hundarna har en länd och ett kors som är lätt sluttande, precis som det ska vara.

Har dock aldrig sett en överbyggd schäfer i vuxen ålder, finns det ens?!Förvånad

Gerbilflicka
7/18/09, 6:09 PM
#30

#29 Jo, jag har faktiskt sett riktigt overbyggda schafrar pa blocket. Vet inte om det var stamtavla eller ej… men da ser det ut som en "bulle" pa rumpan, lite som en hast tycker jag.

Och det ar saklart okej att oppet klaga pa alla schafrar nu efter all uppmarksamhet i media! Plotsligt ar alla experter och det stor mig sa otroligt mycket… jag skulle inte ens sjalv ge mig pa att domma nagon hund som inte verkligen ser extrem ut, for jag kan inte tillrackligt mycket for det.

Nikkis
7/18/09, 6:14 PM
#31

#30

Jösses, det var mer än jag visste. Okey att valpar/unghundar är överbyggda, det är liksom sån ålder. Men aldrig ngn vuxen.

Ah det där har jag också märk, haha. Alla är helt plötsligt (självutnämnda) experter.
Folk kommer fram till mig och bara "Ja det där är en Tysk Schäfer" osv. Har än så länge aldrig fått ngn negativ kritik om mina, dom skulle bara våga!Oskyldig

Jag brukar inte heller uttala mig om raser jag inte kan, visst kan jag spekulera det för mig själv alt. med den jag går med om jag ser en hund som jag höjer ögonbrynen åt, men aldrig tala såpass högt så att ägaren hör, såvida man inte hälsar/det kommer på tal. Handlar om sunt förnuft och respekt liksom.

binx
7/18/09, 6:34 PM
#32

Usch usch usch på bilderna #21,#22 & #23.. Alltså inte för att låta hjärtlös men det är väl ändå en grej att våra "sällskapsraser" har blivit så sönderavlade, med andningsproblem och allt vad det kan innebära, men att våra bruksraser med en arbetande bakgrund skall bli så skruvade exteriört, så pass allvarligt att de inte kan utföra ett fungerande arbete? Det är sjukt, det är något jag inte kan förstå mig på riktigt.

Bruksschäfern är en enastående hund måste jag säga, kanske inte en ras för mig, men jag beundrar den till 100%. Så man måste ju reagera när dessa vanskapta stackars individer bara blir allt mer osunda för varje generation. Varför måste det ens finnas en "brukslinje" och en "utställningslinje"? Bör inte målet ändå vara att kombinera en sund, fungerande exteriör, med en bra mentalitet? Icke! Vi vill gärna ta bort individens möjligheter att arbeta, just for show.

Mischa
7/18/09, 7:05 PM
#33

Bry dig inte om sådant, folk har blivit så hysteriska att peka ut vad som är "osunt" utan att ha några belägg för det.

Oftast är det dessutom folk som inte har med rasen i fråga att göra heller, som man brukar säga "tomma tunnor skramlar mest"

≧◔◡◔≦

binx
7/18/09, 7:06 PM
#34

#33 hur menar du?

Annons:
Mischa
7/18/09, 7:08 PM
#35

#34 hur jag menar?

att man fördömmer hela raser/grupperingar/typer istället för att se till individen, en hund behöver inte vara kärnfrisk för att den ser sund ut och tvärtom.

≧◔◡◔≦

binx
7/18/09, 7:09 PM
#36

#35 Nej givetvis inte, det var inte så jag menade det heller. Dessa hundar kan säkert vara friröntgade och ha en bra hälsa, men det är ju hur utvecklingen ser ut som är osund. Vart den är påväg, och att det bara blir allt värre och värre. Sen är ju frågan HUR länge dessa individer håller sig friska också.

tsset
7/18/09, 7:09 PM
#37

Jag tycker inte att det är något fel på sluttande ryggar, så länge det ser normalt ut! Det kan ju inte vara lätt att leva med en sån rygg, måste väl påverka en hel del annat i kroppen också, höfterna?

Snyggaste schäfern jag träffat på var av "brukstyp", stor och kraftig hane med svagt sluttande rygg. Sluttande, inte knäckt! Riktigt snygg.

Också har man ju sett värstingexempel, där hela bakkroppen nästan hasar i backen när de springer…

Och vad folk säger och katter gör kan man ofta lägga i samma låda. De som kommenterar ens hund öppet under möten har oftast ingen koll alls.

Mischa
7/18/09, 7:11 PM
#38

#36 men rättfärdigar det att folk blir trakasserade pga sitt hundval?

Jag är hundra på att det förekommer hundar av utseendemässig "showtyp" även bland bruksavel.

≧◔◡◔≦

binx
7/18/09, 7:15 PM
#39

#38 Nej absolut inte, det är ingenting jag har påstått heller. Jag syftade inte på trådens egentliga fråga, utan bilderna Nikkis lade upp. Sedan spann jag bara vidare på det..

Rafflan
7/18/09, 7:33 PM
#40

Asså jag har ju intresse av att skaffa just schäfer och då jag vill kunna jobba med den är jag mest in riktad på brukslinjen delvis pga höfterna.

Asså utställnings schäfern ska ju ha ett slutande kors, vilket din har. Det är så dom ska se ut tycker jag, man ska se en svag slutning men det ska inte förstöra hundens fysik :P

Din tjejer är jätte fin och dom som sa det där vet ingenting XP

Om alla utställning schäfrar ändå kunde se ut sådärOskyldig

Karizma
7/18/09, 8:11 PM
#41

ofy enligt 21,22 och 23 ser man en mycket illa hund :C fy fy fy. Ts din tik ser inte ut så illa rätt rakryggad för att vara dagens schäfer :) Men det finns en som heter Shiloh Shepherd man kan googla o se bilder dessa tycker jag är fina (får inte kopeiera o ta o visa) men sök o se. De är mer som de var på 80talets början=mer min smak.

Annons:
Nikkis
7/18/09, 8:25 PM
#42

#40

ALLA schäfrar ska ha en Lätt sluttande rygg, inget "bara utsällningsschäfern", det finns bara En rasstandard för rasen och där står det klart och tydligt om hur rasen ska se ut.

Sen att det finns olika linjer inom rasen och vart dessa är på väg, kan man ju ställa sig frågande till, och då syftar jag främst på exteriöraveln där dom tar till överdrifter.
Jag förstår inte hur man kan feltolka och snevrida rasstandarden och få det till såna där… Freaks.

Sen är det inte så att en exteriöravlad schäfer, sk en räka har problem med höfterna, dessa kan mkt väl vara friröntgade. Men det är inte det som är grejen, för det finns hundar med C-D höfter som lever ett gott liv, sålänge dom hålls igång och är rätt musklade.

Det som är det absolut värsta med exteriörhundarna är att deras anatomi är så onaturlig och rubbad som den bara kan bli!
Dom vinglar fram och tillbaka helt ostadigt och ser ut att vara lealösa i bakkärran.
Exakt Hur ska dessa hundar klara av det bruksarbete i skog och mark som den är ämnad till att göra, när den inte ens kan gå en RAK linje i en utsällningsring utan att se ut som att snubbla på sina egna ben?!

För att inte tala om mentaliteten hos majoriteten av dessa hundar!

NOLL motor eller minsta drift, rädslor hit och dit och allmänt mentalt skräp, återigen - hur ska en sådan hund palla av ett bruksarbete när den blir rädd för sin egen skugga?

Nikkis
7/18/09, 8:30 PM
#43

#41

Och exakt vad ska man med en Shiloh till, när det inte ens är en erkänd ras hos SKK? (Vet inte om FCI har erkänt den, mycket tveksamt då SKK med största sannolikhet också skulle ha erkänt den!)

Det finns prima schäferhundar av det som alla så kärt kallar för "den gamla typen" att få idag.

Ricko
7/18/09, 8:34 PM
#44

Tycker inte den ser ut som en "sönder avlad" schäfer. Sett många sönder avlade schäfrar och den du har, har nästan ingen "böjd/sluttande" rygg. Så länge dom inte får ont i höfterna för dom typ leker mycket/går långa promenader så är det ju ingen fara.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

India
7/19/09, 12:40 AM
#45

Ts - din tik ser fin ut- Ibland ser jag schäfrar som ser ut så att jag mår illa..

Manda29
7/19/09, 1:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Tycker din tik ser helt normal ut. Har sett otaliga schäfrar i mina dar ända från 60-talet.

Så här såg min ut när hon stod rätt upp o ner. Hon var på dagen 8 mån.

Bilden är tagen nov -93. Tyvärr lever hon inte längre. Hon var verkligen en mysig trevlig kompis och det var det som betydde mest.

Manda29
7/19/09, 1:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Roade mig med att försöka ställa upp henne. Vet att hon inte står riktigt rätt. Men är ingen utställningsmänniska heller Glad

Ställde ut henne två gånger som valp bara för skoj.

Gillar inte heller dom där utställningsräkorna. Tycker det ser för dj*** ut när dom försöker stappla framåt.

NIKKIS fick du tag i boken schäfer av Rune Alexanderson?
Kollade i den en sväng nyss. Där såg i alla fall schäfrar ut som schäfrar.

Elmis
7/19/09, 2:13 AM
#48

Har precis kommit in på tråden och ögnat igenom den. Håller med om det mesta NIKKIS skriver. Kan inte heller se att din hund har så värst sluttande rygg, EmmaJO. Tyvärr premieras inte de lätt sluttande ryggarna på utställning utan det blir de groteskt sluttande ryggarna som tar ettorna istället. Rasstandarden skiljer sig dock inte nämnvärt från 1930talet och för att få ett historiskt perspektiv bifogar jag en bild på en av de mest kända Schäferhundarna Blondi med sin mer ökända husse. Blondi kom från de allra finaste linjer i Tyskland och var en present från Martin Bohrmann. Jag vill påpeka att jag inte lägger några politiska värderingar i denna bild mer än att visa vad som var en riktig schäfer i slutet av 1930-talet.

Annons:
Elmis
7/19/09, 2:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Också bifogar jag en bild på min egen schäfer tagen i våras, helt ouppställd.

binx
7/19/09, 2:19 AM
#50

#49 snygg pöjk, det där! Glad

Gerbilflicka
7/19/09, 3:35 AM
#51

Jag har nog faktiskt aldrig sett en riktigt osund schafer pa riktigt. Dessutom sa undrar jag… om nu alla verkar tycka det ar bast med relativt raka schafrar, varfor fods nagot annat upp da? Jag menar, uppfodarna skulle ju inte avla pa det om de inte fick de salda… eller?

India
7/19/09, 12:11 PM
#52

#51 Jag har sett groteskt övervinklade schäfrar ute på gatan. Det ser förfärligt ut, tycker jag.

Karizma
7/19/09, 2:14 PM
#53

#43 jag skrev att det är mer så jag vill att en schäfer ska se ut. bara för Skk inte har denna ras som godkänd gör det den itne sämre för det. Jag vill inte ha en schäfer men hur jag vill se en schäfer är så som den såg ut på 80-talet då var det inte en som led av brister pga sin fula rygg som sluttar för mycket visst lite sluttning ska de ha. Men varför ska de slutta? Gör det hunden till en bättre vakthund? Om man snokar lite i det som är så himmla måste då undrar jag varför sluttar inte flera raser? Jaja åter igen TS din hund ser normal ovanligt fin för dagens schäfer och jag hoppas fler o fler vill ta efter mer rakryggade schäfrar igen-.-

tsset
7/19/09, 2:16 PM
#54

#51 för att de är de hundarna som vinner, och med många vinster får man lättare sålt hundar. Typ, vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig men ja.

Dagens domare dömer på ett helt annat sätt än de gjorde förr, då var det "följer den rasstandarden? JA" Nu är det mer "vilken hund har mest? Den" Alltså man går på de grövsta exemplaren, det räcker inte med att schäfern har svagt sluttande rygg utan den med mest sluttaned rygg vinner, liksom labben ska vara bred över bröstet, men den bredaste vinner, och mopsen som ska ha "tydliga rynkor" men den med mest rynkor vinner.

Svårt det där, jag tycker att de extrema, som kan vara farligt för hundens hälsa, inte borde vinna. Följer den rasstandarden, vinnare. Är det överdrivet, ja då är det väl lika fel som att det hade varit för lite?

Karizma
7/19/09, 2:28 PM
#55

#53 du har så rätt, det har kommit till mycket extremt på många raser tyvärr fina raser förstörs, tycker jag iaf.

Annons:
Nikkis
7/19/09, 2:29 PM
#56

#53

Men återigen, det finns schäfrar av den 'gamla typen' kvar så jag förstår inte alls varför du hänvisar till en blandrashund och säger att det är så Du vill att en schäfer ska se ut?

Blir en hund bättre vakthund pga exteriören?! Haha, tillåt mig att småle nu, det lät lite roligt bara.

Det är helt enkelt så anatomin ser ut hos en hund att den ska ha en lätt sluttande rygg. Har hunden en spikrak rygg så påverkar det bakbensvinklarna.
Jag har sett hundar *av andra raser* som har näst intill helt raka bakben, knappt några haser alls! Dom går mer eller mindre på tå, usch så förskräckligt.

Schäferhunden är en travande hund *likaså många andra hundar/raser* så den är liksom byggd för det.
Men då kommer vi ännu en gång fram till det att folk avlar fram extrema överdrifter hos rasen…

Karizma
7/19/09, 3:23 PM
#57

#56 jag har innan sakt att en schäfer ska ha sluttning men inte extrem jag fattar inte varför du bara plockar fram vissa saker o hackar vidare på? läs vad jag skriver helheten så är vi ju på samma plan. Du hade ju oxå en bra hund du visade, den är inte extrem och jag hoppas att dessa med extremsluttning slutas avlas på helt. Fram med gammla goa schäfern så ser vi snart friskare schäfrar igen.

Karizma
7/19/09, 3:32 PM
#58

jag hittade en tidning med en bild här ser ni mer vad jag är uppväxt till att se en schäfer. så såg de ut en gång i tiden http://norran.se/kultur/idagihistorien/artal/handelokalt/article223373.ece

den är från 76 :)

Karizma
7/19/09, 3:44 PM
#59

http://www.norrstigens.se/hundar.htm där har ni med en bild hur en schäfer såg ut på 50 talet bild 4. Jag ser då itne någon bak som går ner på dessa bilder jag visar gör ni?  

även här en renrasig schäfer från 80 talet http://www.solons-stuteri-kennel.se/10855228 tycker dessa ska plockas fram o visas, det är dessa  jag vill se.

Nikkis
7/19/09, 4:57 PM
#60

Kan ju lika gärna länka till denna sida direkt då -> LÄNK.
Det är ju knappast någon nyhet om hurdan rasen sett ut under årens lopp.
Men nu är det ett faktum att det är 2000-talet och saker och ting förändras.
Jag personligen tror att en bra bruksavlad schäfer är bättre både mentalt och fysiskt för ett bruksarbete än vad en dito schäfer var på 30-70 talet.

Gerbilflicka
7/19/09, 5:06 PM
#61

#54 Men om koparna inte vill ha djuren sa skulle det tillslut inte spela nagon roll om uppfodarna vann priser! Uppfodarna vill ju knappast sitta dar med hela kullar osalda, det skulle ju bli pa tok for dyrt och de skulle inte ha nagonstans att gora av valpar.
Alltsa; allmanheten styr ocksa en sadan har grej. Skulle alla saga nej till felaktigt avlade hundar sa skulle hela grejen ocksa styras upp.

tsset
7/19/09, 5:17 PM
#62

#61 självklart, men oftast är ju tanken "åh utställningschampion, så bra då tar vi den!" Inte alla som är insatta, vilket vi redan kommit fram till ;)

Vinner däremot inte uppfödarna kommer de behöva ändra sin avel, och då blir hundarna friskare. Jag tror att främst domarnas/uppfödarnas syn på rasstandarden har störst betydelse för rasen, de är ju de som avgör främst. Är väl därför skk går igenom rasstandarden för så många raser nu, så det ändras till det bättre.

Annons:
Karizma
7/19/09, 6:40 PM
#63

#60 bra länk. är detta i sverige? Vi är ju lite sena här :D för jag kan tänka mig att där schäfern är större avlades den fram snabbare denna sluttning än här, antar det vart en del importer på dessa nya schäfräfrars utsende men den är väl på upptåg att tas fram mer o mer. Och detta gäller fler raser samt hästar,katter,kor jag är imot alla överdrifter som bara försämrar deras hälsa. men det är en ennan 5a :) nu ere schäfer detta handlar om.

Ricko
7/20/09, 1:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Haft 3 schäfer mixar(2 på 50% Schäfer och en på 75%Schäfer) Men visar den som var mig(50%Schäfer, 50% Vit herdehund) Tyvärr har jag ingen på denna datorn när han står upp, men han hade ingen sluttande rygg alls(pga pappan var vit herdehund och dom har sällan mkt sluttande rygg, + så tror jag mamman var av den gamla typen) Han hade kanske som din men lite mindre sluttande.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Ricko
7/20/09, 1:26 PM
#65

24# Ja med sjuke Fredisk S kommer man inte långt. Gillade inte han när jag såg första avsnittet. Fattar inte hur han kan visas på tv. Jag vet många som gör bättre han. Det kan t.o.m jag, jaa typ alla här.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Fototokan
7/20/09, 1:37 PM
#66

#18 Fint foto! Glad

empan-hampus
7/20/09, 1:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

#21 Fyfan vad hemskt!!

Hade två schäfrar för inte så länge sen, dom såg ut såhär.. Dom är lite udda för dom har inte uppåtstående öron och så har dom en väldig krokrygg?
Konstigt för deras föräldrar var jätte fina.

Detta är Haven, det här är nog den bästa bilden jag har på honom.. (från sidan)

empan-hampus
7/20/09, 1:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Bästa bilden jag har på Charlie tror jag.. (han till vänster)

Kattmynta
7/20/09, 3:24 PM
#69

#24, Förvånar mig icke. Fredriks hundar:

http://www.ziegerkamp.com/hundarna3.htm

Annons:
Gerbilflicka
7/20/09, 3:34 PM
#70

#70 Jaha ja, och han far massa uppmarksamhet pa tv och grejer… undra pa att det finns problem!! Jag skulle inte vara imponerad av honom om jag var hans hund och fattade vad fan han gor med rasen.

Sandra-J
7/28/09, 4:22 PM
#71

Tycker att din tjej ser ut att ha rätt rak rygg för att vara schäfer. Dock tycker jag att det är synd att schäfrana blivit så sönderavlade, om man nu vill kalla det så. Har sett grymt många hundar som haft otroligt mycket böjd rygg samt att dom går på hasorna. Själv gillar jag brukstypen bättre, samt dom hundar polisen använder sig av :)

Eriiccaa
7/28/09, 4:27 PM
#72

Tycker inte ni ska säga så mycket om Fredrik sten.
Vad vet ni om honom. Jo ni ser det han gör på tv och hans utställningshundar. Men hallå. Jag tycker inte heller om hans metoder. Men han har själv gått ut med att han inte gillar den korta tiden dom ska filma in allt. Så man borde ta reda på fakta.
Han är säkert jätte duktig på andra saker.

Nikkis
7/28/09, 4:57 PM
#73

#72

Jag säger ingenting om Fredde som person eller om hans metoder, utan honom som uppfödare och domare av rasen.

Eriiccaa
7/28/09, 5:04 PM
#74

73# Menade inte till dej.

Gerbilflicka
7/28/09, 6:12 PM
#75

#72 Jo, men grejen ar att jag struntar fullkomligt i allt annat han gor. Det som spelar roll for mig ar endast hundarna. Vad bryr jag mig om han ar jatteduktig pa allt annat? Hans uppfodning och sattet han dommer pa ar inte i min smak direkt och det ar det enda jag har asikter om.

Att ta reda pa fakta ar ju det vi har gjort… kolla hans hemsida och hur han dommer pa utstallningar. Det ar det enda den har diskussionen handlar om.

Eriiccaa
7/28/09, 6:42 PM
#76

75# Då är du inte medveten om utställning. Det är en bedömnings sport. Och alla domare har sin syn på rasen. Och nej alla domare följer inte rasbeskrivninge. Men kolla på alla andra schäfer domare. Dom dömer också lika dåligt. KLAGA PÅ DOM DÅ.

Annons:
Gerbilflicka
7/28/09, 6:51 PM
#77

#76 Jag har klagat pa andra domare ocksa? Vad fasen vill du egentligen??
Jag sager precis vad jag vill och vad jag tycker om de som drar oss ner i skiten annu mer… Du verkar ju inte fatta nagonting alls du. Klart jag fattar att utstallningar handlar om bedomning, haha. XD Vad jag inte fattar ar vad tusan du haller pa och klagar om.

tsset
7/28/09, 6:52 PM
#78

Hum, visst är det tråkigt att det blir en domare som hängs ut såhär, men det är också sagt att domarnas bedömningar över lag inte gillas.

#76, det klagas på "alla" andra också men jag förstår hur du tänker tror jag… fel att bara hänga ut en person med namn och hela tjottaflängen, det tycker jag också.

Gerbilflicka
7/28/09, 6:57 PM
#79

#78 Grejen ar att om vi ska vara sa svenska och snalla hela tiden sa uppmarksammas inte saker… som domare sa har man ett ansvar, man blir en offentlig person i de sammanhangen. Som en offentlig person far man sta for det man gor offentligt ocksa. Det skulle aldrig falla mig in att hamna utanfor amnet och kommentera andra grejer, men just nu det galler en domare som avlar… da tycker jag att man har ratt att ha offentliga asikter. Ungefar som att ha asikter om SKK's topp eller varan egen regering.

Eriiccaa
7/28/09, 6:59 PM
#80

77# Komiskt att du påstår att jag inte är kunnig. Jag diggar det ska du veta.
Och du hänger ut Fredrik sten. Säg alla andra namn också i så fall. Eftersom det där blir ett personligt påhoppp på honom.

Eriiccaa
7/28/09, 7:01 PM
#81

Och föressten förstår jag varför vissa avlar på såna schäfrar. Vill man ha utställnings schäfrar tar man såna hundar. Vilket jag kan förstå samtidigt som det är hemskt.

Gerbilflicka
7/28/09, 7:08 PM
#82

#80 Du ar ju lite rolig… du far garna peka pa vilket inlagg jag sa hans namn i? Jag kan faktiskt inte hitta det… Flört Jag sa namnde honom aldrig vid namn och jag postade aldrig hans hemsida heller.

Jag skrev:
"varfor uppmuntrar de till sa dalig avel?!?" (De som i domare i allmanhet som domer pa ett satt som inte gynnar rasen).
Sen sa jag att allmanheten kan paverka…
Till sist papekade jag lanken till hans hemsida: "Jaha ja, och han far massa uppmarksamhet pa tv och grejer… undra pa att det finns problem!! Jag skulle inte vara imponerad av honom om jag var hans hund och fattade vad fan han gor med rasen."

Innan du anklagar andra for massa grejer, sa kanske du sjalv ska kolla upp din fakta lite battre? Flört

Gerbilflicka
7/28/09, 7:09 PM
#83

#81 Nu blir allt sa mycket klarare for mig… om du forstar hur man kan avla pa liknande hundar fast det ar hemskt sa tror jag att den har diskussionen redan ar dod for min del.

Annons:
Eriiccaa
7/28/09, 7:11 PM
#84

Jag pallar inte diskutera med dej. Då enligt mej är inte du på min nivå. Så jag lämnar den här tråden.

Gerbilflicka
7/28/09, 7:14 PM
#85

#84 Haha, okej. Skrattande Nej, jag ar verkligen inte pa din niva… jag gillar inte freakshow-utstallningar.

tsset
7/28/09, 7:14 PM
#86

#79 Svenska och snälla, jantelagen osv är bara blähä och jag är inget större fan av det. Jag är snarare tvärtom, jag vet att man måste säga ifrån ordentligt om något ska hända. I sverige klagar man bara genom att skvallra med grannen och har man tur når det rätt mottagare men inte fan kommer det hända något för det. Jaja.

Du får gärna ha åsikter om honom, han är ju som sagt offentlig, det enda jag säger är att det kan ha blivit lite för personligt eftersom det inte togs upp något om någon annan domare eller i vissa fall hade med saken att göra(typ hans metoder). Och det är inte direkt riktat till dig utan allmänt om det som skrevs en stund i tråden.

Eriiccaa
7/28/09, 7:17 PM
#87

85# Trevligt att du inte gillar den sorten av utställningar. Men så går det till i världen.
Och nej du är absolut inte på min nivå om hund överhuvudtaget.

Gerbilflicka
7/28/09, 7:19 PM
#88

#86 Aa, jag forstar… Vi skulle kunna diskutera andra domare ocksa, och jag kanner aven till uppfodare i t.ex. USA som verkligen, verkligen dragit ner rasen ordentligt! Rynkar på näsan Det jag tycker ar sorligt ar liksom inte bara att han ar domare, utan att han ar uppfodare och dessutom ar med pa tv… bra pubilicitet kommer att gora den typen av schafer mer okej, tills vi ar sa vana med synen att vi inte klagar heller.

Det ar vi som kan paverka det har! Jag vill ha en till schafer i framtiden och sager da stenhart NEJ till alla uppfodare som avlar pa osunda typer. Om nagon annan tanker kopa en schafer och kanske googlar for att sedan hamna i den har diskussionen… har vi inte gjort nagot gott da? Vi kanske forhindrar manniskor fran att stodja fel sorts avel.

Eriiccaa
7/28/09, 7:22 PM
#89

88# Men om han hade varit så dålig skulle han aldrig fått ebjudandet att göra ett program.

Gerbilflicka
7/28/09, 7:24 PM
#90

#87 Jaha ja… jag hanger visst ut honom trots att jag aldrig ens namnde hans namn i ett enda inlagg. Jag ar saklart dum i huvudet for han ar val "jatteduktig pa annat"… Jag fattar ju absolut noll och jag ar inte pa din niva, for sahar det utstallningar ut och det finns inget som kan andra pa det eller? Klart man borde forsta den sortens avel, det ar ju bara "utstallningsschafrar", eller hur? Jag tror jag fick ner allt nu… Flört

Annons:
Gerbilflicka
7/28/09, 7:26 PM
#91

#89 Men shit! Ar du alltid sa godtrogen? Obestämd Det ar ju som att saga att nagon som kommer till makten i ett land kan inte vara dalig om han har fatt den chansen… hur manga kan jag rakna upp dar inte det stammer tror du?
Jag hade aldrig ens borjat tjafsa med dig om du inte kommit och anklagat mig for en massa saker som inte ens stammer.

Eriiccaa
7/28/09, 7:27 PM
#92

Jag har faktist inte anklagat dej för något ?

Eriiccaa
7/28/09, 7:27 PM
#93

Det var du som tog åt dej. Inte mitt problem

Gerbilflicka
7/28/09, 7:30 PM
#94

#92 For att hanga ut honom och inte ta reda pa fakta?
Helt arligt sa forstar jag inte ens diskussionen… det lilla jag forstar ar att jag borde vara snallare i mitt utalanden om domare och att jag borde ha forstaelse for vissa typer att avel for att "sa gar det till i varlden".

Att nagot ar pa ett visst satt ar inte en anledning till att acceptera det.

Eriiccaa
7/28/09, 7:32 PM
#95

Nu lägger vi ner den här diskussionen.

Marylojs
7/28/09, 7:49 PM
#96

#95 Du kanske ska ta reda på lite fakta om din idol hundcoachen innan du fortsätter hylla honom. Ta t ex reda på varför han fick kicken från Securitas eller vad som hände med OG Salem efter att han kom dit.

Eriiccaa
7/28/09, 7:52 PM
#97

96# Har jag sagt att jag gillar hans metoder?
Tycker det är fel att peka ut folk.

Annons:
SaraC
7/28/09, 8:14 PM
#98

Håll god ton gentemot varandra i tråden, även om ni inte är överens!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Assarina
7/28/09, 9:09 PM
#99

Måste bara säga min mening.

LÄTT sluttning, men när de går med hasen i marken är det INTE klokt! Men "utställningshunden" och "brukshunden" är för mig som helt skilda raser! Min Schäfer är en riktigt bruks, där höfter och rygg klarar arbete. Vilket i min värld är viktigt, att ha en hållbar hund som inte behöver få ev problem.

Ha det gott!

AssarinaFlört

Assarina
7/28/09, 9:10 PM
#100

Din hund ser däremot fin ut! Något mer musklad i baken kanske jag skulle vilja ha henne, men hon är jättefin!

Ha det gott!

AssarinaFlört

vallhund
8/3/09, 7:43 AM
#101

En fråga till alla er som påstår att utställningsvarianten är sönderavlad (nej jag tycker inte heller att de är vackra).

Kan någon utav er komma med vetenskapliga bekägg, t ex HD statistik, på att de skulle ha sämre höfter eller andra ledrelaterade problem?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

lilleman99
3/23/19, 3:48 AM
#102

Din hund är fin. Inte för vinklad. Möjligen ser hans ben ut att vara för korta. Men det kan beror på kameravinkeln, tror jag, så är nog inte så i verkligheten. För vinklade hundar är nog mer vanlig i Amerika. Såg ett foto en gång på en schäfer som fått 1a pris i USA. Hans nedre bakben låg nästan  parallellt med marken då han var uppställd. Då har det gått för långt.  Den här hunden    https://ifokus-assets.se/88fe0accc6137850dcdaa614e90ecb73/shrink/660x800/uploads/68e/68ecc7b49a4135429395727456f8f5e6/1148-kopia.jpg   däremot tycker jag är för baktung, hur kan man tycka det är fint när schäfern blir uppställd så bakbenen ser ut att hålla på och kollapsa, som om bakkroppen är för tung att bära för det stackars djuret?  Den här ser konstig ut också, blir inte klok på hur han vinklar vänstra bakbenet. https://ifokus-assets.se/267ca2921c6f2a6490708b1cb1c71c5a/shrink/660x800/uploads/92a/92aee9c91808b1b87589ba6d72182951/img-8835.jpg

CayKantos
3/23/19, 7:11 AM
#103

Den här tråden är 10 år gammal

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: