Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 3253 ggr
Linnea
8/31/09, 1:25 PM

Hundens näringsbehov

Efter deltagande i en disskution om huruvida billig hundmat var sämre än dyr så kom jag att tänka på en sak (igen). Jag som mest håller på med hästar är ju van att göra foderstater till dessa, vilket man gör med hjälp av tabeller som anger det genomsnittliga näringsbehovet hos en häst av en viss storlek. På hästar har man underhållsbehov och tilläggsbehov för dräktighet, arbete m.m. då kan man också hitta ett foder som stämmer bra överens med hästens behov.

När det kom på tal vilket foder som var bäst så tänkte jag att hur ska man veta vilket foder som passar näringsmässigt bäst till sin hund om man inte vet vilket näringsbehov hunden har? Om man visste det hade ju dividerandet om foderpriser försvunnit eftersom man då hade vetat vilket foder som passar bäst (näringsmässigt). Man ser inte på djuren så lätt ifall det fattas ex vitaminer plus att man säger att man inte ska överutfodra unghundar av stora raser för dom växer för snabbt men hur vet man om man överutfodrar om man inte vet vad hunden bör ha?

På en vanlig hundmatssäck står det typ så här:

10-25 kg: 200-350g

25-35 kg: 250-400g

Jaha så om min hund väger 25 kg då?? En jäkla skillnad på 250 och 350g.

Om man översätter detta till hästar så borde det stått:

100-250 kg

250-350 kg.

Men se det gör det inte utan det står med 50-100 kg mellanrum, ex så här alltså:

ca 100kg

200-250kg

300-350kg osv.. Ett mycket mindre spann alltså. Det hade varit mycket lättare om det stått så här på hundmatssäckar:

upp till 5kg, 5-10kg, 10-15kg, 15-20 kg osv då hade det varit mycket lättare att hitta en lagom dos än om det skiljer 15-20 kg mellan störst och minst.

Så till den egentliga frågan (om det nu är någon som förstod mitt resonemang ovan):

Finns det någon tabell som anger hundars generella näringsbehov? Där det står hur mycket energi, protein m.m. en hund av en viss storlek i ett visst "arbete" behöver?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
AnneN
8/31/09, 3:10 PM
#1

Har inte sett någon, men skulle vara intressant om någon kunde visa en sådan tabell

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Linnea
9/3/09, 10:06 AM
#2

putt

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: