Annons:
Etikettraser
Läst 23688 ggr
emmeb
2009-10-09 00:03

"Allergivänliga" hundraser.

Fick veta idag att min chef vill prata hund med mig framöver. Något som tedde sig en smula udda då han tycker att jag är en liten småknasig prick som sysslar med mina råttor och hunden. Flört

Av det lilla han hann säga (han nämnde det bara som snabbast under personalmötet idag) så har han och hans familj blivit sugna på hund men han är allergisk. Då drar jag slutsatsen att han vill veta vilka raser som ibland brukar fungera för allergiker.

(Givetvis kommer jag föreslå, om de går vidare med sina planer, att de kontaktar en uppfödare osv. för att ev. få låna hem en hund och se hur det går.)

Raser som poppar upp i mitt huvud är:

Pudel

Bichon frise

Bichon havanais

Pumi/Puli ? (Hjälp mig, jag blandar ihop dessa.)

Fler?

Ge mig nu tips på raser som kan fungera. Inga pekpinnar om hur han bör göra. Frågar han mig om raser vill jag kunna tipsa och komma med förslag så kommer resten på köpet ska ni se. ;)

Annons:
Ricko
2009-10-09 00:04
#1

Lagotto ;)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

AnneN
2009-10-09 00:06
#2

De flesta med lockig päls eller nakenhundar brukar folk påstå är "allergivänliga"

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[jakke94]
2009-10-09 00:17
#3

både pumi och puli har jag för mig är allergivänliga, puli är den med rasta-flätor och pumi den med pudelpäls :P

Carpedium
2009-10-09 00:27
#4

Portugisisk vattenhund och Spansk vattenhund och Wheatenterrier är ytterligare några.

Ricko
2009-10-09 00:33
#5

Hmm.. Finns det några mer?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Jonna75
2009-10-09 00:55
#6

Det beror ju lite på vad som orsakar allergin, är det håret eller epitelet (hudavlagringarna)

Samojed är det faktiskt många som klarat av, iaf när dom regaerat på epitelet. Var tillsammans med en allergiker och träffat flera som klarat av dom. Lite jobbigare då man ska bada dom. Men efter torkning är det bra igen Glad

Annons:
emmeb
2009-10-09 01:21
#7

Tack så mycket allihopa!

[Hilo]
2009-10-09 09:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Flat coated retrivier upplever många som "allergivänlig".
Det är ju dessutom en trevlig familjehund Glad

Hellis
2009-10-09 10:24
#9

Svart schnauzer har de flesta av mina (lätt) allergiska vänner klarat. Men det är ingen första-hund, den kräver en van förare. Mellan och riezen allafall, dvärgen kanske är lite lättare.

Peppar- och saltschnauzer är inte allergivänlig, dom har annan päls.

anaprincess
2009-10-09 12:20
#10

papillon tål jag. Terrier så som parson jack russel och fox terrier tål min pappa bättre medan weathen tål han inte alls. shi tzu fäller inte lika mycket som andra hundar. pumin kan vara jobbig som valp innan dom får den rätta pälsen och det kan ibland ta flera år.

emmeb
2009-10-09 13:09
#11

Lista:

  • Bichon frisé

  • Bichon havanais

  • Pumi

  • Puli

  • Lagotto

  • Portugisisk vattenhund

  • Spansk vattenhund

  • Wheatenterrier

  • Schnauzer (dvärg läste jag någonstans att den tydligen är "mildast")

  • Kinesisk nakenhund

  • Mexikansk nakenhund

  • Saluki

  • Shih-tzu

  • Whippet

Samojed och pudel har han tydligen reagerat mot. Vi får se, bara för att han kanske klarar av rasen rent allergimässigt behöver ju rasens egenskaper nödvändigtvis inte passa familjen. Han verkade ha funderat lite på bichon och det är ett släkte  jag faktiskt skulle tro passar i mentalitet. Vi får se. Har en redig lista nu, resten är faktiskt upp till honom och hans familj. ;)

Taci
2009-10-09 13:13
#12

Det är ju jätteolika sånt där.

För MIG är långhåriga hundar typ eurasier, samojed, japansk spets osv allergivänliga raser, men för andra inte. Några raser som inte är allergivänliga för mig är schäfer, labrador etc.

Fast överlag sådär så är ju era exempel ofta lite snällare mot allergiker så, även fast det är individuellt :)

emmeb
2009-10-09 13:28
#13

Jo, självklart är det jätteindividuellt. Det var därför jag skrev "allergivänliga". ;)

Annons:
LinaK
2009-10-09 14:35
#14

coton de tuléar är också en ras som anses "allergivänliga". Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Yessica
2009-10-09 18:10
#15

Briarden är också allergivänlig. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

[GeeGee]
2009-10-09 18:27
#16

Jag har två förslag som jag inte tror har tagits upp:

Bedlingtonterrier, som sägs vara "allergivänliga"

Norsk Lundehund, denna rash ade vi och mina kompisar som var allergiska kunde vara hos mig utan vidare. Så den sägs vara allergivänlig men man vet ju aldrig

minja
2009-10-09 18:42
#17

yorkshireterrier skall också vara många som tål. Dom fäller sitt päls som vi människor tappar hår varje dag.

Karizma
2009-10-09 20:34
#18

Flat coated retrivier tål inte min son, men tor det är lite olika från hund till hund. Våran hund är en blandras mellan Irish softcoated wheaten terrier (softis) och Irish glen of imaal terrier den tål han bra. Pudel tål han med o shizu det är dom vi brukar träffa :)

minja
2009-10-09 20:49
#19

Curling coated retriever är ju också bra för vissa. Och dom verkar helmysigt.

mandariiin
2009-10-09 20:56
#20

Airedale terrier och dvärg schnauzer finns i min väldigt allergiska familj. Det har även kommit in en strävhårig tax, som funkar. men dom andra raserna går absolut mycket bättre.

Lia@mandariiin.com

Annons:
Karizma
2009-10-09 23:07
#21

Tax hmm nja det tror jag inte alls på flera av släkten tål dom inte o det är en strävhårig taxtik på 6år som en i släkten har dit kan man inte åka för ofta. Den rasen jag litar mest på är Pudel den har vi tålt alla min son, systrar o flera av deras barn samt min far alla har astma+ allergi olika grader på astman.

emmeb
2009-10-10 12:57
#22
  • Bichon frisé

  • Bichon havanais

  • Pumi

  • Puli

  • Lagotto

  • Portugisisk vattenhund

  • Spansk vattenhund

  • Wheatenterrier

  • Schnauzer (dvärg läste jag någonstans att den tydligen är "mildast")

  • Kinesisk nakenhund

  • Mexikansk nakenhund

  • Saluki

  • Shih-tzu

  • Whippet

  • Coton de tuléar

  • Briard

  • Bedlingtonterrier

  • Norsk lundehund

  • Yorkshireterrier

  • Curly coated retriever

  • Airedaleterrier

  • Flatcoated retriever

En redig lista om jag får säga det själv! :)

Karizma
2009-10-10 13:00
#23

Softis vill jag allt få in där med :)

[GeeGee]
2009-10-10 13:22
#24

Ja, verkligen en rejäl lista =)

Satmaran
2009-10-10 14:21
#25

Tror även att Italiensk Vinthund kan vara med på listan ;)

emmeb
2009-10-10 16:34
#26
  • Bichon frisé

  • Bichon havanais

  • Pumi

  • Puli

  • Lagotto

  • Portugisisk vattenhund

  • Spansk vattenhund

  • Wheatenterrier

  • Schnauzer (dvärg läste jag någonstans att den tydligen är "mildast")

  • Kinesisk nakenhund

  • Mexikansk nakenhund

  • Saluki

  • Shih-tzu

  • Whippet

  • Coton de tuléar

  • Briard

  • Bedlingtonterrier

  • Norsk lundehund

  • Yorkshireterrier

  • Curly coated retriever

  • Airedaleterrier

  • Flatcoated retriever

  • Irish softcoated wheaten terrier

  • Italiensk vinthund

Tallen13
2009-10-10 17:36
#27

Är allegist själv och har en dvärgschanuzher tik som det funker jätte bra med, märker stor skilland när jag har hålt på med andra hundar som inte är av schanuzher typ.

Jag personligen tycker att dvärgar är mildra i sitt temprament men alting beror ju på vad man gemför med.

Annons:
LinnSam
2009-10-10 21:01
#28

Min bror tål coated retriviers jättebra - Både flat och curly.
Han tål inte bichontyperna alls.

Upp till toppen
Annons: