Annons:
Etikettövrigt
Läst 7231 ggr
Wings2Fly
10/21/09, 8:10 PM

Tips på hundyrken...

Nu är det så att jag snart kommer att få gå igenom den tuffa period som kallas gymnasievalet ;) Har redan kollat lite program och så och vad jag vet är att jag vill jobba med djur, och att jag med största sannolikhet kommer vilja ha mååånga djur när jag blir äldre. Därför undrar jag om ni kan komma på några yrken som(helst) har med hundar att göra, förutom veterinär. Eller om ni känner till någon hemsida där man kan läsa om detta.

Annons:
destroyed
10/21/09, 9:04 PM
#1

I detta numret av härliga hund så finns alla yrken som du kan bli inom hund. Fast det är utbildningar efter gymnasiet men alla yrken finns där

[Empisen]
10/21/09, 9:11 PM
#2

Hunddagis (man känar inte bra på det iförsej..)
Hundtrimmare

Kommer inte på nå fler x')

Wings2Fly
10/21/09, 11:05 PM
#3

#1 Vart kan man köpa den här tidningen, lite varstans eller?

#2 Hehe var ungefär dem jag kom på också

destroyed
10/21/09, 11:11 PM
#4

3# jaa i matvarubutiker och kiosker m.m.

Wings2Fly
10/21/09, 11:33 PM
#5

#4 Då är det ju bara att ta sig till affären. Tack för tipset!

[jakke94]
10/21/09, 11:58 PM
#6

ska börja gymnasiet nu, en linje som heter samhäll hund :P

Jag vill också jobba med hundar tror jag när man ska ut och tjäna egna pengar.. men för att inte vara helt fast valde jag detta program där man läser andra ämnen också :P

mitt "drömyrke" är no att starta eget, starta ett hundpensionat :P
dock innan det så kan det ju vara bra att få lite arbetserfarenhet, och då kan jag tänka mig rätt mycket olika saker tex djuraffär :P

annars finns det ju hundtrimmare också :P

och kennelverkasamhet.. dock är det svårt att leva på det, fast känner två stycken som gör det :P

Hundpsykolog är också ett hundyrke :P

Annons:
Wings2Fly
10/22/09, 9:52 AM
#7

#6 samhälle hund låter intressant, men det kanske inte är så vanligt?

HannaM
10/22/09, 1:31 PM
#8

Jobba med problemhundar, typ hundpsykolog eller problemhudsutredare. Det måste ju finnas folk som tränar hundar som ska ha yrken, typ bli ledarhundar och så?

[Ebfotograf]
10/22/09, 2:27 PM
#9

Instruktör, uppfödare ( det kan man jobba med?! ) dessa saker ska jag bli men det finns ju jätte många yrken med hund att göra.

[Hilo]
10/22/09, 3:53 PM
#10

#9 Tror det är oerhört svårt att enbart leva med en uppfödarkarriär.
Det är inga stora pengar man tjänar, om ens några Glad

[IsabelleA]
10/22/09, 6:13 PM
#11

Väktare med hund? Hundförare?
Har för mig att man inte behöver gå polishögskolan för att bli väktare, dock måste man jobba som väktare i 2 år innan man får ha med sig hunden på jobbet, och så ska hunden utbildas till väktarhud också.
I övrigt vill jag bli uppfödare och instruktör på fritiden. (Vilka stora krav jag ställer på mig själv!)

[Empisen]
10/22/09, 8:42 PM
#12

#11 Om man vill bli hundförare måste man gå 5 år på polishögskolan först, sen kan man gå vidare till hundförare Glad

[IsabelleA]
10/23/09, 12:06 AM
#13

#12 "Har för mig att man inte behöver gå polishögskolan för att bli väktare" Flört

Annons:
Nicolina
10/23/09, 12:18 AM
#14

Själv är jag orehört sugen på att jobba som hundförare inom tullen och då rikta in mig på narkotika! En avlägsen dröm… får se om jag tar modet och bestämmer mig någongång för att satsa!

Har läst en del på tullen hemsida, nu var det ju iof rätt länge sen och det står inte mycket där heller men vad jag förstog så måste man först utbilda sig till tullare samt jobba ett eller fler år (minns inte riktigt hur länge) för att sen kunna söka till tullens egna utbildning för hundförare. Därefter så blir man ju tilldelad en vuxen hund av tullen som man sköter och har som sin egen, men den ägs av tullen och övergår i ens ägo först när den tas ur tjänst.

[IsabelleA]
10/23/09, 12:28 AM
#15

Här hittade jag lite information om att atbeta innom tullen: http://www.tullverket.se/omtullverket/effektivaremetodergerbattreresultat/narkotikasokhundar.4.4ab1598c11632f3ba9280005713.html
Det verkar ju förbaskat roligt!

Nicolina
10/23/09, 12:39 AM
#16

#15 Ja den sidan har jag läst! = )

scth
10/23/09, 12:49 AM
#17

Hundfysioterapeut :) går själv i tankar att bli det!

destroyed
10/23/09, 1:42 AM
#18

11# shit detta var läskigt har typ tänkt mej dem yrkena också:/ fast även hundfrisör, mest för att jag har den typen av hund också:P

Haztparken
10/23/09, 3:16 PM
#19

Man kan ju som vissa skrivit hunddagis men då får man nog göra något mer också.

Jag praoade och började sedan hjälpa till på ett hunddagis men dom hade också samtidigt en djuraffär där dom sålde djurtillbehör och en tjej som klippte hundarna! Och dom måste ändå tjäna bra tycker jag ;) Så om man vill kan man ha flera saker samtidigt! Kan tillägga att hunddagiset var i affären så allt hängde ihop.

[GeeGee]
10/23/09, 7:01 PM
#20

Ett gymnasie som jag ville gå på och var och hälsade på var Hundsportgymnasiet. Jag vet inte vart du bor men bor du inte i närheten så får du bo där, det ligger i Karlstad.

Det är perfekt om du vill arbeta med djur, inom vården, inom vallning, i djuraffärer, starta eget mm.

Har man hund får man ta med sig den då vissa lektioner innefattar sina egna hundar. De har hundgårdar och en stor fin tomt/plan där de brukar träna lydnad, agiglity mm.

Sök på det, om det verkari ntressant.

Skriv sedan vad du väljer så vi vet ;)

Annons:
Wings2Fly
10/25/09, 6:09 PM
#21

#20 Har hört talas om det tror jag. Har inga problem med att "bo på gymnasiet" eller, men jag råkar ju bara ha 4 kaniner som jag har ansvar över, tror själv att jag inte skulle klara av att lämna dem hos någon annan under tre år, men jag har hittat några gymnasium i närheten som verkar intressanta. Självklart skriver jag ner vilket jag valde(eller snarare blir det ju vilka eftersom man söker till flera)

bblomquist
10/25/09, 6:17 PM
#22

har också framtida planer om hundgymnasium

#21 har för mig att något gymnasium (tror det var säby holm) hade smådjurs hus, och kaninrum. man borde få ha kaninerna där? om ja inte e helt å cyklar ;)

NaimaG
10/25/09, 6:17 PM
#23

#11 Nej men du måste varit väktare i ex antal år. Hundarna som används inom väktaryrket är hangarhundar vilket innebär att dem släpps lösa inom ett område av handledande väktare för att vakta under passet.

Känner annars en som arbetar som hundmeditatör vet inte hur det fungerar men det tycks finnas vad som helst. Sen har du också hundtalare (dvs medlar andra vad hunden säger genom telepati, inget jag direkt tror på) och så finns ju cirkushundar.

Wings2Fly
10/25/09, 6:21 PM
#24

#22 Jo jag har faktiskt kollat på säbyholm, men dem ligger så pass nära(tror jag) så att jag inte behöver flytta för att gå där.

Nicolina
10/25/09, 8:28 PM
#25

#24 Jag rekomenderar starkt (!!) att åka till Säbyholm på ett Öppet Hus dag och kolla hur det ser ut innna du söker. Kan ju inte säga att det är en skola jag rekomenderar precis… vi fick bla. svaret av en lärare där att "hit söker elever som vill komma hemifrån ett tag" och jotack, jag har hört från elver som gått där och sen slutat att det tydligen är fest hela nätterna även i veckorna. Och den lilla insikt jag fick i undervisningen på den rundvandring vi var på så var det inte positivt och lärarna tycktes inte särskilt kunniga heller, jag kunde ex. mer än smådjurläraren som sa det ena praktfelet efter det andra…

Yessica
10/25/09, 9:22 PM
#26

#25 Jag gick där 2004-2007 inriktning hästhållning, och då var det ganska slappt tyckte jag. Lärarna var snälla, men nästa för snälla. Dom flesta som gick där var väl inga pluggisar direkt, utan det var för att slappa kändes det som. Men vet inte hur det är nu. Men det är annars en trevlig skola. Men som sagt, ingen pluggisskola (var det då i alla fall). Flört Så beror ju lite på vad man letar efter. För mig var det bra, då jag var extremt skoltrött i 9an, efter ett halvår - ett år kom lusten att plugga tillbaka, det var liksom roligt. Antagligen för att det en del praktiskt också.

Kan också säga att man lättare kunde räkna icke-rökare än dom som rökte då, det hoppas jag VERKLIGEN dom tagit tag i… Usch!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Royalz
10/25/09, 10:59 PM
#27

Jag ska ev. börja på Säby Holm. Efter vad jag har hört så verkar det rätt slappt där och det är bra för mig som inte har viljan eller orken egentligen att plugga, men vill gå gymnasium :) Och Säby är den enda skolan jag kommer in på..


Annons:
Wings2Fly
10/25/09, 11:16 PM
#28

#24 Självklart kommer jag gå på öppet hus på dem gymnasium jag är intresserad av.

Yuuuhanna
10/26/09, 1:44 PM
#29

Jag skulle rekommendera djurvårdsprogrammet på Lillerud. Jätte bra om man är intresserad av alla möjliga djur samt om man har hund man vill ta med sig till skolan. Bra vägar att gå ut och gå på, det arrangeras en del hundkurser, agilitybana på skolområdet, hundkurs ingår osv.


Royalz
10/26/09, 3:34 PM
#30

Kan hålla med om att Lillerud är bra :) Bor jätte nära den skolan.


[GeeGee]
10/26/09, 6:57 PM
#31

Är Lillerud endast ett gymnasium eller har de djurvårdarutbildning även för dme som redan gått på gymnasiet

Royalz
10/26/09, 7:00 PM
#32

Tror det endast är ett gymnasium :)


Upp till toppen
Annons: