Annons:
Etikettövrigt
Läst 13939 ggr
sarahansen
8/28/10, 11:43 AM

Ta med hunden på bussen

Hej :)

Jag undrar om man får ta med sig sin hund på bussen utan att behöva betala något?

Jag har en tax och vi ska åka buss idag för första gången så jag undrar.

Tacksam för snabbt svar! :)

Annons:
Banankaka320
8/28/10, 12:07 PM
#1

Jag har åkt buss med hund många gånger och aldrig behövt betala extra :) Kan ju skilja sig från olika bussar


elyse
8/28/10, 12:19 PM
#2

Det beror på vilken stad du bor i. I Uppsala får du betala för en större hund, har jag för mig (en du inte kan ha i knät).

[Driva]
8/28/10, 12:19 PM
#3

det beror väl på viket bussbolag det är…

[Hilo]
8/28/10, 12:32 PM
#4

UL (buss och tåg) får du ha ett djur med gratis. För det andra djuret får du betala ungdomsavgift. (Stor hund är väl mån om plats tror jag. Fulla bussar kan de ev. ta betalt för stor hund, men tror det mer beror på chaufför)

Men det beror på bolag.
Gå in på deras hemsida och kolla vad de säger om husdjur.
Vissa bolag får du inte åka med alls med djur.

Workingdog
8/28/10, 6:31 PM
#5

På SL-bussarna får du ha med hunden och andra djur gratis, Vet att för kanske 20-30 år sedan var hundarna tvunga att ha ett eget busskort typ :P

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

[nataschaj]
8/28/10, 6:52 PM
#6

i gbg är de gratis max 2 hundar den 3dje får du betala för, tåg å bus ut för gbg e ju gratis.

Annons:
ProCanis
8/28/10, 7:00 PM
#7

Va?? hahaha eget bosskort?! allvarligt?? :-)

Jag tror inte man får ta med sig fler än 3 hundar på tunnelbanan..

Man får inte ha hund på sätet på bussen, annars är det inge fara att ta med hund..
fast hr man något mellan hund och säte så kan man ha den där uppe också.. Och man ska tydligen egentligen sitta längre bak i bussen om man har hund, helst på barnvagnsavdelningen.., i allafall inte längre fram för där håller allergiker till.. fast det brukar inte vara så värst noga med det..

Workingdog
8/28/10, 7:02 PM
#8

#7 haha ja, min mamma sa det, då hin åkte mycket buss med hund, och då var hunden tvungen att ha eget busskort xD

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

[nataschaj]
8/28/10, 8:43 PM
#9

Japp hundar kan ha eget buss kort, de blir ju barn elr va de ungdoms kort dem kan åka på.

sarahansen
8/28/10, 9:44 PM
#10

Tack för alla svar :) Nu är vi hemma igen och allt gick jätte bra och min hund fick åka med utan att de sa något :)

ingann
8/28/10, 10:33 PM
#11

Här är det 2 barn eller djur utan kostnad per betalande vuxen…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[bebba]
8/28/10, 10:38 PM
#12

På sl åker dom gratis dom ska sitta i bakre delen på bussen sitter oftast en lapp där gränsen går och min hund brukar sitta på ett eget säte/ligga i gången och det är gratis

kerstinjo
8/29/10, 12:48 AM
#13

Jag har alltid fått betala (Västtrafik) barnbiljett för Amos.

Men det är tal om att det ska bli helt förbjudet för hundar (ej ledarhund) i bussarna.

 Kerstin 

 

Annons:
[rightPAW]
8/29/10, 12:52 AM
#14

Jag brukade åka buss med "mina" förut, en st bernard blandning, en schnauserblandnigen och en tax, alla 3 fick åka gratis, även st bernardsblandningen och han var STOR

ProCanis
8/29/10, 1:33 AM
#15

Det är då frbannat så dom ska förbjuda hund överallt. Snart förbjuder man väl hund inom sverige helt..

Rafflan
8/29/10, 1:40 AM
#16

#15 nej bara "kamphundarna" ska dem förbjuda ;)

ProCanis
8/29/10, 1:50 AM
#17

Rafflan hahaha ja just..

[rightPAW]
8/29/10, 2:45 AM
#18

En fråga bara när ni ändå kom in på ämnet.

I danmark förbjöddom ju nyligen 14 raser, bla amstaff, staffar, ambull, dogo argentino, ovtcharka, boerboel mfl.

Så jag menar, vad räknas som "kamphund" i Sverige? Har ju hört talas om allt från staffar till rottisar liksom…

kerstinjo
8/29/10, 10:57 AM
#19

Jag skulle för ett tag sedan åka taxi med Amos och talade om när jag ringde att jag hade hund med mig.

"Nej!!" blev svaret. Taxi här i sta'n kör bl.a. färdtjänstresor via Västtrafik, så jag skulle inte få ta med Amos i bilen. En kombi!

SkrikandesNästan så lät jag i telefon! För Västtrafik vill ha allergivänliga bussar och bilar. Allergivänliga? Förarhundar godkänns ju.

Och jag är säkert inte allergivänlig om jag åker buss/taxi i Amos värsta fällperiod. ½ kg hundhår på mig eller 2 kg.

Vad farao blir nästa steg?

ALLA djurägare måste ha sanerad rymddräkt på sig innan de får åka?

Tungan uteHihi, jag fick åka tax. MED Amos!

 Kerstin 

 

Workingdog
8/29/10, 11:42 AM
#20

#18 för det första är inte Staffar förbjudna, bara amstaff ;)

Kamphundar är väl det som alla okunniga säger om maffiga hundar som ser farliga ut? antar jag. Men själv är jag så himla mycket emot att kalla en ras för kamphund. Menmen

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

Annons:
kerstinjo
8/29/10, 12:01 PM
#21

#20 OT. Undrar om Marodören räknas som kamphund?Obestämd

 Kerstin 

 

Workingdog
8/29/10, 12:10 PM
#22

#21 marodören? :P

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

Rafflan
8/29/10, 12:31 PM
#23

#18 ja det var pga det jag skrev mitt inlägg #16 ;)

Staffe och rottis är INTE kamphundar.
Kamphundar är hundar som tidigare är avlade för fight.

#21 nej han räknas inte som kamphund, kamphundar klassas dem hundar som tidigare avlats för hundfighter. Han är ju labbe.

Sen att folk tar fel på raser, det är bra okunskap…

kerstinjo
8/29/10, 12:34 PM
#24

#23 Fast Marodören Amos kan ju vara rätt bedrövlig.Skrattande 

Kanske en minikamphund? *funderar*

 Kerstin 

 

Rafflan
8/29/10, 12:40 PM
#25

#24 ja min lagotto verkar vara korsad får/pitbull så som jag gillar att leka å busa med munen. Men dem är ändå inte kamphundar då ;)

Det har med aveln att göra. Dock tycker jag aveln borde ha fått bort mycket av kamplusten hos kamphundarna idag :/

zoolatri
8/29/10, 12:52 PM
#26

Jag ska börja pendla med västtrafik och fick höra att nya regler säger att man inte behöver betala extra för hund. Du får ta med dej två hundar på din biljett.

ProCanis
8/29/10, 7:04 PM
#27

Ingen har någonsin sagt ngot om min hund när jag åkt buss i Uppsala med min hund utom en gång när jag frågade och då påpekade dom att man betalar om det är en hund man inte lyfta upp eller ha i väska :-) Så, mitt råd till alla uppsalabor med stor hund. gå på gym och trimma musklerna, för då kan även ni bära hunden på bussen och på så sätt åka gratis :-)

Annons:
kerstinjo
8/29/10, 7:41 PM
#28

#26 Stämmer, för jag kollade på deras hemsida. Så det är nya regler för mig. Men finns det redan en hund på bussen så får du inte åka med.

Undrar bara hur länge dessa regler ska gälla?Obestämd

 Kerstin 

 

Tixy
8/30/10, 1:36 PM
#29

#28 What? Inte få åka med för att det redan finns en hund på bussen? Förvånad
Så nu ska prompt alla hundägare, hundvakter, folk med hundbekanta - alla som kan tänkas tvinga ta bussen en hållplats av en eller annan anledning - skaffa körkort och bil? Yummie!

När vi ändå håller på i diskussionen, så var det Idelma, ca 30 kg stor svart sak, som höll på att bli biten av en liten terrier, som hölls upp i famnen. Matten hade ingen koll, Idelma satt i gången, intryckt mot mitt säte. Och Idelma sträckte verkligen inte fram huvudet, snarare tvärtom.
Men det var ju ingen fara, det var ju en liten hund….

Rafflan
8/30/10, 1:51 PM
#30

#27 åkte förut med en staffe korsning, liten, gick att ha i knät men hon hatade att va i knät så hon åkte på govet eller på min jacka på sättet bredvid mig haha XD

#28 det där stämmer ju inte, du får inte ta med din hund om du inte kan ha kontroll på din hund. Det ska kunna åka fler hundar på samma buss, därför måste man ha kontroll på sin hund.

ingann
8/30/10, 3:37 PM
#31

#30 Jo, Kerstin har rätt.. Det lät så sjukt så jag var tvungen att titta fast jag inte bor där nere;)

Kopierat från Västtrafik:

Husdjur
Du får ta två husdjur med dig utan kostnad. De ska antingen vara kopplade eller sitta i bur eller väska. De får inte placeras på sittplatser. Två hundar får resa samtidigt i varje fordon eller vagn om de har samma ägare. Annars gäller maximalt en hund per fordon eller vagn. Finns det redan ett annat husdjur ombord på fordonet kan du alltid fråga föraren om du får ta med ditt husdjur också. Då är det föraren som beslutar om husdjuret får följa med, men det är alltid du som resenär som har det yttersta ansvaret för ditt husdjur.
Av hänsyn till allergiker ska pälsdjur resa längst bak i fordonet eller vagnen. På fartyg ska pälsdjur resa på styrbords (höger) sida i salongen eller utomhus på däck. Du får inte ta med husdjur som är giftiga, farliga eller störande för andra resenärer.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

tsset
8/30/10, 3:51 PM
#32

UL tillåter 2 hundar per resande, och de åker gratis. Ändrades för inte alls så länge sen… fler hundar = barnbiljett.

Och rent sådär så har man hunden i bur/väska eller så så behöver man inte betala för den. Eller, Ska inte behöva iaf… de reser som gods då, som väska eller vadsom. Inget att betala för alltså!

Upp till toppen
Annons: