Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 10122 ggr
SLennartsson
10/21/10, 1:57 PM

Köpa Chihuahua

Hejsan.

Tänkte kolla vad Ni anser man bör ställa för krav om man ska köpa en chihuahua.
Stamtavla är ett krav för mig.
Är det något mer tycker Ni?

Ni som har en Chihuahua får jättegärna skriva lite om dom och visa bild.

Någon uppfödare Ni rekommenderar?

Med Vänlig Hälsning

Sanna

Annons:
Ixectrona
10/21/10, 2:04 PM
#1

Hälsotestade föräldrar? Glad

[Forest]
10/21/10, 3:20 PM
#2

Är de stambokförda och du får en med stamtavala från skk  så brukar fäderdjuren vara hälsotestade. Jag hade kollat efter bra uppfödare som har gott ryckte som avlar så friskt man kan  Glad

Krav frisk pigg valp med stamtavla 3 års doldafelförsäkning vacc o märkt.

Catnap
10/21/10, 4:07 PM
#3

Först och främst, vad är det du gillar med rasen? Tänk noga igenom vilket sorts hund du vill ha, framåt och social m.m. och var noga med att båda föräldrarna har den typen av mentaliteten som du föll för hos rasen .

Här kan du läsa på om rasen och RAS (som är en handlingsplan för avelsstrategi) och se vad chihuahua klubben har för mål avelsmässigt och vilka sjukdomar, defekter som föräldrardjuren bör vara testade för. http://www.chihuahuacirkeln.nu/

Självklart ska du köpa en renrasig chihuahua med stamtavla då smuggling av småhundar inte är allt för ovanligt. Sedan bör föräldrarna vara kollade för patella luxation och jag tror även att de ska vara ögonlysta för PRA. De valpar som är med på valphänvisnbingen på rasklubbens hemsida brukar uppfylla de grundkrav som klubben ställer. Där kan du även få tips och råd om vad du bör tänka på inför ditt köp av valp både hos föräldrar djur och uppfödare.

På hemsidan hittar även en avelspolicy. Jag tror du hittar svaret på många av de frågor man har när man ska köpa hund på den hemsidan Glad

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Tangotime
10/21/10, 4:16 PM
#4

Hur är det med Legpertes hos dom? Jag hade kollat igenom vad som krävs och vad som rekomenderas innom rasen. Sen hade jag pratat med valpförmedlare och kanske avelsråd för att skilja bra från mindre bra linjer och uppfödare. Tyvärr tror jag att just denna rasen kan vara svår att köpa för den har exploderat och det har ploppat upp mycket oseriösa uppfödare.

Men var noga och gå på magkännslan när du väl är på G!

Naiz
10/21/10, 4:25 PM
#5

Jag skulle rekomendera dej att inte köpa en chihuahua. Det finns andra småhundar som är betydligt mkt trevligare.

Chihuahua är i allmänhet en liten bjäbbig korkad hund. (men det finns så klart undantag, finns säkert trevliga med)

Men ska du promt köpa en sån vovve så va väldigt noga med uppfödare. Som dom tidigare säger. En uppfödare som inte bara ser til meriter, utan avlar för att få en sund hund.

Catnap
10/21/10, 4:41 PM
#6

#5 Oj, jag har en helt annan uppfattning! De är tuffa, trygga och orädda med mycket leklust. Sedan är rasen populär vilket tar fram många oseriösa uppfödare som avlar på sämre individer. Men i rasstandarden så känner jag inte igen din beskrivning alls. Inom min ras (golden) som är populär finns det väldigt många jag inte heller skulle vilja ha. det är nackdelen med en allt för populär ras. Men chihuahuan ska inte vara som du beskriver den.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Annons:
[Forest]
10/21/10, 4:41 PM
#7

5 har du ägt en vavva?

SLennartsson
10/21/10, 5:24 PM
#8

Tack för alla svar! Glad

Jag har suttit och kollat på Chihuahuacirkeln.nu och har hittat några uppfödare, vars hemsidor jag har kollat.

Det ska ju självklart vara en hund med stamtavla och allt det där och den skall komma från en seriös kennel.
Många jag har mejlat kanske tycker jag är väldigt jobbig med alla mina frågor. Jag har ju en hel del frågor. Bland annat om föräldrarna, tidigare kullar o.s.v. Sånt som jag tycker kan vara av värde att veta.

Har läst väldigt mycket om rasen. Har varit sugen på en sådan hund flera år nu. Har träffat många Chihuahuor och gillar dom skarpt.
Jag har haft hund sedan jag föddes, så jag är ju inte helt ny inom området. hehe.

Dom Chihuahuor jag har träffat har inte varit varken korkade eller bjäbbiga. Jag tycker det är en väldigt trevlig ras och passar mina önskemål perfekt. Det är ju inte för inte jag har valt att skaffa en sådan.

Som Ni säger så är det ju en så pass populär ras, så det är väldigt svårt att hitta någon man kan lita på.
Har iaf hittat några uppfödare som verkar ha en seriös kennel sen ett antal år tillbaka. Det är dom jag kollar hos främst.
Hittar jag ingen "vavva" från någon jag verkligen tycker känns seriös, så väntar jag, utan tvekan!

Catnap
10/21/10, 6:01 PM
#9

#8 De tycker nog inte att du är jobbig med alla dina frågor utan blir istället glada för att de får en seriös valpspekulant som intresserad sig för sin blivande valp Glad

Lycka till i jakten på din blivande vovve!

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

scth
10/21/10, 8:56 PM
#10

omde tycker att dina frågor är jobbiga välj en annan kennel, ställ alla de frågor du vill, det tycker en seriös uppfödare är bra :)

Jag har träffat både bjäbbiga och rädda vavvor, och de som är hemskt aggressiva ( en kastade sig mot min malamutes huvud och skulle attackera.. då är man nog lite väl stöddig) men sedan har jag träffat några lugna, som verkat stabila och lätta att ha och göra med.. Viktigt att se hur föräldrardjuren är.

Lycka till =)

Maja2
10/21/10, 10:36 PM
#11

Det är väl med vavvor som med många andra raser, deras beteende hänger till stor del ihop med kompetensen som sitter i andra änden kopplet, dvs ägaren.

Maja2
10/21/10, 10:43 PM
#12

ALLA andra raser, ska det stå i mitt förra inlägg.

Naiz
10/21/10, 11:54 PM
#13

Nej, har inte haft nån chihuahua själv. Skulle inte vilja ha en heller :) Då jag som sagt inte har träffat några trevliga. Men som jag oxå skrev så finns det säkert dom som är snälla och trevliga.

Men av dom jag träffat så finns det bättre hundar att äga. Och med bättre menar jag ur min synvinkel. Har inte så stor erfarenhet av små hundar. Men har blivit intresserad av prazsky och russkiy.

Men alla tycker vi olika :) Jag vill inte klanka ner på er som väljer chihuahua, men eftersom jag inte tycker om den rasen så rekomenderar jag inte andra att skaffa en.

Annons:
Upp till toppen
Annons: