Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 65247 ggr
tovvi
2010-10-19 21:14

hundschampo vs människoschampo

vad är egentligen skillnaden på ett schampo för hundar och ett för oss? kan man lika gärna ta vilket människoschampo som helst?

har inte kollat vilket som är dyrast, men jag antar ju att hundschampon är dyrare…

är de möjligen lite mildare kanske? men det finns ju jättemilda för människor också…

Annons:
Zebben
2010-10-20 00:27
#1

Ph värdena är olika, så människoschampi är inte lämpligt på hund.

Men Yes diskmedel fungerar bra likaså som Grön Såpa. Yes fungerar då ph värdet är bra, men jag tycker pälsen blir något torr efteråt.

tovvi
2010-10-20 00:36
#2

ahaa okej. då är jag med. Tack så mycket!

Och njae, känns väl, även om det funkar, sådär kul att använda diskmedel eller såpa att tvätta hunden med :P då kan jag nog lägga pengar på ett riktigt schampoo  istället, man schamponerar ju inte så ofta ändå! :)

Chippers
2010-10-20 02:20
#3

Vi använder alltid milt vanligt schampo, antingen barnängens eller ett blåvitt schampo som är vivos eller coops egna märke, jättemilt och det funkar bra.

Dock har vår hund rullat sig i skit 2-3 gånger som luktat något fruktansvärt, och vid dessa gånger var det milda schampot slut och vi använde vanligt schampo, typ såna där för 30-40:- i en vanlig butik. Tog i 1-2 droppar balsam då också för att få bort lukten. Har funkat otroligt bra, inga besvär alls och pälsen blev hur fin som helst, men å andra sidan tål våran hund mycket :P  Och det är inga starka schampon vi köper hem, så :-)

Hundschampo körde vi med dom första åren, men efteråt luktade han så äckligt och pälsen blev jättekonstig. Men vi har i och för sig bara testat med kanske 2-3 olika sorter.

[Hilo]
2010-10-20 09:01
#4

Kör med Yes på alla mina djur.
Funkar kanon, och det krävs inte mycket = billigt.

Tangotime
2010-10-20 09:21
#5

Det beror ju lite på vad man har för ras. Jag skulle INTE rekomendera Yes eller såpa eller ens vanligt schampo till en pudel i utställningspäls ex.

När mina pudlar är nerklippta har jag använt Yes några gånger. Men kör oftast det svindyra schampot jag har till dom när dom är i fullpäls ändå.

[Forest]
2010-10-20 13:49
#6

Jag har andvänd såpa på min ena hund samt andra djur funkar bra, och så luktar dom gott med efter. Men jag har andvänt det i nödfall då hon rullat sig bla i ruttenfisk ute o hundshampot var slut.

Annons:
Missel
2010-10-20 14:11
#7

Jag använder grönsåpa. Dock så använde jag citronsåpa i våras när jag badade hundarna, de luktade väldigt mycket och jag hade huvudvärk efter, så det ska inte användas fler gånger.

monsi
2010-10-20 14:58
#8

Såpa är inte bra att tvätta djuren med då det kan ge dem allergi o exem.

Yes är inte bra att abvända  då det torkar ut hundens päls.

Gå efter lågt PH värde o ett millt schampo till oss eller dem ingen större skillnad om du inte tvättar ofta.

Det viktigaste av allt är att inte använda mycket o skölja ur noga.

Spä gärna schampot med vatten innan tvätt.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

[Hilo]
2010-10-20 15:02
#9

#8 Yes har aldrig torkat ut pälsen på mina djur..

Varken på hundarna eller katterna.
Yes är bättre på katterna än något schampo jag testat..

monsi
2010-10-20 15:08
#10

Vet inte hur det funkar på katt har sett många använda yes på sina katter o de tycker det är bra.

Har sett hundar som tvättas ofta i det o de har haft torr spröd päls.

En tvättade sin häst med det o den hästen fick klåda efter.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

[Hilo]
2010-10-20 15:17
#11

#10 Min hund med känslig hud, men aldrig vart några problem med Yes.
Sen tvättas hon vara vid behov..
Hundar skall ju inte tvättas ofta - om de inte måste p.g.a. något problem.

Bror väl lite på päls också kan jag tro.

monsi
2010-10-20 15:22
#12

#11 Kanske beror på pälsen eller hur ofta,

vissa tvättar sina hundar en gång i veckan för att minska kvalster mängden i pälsen dessa skulle jag inte rekomendera att använda yes.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Mimmitroll
2010-10-20 21:00
#13

Man ska vara försiktig med vanliga schampon, jag har hört, men nu vet jag inte om det är sant, att det kan påverka deras luksinnen om det är ett parfymerat schampo. Jag tvättar alltid min hund i hundschampo och visst, det luktar inte super, men det känns tryggt och hon blir ren och fin. Flört

Annons:
Zebben
2010-10-21 00:05
#14

Som någon sa att använda Yes på pudel. Detta gäller ju även alla schampon. Många schampon och andra produkter man kan tvätta dem i har ju alla olika effekter på päls och hud. Det gäller ju att hitta det som passar ens egna individ bäst. Yes är bra om man ser på Phvärdet. För min del så ger det lite torr päls i någon dag eller två efter, men då jag tvättar ca 4 ggr per år så upplever jag det inte som något problem.

En del hundschampon ger väldigt mycket volym i pälsen och det är inte snygg på en schäfer kan jag säga. Tungan ute De såg ut som fluffen själva i nästan 1 vecka efteråt.

Så man får testa sig fram.

Camero
2010-10-21 17:04
#15

men schampoo för pudlar som inte är med i utställningen, då kan man väl ta människoschampoo som tex dove eller nåt?

på mina katter så har jag använt hund/kattschamppo som gör att dem tappar all vinter/sommerpälsen (då börjar den inte fälla förens de e tid nästa gång) men de luktar inte så gott i heller

tovvi
2010-10-21 20:50
#16

#14 haha! jag testade ett vanligt schampo på schäfern min då hon va dränkt i lera och jag inte hade något annat (och inte visste om Yes) och det var för volym så vart ju lite orolig men hon blev faktiskt ganska fin tycker jag! inte alls fluffig :)

men hur är det med yes… om det torkar ut huden, hjälper de om de får typ fiskolja som tillskott? ger nämligen min det av andra anledningar, och tänkte om deet kanske även kan hjälpa att motverka torr hud om man använder yes…?

men som sagt, tvätta med schampo ska man ju ändå inte göra särskilt ofta,speciellt inte den här årstiden.. går det att bara spola av med vatten så är det ju det bästa!

men luktar dom verkligen gott av yes och såpa? känns som de borde bli tvärtom :)

Naiz
2010-10-22 00:15
#17

Hundschampoo är inte så dyrt. Jag använder ett med nån olja i, som jag aldrig kommer ihåg vad den heter :p

Hundshampoo är framtaget för hundar och tycker själv att man ska använda det :) Som ni skriver, man tvättar inte hunden allt för ofta med shampoo och därför blir det inge dyrt. Det är ju lång hållbarhet :)

LinaK
2010-10-22 00:51
#18

Skulle aldrig tvätta min hund (bichon havanais) med såpa, diskmedel eller människo-schampo. Vet flera som tvättat sina bichon hundar med detta och det ger inget fint resultat Tungan ute
Men visst det kanske funderar på andra pälsar.

Men jag skulle ändå ta ett hundschampo, så slipper man chansa. Utifall hunden inte skulle tåla, eller om pälsen skulle bli ful.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Lyan
2010-10-22 13:28
#19

Jag använder lite olika schampoo till mina djur, har inte hittat något som jag tycker är överlägset något annat utom PCL ohyreschampoo och det ska man ju av naturliga skäl inte använda till vardags, men vilka fina, fluffiga pälsar de fick :-)

Annars är det schamoot Börjes säljer helt okey, det luktar heller inget, vilket för mig är viktigt då jag inte klarar lukter.

Laser (Lazer?) Lite är också jättebra men svårt att få tag på.

Yes och grönsåpa provade jag på min pudel efter tips och fy säger jag bara! Han blev torr, mjällig och matt i pälsen och håren blev spröda. Märker det på marsvinen också där man använder yes för att göra rent deras talgkörtel och de blir sträva och räliga i pälsen.

Just nu använder jag Barnängens pärlemorbalsam, tycker det funkat kanon, men nu när det börjar bli kallt blir både mitt hår och djurens pälsar väldigt elektriska trots massor av balsam

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

undulat_
2012-08-11 19:10
#20

Ni som använder grön såpa (står ph värde 10, ska det vara så högt till hunden) kör ni någon balsam efteråt?

För grön såpa har jag hemma och behöver tvätta öronen ikväll.

Annons:
[Forest]
2012-08-11 20:57
#21

20 vad är det för hund du har? jag skulle hellre köra med hundshampo om och bara ta såpa i krisfall.

jag har inte andänt såpa lr diskmedelt yes på mina pudlar tror inte deras päls skulle vara så rolig att hålla på med efter badet :S

Fejhn
2012-08-12 00:57
#22

Jag använder ekologiskt hundschampo. luktar lite som grönsåpa. tycker att alla hundschampon luktar riktigt illa men det vi har är toppen!

provade yes när han sprungit i lera och fått olja i pälsen, men pälsen blev jättetorr, fast det var det värt, olja luktar blä!

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

vallhund
2012-08-12 01:07
#23

Jag använder såpa o har så gjort i många år, men skulle aldrig använda det till en Beardis t ex då deras päls filtar sig av såpan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

rebz
2012-08-12 01:12
#24

Köp hundschampo! Det är en hund du snackar om, skulle det vara en människa = vanligt schampo. Är det disk du ska göra rent = diskmedel. Ska du göra rent golv el liknande = såpa. Hundschampo finns ju just för att det är till för hundar. Om vårat schampo varit bra nog, eller diskmedel eller såpa eller vadsom så varför finns det då hundschampo? Tycker du att det är dyrt, då kanske du inte insett hur det är att ha hund. Finns även hundschampo i olika prisklasser, det är dessutom oftast rätt drygt och alla hundar behöver inte schamponeras så ofta. Mitt schampo jag köpte till min hund när han var 8v står fortfarande i badrummet och har använt ca 1/4 av flaskan på 2 år. Sorry om inlägget låter surt, jag är trött ;P

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

undulat_
2012-08-12 01:38
#25

Tacksam för din åsikt, men det blir så tröttsamt med att medlemmar skriver sådant till andra medlemmar. "Tycker du att det är dyrt, då kanske du inte insett hur det är att ha hund". Du vet väl inte hur mycket jag lägger ned på mina djur, jag tror inte jag vill veta summan heller. Varför tror folk att allt handlar om pengar?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Patriszija
2012-08-12 08:44
#28

Jag använder Pethead's schampoo och balsam för hundar. finns i massa olika för olika pälstyper, för känsliga hudar osvosv. doftar hur gott som helst! Schampot jag har nu doftar blueberry muffin och spraybalsamet strawberry yoghurt haha :). så ett tips för dom som inte gillar doften på vissa hundschampon!

Flöffo
2012-08-12 10:11
#29

Jag använder barn shampoo till min , är det dåligt?

Denna har jag: http://czjunika.blogg.se/images/2009/nyhet_kidsprodukter_55950973.jpg

//Flöffo

NathalieT
2012-08-12 11:45
#30

Yes diskmedel är bääst ;D Pelle blir jättevit och ren efteråt och pälsen krullar sig fint :)

kodex
2012-08-12 12:07
#31

Jag använder ett simple shed schampo. Badar min jycke ca 2 ggr per år.

Visper
2012-08-12 13:09
#32

Jag fick en gång rådet att schamponera mig 1 gång i månaden med Yes för att få ur alla rester av balsam. Jag kan tala om att det svider!!! prova gärna själva. Hårt och hårbotten blev knastertorra eftersom Yes löser fett.

Jag har en ras som ska badas varannan vecka minst och använder mitt havtornschampo och balsam. Han blir superfin och tovar ingenting.

Michaela-N
2012-08-12 14:56
#33

Nej, man ska verkligen inte använda grönsåpa eller YES diskmedel på sin hund.

Anledningarna är:

YES löser fett, och gör huden för torr, och blir snabbare smutsig igen.

Grönsåpa har ett pH-värde på 9-11. Vilket är på tok för högt, schampo för hund bör ha mellan 6,3-7,5.

Det är mycket bättre för hunden att använda människoschampo än såpa eller diskmedel i pälsen.

NathalieT
2012-08-12 15:30
#34

#33

Pelle har varken blivit torr eller snabbare smutsig igen och jag har använt både yes och hundschampoo på honom!

Annons:
undulat_
2012-08-27 16:56
#35

Använt såpa några gånger. Men nu blir det att bege sig iväg och kolla på hundschampon. Vill inte riskera onödig klåda på honom.

mejamylove
2012-08-27 17:44
#36

Använder mildt hundschampo på hundarna, allt annat vore ju skamligt

Peppe
2012-08-27 17:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Jag badar alla mina djur i människoschampo. Har aldrig varit några problem med varken hund, katt, häst eller marsvin. Och då använder jag stora mängder… "lite" schampo ingår inte i min ordlista.Flört

Storbadar hundarna 2-3 ggr per år. Använder balsam 1-2 ggr per år också, i "byxorna", svansen och kragen.

Har även testat pälsglans för häst i ena hundens svans för att göra den hal då valpen sliter bort allt hår ur svansen.

har aldrig varit några problem!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
2012-08-27 18:05
#38

Som hästmänniska sen många år köper jag inte alls argument som "Om vårat schampo varit bra nog varför finns det då hundschampo?" Det finns hur mycket onödigt krafs som helst att köpa!

Företagen vet att djurmänniskor går det att lura på vad som helst. Bland häst finns nu t ex olika schampon för olika färger på pälsen. Verkligen nödvändigt Obestämd tar du fel färg tappar säkert hästen all man o svans Förvånad

Bara för att något finns att köpa och är dyrt så betyder inte det att det är bra, det betyder bara att det finns många konsumenter av varan!

Snart kommer det säkerligen ut "tass-schampo", "ryggschampo", "schampo till vänstersidan", "schampo mot gräsfläckar" ja listan kan göras lång. Skulle någon ta yes diskmedel och hälla i en hundschampoflaska och sen sälja för 65 kr så skulle det säkert sälja i massor.

Säger inte att hundschampo inte är bra på nåt sätt men ärligt talat, att se ner på dem som inte använder hundschampo är ju löjligt.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

mejamylove
2012-08-27 18:16
#39

#38 Jag har provat människoschampo till min hund, ALDRIG igen!!  Hon blev torr i huden o pälsen, hon fick oxå klåda.

Och kan du säga mig någon som sagt att de ser ner på hundägare som inte använder hundschampo?

NathalieT
2012-08-27 18:46
#40

#36 Varför är allt annat skamligt?

mejamylove
2012-08-27 19:20
#41

#40  Det känns som att man tar det billigaste bara för att man kan och inte tänker på hundens bästa, men det är som sagt bara min åsikt

Annons:
mejamylove
2012-08-27 19:24
#42

#40 Elr ja,  det behöver nödvändigtvis inte vara mildt

TjockaBerta
2012-08-27 19:47
#43

Yes använde jag till min långhåriga chihuahua. Det funkade jättebra. Jag använder det själv när jag får problem med eksem i hårbottnen av schampoo. Det är dessutom det bästa när hunden rullat sig i människoskit.

Såpa har jag aldrig provat.

Nu har jag en pudel och jag använder hundschampoo på honom men han badas varannan vecka.

>>>Malum domesticum<<<

NathalieT
2012-08-27 19:58
#44

#41

Okej då förstår jag. Kan iallafall meddela att det inte stämmer för min del.

Jag har testad fleera olika hundschampon men inget har fungerat lika bra som Yes diskmedel. Hundschampoon har gjort så hans päls har blivit "spretig" och flottig :s Medans Yes gör honom helt vit, han får fina lockar samtidigt som hans hud inte blir uttorkad.

Är det verkligen så skamligt? :o

mejamylove
2012-08-27 20:39
#45

#44  Nä, iofs inte om man har provat flera olika och ingen passar, men jag tror faktiskt inte det blir så "perfekt" av diskmedel :/

russin
2012-08-27 20:59
#46

Då det finns ett stort kryss på baksidan av YES diskmedelsflaskan med stor text "IRRITERANDE" och en text som tydligt förklarar att medlet irriterar huden och att det finns risk för allvarliga ögonskador om det kommer i kontakt med ögonen, så tycker jag personligen det är vansinne att bada sin hund i YES ! Oavsett hur fin eller inte fin pälsen blir efteråt…Skrikandes men det är min personliga åsikt, sedan gör alla givetvis som dom vill.

Galltvål t ex är ett suveränt medel för gräsfläckar och annat på vit hund och klart mycket bättre och mindre farligt - bara ett tips. Är bra även för rengöring av lädersofforFlört

Själv använder jag alltid snälla schampon som återfettar huden på hunden. PROB eller ibland PLC lavendel är de enda som används här de få gånger mina behöver schamponeras, vilket inte är oftaGlad

NathalieT
2012-08-28 07:13
#47

#46 Det har jag inte sett :o Vad dum jag känner mig nu, ska sluta bada honom i det Foten i munnen

Zofia89
2012-08-28 07:58
#48

Våra hundar blir tvättade med det shampo jag råkar ha, altså vanligt människoshampo =) Senast blev det Elvital total repair =D

Vi har 3st wachtelhundar och de har aldrig reagerat på shampot på nåt sätt, både pälsen och huden är i toppenskick! =)

Annons:
russin
2012-08-28 08:20
#49

#47 - du ska inte känna dig dum, utan klok som tar åt dig av varningarGlad

För många år sedan när jag höll på med långhårskatter (typ 25 år sedan) var det vanligt hos många at ha i några droppar YES i schampot för att få extra torra pälsar som verkligen stod ut från kroppen. Så du är inte ensam om att använda YES.

Dock så förändras innehåll i saker med åren för att bli effektivare och så även YES för att bli effektivare mot just fett när det handlar om disk - och YES är verkligen ett dundermedel för att lösa fett, så det är nog rätt riskabelt i längden att använda det som schampo.

Det finns så otroligt många schampon på marknaden idag, som är anpassade för just hundar, så jag lovar att du kommer hitta något som är braFlört

wesdi
2012-08-28 09:08
#50

Obestämd skillnaden ska väl då vara PH-värdet. Annars innehåller vanliga hundschampon samma som vanlig människoschampon… bl.a. diverse parfymer. För de doftar ju eller hur?

YES… skulle jag aldrig använda i en hundpäls. YES är diskmedel, suverän på att lösa upp fett och smuts från tallrikar.. även kanon att tvätta en skitig bil med. Så… i mina ögon är det rätt starka grejjor. Kanske därför som det inte säljs som hundschampo, barnschampo m.m.?? Samt att det finns en varningstext….

Själv använder jag inte  vanligt traditionellt schampo utan tvättar håret enligt *balsammetoden*. Dvs balsam som inte innehåller starkt uttorkande tvättensider, silikoner och mineraloljor.
Ibland använder jag schampo men då särskilda… som inte innehåller det jag nyss rabblade upp.

Dessa schampon och balsam använder jag även på mina hundar. Rena fina pälsar, ingen torr hud eller torra hår (päls)toppar, helt enkelt fina tåliga blanka pälsar.
Såpa.. händer det att jag har i hundpälsarna. Har inte upptäckt något konstigt med deras pälsar eller hud efter en såp-tvätt.

Jag har en storpudel och en jaktcocker. Nu badas ingen av mina hundar varje vecka, inte ens varje månad. Den som badas oftare är pudeln, just för att ha en ren päls att sätta saxen/trimmern i. Men det kan gå sex till åtta-nio veckor mellan baden för pudeln.

Å då har jag hundar som är aktiva… som vistas ute i skog och mark, som tränas/tävlas/prövas  ute oavsett väderlek och årstid Glad

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Peppe
2012-08-28 09:21
#51

#39 för att bara ta ett snabbt exempel, du själv!

"Använder mildt hundschampo på hundarna, allt annat vore ju skamligt"

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

mejamylove
2012-08-28 15:28
#52

#51 ja, diskmedel, såpa, schampo är skamligt, men inte hundägarna, det har jag inte sagt

wesdi
2012-08-28 17:20
#53

Obestämd Skamligt tycker jag det är de tillverkare av hundschampon och balsam som inte (av någon underlig anledning) redovisar INCI (innehåll) på sina produkter!
Då kan man ju verkligen undra vad de produkterna innehåller.

Jag mejlade en rätt stor utländsk tillverkare av hundvårdsprodukter och frågade om jag kunde få en fullständig innehållsförteckning på några av deras produkter… fick ett jälla surt och otrevligt svar tillbaka. Någon innehållsförteckning fick jag självklart inte.

Sådan diffusa produkter stoppar jag inte i hundpälsarna här hemma!

Hellre *människoschampp*och *människobalsam*  där jag kan läsa INCI och se exakt vad det innehåller.

Men det finns mer ekologiska och vänliga djurprodukter med tack och lov.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Labolina_73
2012-08-28 17:48
#54

personligen skulle jag aldrig tvätta något av mina djur i varesig yes eller sopa, den diskusionen har jag haft många ggr med många människor.

men men,, jag anser att man ska ha ett schampo som är anpassat efter hundens ph värde och inte se till att pälsen blir ju fin. (utställning) det finns så mycket hundschampo ute på marknaden idag att något såklart passar sin egna individ, alla är olika och bara för att schampot jag använder på min ras betyder inte det att det passar din hund av samma ras..

men när det gäller yes passar det alla och ger sååååå fin päls,,, hm ingen varningsklocka då?

eller varför inte, (provoserande jag vet) bada er hund i yes, ge gnagarfoder och lär den gå på låda…

Flört

//Linda

mejamylove
2012-08-28 17:49
#55

#53 Fast om ingen köpte de hundschampon utan innehållsförteckning så skulle de ju inte säljas.

Annons:
Peppe
2012-08-28 19:03
#56

#55 men det FINNS ju att köpa och därför måste de ju vara bra, enligt argument man kan hitta tidigare i tråden. Allt som finns att köpa är nödvändigt Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

NathalieT
2012-08-28 19:08
#57

#54

Så du tycker att det är lika illa att bada sin hund i yes som att låta den gå på låda och äta gnagarblanding?

mejamylove
2012-08-28 19:08
#58

#56 Haha, javisst :P glömde de Flört

Labolina_73
2012-08-28 19:30
#59

#57 ja nästan faktiskt….

alla behöver inte tycka som jag,, men jag tycker så..

//Linda

[Driva]
2012-08-28 19:32
#60

Alltsås om jag förstått det så ska inte hundschampoo ta bort det naturliga fettet och oljorna i pälsen som gör att pälsen blir tillviss del vattenavstöttande.

Använder man YES som är just ett fettbortagningsmedel, lär man ta bort allt naturligt fett och olja tillsmamns med skiten, vilket gör att hunden får jobbigare med fukt och vatten.

Jag hade inte använt yes eller såpa på mina hundar…

NathalieT
2012-08-28 19:53
#61

#59 Hahahahaha, låter mycket moget och genomtänkt hahaha.

Michaela-N
2012-08-28 20:00
#62

Varför badar man hunden i såpa och YES, är det för att man tror att det är bättre än människoschampo? Obestämd

Annons:
NathalieT
2012-08-28 20:02
#63

#62 Andleningen till att jag badade Pelle i YES är för att han fick riktigt fin päls i jämförelse med de hundschampoon som jag har testat.

emin
2012-08-28 20:59
#64

Jag personligen skulle ALDRIG använda yes till något av mina djur. Min mormors vänninna använder detta till sin hund och stackaren har tydligen världens sämsta hud, torr som attan och allmänt matt i pälsen. Man tar ju bort all naturlig olja och fett från pälsen med ett fettlösande DISKmedel. Kan tänka mig att det fungerar i OERHÖRT små mängder någon gång då och då, men jag skulle aldrig någonsin använda det som sagt.

Tycker absolut att man bör köpa sig ett hundshampoo, jag använder espree´s serie-kostar ca 159:-, men jag har haft mina flaskor (shampoo och balsam) i omkring ett år nu och inte ens använt en tredjedel av flaskorna ännu. (Badar min hund i snitt 1 gång i månaden/varannan månad)

Flöffo
2012-08-28 21:11
#65

Jag undrar om det funkar om man blandar i lite oliv olia i YES?Inte för att jag skulle använda det.

//Flöffo

Honestyisdead
2012-08-28 22:33
#66

#65 Med tanke på varningen på YES så ska man aldrig använda det. Och att blanda med olja fungerar ju inte, det är fettlösligt.

Changrila
2012-08-28 23:03
#67

Lång tråd, har inte läst alla svar, tänkte bara berätta hur jag gör och gjort.

Jag har tidigare badat hundarna i människoschampoo eftersom de är korthåriga och inte badas oftare än 2, möjligtvis 3 gånger per år. Visst har de haft lite "konstig" päls dagen efter, men eftersom "alla" pratar om att man ska bada hundar några dagar innan utställning så att pälsen hinner bli "som den ska" så har jag inte tänkt mer på det.

Sedan fick jag för mig att köpa ett hundschampoo. Jag tog det absolut billigaste jag kunde hitta i affären. Kostade ungefär en hundralapp för en normalstor flaska som tydligen skulle spädas 1:16. Det lät hysteriskt tyckte jag, för det fanns väl ingen chans i världen att schampoot skulle vara SÅ drygt?

Jag badade hundarna med hundschampoot, insåg att det knappt behövdes något av det och att angivelsen 1:16 nog stämde. Efteråt var hundarna blankare än någonsin, med perfekta pälsar och inte minsta tillstymmelse till mjäll, fluff eller annat konstigt.

Nu kan jag alltså bada hundarna dagen innan utställning om jag känner för det och schampooflaskan för 100kr, ja den lär väl räcka ett helt hundliv (något som ingen flaska med människoschampoo kunnat göra).

Kort sagt: jag förstår verkligen vitsen med hundschampoon. Från och med nu är det bara sådant som kommer användas på mina hundar.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

undulat_
2012-08-28 23:14
#68

Hundschampot med balsam i som jag fick tag i igår kostade verkligen ingenting, och nog räcker flaskan väldigt länge också. Om schampot är bra för honom och kommer användas framöver.

Samma schampo kostade dubbelt så mycket på granngården. Det lönar sig att kolla i livsmedelsaffärer.

Labolina_73
2012-08-29 12:47
#69

#61 nu behöver man ju inte gå till ytterligheter men med tanke på all allergi som kommit på hundar under dom senaste åren så kan jag inte för mit liv begripa varför man vågar chansa att använda yes.

Slulle du själv tvätta hela kroppen samt håret med yes?

och varför var mitt inlägg omoget?

vad är egentligen skillnaden då?

att använda yes på sina djur är ju som att leka rysk roulette, ibland går det och oj nej men det gick inte,, stackars fick allergi…. Förvånad så kan inte ägaren alls begripa varför hunden kliar sej och får sår……..

frågan är ju,,, tänker ni som använder yes på pälsen att den ska se fin ut,,? eller att hunden ska må bra i hud och päls,, oavsett den inte är av utställningskvalitet?

//Linda

Annons:
NathalieT
2012-08-29 19:32
#70

#69

Jag tvivlar på att en hund får kraftig allergi av att tvättas i Yes någon enstaka gång.

Du hör väl själv hur det låter? Lära sin hund gå på låda - ge den gnagarblanding. Ser ingen likhet alls!

Jag använde YES och det gjorde jag för att han både blev fin i pälsen och hade fin hud - som han alltid har haft.

Flöffo
2012-08-29 20:12
#71

#66 Nej jag skulle aldrig använda det , jag brukar tvätta sminkborstar i yes och oliv olja och det funkar jätte bra.

//Flöffo

Labolina_73
2012-08-29 20:36
#72

#70 tvivla och veta är 2 vitt skilda saker..

men det är din åsikt,, jag sa min och jag skulle aldrig i livet tvätta mina djur i yes.

//L

NathalieT
2012-08-29 20:43
#73

#72

Hur många hundar har du träffat som har fått allergiska reaktioner?

Labolina_73
2012-08-29 20:50
#74

jag har träffat många både hundar och katter med allergi som man inte vet vad det beror på.

och för mej spelar det faktiskt ingen roll… jag skulle inte tvätta mina djur med yes, gör du det får det stå för dej.

Honestyisdead
2012-08-29 20:56
#75

Jag skulle inte heller få för mig att tvätta min adjur i YES som till och med har varningstext om att det kan vara irriterande.

Visper
2012-08-30 12:50
#76

#53 Jag håller med dig om INCI.

Annons:
erkan2508
2019-03-11 17:12
#77

Men snälla yes och såpa barnshampo och människoshampo såg detta och gick in på biltema och köpte en flaska hundshampo iofs har jag ingen hund men provade detta och det kostar 40 spänn för en liter har aldrig känt mig så ren och fräsch och så skön i håret o h mjuk i skinnet rekommenderar inte ens människoschampo till människa framför allt billiga schampo:n dom har för mycket alkohol i sig och torkar ut håret

[Forest]
2019-03-12 20:47
#78

77 gammal tråd. Jag skulle i krisfall köpa billigt hundschampo pga hundarnas päls troligen skulle bli rätt toviga av det. V Jag har flera olika märken men återgår alltid till esprees schampo o balsam luktar gott o pälsarna tovar mindre ☺

Upp till toppen
Annons: