Annons:
Etikettvalpar
Läst 25622 ggr
Saiop
2011-02-18 14:37

Tejpa öronen på valpar?

Jag var inne på en hemsida för ett tag sedan och såg att någon hade satt tejp på valparnas öron för att de skulle stå upp då de blir äldre. Har aldrig hört talas om det förut. Vad är din åsikt om att tejpa en hunds öron?

Annons:
toodiloo
2011-02-18 14:51
#1

ja, alltså det förekommer ju? Tror tom att det finns små mojänger man kan köpa för att hjälpa öronen att stå. Det är ju bara tillfälligt och för raser som ska ha ståöron, men alla kanske inte får upp styrseln som dom ska?

[Tess86]
2011-02-18 14:58
#2

De valpar jag har sett med tejpade öron har kliat väldigt mycket på öronen och varit besvärade av tejpen, i så fall tycker jag att det är fel med tejp. Valpar har så mycket att se och lära och vänja sig vid ändå utan att det ska vara ett "onödigt" störningsmoment med hela tiden. Men vissa valpar bryr ju sig säkert inte om tejpen.

[Hilo]
2011-02-18 14:59
#3

Klart man gör det.. Vanligen på valpar som ska ha ståndöron, eller rosenöron också för den delen..
Så det ser jag inget fel med, det hjälper ju hunden att få sitt "riktiga" utseende, om man ska ställa ut eller så är det ju viktigt..

Inget som skadar hunden.

[Yezz-an]
2011-02-18 15:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Det är jättevanligt. Sen finns det hundar som ska ha hängöron men inte får ner dom. Då kan man sätta tuggummi längst ut på öronlappen Glad

Hittills har jag inte sett en enda hund som verkat bry sig om vare sig tejpen eller tuggummit. Så för min del är det helt okej.

På bilden är en av mina 'dagbarn'. Han har tejpade öron Tungan ute

(Ber om ursäkt för dålig bildkvalité. Men min gamla mobil var inte bättre än så)

marinelady
2011-02-18 15:06
#5

Fast ska dom ha ståndöron eller rosettöron så om hunden bär på rätt gener så får dom ju det utan hjälp.  Jag som är intresserad av avel tycker de är lite fel att hundar med sämre anlag för hur öronen ska se ut manipuleras till ett tillstånd som dom kanske inte skulle ha haft. Bättre att erkänna att min hund är inte helt ok när de kommer till öron istället anser jag..

toodiloo
2011-02-18 15:10
#6

5: jamen det är ju detaljer? Jag har ex varit med om att ena örat stått o men det andra har behövt hjälp? Visst, man kanske inte avlar på den hunden sen om man inte vill, men man kanske ändå vill kunna ställa ut eller så? Dessutom är det ju bara eb hjälp på traven. vissa öron vill inte stå ändå, fast man tejpat.

Annons:
marinelady
2011-02-18 15:21
#7

#6 Men meningen med  utställning är att plocka fram potentiella avelshundar! Det är därför alla "synliga defekter" behöver intyg, alltså det fanns en svans där innan men togs bort pga. brott eller det fanns två pungkulor men opererades bort pga skada osv..

Hundar med defekter som ett ståndöra, felfärgad nostryffel eller en del saknade tänder eller liknande ska ju inte avlas vidare på..

Hela systemet blir fel när hundar som bär på fel arv ställs ut ändå och man "vill bara ställa ut". Då premieras i grunden en hund som inte ska premieras! Det är därför gener fördefekter som PRA, epilipsi, entropion osv finns kvar… Entropion behandlas genom att man syr upp ögonlocket på valpen sen växer det förhoppningsvis rätt…men den bär fortfarande på genen som ger entropion vilket gör att valpar efter dessa hundar, för det blir valpar bär vidare på det hela.

Nu är inte tejpade öron så skadligt men samtidigt så varför inte bara erkänna att de inte är en utställningsstjärna och göra annat med hunden? Och slippa lura andra och sig själv…

PetraKarin
2011-02-18 15:22
#8

Min ras ska ha vipp, alltså en tredjedel ståendes och den sista tredjedelen hängandes. Jag har satt häftmassa i tippen på dem och smörjer för att mjuka vecket, skulle hon reagera dåligt på detta skulle jag självklart inte fortsätta!

Hennes syster däremot hade för tunga öron så hon fick ha dem tejpade ett tag, inte mådde hon något dåligt av det och nu är hennes öron jättefina.


Chalin3
2011-02-18 15:27
#9

#5 Visst en "perfekt" hund ser ju perfekt ut, men nu är ju alla hundar långt från perfekta. Vi tejpar öronen på vår lille pojke, en boxer. För att hans öron förhoppningsvis ska hänga snyggt. Det finns inga som helst planer på att använda honom i avel, men om jag tycker det är snyggare med sådana öron och det inte skadar honom tycker jag inte alls att det är något fel med det.

Men jag förstår inte vad det är som är så fel att öronen blir snyggare om man, som du säger: manipuleras till ett tillstånd som dom kanske inte skulle ha haft

#1

Tyckte det var valigare med tejning för att få stående öron för 15-20 år sedan än det är idag. Iaf av de hundar jag sett, däremot berkar det bli mer vanligt att tejpa ner hängande öron.

marinelady
2011-02-18 15:32
#10

#9 Det som är fel är att om andra inte hade gjort så innan dig hade du inte behövt utföra det hela för då hade aldrig hundar med dåliga öron gått i avel! Hundar som tejpas tas i avel även om du inte gör det så finns det andra som gör det och det ger fler och fler defekta hundar. Med defekt innebär att dom följer inte rastandarden inte att dom är sjuka.

Det underminerar hela aveln för rasen..för du kan aldrig se om hunden du skulle vara intresserad av att ta valpar efter om den var tejpad som valp eller ej. Varför inte älska din hund så som den är född?

toodiloo
2011-02-18 15:39
#11

ja, alltså då kan man ju ta det ett steg längre och avliva alla hundar som inte är perfekta? Inte så kul för en uppfödare att sälja hundar för halva priset pga ett skönhetsfel som kan fixas med lite tejp?

marinelady
2011-02-18 16:19
#12

Men det finns flera sådana skönhetsfel som kan "bara" fixas… kroksvans..kupera… entropion..sy.. de är bara att välja lösning.

Visst tejp är inte en drastisk lösning men fortfarande döljer det en defekt hos hunden som inte är eftersökt i rasstandarden.

Det är ingen som säger något om avlivning, varför skulle man göra det? Det finns inga "perfekta" hundar men sådana tydliga avelsdefekter som fel öronställning är går ju att undvika om folk bara kunde älska sin hund som den är. Ge bara tusan i att tejpa så kommer hundar med dåliga öron aldrig gå i avel.. då behöver inte uppfödare senare heller oroa sig för att valpen får defekta öron.

sofiabruse
2011-02-18 16:22
#13

Håller med #3!

Annons:
scth
2011-02-18 18:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Vi tejpade öronen på våran valp, de stod till och från men med hjälp av tejpen blev de betydligt stabilare. Sedan tycker jag inte att man inte ska avla på en hund som haft tejpade öron.. De kanske ändå ställt sig utan hjälp!

Min ras har i princip ALDRIG hängöron men jag blev ändå orolig och ville vara på den säkra sidan och tejpade. Skulle han bli potensiell avelshane (Vilket jag hoppas) kommer inte detta att stoppa oss då mentalitet och arbetsegenskaper väger bra mycket tyngre.

Saiop
2011-02-18 20:16
#15

Roligt att läsa om era egna uppfattningar och argument. Jag har en valp nu vars mamma hade hängande öron och pappa stående, sen 3 av hans raser som han är korsad med har stående medans en har hängöron. Så det blir lite av ett lotteri. Det ser ut på honom nu som om öronen mer och mer går "uppåt" Men jag tänker inte tejpa dem, för jag kommer älska honom ändå. Men det var när jag gick in på den där sidan och såg bilderna som jag undrade. Så tack för att så många svarade.

När man då tejpar öronen på valpen, är det vanlig tejp som används eller någon speciell? Och hur länge ska då en valp gå med tejp? Går det med öronen tejpade 24/7? Det någon skrev om att sätta tuggummi på örontipparna för att få öronen att ligga ner, gör det inte ont på valpen när dessa sedan skall tas bort? Jag vet ju själv hur svårt det kan vara att få bort tuggummi som t.ex. har fastnat på ett bord eller liknande.

[Yezz-an]
2011-02-18 20:31
#16

Tjo! Glad

Jag skrev tuggummi. Det var på vår Collie som vi kladda på tuggummi. Hon var så hårlös på insidan av örat så det satt liksom mer bara mot huden. Det verkade inte som om det skulle ha gjort ont att ta bort, för hon satt så fint så. Det var värre att klippa klorna på henne, men det slapp hon ju inte för det.

Mitt 'dagbarn' har tejpen 24/7. Eller hade kanske jag skulle ha skrivit. För nu är det ingen tejp alls. Jag minns inte hur länge han hade tejpat. Men ägaren tog bort tejpen lite då och då för att se om öronen klarade sig själv. När det efter någon dag föll igen, så var det ny tejp på.
Ägaren tejpar honom med målartejp/maskeringstejp.

Tuggummi/häftmassa eller tejp… inget av det är värre än att klippa klorna (sagt utifrån min erfarenhet).

Chalin3
2011-02-18 20:57
#17

Ang själva tapen använder jag sådan "silkestape". Den vi använder på sjukhuset för att tejpa fast saker på huden (kanyler, slangar osv.) men först avklistrar jag den lite, bara för att det inte ska göra ont att ta bort. Jag dutter den klistriga sidan mot mina byxor eller tröjan. Den behöver ju inte sitta jätte hårt bara hålla ihop runt.

Simba bryr sig inte alls om den och skulle han försöka klia bort den skulle den lossna.

Han har den inte hela tiden. Mest för att den inte stter så hårt har han den inte nattetid eller när jag inte är i närheten. Just för o han tar av dem så är jag inte säker på att han inte skulle försöka äta upp det Obestämd

toodiloo
2011-02-18 23:13
#18

jag har sett silvertejp, eller som sagt domdär mojängerna man kan köpa.. nån nämde kupering men jag tycker verkligen inte att man kan jämföra ett ingrepp/operation med lite tejp?

[Forest]
2011-02-19 00:12
#19

Håller med 3.

Har sett bra tejpade öron då med bra menar jag snällt tejpade men har även sett ställningar det tror jag inte är så skönt att ha en stålställning på sig Obestämd

PetraKarin
2011-02-19 00:30
#20

#12 Jag tycker inte att man kan jämföra att tejpa/tynga öronen med operationer och kupering.

Det är svårt att veta vilka avelshundar som ger bra öron, dels för att man ofta grejar med dem i förebyggande syfte, så att det är svårt att veta om de skulle varit snygga utan hjälp eller ej. Men även för att ett avelspar med perfekta naturliga öron kan ge valpar med dåliga öron och tvärtom.


Annons:
marinelady
2011-02-19 12:27
#21

#20 Jo om man avlar enbart på bra öron så kommer det under generationer försvinna att hundar har felaktig öronställning..det är så avel fungerar annars kan vi likaväl slänga alla avelsprogram som finns om man resonerar som att det spelar ingen roll.

Men du skriver precis det jag skrev att det är svårt att vet vilka hundar som idag ger bra öron för att folk tejpar dom som valpar, om man inte gjorde det så slapp vi behöva fundera över om öronen är tejpade eller ej.. Men det enda sättet att få en bra hund är att avla rent från början..

[Forest]
2011-02-19 13:13
#22

21, en fråga hur viktigt är öronen för just avel? Om man nu tar en tik som slapp tejpa öronen o bra i leden bakåt där man slapp tejpa öronen men hanen dok var man tvungen hjälpa på traven men hans led bakåt var okej? En del ger ju tillskott som hjälper till med är det oxå fusk? :) Sen finns det några raser där det är okej med neråt eller uppfåt öron det är väl mer smaksak att man väljer att försöka iaf få uppåtöron tänker på papillon o kineser :)

PetraKarin
2011-02-19 19:14
#23

#21 Det kanske är så, men just nu koncentrerar sig uppfödarna på hälsa och mentalitet och då får öronen glömmas bort lite.  Synd javisst, men om man inte vet ännu vilka linjer som ger bra öron prioriteras det bort.


missemel
2011-02-20 01:15
#24

Om inte hunden mår dåligt av det så tycker jag det e helt ok. Tejp eller häftmassa

Upp till toppen
Annons: