Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1165 ggr
Nessie von Loch
1/3/18, 7:03 PM

Xoloitzcuintle - hur är rasen?

Jag har den under den senaste tiden blivit lite nyfiken på xoloitzcuintle och undrar nu hur det är att leva med en xolo. Är det någon här som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Annons:
CayKantos
1/3/18, 7:12 PM
#1

Riktigt roliga hundar med härliga personligheter! Det krävs att man ha humor för sådanna hundar. Har dock tandproblemer pg.a. nakengenet och nakenvarianten behöver smörjas och ha solkräm på sommaren samt täcke på vintern! Ngt specefikt du undrar?☺

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Nessie von Loch
1/3/18, 11:28 PM
#2

Vad jag har fått reda på efter att ha luskat lite, är att dom kan vara lite känsliga och gärna gör saker efter eget huvud. Inte helt olikt min storpudel. Men hur känslig är känslig? Är risken stor att man får en hund som inte alls är intresserad av vad matte har att säga? Hur fungerar dom med andra hundar? Är det en väldigt aktiv ras? Även om det självklart inte går att förutse vilken personlighet en hund har.

Fisherling
1/4/18, 8:01 AM
#3

De jag träffat har tävlats i agility men jag skulle inte försöka klappa dem om man säger så. Ganska rejält arga av sig, kanske inte mot människor, men mot andra hundar. Sällan tysta.

CayKantos
1/4/18, 9:20 AM
#4

Enstämmer inte alls med #2 och #3 MEN kan ju finnas stor skillnad på linjerna och storlekarna, vilket jag ej vågar uttala mig om. Det är en familjehund och kan vara lite sådär mot främmande, men brukar ej vara några problem. Främmande hundar kan va lite äckligt, men med träning feån ing ålder ser jag inga problem. Träffat runt 4 stycken varav kompisen äger en. Sen känner jag en som äger en via nätet. Alla har vart totalthärliga! En kanske ha vart lite extra skygg men hon valde bara att gå undan då hon inte va superflrtjust i att bli klappad medan den andra inte kunde få nog! (Samma ägare). Rek du kollar upp dom på MyDog om du befinner dig runt gbg :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: